روز مباهله روز تقابل جبهه حق و باطل است
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۸۴۹۲
حجت الاسلام مهدی رستم نژاد به مناسبت روز مباهله در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در قرآن به داستان مباهله اشاره شده است و آیاتی درباره این داستان هست که یک آیه مخصوصاً به آیه مباهله معروف شده است. مسیحیهایی از علمای مسیحی نجران به مدینه آمده بودند و با پیغمبر (ص) درباره خدا بودن یا خدا نبودن حضرت عیسی (ع) بحث کردند و هرچه پیغمبر (ص) فرمود آنها زیر بار نرفتند تا اینکه این آیه نازل شد: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْم».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معاون آموزش حوزههای علمیه افزود: عنوان مباهله از واژه «نبتهل» در این آیه گرفته شده است و با آن همخانواده است. یعنی بگو ما فرزندان مان را و شما هم فرزندان تان را، ما زنان مان را و شما هم زنان تان را و ما خودمان و شما هم خودتان را بیاورید و سپس مباهله کنیم. مباهله یعنی همدیگر را نفرین کنیم و در معرض عذاب خدا قرار دهیم و هر کدام مان که حق نیستیم از بین برویم و مورد عذاب خدا قرار بگیریم. این محتوای این آیه و شرح واژه مباهله است. در ادامه آیه میفرماید: «ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِین».
وی ادامه داد: اهمیت این مسئله در این است که همه مورخان، محدثان و مفسران از شیعه تا اهل سنت با تمام فرقههایشان همه متفق هستند که وقتی پیغمبر (ص) مأمور شد و بنا شد این مباهله اتفاق بیفتد و موقعی که میخواست سر قرار برود چه کسانی را شرکت داد؟ این مهم است. چون واژههایی که در این آیه به کار رفته ۳ واژه ابناء، نساء و انفس بیشتر نیست. یعنی فرزندان، زنان و خودتان؛ پیغمبر (ص) باید بنا بر همین آیه افراد را شرکت دهد. از فرزندان، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) شرکت کردند. خب معلوم است این دو بزرگوار در آن روز طفل بودند که در دوره کودکی پیش پیغمبر (ص) بودند. پیغمبر (ص) که از دار دنیا رحلت میکردند این دو حدود ۶ و ۷ ساله بودند.
مهدی رستم نژاد اضافه کرد: بنابراین درباره واژه «ابنائنا» امام حسن (ع) و امام حسین (ع) شرکت داشتند. با اینکه واژه نساء جمع و به معنی زنان است، هیچ زنی از زنان پیغمبر (ص) شرکت ندارد؛ یعنی پیغمبر (ص) شرکت شان نداد و فقط حضرت زهرا (س) شرکت دارند. مشخص است این «نساء» که به «نا» اضافه شده و میفرماید «نسائنا» یعنی زنان ما، خدا دارد این نسبت را میدهد و پیغمبر (ص) با عملش دارد تفسیر میکند، یعنی زنی که بشود او را به پیغمبر (ص) نسبت داد. در این منزلت و جایگاه قرار باشد و او کسی جز حضرت زهرا (س) نبود.
وی سپس گفت: نفر دیگری که غیر از پیغمبر (ص) شرکت کرد - چون ایشان دعوتکننده است و داعی حساب میشود - حضرت امیر (ع) بود. حضرت امیر (ع) کجا باید باشد و کجای این آیه قرار دارد؟ یا نستجیر بالله باید بگوییم پیغمبر (ص) از فرمان خداوند تخلف کرد و کسی که دعوت نشده را دعوت کرده که قطعاً هیچ مسلمانی این را نمیگوید و ملتزم به آن نمیشود. پس باید حضرت امیر (ع) در یک کلمهای باشد و آن جز کلمه «انفسنا» نمیتواند باشد. چون معنا ندارد در «نسائنا» یا «ابنائنا» باشد. در ابناء، فرزندان خود امیرالمؤمنین (ع) هستند پس حضرت یک جای دیگر باید باشد و آن «انفسنا» است.
مهدی رستم نژاد اظهار داشت: نتیجه این میشود که مراد از «انفسنا» که در آیه است حضرت علی (ع) است. یعنی پیغمبر (ص) در آن «نا» که مضاف الیه است وجود دارد. انفس حضرت امیر (ع) است. آن کسی که نفس و جان ما حساب میشود و این یکی از بزرگترین فضائل امیرالمؤمنین (ع) است. میشود ادعا کرد بزرگترین فضیلتی که قرآن برای امیرالمؤمنین (ع) بیان کرده و در قرآن بهعنوان وحی آسمانی وارد شده است همین واژه «انفسنا» است. یعنی کسی در امت هست که نفس و جانش معادل و مماثل جان پیغمبر (ص) است و این یک مسئله قرآنی است. روایت، تاریخ و … نیست که بخوانیم در آن تردید کنیم. این را خود خدا فرمود و پیغمبر (ص) هم این را عملاً نشان داد.
وی خاطرنشان کرد: همه امت در این متفق هستند که در داستان مباهله پیغمبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) را شرکت داده است. برخی از علمای اهل سنت هم به این تصریح کردند که این واژه فضیلتی برای امیرالمؤمنین (ع) است که فضیلتی بالاتر از آن نمیشود تصور کرد. کسی که مماثل جان پیغمبر (ص) است. پیغمبر (ص) چقدر عظمت دارد؟ چقدر جان ایشان بزرگ و عزیز است؟ چقدر از مقام قرب الهی برخوردار است؟ کسی در میان امت است که خدا تصریح و تأیید کرده که او جانش جان پیغمبر (ص) و معادل نفس پیغمبر (ص) است.
مهدی رستم نژاد همچنین گفت: این آیه پشتوانه عظیمی برای این روز بزرگ یعنی روز مباهله است. البته در تاریخ آمده است که وقتی پیغمبر (ص) با همین بزرگواران برای آن میعادگاه حرکت کرد، آنها وقتی چهرههای پیغمبر (ص) و اهلش را دیدند و آن چهرهها، چهرههای الهی بود و همراه خودش نور عظمت خداوند را منعکس میکرد، بزرگ علمای مسیحی نجران گفت این چهرههایی که میبینم اگر دست به آسمان بلند کنند دیگر احدی از ما زنده نخواهد ماند. خداوند ما را هلاک خواهد کرد. بیایید جزیه بدهیم و تمام کنیم. همین کار را هم کردند و دیگر وارد مباهله نشدند.
وی افزود: به این ترتیب داستان مباهله اتفاق نیفتاد، اما آیهای که در آن ارتباط نازل شد در قرآن هست و این یکی از فضائل بلند و والای امیرالمؤمنین (ع) هست که در قرآن ثبت آسمانی و وحیانی شده است که همه امت تا روز قیامت بیایند این آیه را بخوانند و تفسیر و تاریخش را ملاحظه کنند تا ببینند شخصیت عظیمی چون امیرالمؤمنین (ع) در امت هست و بعد از پیغمبر (ص) هم این جان شریف بود و طبعاً امت باید به طرف امیرالمؤمنین میرفت که معادل جان پیغمبر (ص) است.
مهدی رستم نژاد در ادامه گفت: عظمت این روز هم به همین برمیگردد که یک حادثه عظیمی اتفاق افتاد ولو اینکه مباهله انجام نشد، اما داستان بهگونهای پیش رفت که عظمت این روز ثبت شد و بیشتر به نام امیرالمؤمنین (ع) رقم خورد. چون این مسئله، مسئله قرآنی است و گرامیداشت این روز هم گرامیداشت قرآن و اندیشه قرآنی است. چون قرآن تا روز قیامت حضور دارد. اینکه چیزی قرآنی شد یعنی ماندگار شد و باید بماند و امت باید برایش هزینه کند و حساب ویژه باز کند. لذا این روز باید گرامی داشته شود.
وی اضافه کرد: قطعاً چنین روزی از ایام الله حساب میشود. «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ» که در قرآن آمده است یعنی روزهایی که منسوب به خداست و یک حادثه الهی در آن اتفاق میافتد. وقتی برای چیزی آیه قرآن نازل شده یعنی آن حادثه یک حادثه الهی است. لذا به دستور خود قرآن باید گرامی داشته شود. مخصوصاً این که هر ۵ تن آل عبا در آن حضور دارند و این مسئله خیلی مهمی است.
مهدی رستم نژاد ادامه داد: نکته دیگری که درباره روز مباهله باید به آن توجه کرد این است که وقتی یک صاحب شریعت که مسیحیت باشد میآید در مدینه و چند روز میماند و علمای بزرگ آن زمان را جمع میکنند و با هم مباحثه و مناظره میکنند و شاید به مجادله هم کشیده شده است و قانع هم نمیشوند و پیغمبر (ص) را تأیید نمیکنند، یک عده افرادی را که اهل سواد نبودند و به تعبیر قرآن امیون بودند «وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتاب» اینها به شک میافتند که چطور پیغمبر (ص) نتوانست اینها را قانع کند؟! منافقین هم در گوشه و کنار بودند آنها هم زمزمههایی راه میانداختند و بهانههایی میگرفتند.
وی سپس گفت: وقتی یک آیهای نازل میشود و داستان به این صورت ختم میشود که آنها خودشان تسلیم میشوند و به جزیه دادن یا به مصالحه و مسامحه تن میدهند، خود این نشاندهنده این است که جبهه حق اینجا پیروز شد. یعنی آن تقابل جبهه حق و باطل اتفاق افتاده و جبهه حق بهگونهای جلوه کرده و حقانیتش غلبه کرده که طرف مقابل اصلاً خودش دست کشیده و گفته من حاضرم مسیرم را عوض کنم و از طریق مباهله نروم. چون احساس خطر کرد و این یعنی غلبه و ظهور حق و جلوه حق. این ماجرا در واقع تقابل حق و باطل بوده و در این تقابل هم آن عظمت روحی و شخصیتی این ۵ بزرگوار این غلبه را موجب شد. این است که مقام معظم رهبری درباره روز مباهله فرمودند این روز تقابل تمام قامت حق در مقابل تمام قامت باطل بود.
مهدی رستم نژاد یادآور شد: انسانی که در مباهله شرکت میکند خودش را در معرض خطر هم دارد قرار میدهد. چون اگر اعتماد به حرف خودش نداشته باشد خودش را در معرض خطر قرار نمیدهد. مخصوصاً عزیزترینهایش را در معرض خطر قرار نمیدهد و جان عزیزترها را حفظ میکند. اینکه پیغمبر (ص) با این اعتماد و اطمینان به میدان میآید و عزیزترینهایش را در معرض خطر نفرین دیگران قرار میدهد که صاحبان ادیان هستند و بالاخره اینها آدمهای کمی نبودند و هزاران نفر پیرو داشتند، اینکه میآید خودش، فرزندان، عزیزان و جگرگوشههای خود را با این اطمینان در معرض خطر قرار میدهد، یعنی اعتماد کامل به حقانیت خودش که با بصیرت تمام و اعتمادبهنفس کامل دارد این را پیش میبرد. خود این برای مؤمنین و برای کسانی که شاید شک و تردیدی در دل داشتند درس و عبرت بزرگی است و آنها هم نسبت به ایمان خودشان قویتر شدند. این اتفاق، اتفاقی است که از چند منظر قابل تبیین و توصیف است.
وی تأکید کرد: هر چیزی که قرآنی شده است درس، عبرت و پیامش برای ما تا روز قیامت است. آیه مباهله در قرآن پیام خیلی روشن دارد. یکی از پیامها عظمت اهلبیت (س) است که قرآنی شده است والا پیغمبر (ص) وحیهای دیگر هم داشت. اینکه قرآنی شده و در قرآن آمده یعنی ماندگار شده است و دیگران باید بدانند و خود تبیین این مسئله بیان عظمت امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) است. پیغمبران زنان دیگر دارد و مأمور به این شده که نساء را بیاور. چطور بقیه را نمیآورد؟ پس معلوم است بقیه در این آیه حضور ندارند.
مهدی رستم نژاد همچنین گفت: نسبت اضافه تشریفی که در این آیه آمده است. خدا میگوید «نسائنا» یعنی زنان ما. بگو زنان ما بیایند شما هم بروید زنان خودتان را بیاورید. نسایی که در این وزانت و این جایگاه رسالت به پیغمبر (ص) منسوب بشود کسی جز حضرت زهرا (س) در میان امت نیست. این بیان بسیار مهمی است. بهنوعی دارد فاصله بین زنان دیگر که بهحسب ظاهر همسر پیغمبر (ص) هستند با این نسایی که دارد به پیغمبر (ص) اضافه میشود و حضرت زهرا (س) فقط در آن حضور دارد، این مسئله دارد فاصلهها را به امت میگوید و درس بسیار مهمی است. دارد آیه تطهیر را با زبانی دیگر در اینجا منعکس میکند.
وی سپس اظهار کرد: مسئله دیگر این است که فرزندان پیغمبر (ص) با اینکه فرزندان امیرالمؤمنین (ع) هستند و دخترزادگان پیغمبر (ص) هستند، اما قرآن این را به خود رسول الله (ص) نسبت داده و فرموده «ابنائنا» یعنی فرزندان ما. در این جا «ما» منظور پیغمبر (ص) است. در اینجا درس و نکته دیگری که میفهمیم این است که خداوند ساداتی که از نسل حضرت زهرا (س) هستند را فرزندان پیغمبر (ص) میشمرد. پس اینها فرزندان پیغمبر (ص) هستند. این که به ما ایراد میگیرند که چرا شما امامان خود را یا بن رسول الله میگوئید درصورتیکه یا بن علی هستند، جوابش همین آیه قرآن است. این آیه قرآن است که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را ابناء پیغمبر (ص) نامید. پس وقتی به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و فرزندانشان یا بن رسول الله میگوئیم، به این خاطر است که قرآن قبلاً این را فرموده است، قرآن در همان واژه «ابنائنا» به رسول الله (ص) اضافه کرده است.
مهدی رستم نژاد در ادامه گفت: درسی که امروز میتوانیم از این آیه بگیریم این است که در دفاع از حق اعتمادبهنفس و اطمینان خاطر داشته باشیم و به حمایت و هدایت خدا وثوق داشته باشیم. پابرجا باشیم و شک و شبهه در مسیر خود راه ندهیم. پیغمبر (ص) اینها را در این داستان به خوبی نشان داده است. دیگر این که اهل مذاکره هم باشیم. پیامبر (ص) دو هفته قبل از این با همان مسیحیهایی که بعداً به داستان مباهله منتهی شد مناظره میکرد. خدا میفرماید بعد از این دیگر نمیخواهد چون دیگر اطمینان حجت شده است. یعنی گفتوگو کردن خودش درس بزرگی است که در مباهله است. دو هفته گفتوگو بود.
وی در پایان گفت: اینکه انسان راه بدهد تا دیگران برای رسیدن به حق بیایند و پیام حق را بشوند درس دیگر این روز برای ماست. آنهم با بیان، تبیین، منطق، نه با تحکم و تجبر یعنی با حال جباریت و نوعی حاکمیت بلکه با تبیین، توجیه و منطق. پیغمبر (ص) کارش همین بود. آنقدر که خدا آمد و فرمود حالا سراغ مباهله برو. اینها درسهایی است که از این داستان و آیه میشود گرفت.
کد خبر 4991258منبع: مهر
کلیدواژه: مباهله امیرالمومنین ع عید غدیر خم ویروس کرونا کنفرانس بین المللی معرفی کتاب محرم 99 پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برنامه تلویزیونی بدون توقف سازمان تبلیغات اسلامی مرکز فرهنگی شهر کتاب معرفی نشریات ماه محرم و صفر فعالیت های قرآنی رسول جعفریان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معرض خطر داستان مباهله امام حسین روز مباهله جان پیغمبر رسول الله حضرت امیر حضرت زهرا امام حسن قرآنی شد جبهه حق زنان ما چهره ها شما هم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«به افق فلسطین» به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود
صبح امروز نشست خبری عوامل برنامه به افق فلسطین در اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد که گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق، حسین قاسمی تهیهکننده، سید حسین حسینی مجری، مهدی آقا موسی تهدانی مجری، مرتضی مقیمی سردبیر، حمید انصاری و سعید زاهدی برادر شهید محمدرضا زاهدی از حاضران این نشست خبری بودند.
حسین قرایی مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی گفت: ضمن تشکر از اهالی رسانه، در این نشست خبری دوست داشتیم برادر شهید زاهدی حضور داشته باشد. دربرنامه به افق فلسطین حدود ۱۹۰ روز روی آنتن بود و این نشان از توانمندی کارگردان و تهیهکننده و مجریان کار است. همچنین تماسهایی که در این چند ده روز داشتیم میتوانیم در اختیار شما قرار دهیم. در خصوص برنامه به افق فلسطین باید بگویم در روز بین ۴هزار الی ۷ هزار تماس با ۱۶۲ گرفته میشود و بنظرم این آمار جذابیت متفاوتی برایمان دارد که در دو الی سه ماه اخیر سال ۱۴۰۳ قفل محرمانگی آنها را شکستیم.
زاهدی برادر سردار شهید محمدرضا زاهدی گفت: بنده به نوبه خودم از عوامل شبکه افق، صداوسیما، خبرنگاران و عموم ملت تشکر میکنم و عرض خاصی ندارم.
علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق گفت: برنامه به افق فلسطین اساسا یک تجربه شیرین برای فعالان رسانهای سازمان داشت و ما یک شبکه تلویزیونی را به یک شبکه خبری فعال کردیم. علاوه بر اینکه یک سری زیر ساختها در شبکه خبری فعال نبود صفر تا صد آنچه پس از طوفان الاقصی اتفاق افتاد را در برنامه از یک شب به هر شب تغییر دادیم.
وی ادامه داد: ما برای یک مجموعه تلویزیونی هر شب آنتن رفتن آن هم در یک برنامه تحلیلی کار سخت و طاقت فرسایی است و ما تقریبا تمام شبکهها را درگیر کردیم. تغییر و تحولات کار طبیعی است و مهم این بود که فلسطین را برای گوش و چشم مردم خود به تصویر بکشیم و هم برای دیگر کشورها. خیلی از برنامههای ما برای شبکههای دیگر ترجمه و بازنشر میشد؛ مخصوصا شبکه که عملیات وعده صادق اتفاق افتاد برای اولین بار در شبکه افق اتفاق افتاد که بچههای شبکه افق توانستند حدود ۷ ساعت برنامه تحلیلی سیاسی را به طور زنده نگه دارند.
وی تاکید کرد: برنامه به افق فلسطین به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود. ما تلاش میکردیم اثر گذار باشیم اما از من برنامه ساز تلویزیونی به همراه همکاران تلاشمان این بود که مظلومیت فلسطین را تا جایی که توانایی داریم نشان دهیم.
سید حسین حسینی مجری برنامه به افق فلسطین بیان کرد: نقد منصفانه شاید یکی از بهترین راه ها برای بهتر کردن کیفیت برنامه است. ما امروز در مرکز یک ساعت پاسخگوی روابط عمومی بودیم و از افراد میپرسیدم که از کجا تماس میگرفتند. در بخشهایی از برباره اینکه چقدر موفق شدیم به شبهات پاسخ دهیم صحبت کردیم و تلاش کردیم بی طرفانه با مخاطب صحبت کنیم. سعی کردیم هر آنچه که رخ داده است را از مهمانان سوال کنیم و برخی از آنها هم در شبکه معاند پخش شد اما قصد و نیتمان این بود که اگر مخاطب در معرض شبکههای معاند هست این طرف را هم ببنید و سعی کردیم منبع اخبارمان هم بی طرفانه باشد اما از طرفی باید از مخاطب سوال کنیم که این برنامه چقدر کافی بود.
وی درباره غیبت شریفی مقدم مجری این برنامه گفت: خانم شریفی مقدم چون برنامه صبحگاهی شبکه دو داشتند برایشان سخت بود که سر برنامه بمانند، مخصوصا زمانی که سه ساعت برنامه داشتیم.
گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق گفت: خیلی از حواشی ای که حول کار ما شکل میگرفت طبیعی ما کسی را داشتیم که جای دیگر مدیر بود اما از جایی به بعد گفت میشود همکاری نداشته باشیم؟ خیلی این حواشی دخلی به ما نداشت زیرا یک کار حرفهای بود. برنامه به افق فلسطین تقریبا جهادی بود برای مثال کسی که جزء عوامل نبود به ما کمک میکرد و در تلاش بود.
وی ادامه داد: در برنامه آیتمها و ارتباطات اسکایپی که میگرفتیم متفاوت بود. واقعا بچهها صبح تا شب تلاش میکردند و ما درگیر کار هستیم و تلاش کردیم مردم را راضی کنیم ک تحلیل دقیق داشته باشیم. زمانی که تیم جابهجا شد خانم شریفی یک هفته ده روز همکاری داشتند اما پس از آن شرایطشان تغییر کرد و نتوانستند حضور داشته باشند.
حسین قاسمی تهیهکننده به افق فلسطین گفت: ارتباطات کارشناسان حاضر در برنامه از طریق خود شبکه انجام میشد. شبکه افق بچههای سیاسی دارد و ارتباط خوبی با کارشناسان سیاسی دارد و از این جهت ممنوعیتی نداشتیم. درباره عملیات وعده صادق بله از قبل اطلاع داشتیم و آن شبی که قرار بود عملیات را داشته باشیم به ما اطلاع دادند که آماده باشید و همه شبکهها حاضر شدند.
گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق بیان کرد: تیم به افق فلسطین پنج بار تغییر داشت اما کسی متوجه آن نشد و بچهها همان بچههای قدیم هستند. ما از بازیگران و هنرمندان و چهرههایمختلف میهمان داشتیم تا بگوییم شرایط فلسطین دغدغه افراد مختلف است.
در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به توضیحاتی که داده شد و هفت ساعت پای کار بودن عوامل برنامه، کنداکتور برنامه برای آینده چیست؟ آیا برنامه همچنان ادامه دار خواهد بود؟
علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق گفت: تلاشمان بر این است که آنچه بر کف میدان رخ میدهد را تحلیل کنیم و زمانی که به عنوان برنامه ساز گفتیم برنامه بس است ضبط را متوقف میکنیم. همچنین از ریاست عالی سازمان و معاونت سیما تشکر میکنم زیرا به شدت تلاش میکردند کار باشد و استدلالهایی داشتند که خیلی خوب بود و شاهد جریانات درست پس از آن بودیم.
وی ادامع داد: قصد داریم برای آینده برنامه آیتمی داشه باشیم و شاید آیتمی با نام به افق مقاومت داشته باشیم که به مقاومت در عراق و دیگر مکانهای دیگر بپردازیم. همچنین تا زمانی نه اطلاع رسانی که برای عام مردم باشد برنامه خواهد بود.
در ادامه این نشست خبری سید حسین حسینی مجری برنامه به افق فلسطین بیان کرد: آقای جبلی مجوز ویدئوی وایرالی را دادند اما نه به هر قیمتی. برخی از برنامههای سیاسی موسمی هستند و زمانی که شرایط تغییر میکند این برنامهها هم تغییر میکنند. بنابراین حضور مجری سیاسی هم کمتر میشود لذا همکاران من که در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارند شانس بیشتری برای حضور در برنامههای تلویزیونی دارند. پس تنها فصلی بودن برنامهها میتواند دلیلی بر حضور مجریان سیاسی باشد.
مهدی آقا موسی تهرانی مجری برنامه به افق فلسطین گفت: تماسهایی که در روابط عمومی داشتیم دور از تصور من بود، ریز بینی به شدت بالا است و حتی واکنشهای رفتاری و بدنیای که داریم هم دقت میشود. روایت میدان برای شخص خودم دوست داشتنی و جذاب است و سعی میکنم مدل یک قصه و دراماتیک که جاهایی نقطه فراز و فرود داشته باشد به مردم منتقل کنم.
وی ادامه داد: تعدادی از کنشها و وضعیتهایی که در رسانهها رخ میدهد از من سوال میپرسند و باید بگویم رفقا ما میتوانستیم زمانی که چنین وعدهای رخ میدهد صبر کنیم و فردا صبح راجع به این موضوع صحبت کنیم. در به افق فلسطین لحظه زنده ماجرا را نشان میدادیم و این رکایت زنده کاملا واضح بود و چیزی که فردا میخواستیم راجع به آن صحبت کنیم سخت بود.
وی درباره تصویر ریزش ساختمان پلاسکو گفت و ادامه داد: اینها مواردی است که بهتر است در لحظه نشان داده شود.
حمید انصاری دبیر برنامه به افق فلسطین گفت: از دوستان متشکرم که در این ۲۰۰ روز پای کار بودند. یکی از مزیتهایی که به افق فلسطین داشته است این پای کار بودن رسانهها در برنامه به افق فلسطین بود. شاید یک دیتا بیس از افراد و کارشناسان و نمایندگان مجلس داشتیم اما پشتوانه همکاران رسانهای در این برنامه کاملا مشهود بوده است. تفاوتی که
وجه کارشناسی میهمان پررنگتر شده است و در ماههای ابتدایی کمتر کسانی که خودشان میدان را لمس کرده اند را مشاهده میکردیم و بعد کارشناسی و تحلیلی آن متفاوت بود.
وی ادامه داد: این را هم بگویم که ادعای بزرگی است اینکه برنامه به افق فلسطین بتواند بگوید ما بازوی رسانهای بودهایم. مسائلی که داشتیم بدون هیچ محدودیتی از کارشناسان پرسیده میشد. درباره پرداختنن برنامه به مناسبهای روز بسته به روز و کارشناس دارد زیرا ممکن است کارشناسی داشته باشیم که برای مثال نتوانیم به یک جنگ آنقدر بپردازیم
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون