Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@19:56:04 GMT

جزئیات اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۲۲۶۹

جزئیات اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران

با توجه به افزایش اجاره بهاء و کاهش درآمد برخی از سرپرستان خانوار به دلیل شرایط کرونایی دولت تصمیم به حمایت از مستاجران گرفته است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در شرایط اقتصادی تحمیل شده بر کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا، هیئت دولت از اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران تا سقف ۵۰ میلیون تومان و با نرخ سود ۱۳ درصد خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه دریافت وام

ثبت‌نام متقاضیان با استفاده از سامانه پیامکی وزارت راه‌وشهرسازی انجام گرفت. متقاضیان واجد شرایط از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه (چهارم مرداد ماه) با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به سرشماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (۹ مردادماه) نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کرده‌اند.

پس از بررسی اولیه و ارسال پیامک به متقاضی در زمان‌بندی اعلام شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی، متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات بانکی از سوی این وزارت می‌باید در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس tem.mrud.ir ثبت نام کنند. آن‌گاه مشخصات متقاضیان واجد شرایط از سوی وزارتخانه یادشده به بانک‌مرکزی و بانک‌ها منعکس و متعاقب آن دستورالعمل اجرایی به بانکهای عامل ابلاغ می‌شود. مستأجران تا ۲۰ مرداد برای تکمیل اطلاعات خود مهلت دارند.

معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌

« پیرو ثبت نام پیامکی جهت پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران، ضروری است به منظور تکمیل فرآیند ثبت نام، متقاضیانی که به صورت پیامکی برای دریافت این تسهیلات ثبت نام نموده اند، با توجه به آخرین رقم سمت راست کد ملی خود  از ساعت 11 صبح روزهای مشخص شده به شرح جدول ذیل با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس www.tem.mrud.ir نسبت به تکمیل اطلاعات مورد نیاز اقدام نمایند.»

تسهیلات چقدره؟

طبق اعلام بانک مرکزی، تسهیلات یاد شده در سقف‌های ۵۰۰ میلیون ریال در شهر تهران، ۳۰۰ میلیون ریال در سایر کلان شهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت شامل مشهد،اصفهان،کرج،شیراز،تبریز،قم، اهواز و کرمانشاه) و ۱۵۰ میلیون ریال در سایر شهرها، با هدف کمک به تامین افزایش تحقق یافته در ودیعه اجاره‌های مسکن اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر در سال جاری اعطا می‌شود.

سود و مبلغ قسط ماهیانه چقدره؟

نرخ سود تسهیلات ۱۳ درصد است و با سررسید یکساله پرداخت می‌شود. در دوره قرارداد صرفاً سود تسهیلات توسط مستاجر پرداخت و اصل تسهیلات در سررسید (پایان سال) تسویه می‌شود. در صورت درخواست متقاضی، پرداخت تسهیلات یاد شده به صورت ۳۶ ماهه، به نحوی که متقاضی در هر قسط بخشی از اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند نیز با نرخ سود ۱۲ درصد امکان‌پذیر است.

در مورد نحوه محاسبه سود این وام دو احتمال وجود دارد:

احتمال اول:

دولت با فرمول فعلی وام‌های مرسوم بانکی نرخ سود را محاسبه کند. البته در فرمول فعلی، وام گیرنده هر ماه بخشی از اصل وام را به همراه سود به بانک پرداخت می‌کند اما در وام ودیعه، کل وام در انتهای دوره یکساله بازپرداخت می‌شود. با این وجود اگر دولت این فرمول را مبنای محاسبه قرار دهد، در این صورت بر اساس ۳ مدل وام ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومانی اعلامی از سوی رئیس جمهور، رقم سود این تسهیلات که باید توسط مستأجر به بانک پرداخت شود با توجه به نرخ سود ۱۳ درصد، حدوداً به این شرح است:

وام ۵۰ میلیون تومانی: کل سود یک ساله وام، ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان یعنی ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است و مستأجر باید به بانک پرداخت کند. وام ۳۰ میلیون تومانی: کل سود یک ساله وام، ۲ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان یعنی ماهانه ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان است و مستأجر باید به بانک پرداخت کند. وام ۱۵ میلیون تومانی: کل سود یک ساله وام، یک میلیون و ۷۷ هزار تومان یعنی ماهانه ۹۰ هزار تومان است که مستأجر باید به بانک پرداخت کند.

احتمال دوم:

با توجه به اینکه در وام ودیعه کل اصل وام در انتهای دوره یکساله بازپرداخت می‌شود، و اینگونه نیست که هر ماه بخشی از اصل وام نیز همراه سود بازپرداخت شود، بنابراین ممکن است دولت نرخ سود ۱۳ درصد را روی اصل وام لحاظ کند. براین اساس با نرخ سود ۱۳ درصد، سود ماهانه ای که مستأجر باید به بانک پرداخت کند به این شرح است:

وام ۵۰ میلیون تومانی: کل سود یکساله وام، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یعنی ماهانه حدود ۵۴۱ هزار تومان وام ۳۰ میلیون تومانی: کل سود یکساله وام، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان یعنی ماهانه حدود ۳۲۵ هزارتومان وام ۱۵ میلیون تومانی: کل سود یکساله وام، یک میلیون و ۹۵۰ هزارتومان یعنی ماهانه حدود ۱۶۲ هزارتومان

هر مستاجری مشمول وام است؟

آیا مستأجران با هر الگوی مصرفی مشمول وام هستند؟ وزیر راه و شهرسازی اخیراً اعلام کرده در تهران مستأجران واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متری و در سایر شهرها، کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن خواهند شد.

بر اساس اطلاعات موجود در سامانه شهرداری تهران، در پایتخت ۲ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۷۶ واحد مسکونی وجود دارد؛ اما تعداد واحدهای زیر ۷۵ متر آن هم در مناطق میانی و جنوبی این شهر قرار دارند، مشخص نیست.

بر اساس آمار، ۴۰ درصد خانوارهای شهری و ۴۲ درصد ساکنان پایتخت، مستأجر هستند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: کمک ودیعه مسکن دریافت کمک ودیعه مسکن نرخ سود ۱۳ درصد میلیون تومانی میلیون تومان وزارت راه هزار تومان ودیعه مسکن ۵۰ میلیون کل سود یک ثبت نام اصل وام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۲۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل از پرداخت ۲۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج برای ۱۴ هزار متقاضی و ۶۴۴ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری برای ۱۱ هزار و ۳۰۰ متقاضی در استان طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، یاسر عبداللهی‌عابد در نشست بررسی روند پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری که با حضور مدیران بانک‌ها برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته، ۲,۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج برای ۱۴ هزار متقاضی و ۶۴۴ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری برای ۱۱ هزار و ۳۰۰ متقاضی در استان اردبیل پرداخت شد.

وی با تشریح عملکرد هر کدام از بانک‌ها در زمینه وضعیت پرداخت تسهیلات افزود: سرعت‌بخشی به پرداخت‌ها و کاهش صف‌های انتظار مورد تأکید است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به وجود برخی روش‌های الکترونیکی در تعدادی از بانک‌ها، تصریح کرد: معرفی و اطلاع‌رسانی این شیوه‌های مجازی به متقاضیان تسهیلات، در تسریع پرداخت‌ها و کاهش صف‌های انتظار اهمیت دارد.

افسانه جهانی، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل نیز در این نشست با اشاره به هدف‌گذاری پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن در قانون بودجه تبصره ۱۳ بند «ب» گفت: خواستار پیگیری بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات به واجدان شرایط و کاهش صف‌های انتظار هستیم.

جهانی ادامه داد: میزان تسهیلات برای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، دوم ۸۰ میلیون تومان، سوم ۱۲۰ میلیون تومان، چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و پنجم ۲۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایمنا، در این نشست مدیران بانک‌های استان اردبیل گزارشی را از میزان پرداختی تسهیلات ابلاغی در زمینه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن ارائه کردند.

کد خبر 747465

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • سهمیه یک‌هزار و ۷۰۰ واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن
  • دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل