Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-09@08:04:46 GMT

بالاگرفتن تنش میان ترکیه و فرانسه

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۴۷۶۸

بالاگرفتن تنش میان ترکیه و فرانسه

با تشدید تنش میان ترکیه و کشورهای اروپایی بر سر منابع گاز در شرق مدیترانه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از تقویت ناوگان نظامی کشورش در منطقه خبر داده است.

به گزارش بی بی سی، مکرون از ترکیه خواسته است تا عملیات اکتشافی در آب‌های مورد مناقشه را متوقف کند.

جهت‌گیری سیاست خارجی ترکیه، به خصوص در مورد منابع انرژی مدیترانه، در ماه‌های اخیر با سلسله‌ای از تنش‌ همراه شده و اعزام کشتی اکتشافی عروج رئیس به آب‌های شرق مدیترانه تازه‌ترین تحول در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امانوئل مکرون در گفتگو با نخست‌وزیر یونان عملیات اکتشافی ترکیه را "یکجانبه" خوانده و از ترکیه خواسته است تا این کار را متوقف کند تا راه برای مذاکرات مسالمت‌آمیز هموار شود.

یونان از ماموریت کشتی اکتشافی عروج رئیس ابراز نگرانی کرده است. این کشتی با همراهی ناوگان نظامی ترکیه وارد آب‌های شرق مدیترانه شده و در منطقه‌ای به دنبال منابع انرژی است که که یونان با توجه به جزایر متعددش آن را جزو قلمرو آبی خود می‌داند.

تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد هم خشم یونان را برانگیخت. ایاصوفیه نخست کلیسا بود و شمایل‌های مسیحی هنوز بر دیوارهای آن نقش بسته است.

ترکیه و یونان، که هر دو عضو پیمان ناتو هستند، در مقاطع گوناگون روابط تنش‌آلودی داشته‌اند. این دو کشور آخرین بار در سال ۱۹۷۴ و با حمله ترکیه به قبرس وارد جنگ شدند.

ترکیه، یونان و قبرس در میان دست‌کم هشت کشوری هستند که بر منابع گازی شرق مدیترانه ادعا دارند. اسرائیل، مصر و لیبی نیز از این جمله‌اند.

پیش از این هم تلاش قبرس برای اکتشاف و استخراج گاز و اعزام کشتی حفاری فاتح ترکیه به آب‌های نزدیک قبرس به تنش انجامیده است.

امانوئل مکرون گفته است که فرانسه حضور نظامی‌اش در مدیترانه را "موقتا" تقویت می‌کند تا "موقعیت منطقه را تحت نظر بگیرد و تعهد خود به برقراری قوانین بین‌الملل را نشان دهد."

مکرون پیش از این ترکیه را به نقض حاکمیت ملی یونان و قبرس متهم کرده و خواهان تحریم ترکیه از طرف اتحادیه اروپا شده است.

مداخله نظامی ترکیه در لیبی یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف میان ترکیه و فرانسه است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ترکیه فرانسه مکرون شرق مدیترانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۴۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلزدگی اروپایی‌ها از دموکراسی درحال افزایش است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس یک مطالعه جهانی، نارضایتی از دموکراسی در برخی از بخش‌های اروپا که حکومت‌ها از برآورده کردن انتظارات دموکراتیک شهروندان بازمانده‌اند، در حال افزایش است.

شاخص ادراک دموکراسی (DPI) که با جامعه آماری ۶۳ هزار نفر از ۵۳ کشور جهان، از جمله ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا بزرگترین ارزیاب دموکراسی در سطح جهانی محسوب می‌شود، تحقیقی بین ماه‌های فوریه و آوریل سال جاری انجام داد.

براساس این تحقیق، اگرچه اکثر شهروندان اتحادیه اروپا (۵۷ درصد) وطنشان را دموکراتیک می‌دانند، اما در سه کشور فرانسه، یونان و مجارستان اکثریت اکنون بر این باورند که در دموکراسی زندگی نمی‌کنند.

تنها ۳۱ درصد از شهروندان مجارستان کشور خود را یک دموکراسی به حساب می‌آورند. این کشور در سال‌های اخیر بر سر نقض حاکمیت قانون در مواردی چون تصویب قوانینی خفقان رسانه‌های مستقل و مداخله سیاسی در امور قضایی درگیری‌های بسیاری با بروکسل داشته است.

نارضایتی میان یونانی‌ها نیز درحال افزایش است و تنها ۴۳ درصد از آن‌ها بر این باورند که کشورشان دموکراتیک است.

یونان که خود زادگاه دموکراسی است در سال‌های اخیر به دلیل مقابله با مهاجرانی که از مسیر دریای مدیترانه به این کشور می‌آیند، روند فرسایشی کاهش آزادی رسانه‌ها و بازخواست رونامه‌نگاران و مخالفان دولت، زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

پارلمان اروپا پیش‌تر در سال جاری با تصویب قطعنامه‌ای تداوم پسرفت حاکمیت قانون در یونان را محکوم و خواستار بازنگری در کمک‌های اتحادیه اروپا به این کشور شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلزدگی اروپایی‌ها از دموکراسی درحال افزایش است
  • مشعل المپیک ۲۰۲۴ با تدابیر امنیتی شدید به فرانسه رسید
  • ورود مشعل المپیک به فرانسه
  • چرا مکرون برای روس‌ها رجز می‌خواند؟!
  • تمدید مهلت مزایده عمومی ۲۸۹ معدن آذربایجان غربی
  • مداخله دوباره مکرون در انتقال امباپه به مادرید
  • سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم
  • درخواست رئیس جمهور فرانسه از رئال برای امباپه
  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟(+عکس)
  • لزوم مبارزه با آفات مگس مدیترانه در باغات مازندران