Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@00:10:08 GMT

توصیه هایی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۸۲۲۱

یک متخصص تغذیه توصیه‌هایی را برای مبتلایان به آلزایمر مطرح کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ مرجان عجمی در خصوص تغذیه مناسب برای بیماران مبتلا به آلزایمر گفت: به دمانس کاهش توان شناختی مغز و اختلالی که علامت اصلی آن از دست دادن حافظه است، آلزایمرمی گویند.

وی ضمن اشاره به اینکه این عارضه می‌تواند به دنبال آسیب مغزی و یا در اثر بیماری و در طول زمان به وجود بیاید، ادامه داد: آلزایمر یک بیماری عروقی است که در اثر کاهش خونرسانی به مغز به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص تغذیه با بیان اینکه گاهی اوقات مقاومت به انسولین شدید در قسمت‌هایی از مغز بیمار مبتلا به آلزایمر وجود دارد، بیان کرد: از آنجایی که گلوکز منبع اصلی سوخت مغز است اگر مقاومت به انسولین وجود داشته باشد مغز نمی‌تواند از گلوکز استفاده کند و به ناچار از کتون بادی‌ها برای سوخت استفاده می‌کند؛ در چنین شرایطی درمان عامل زمینه‌ای مثل مقاومت به انسولین و یا سندروم متابولیک به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک می‌کند.

عجمی ضمن تاکید بر اینکه ورزش کردن، محدود کردن دریافت قند، شکر و منابع حاوی آن و اسید‌های چرب اشباع و همچنین افزایش دریافت منابع حاوی فیبر غذایی تاثیر قابل توجهی بر پیشگیری و درمان آلزایمر دارد، افزود: مطالعات نشان داده اند محدود کردن دریافت منابع حاوی قند و شکر و اسید‌های چرب اشباع به مدت ۴ هفته اثرات مفیدی بر درمان این بیماری داشته است.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران نوجوانی، دریافت کافی منابع غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B، اسید‌های چرب غیر اشباع، آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها موجب عملکرد بهتر مغز در دوره‌های بعدی زندگی می‌شود.

وی اضافه کرد: چنین ریزمغذی‌هایی در یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای به وفور یافت می‌شود و بنابراین داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند اثرات محافظتی نه تنها بر قلب و عروق بلکه بر عملکرد مغز داشته باشد؛ الگوی غذای مدیترانه‌ای بر دریافت روزانه میوه، سبزی، غلات کامل و چربی‌های سالم، دریافت هفتگی ماهی، مرغ، حبوبات و تخم مرغ و دریافت متعادل لبنیات و دریافت محدود گوشت قرمز تاکید می‌کند و روغن زیتون منبع اصلی چربی دریافتی در این رژیم است و ماهی چرب مثل سالمون و ساردین به دلیل دارا بودن اسید‌های چرب امگا ۳ توصیه می‌شود.

عجمی با اشاره به اینکه علاوه بر ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک یکی از ویتامین‌های مهمی است که در درمان و پیشگیری از آلزایمر نقش مهم و ضروری دارد، عنوان کرد: دریافت کافی این ویتامین تا ۵۵% می‌تواند خطر بروز الزایمر را کاهش دهد، همچنین مصرف سبزیجات برگ سبز، لوبیا، غلات کامل و میوه‌ها به دریافت فولات و تامین آن برای بدن کمک میکنند.

این متخصص تغذیه متذکر شد: نکته مهم دیگر توجه تامین مقادیر کافی ویتامین B ۱۲ برای بدن و خصوصا افراد مسن است، زیرا این ویتامین در کنار فولات می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه نکته جالب توجه دیگر نقش زردچوبه در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است، افزود: زردچوبه حاوی ماده مهمی به نام کورکیومین است که تشکیل پلاک‌های بتا آمیلوئید را که در پاتوژنز و ایجاد آلزایمر نقش دارند را به تعویق می‌اندازد.

عجمیان اضافه کرد: نکته جالب‌تر این است که فلفل سیاه حاوی ماده‌ای است که زیست دسترسی به کورکیومین را تا ۲۰۰۰% افزایش می‌دهد و از طرف دیگر مصرف همزمان کورکیومین و ویتامین D در از بین رفتن پلاک‌های بتاآمیلوئیدی نقش دارند و خواص بیشمار آن‌ها حتی به پیشگیری از پارکینسون هم کمک کی کند. جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می‌تواند به دریافت ویتامین D کمک کند، اما راه اصلی تامین آن سنتز از طریق پوست و در مجاورت نور آفتاب است.

این متخصص تغذیه توضیح داد: بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر پیروی از اصول تغذیه سالم و عمدتا الگوی غذای مدیترانه‌ای توصیه می‌شود. کنترل وزن و پیشگیری از ابتلا به چاقی و فعالیت فیزیکی کافی روزانه از اصول مهم سبک زندگی سالم است که به ارتقای سلامت کمک می‌کند.

منبع: میزان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آلزایمر پیشگیری از آلزایمر پیشگیری از ابتلا متخصص تغذیه اسید های چرب مدیترانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!

ایتنا - محققان توانستند با استفاده از هوش مصنوعی ارتباط بین میکروبیوم روده و بیماری آلزایمر را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و به نتایج قابل توجهی برسند.
این تحقیق جدید می‌تواند گامی مهم در شناخت بهتر این بیماری شایع و یافتن راه‌های درمانی جدید برای آن باشد.

دکتر فیشیونگ چنگ، از محققان مرکز ژنوم کلینیک کلیولند و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: بیماری آلزایمر یک چالش بزرگ در پزشکی است، زیرا درمان موثری برای آن وجود ندارد. با این حال، محور ارتباطی مغز و روده پتانسیل بالایی برای درمان اختلالات مغزی از خود نشان داده است.

در این تحقیق که در مجله سل ریپورتز منتشر شده، محققان ابتدا ویژگی‌های بیش از یک میلیون جفت بالقوه متابولیت و گیرنده را با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی کردند تا ببینند کدام یک از آنها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند.

دکتر چنگ توضیح می‌دهد: متابولیت‌های روده کلید بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک بدن هستند. اما مشکل این است که ما ده‌ها هزار گیرنده و هزاران متابولیت در بدن داریم. تشخیص اینکه کدام متابولیت به کدام گیرنده متصل می‌شود، بسیار دشوار است. از این رو، از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی این اتصالات استفاده کردیم.

پس از شناسایی متابولیت‌های متصل به گیرنده‌های خاص، محققان توانستند مسیرهای بیولوژیکی را که این متابولیت‌ها می‌توانند تحت تاثیر قرار دهند و همچنین اهداف برخی گیرنده‌ها را شناسایی کنند.

یکی از یافته‌های جالب این بود که دو متابولیت به نام‌های آگماتین و فنیل‌آمین که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند، می‌توانند سطوح پروتئین تاو را که با بیماری آلزایمر مرتبط است، در نورون‌ها کاهش دهند.

دکتر استیو گاندرون، متخصص ایمونولوژی در توضیح این یافته می‌گوید: روده مانند یک بازار شلوغ است که در آن انواع مواد شیمیایی مبادله می‌شوند. این مواد می‌توانند از جریان خون استفاده و به مغز راه پیدا کنند. اگر این مواد نامناسب باشند، مانند مواد التهابی، احتمال زوال مغز و ابتلا به آلزایمر وجود خواهد داشت.

محققان در ادامه آزمایشات بر روی سلول‌های بنیادی بیماران آلزایمری، مشاهده کردند که این دو متابولیت می‌توانند سطوح تاو را در نورون‌ها کاهش دهند. این یافته امیدوارکننده است، زیرا تجمع پروتئین تاو با ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط است.

دکتر چنگ در این باره می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که بهبود سلامت روده ممکن است بر سطوح تاو در مغز تاثیرگذار باشد و از بیماری آلزایمر پیشگیری یا حتی آن را درمان کند. البته برای بررسی بیشتر این فرضیه به تحقیقات گسترده‌تری در آینده نیاز است.

این تحقیق در حالی انجام شده که ۹۹ درصد آزمایشات بالینی در زمینه مداخلات دارویی برای آلزایمر تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. کارشناسان امیدوارند یافته‌های این مطالعه، هدف درمانی جدیدی را در زمینه آلزایمر ارائه دهد.

دیگر خبرها

  • بهترین روش برای جلوگیری از آلزایمر (فیلم)
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • روشی برای جلوگیری از آلزایمر + فیلم
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه