Web Analytics Made Easy - Statcounter

سامانه گرمسیری با هدف مهار رودخانه سیروان و هدایت آن به سمت دشت‌های کرمانشاه و ایلام اجرایی شد که از ابتدای آن در شمال کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و تا پیش از این بیشتر آب پنجمین رودخانه بزرگ کشور بدون آنکه حق‌آبه ایران را بپردازد، از مرز خارج می شد.

۲۱ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از شبکه‌های اصلی و فرعی سامانه گرمسیری استان کرمانشاه در پانزدهمین هفته از پویش#هر_هفته_الف_ب_ایران امروز پنجشنبه (۲۳ مرداد ماه) با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این طرح بزرگ به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.                                

مرزنشینان غربی کرمانشاه که در جریان جنگ تحمیلی همه هستی خود را برای دفاع از تمامیت ارضی کشورمان از دست دادند و سال ها متحمل رنج آوارگی و دوری از موطن خود شدند پس از پایان جنگ خانه و کاشانه خود را از نو ساختند و به عنوان مرزدارانی راسخ برای رونق این منطقه و اعتلای ایران اسلامی تلاش می کنند.

توسعه بخش کشاورزی، تحول اقتصادی و اجتماعی در منطقه به لحاظ آبادانی و ایجاد اشتغال پایدار از مهم ترین مزایای این طرح است که دولت خدمتگزار تدبیر و امید با اختصاص بودجه قابل توجه در این بخش برای ایجاد ایستگاه های پمپاژ و اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار، آینده ای روشن برای کشاورزی استان کرمانشاه را رقم زده است.

زمین‌های تحت پوشش این سامانه که شامل ۱۱ دشت پهناور در استان کرمانشاه است با آبی شدن می تواند کشاورزی منطقه را متحول کند و قابلیت زراعی بالایی دارد و  بهره گیری از سامانه گرمسیری مشکل آب کشاورزان را مرتفع کرده و علاوه بر این به تامین آب شرب روستاها و شهرهای در طول مسیر کمک شایانی می کند.

نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سال های گذشته خدمات شایانی را برای توسعه مناطق محروم و مرزی به کار گرفته تا به ارتقای وضعیت مرزنشینان و ایجاد انگیزه و امید بیشتر در آن ها کمک کند.

طرح های بسیاری برای آبادانی و پیشرفت مناطق مرزی استان کرمانشاه در شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب و دیگر مناطق مرزی این استان پهناور با ۳۷۱ کیلومتر مرز با عراق صورت گرفته اما طرح سامانه گرمسیری (توسعه عظیم توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی) بزرگترین طرح عمرانی تاریخ کشورمان است که عملیات اجرایی آن در دولت تدبیر و امید کلید خورد.

این طرح با اعتبار  بیش از یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان از جمله طرح های شاخصی است که با وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی، با اهتمام دولت تدبیر و امید به بار نشسته تا امروز با محوریت توسعه به پیشرفت و شکوفایی و آبادانی و تثبیت جمعیت و همچنین افزایش درآمد مرزنشینان در مناطق مرزی استان کرمانشاه در شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب منجر شود.

شبکه های عظیم آبیاری تحت فشار سامانه گرمسیری، کشاورزی مناطق مرزی را از حالت سنتی خارج کرده و به صورت نوین در آورده که از مزایای این طرح بزرگ می توان به ۲ یا سه کِشته شدن زمین های کشاورزی به صورت سالیانه، افزایش معیشت و درآمد کشاورزان تا هشت برابر، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، کمک به ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی با توجه به بازار عراق و وجود مرزهای پرویزخان، خسروی و سومار برای صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد.

اجرای این طرح علاوه بر تأثیر مستقیم بر بخش کشاورزی، کمک به معیشت مرزنشینان به سایر بخش‌های مؤثر در توسعه منطقه‌ای شامل صنعت و خدمات پایه، بازرگانی، گردشگری، شهری و روستایی، زیربنای ارتباطی و سایر شبکه‌ها، نیز تاثیر مستقیم دارد.

بهره‌برداری از این طرح در سال جهش تولید، باعث افزایش تولید سالانه محصولات کشاورزی در استان های کرمانشاه و ایلام به میزان ۹۰ هزار تن انواع غلات، ذرت و صیفی‌جات با ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان خواهد شد.
با بهره‌برداری کامل از این طرح‌ها، ساکنان ۱۲ شهرستان، ۲۵ شهر و ۷۷۰ روستا از مزایای آن برخوردار می شوند.

                                                                         

احساس غرور افتخار برای اجرای بزرگترین طرح عمرانی کشور در مناطق مرزی 

یکی از کشاورزان و بهره برداران حاضر در آیین بهره برداری از این طرح، به نمایندگی از کشاورزان و تعاونی های بهره بردار این طرح، گفت: احساس غرور و افتخار می کنم که یکی از بزرگترین طرح های عمرانی کشور در نظام جمهوری اسلامی طر ح توسعه آب و خاک که سامانه گرمسری در دولت تدبیر تصویب شد و در همین دولت به بهره برداری رسید.

 وی افزود: از طرف مردم رنجور سرپل ذهاب در هشت سال دفاع مقدس و زخم دیده زلزله زده ۲۱ آبان سال ۹۶ از کلیه مسوولان برای اجرای این طرح تشکر می کنم که علاوه بر افزایش بهره وری منابع آبی به ایجاد اشتغال، ایجاد امید و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و ایجاد مهاجرت معکوس کمک کرده و به طور کلی این مهم به امیدی برای ادامه زندگی مردم این مناطق تبدیل شده است.

از مهم ترین خواسته کشاورزان که امروز با احداث این مهم به رونق و آبادانی بیش از پیش مناطقشان کمک شد، اختصاص سهمیه آب برای اراضی به جامانده از این طرح، حمایت از تشکل های تعاونی، احداث کارخانجات و صنایع تبدیلی با توجه به همجواری بازار عراق و وجود گذرگاه های مرزی برای صادرات محصولات کشاورزی است.                                                                 

آرزوی بهره‌برداری از دشت‌های آباد مناطق مرزی امروز محقق شد

رییس جمهوری در آیین بهره برداری از این طرح عظیم به صورت ویدئو کنفرانس گفت: یکی از آرزوهای ما در دوران جنگ این بود تا مردم مناطق مرزی بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه بهره‌برداری کنند که امروز این آرزو با افتتاح آبیاری و زهکشی ۲۳ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز این استان‌ها به بار نشست.

دکتر حسن روحانی افزود: در ایام جنگ یکی از امید و آرزوهای ما این بود که روزی جنگ با پیروزی رزمندگان تمام شده و این دشت‌ها آباد شود تا مردم ما بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه بهره برداری کنند.  

وی گفت: یکی از طرح‌های مدنظر از همان آغاز به کار این دولت، همین طرح بزرگ در منطقه غرب کشور بود که امروز شاهد افتتاح ۲۳ هزار هکتار در طرح‌های مهم کشور در زمینه آب و خاک هستیم که در این افتتاح دشت‌های ازگله، جگیران، ذهاب شمالی و جنوبی و قراویز تحت تاثیر این سیستم آبیاری و زهکشی قرار می‌گیرد و مردم این منطقه شاهد آبادانی خواهد بود.

روحانی با قدردانی از دست اندرکاران وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و پیمانکاران این طرح بزرگ، دستیابی ملت به این طرح بسیار بزرگ را به مردم ایران تبریک گفت.

رییس جمهوری با بیان اینکه افتتاح این طرح لذت‌بخش از افتتاحیه های هفته های گذشته است، گفت: زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس که از پیرانشهر تا خرمشهر عبور می‌کردیم و به کرات از غرب تا جنوب کشور می‌رفتیم، یکی از آرزوها این بود روزی بتوانیم این مناطق را آباد کنیم و یکی از آرزوهای مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همین بود و هر بار سفری که به این مناطق داشت این موضوع را تکرار می‌کرد.

وی با تشکر از رهبر معظم انقلاب گفت: وقتی در سال ۹۳ این طرح را برای ایشان توضیح دادم و گفتم برای تکمیل این طرح نیازمند کمک صندوق هستیم و باید از تسهیلات صندوق استفاده کنیم و هشت میلیارد دلار درخواست کردم رهبری همان جا موافقت کردند.  

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه این کار در سال ۹۳ تحرک اصلی خود را پیدا کرد، اظهار داشت: امروز شاهد افتتاح بخش بزرگی از این طرح هستیم که البته بخش زیادی ازشبکه ها تونل‌ها و سدها در برنامه‌های قبلی افتتاح شده و امروز به محصول رسیده است و امروز ۲۳ هزار هکتار افتتاح شد و امیدواریم تا پایان سال به ۳۵ هزار هکتار  این طرح بزرگ به افتتاح برسد.

مقام عالی دولت با ابراز خرسندی از مهاجرت معکوس به‌دلیل افتتاح این طرح‌ها در این مناطق مرزی اظهارداشت‌: روزی مردم برای زندگی خود ناچار بودند از این مناطق به شهرهای بزرگتر بروند که امروز مهاجرت معکوس خبر بسیار خوشحال کننده‌ای برای مردم، تعادل جمعیتی و آبادانی نقاط مرزی ما است.

                                                                                 

۷۷ هزار هکتار به زمین‌های آبی کشور اضافه شد

وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: ۷۷ هزار هکتار به زمین‌های کشاورزی آبی کشور اضافه شد که از این میزان ۲۳ هزار هکتار آن امروز و ۵۴ هزار هکتار آن نیز در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

کاظم خاوازی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی در روستای «میرمیرو» سرپل ذهاب به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری افزود: از مجموع ۲۳ هزار هکتار اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری که امروز افتتاح شد، ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در کرمانشاه و یک هزار و ۵۰۰ در ایلام قرار دارد که از این میزان ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتارآن در کرمانشاه از اراضی دیم به آبی تبدیل شده است.

وی اظهارداشت: در اراضی آبی تبدیل شده به طور متوسط سه و نیم تا چهار برابر افزایش عملکرد داریم و کشاورزان می توانند علاوه بر یک کشت، ۲ تا سه کشت انجام دهند که باعث افزایش عملکرد و درآمد آنها می شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مجموع با این۲۳ هزار هکتار اراضی به بهره برداری رسیده، ۹ هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به کار می شوند که در بخش کشاورزی ۵۰۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری اتفاق افتاده و ۱۰۰ هزار تن افزایش عملکرد داریم.
وی ادامه داد: همچنان پیگیر اجرای طرح های توسعه ای مورد تاکید رییس جمهوری هستیم و لازم به ذکر است که از مجموع اراضی مورد بهره برداری امروز ۱۲ هزار هکتار آن تنها در سرپل ذهاب واقع  شده است.

                                                                

مشروب شدن ۱۲ دشت بزرگ کرمانشاه و ایلام 

 مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران گفت: ۲۳ هزار هکتار اراضی مورد بهره برداری سامانه گرمسیری شامل ۱۱ دشت در استان کرمانشاه و یک دشت در استان ایلام است که ۵۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، ۲۲۰ کیلومتر انشعاب لوله های فرعی، هشت هزار و ۸۵۰ کیلومتر تونل دارد و برای آن هشت ایستگاه پمپاژ و ۲ ایستگاه پست فشار قوی و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق احداث شده که ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در استان کرمانشاه و یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن در ایلام واقع است.

بهروز مرادی افزود: سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای سامانه آبیاری در سطح ۲۳ هزار هکتار اراضی یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان هزینه های ثابت است که خروجی آب آن به صورت آبیاری مدرن با سامانه های تحت فشار و بارانی است که با وجود تحریم هایی که علیه کشور ما تحمیل شده این تحریم ها و تهدیدها در دولت تدبیر و امید به یک فرصت شکوفایی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: سامانه گرمسیری در مجموع ۵۳ هزار هکتار از اراضی استان های کرمانشاه و ایلام را مشروب می کند که از این میزان ۳۴ هزار هکتار آن در استان کرمانشاه و ۱۸ هزار و ۳۰۰ هکتار آن نیز در استان ایلام قرار دارد و مابقی اراضی نیز معارض دارد و بخشی نیز در حال بررسی هستیم.

وی اظهار داشت: در مجموع ۲۳ هزار هکتاری که امروز به بهره برداری رسید به طور مستقیم برای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن اشتغالزایی می کند و ما باید صنایع جانبی را فعال کنیم که اگر صنایع تبدیلی و جانبی فعال شود اشتغالزایی بیشتر دارد.

مرادی گفت: تثبیت جمعیت، جلوگیری از مهاجرت، افزایش درآمد خانوارهای روستایی، افزایش کشت از یک کشت در فصول مختلف و افزایش سه تا هشت برابری درآمد از مهم ترین مزایای این طرح است.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیرو ایران گفت: اگر سرمایه گذاران در بخش سرمایه گذاری صنایع تبدیلی فعالیت کنند به معیشت مرزنشینان و افزایش درآمد مردم کمک می کند و امید است شکل بگیرد تا سرمایه گذاری که دولت از محل صندوق توسعه ملی انجام داده به بار بنشیند و انتظار می رود بخش خصوصی ورود کند تا کمک حال معیشت مردم و درآمد مرزنشینان و افزایش و رشد شاخص های بالندگی و شکوفایی در منطقه باشد.

                                                                           

افتتاح سامانه گرمسیری در تاریخ ثبت خواهد شد

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در آیین بهره برداری گفت: افتتاح طرح بزرگ گرمسیری را یک افتخار و کار بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران دانست که در تاریخ ثبت خواهد شد.

                                                                           

کمک به اشتغال پایدار 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای پروژه سامانه گرمسیری آثار خوبی در توسعه و پایداری اشتغال روستاها خواهد داشت.

هدایت حاتمی افزود: با اجرای سامانه گرمسیری مردمی که صاحب املاک و اراضی هستند و از آب های سطحی استفاده می کنند از روش های مکانیزه جدید و مدرن بهره مند می شوند که هم بهره وری آب را بالا ببرد و اتلاف آن نیز کمتر شود.

وی اظهار داشت: تغییر الگوهای کشت، دلبستگی مردم باتوجه به ۲ و سه کشت و اقتصادی شدن کشاورزی و ماندگاری مردم برای کار و تلاش بیشتر از مزایای سامانه گرمسیری در منطقه است.

                                                                

ایجاد پیشرفت و تحول در زندگی مردم 

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره برداری از این اراضی و همچنین زمین های کشاورزی از محل سامانه بزرگ آبیاری گرمسیری می تواند باعث پیشرفت و تحول در زندگی مردم و همچنین توسعه منطقه و ایجاد صنایع تبدیلی شود.

شهریار حیدری افزود: برنامه های عام المنفعه همانند توسعه زیرساخت های جاده ای، کشاورزی و بهره برداری از آب های جاری و سامانه گرمسیری می تواند منجر به بهبود زندگی مردم شود.

                                                                           

اجرای سامانه گرمسیری گام مهمی در رونق اقتصادی و کشاورزی منطقه 

فرماندار سرپل‌ذهاب هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای سامانه گرمسیری به منظور رونق اقتصادی و بخش کشاورزی این شهرستان گامی مهم در جهت جهش تولید و اشتغال جوانان است که در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده بزرگترین طرح آبی کشور هدیه دولت تدبیر و  امید در استان کرمانشاه و به خصوص شهرستان سرپل ذهاب و مرزنشینان  است.

محبت جمالی نیا افزود: سامانه گرمسیری یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی کشاورزی در کشور است که ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب را زیرپوشش قرار می دهد.
وی اظهار داشت: افزایش ارزش افزوده املاک و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی، بهبود سطح معیشت کشاورزان و افزایش اشتغال از مزایای این طرح در شهرستان سرپل ذهاب است.

استان کرمانشاه ۲.۵ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۹۴۰ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.         

برچسب‌ها قصرشیرین توسعه ایران توسعه اقتصادی اشتغال زایی توسعه روستایی پروندهٔ خبری بهره برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قصرشیرین توسعه ایران توسعه اقتصادی اشتغال زایی توسعه روستایی قصرشیرین توسعه ایران توسعه اقتصادی اشتغال زایی توسعه روستایی کرمانشاه و ایلام آیین بهره برداری ۲۳ هزار هکتار اراضی بهره برداری استان کرمانشاه استان کرمانشاه محصولات کشاورزی توسعه منابع آب هزار و ۵۰۰ هکتار سامانه گرمسیری مزایای این طرح بهره برداری میلیارد تومان هزار هکتار هزار هکتار آن اجرای سامانه سرمایه گذاری صنایع تبدیلی بزرگترین طرح دولت تدبیر طرح بزرگ تدبیر و امید رییس جمهوری بخش کشاورزی هکتار آن سرپل ذهاب زندگی مردم مناطق مرزی تبدیل شده یک هزار استان ها آب و خاک طرح ها دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، این بزرگترین سامانه تولید برق خورشیدی برای یک نیروگاه آب شیرین کن در عمان با ظرفیت سالانه بیش از ٣٢ هزار مگاواتساعت برق سبز است که ١٠٠ درصد از مصرف آب شیرین کن را در طول شبانه روز پوشش می‌دهد.

این نیروگاه که توسط Veolia با مشارکت TotalEnergies توسعه یافته است، نقطه عطف مهمی در جهت تلاش‌های کربن زدایی در منطقه است، زیرا به کاهش حدود ٢٧٢٠٠ تن انتشار CO ٢ در سال کمک می‌کند که معادل آلاینده‌های تولید شده توسط حدودا ٦٠٠٠ خودروی موتور احتراق داخلی در سراسر جهان است.

ساخت نیروگاه خورشیدی مذکور در ماه اوت ٢٠٢٣ آغازشد، بهره برداری از آن در ماه مارس ٢٠٢٤ انجام شد و قرارداد اجاره برای بهره برداری از این مزرعه خورشیدی تا ٣١ مارس ٢٠٣٦ است.

سلیم بن ناصر العوفی وزیر انرژی و مواد معدنی کشور عمان در جریان بهره‌برداری از این طرح، تولید برق از منابع تجدیدپذیر را یکی از اهداف چشم انداز عمان ٢٠٤٠ اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران
  • بهره برداری ۷ طرح برق رسانی در چهارمحال و بختیاری
  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی