Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@23:46:37 GMT

فواید خواب نیمروزی برای سلامت بدن

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۸۹۹۳

فواید خواب نیمروزی برای سلامت بدن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها با توجه به استرس‌های زیادی که مجبوریم تحملشان کنیم و البته پاندمی ویروس کرونا و اضطراب‌های مضاعف آن، باعث شده استراحت کردن بیشتر از هر زمان دیگری برای ما ضرورت پیدا کند.

در برخی از کشور‌ها مانند ایتالیا و اسپانیا و البته ایران، چُرت نیمروزی جزوی از فرهنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چُرت زدن در هر مرحله‌ای از زندگی، از کودکی گرفته تا سالمندی، می‌تواند واقعاً مفید و سالم باشد. اما شاید شما جزو افرادی باشید که تصور می‌کنید چُرت‌های نیمروزی فقط مخصوص بچه‌هاست یا این که اگر طی روز چُرت بزنید، خواب شبتان به هم می‌ریزد. پس این مطلب را بخوانید تا متقاعد شوید چُرت زدن چقدر مفید است و چگونه باید باشد تا خللی در خواب شبتان ایجاد نکند.

چرا چُرت زدن این‌قدر مفید است؟
یک فرد بزرگسال معمولی ۱۸ تا ۶۵ ساله نیاز دارد هر شب هفت تا نُه ساعت بخوابد؛ اما خیلی از افراد در سراسر دنیا با مشکل بی‌خوابی‌های شبانه روبرو هستند و با تبعات ناشی از آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دلایل بی‌خوابی می‌تواند بسیار زیاد باشد. خیلی از ما به خاطر آپنه خواب (ایست ناگهانی تنفس در خواب)، و یا صرفاً عادت‌های محیطی دچار بی‌خوابی هستیم و شب‌ها تا دیروقت ناچارا بیدار می‌مانیم. علت هر چه که هست، تلاش و تقلا برای خواب کافی در شب می‌تواند تأثیر بزرگی بر چگونگی عملکرد ما طی روز داشته باشد.

بیشتربخوانید

با یک چرت عصرگاهی ساده عمر خود را طولانی کنید

چُرت زدن جایگزین خواب شب نمی‌شود، اما شواهد مستدلی وجود دارند که نشان می‌دهند چُرت زدن می‌تواند میزان هشیاری و عملکرد را بهبود دهد. مروری که در سال ۲۰۱۷ بر چند مطالعه انجام شد و در Sleep Medicine به چاپ رسید توضیح می‌دهد که شما هر چه مدت طولانی‌تری بیدار باشید، حافظه و سایر توانایی‌های ادراکی‌تان بیشتر دچار افت می‌شود؛ اما یک چُرت نیمروزی می‌تواند کمکتان کند با رفع کردن بخشی از احساس خواب‌آلودگی و خستگی‌تان، افت ادراکی را تا حدودی جبران نمایید.

به همین دلیل و این که چُرت زدن می‌تواند احساس بسیار خوب و لذت‌بخشی به شما بدهد، باید آن را در برنامه داشته باشید. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که چُرت مرغوب زدن یک هنر است! چُرت زدن می‌تواند تأثیر خواب‌آلودگی طی روز را به حداقل برساند و خوش‌اخلاقتان کند، تمرکزتان را افزایش دهد و قدرت پردازش هیجانی و ادراکی‌تان را بالاتر ببرد. اما خواب زیاد می‌تواند باعث شود شب‌ها بیدار بمانید و اگر مشکلی در خواب شبتان داشتید، آن را تشدید کنید. به همین دلیل، وقتی کسی دچار مشکل خواب می‌شود، یکی از اصلی‌ترین توصیه‌ها این است که طی روز چُرت نزند.

برای اینکه طی روز چُرت مرغوب بزنید و در خواب شبتان اختلالی ایجاد نشود چند توصیه برایتان داریم:

کوتاه چُرت بزنید
طبق توصیه‌ی مرکز کنترل و پیشگیری‌ها، قبل از این که چُرت بزنید آلارم ساعت را روی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تنظیم کنید. چرا؟ چون هر چه بیشتر چُرت بزنید، احتمال این که بعد از بیدار شدن احساس آشفتگی و کسالت کنید بیشتر خواهد بود. هدفتان را روی چُرت‌های کوتاه‌مدت‌تر بگذارید تا با احساس بهتری از خواب بیدار شوید و باقی روزتان را بهتر ادامه دهید. اگر کارتان جوری است که شیفت‌های شبانه دارید، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند چُرت‌های یک ساعت و نیمه، راهی بسیار مؤثر برای کمک به حفظ سطح هشیاری‌اند.

جوری برنامه‌ریزی کنید که نزدیک به شب چُرت نزنید
یکی از دلایل این که چُرت زدن می‌تواند در خواب شب اختلال ایجاد کند، دیروقت بودن آن است. اگر سعی کنید در ساعات پایانی صبح یا ساعات اولیه بعدازظهر چُرت بزنید (قبل از ۳ بعدازظهر)، احتمال این که شب دچار بی‌خوابی شوید خیلی خیلی کمتر خواهد شد.

دراز کشیده چُرت بزنید
تا به حال پیش آمده آن‌قدر خسته باشید که نشسته چُرت بزنید؟ هر چند شما در هر وضعیتی که راحت هستید می‌توانید چُرت بزنید، اما بهترین حالت این است که دراز بکشید و چُرت بزنید تا در وضعیت سخت و ناراحت‌کننده‌ای بیدار نشوید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توضیح می‌دهد که وقتی دراز می‌کشید، به مغزتان اجازه می‌دهید به خواب عمیق‌تری برود و ناگهان از خواب نپرید.

نور و سروصدای پیرامونتان را محدود کنید
پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند نور و سروصدا، خواب را مختل می‌کنند. اگر فقط ۳۰ دقیقه فرصت دارید چُرت بزنید، حتماً همین ۳۰ دقیقه را در سکوت و نور کم چرت بزنید. اگر نمی‌توانید جایی کم‌نور و بی‌سروصدا پیدا کنید، چشم‌بند و گوش‌بند بزنید.

وقتی بیدار شدید، کاری انجام دهید که انرژی بگیرید
اگر چرتتان کوتاه باشد، باید نسبتاً هشیار و باانرژی بیدار شوید، اما اگر چرتتان طولانی شد، احتمالاً نیاز دارید کاری کنید تا سرحال شوید. فوراً سر کارتان برنگردید یا مثلاً پشت فرمان اتومبیل قرار نگیرید. آبی به صورتتان بزنید و خودتان را در معرض نور خورشید قرار دهید.

قبل از چرت زدن کمی کافئین مصرف کنید
اگر فکر می‌کنید بیدار شدن بعد از چُرت زدن برایتان واقعاً سخت است، قبل از چُرت زدن مقداری قهوه یا نوشیدنی کافئین‌دار بنوشید. ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین کافی است که معادل یک فنجان قهوه می‌شود. شاید ضدونقیض به نظر برسد، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید، کافئین به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا بیدار و هشیارتان کند؛ بنابراین دقیقاً زمانی که باید بیدار شوید، کافئین بیدارتان خواهد کرد!

از چرتتان لذت ببرید
گاهی شاید سخت باشد بخواهید خودتان را متقاعد کنید که باید بیشتر مراقب سلامتی‌تان باشید. شاید به خودتان القا کرده باشید که نیازی به استراحت و ریلکسیشن نیمروزی ندارید، یا این که وقت کافی ندارید تا بتوانید ۳۰ دقیقه چُرت بزنید. قرار نیست خودتان را وادار به چُرت زدن کنید و عذاب بکشید؛ بلکه قرار است از چُرت زدنتان لذت ببرید و انرژی بگیرید. شما به استراحت نیاز دارید؛ حتی اگر مشغله‌های زیادی داشته باشید. چُرت زدن باعث می‌شود با انرژی که کسب می‌کنید و خستگی که از بدن و ذهنتان کم می‌شود، کارآمدتر شوید و به کارهایتان سرعت دهید و مؤثرتر به باقی کار‌های روزتان بپردازید.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت خواب راحت مرکز کنترل و پیشگیری خواب شب ۳۰ دقیقه بی خوابی طی روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها

باران ۴۸ ساعته هفته جاری مازندران اگرچه با افزایش ذخیره‌سازی سدها و سیراب شدن اراضی کشاورزی فوایدی برای مردم این استان به همراه داشت، اما با جاری شدن سیل در خساراتی نیز وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، براساس اعلام سازمان هواشناسی استان مازندران ورود سامانه بارشی به همراه ورزش باد از عصر روز دوشنبه سوم اردیبهشت پیش‌بینی شده بود و این سامانه حتی هشدار نارنجی را برای این استان صادر کرد.

بارش‌های بهاری که مردم مازندران که تجربه آنها با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی برای اولین بارشان نبود که تجربه می‌کردند اما با وجود این تجارب طی این ۴۸ ساعته ورود بارش به خطه سرسبز مازندران اتفاقاتی را برای استان رقم زد.

ابتدای ورود سامانه و شروع بارش‌ها در ارتفاعات ریزش سنگ‌های بزرگ را در محور هراز در پی داشت که مسدود شدن این محور از ساعت شش صبح روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت سال‌جاری را به همراه داشت و گزارش اداره راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای لاریجان نیز از خسارت به یک دستگاه خودروی سمند براثر ریزش این سنگ خبر داد.

باران رحمتی که با یکسره باریدنش خرسندی و خوشحالی بسیاری از کشاورزان استان مازندران را ایجاد کرد و آنها قوت قلبی گرفتند تا اراضی کشاورزی خودشان را برای کشت‌وزرع شخم و شیار راحت انجام دهند و حتی کشاورزان مناطق دشت عنوان کردند که این بارش باعث ذخیره چاه‌های زیر زمینی آنها شده است تا هنگام گرما از آن استفاده ببرند، اما در کنار این خرسندی کشاورزان دشت، باغداران کوه نگران از ایجاد سیلاب در مناطق کوهستانی و ییلاقی خود بودند که باغات و درختان سیاه ریشه آنها آسیب ببیند و از این نعمت خدادادی متضرر شوند.

مسدودیت ۷ راه روستایی مازندران

به گفته حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران بارش‌های ۴۸ ساعته بهاری باعث بسته شدن هفت محور روستایی این استان شد.

وی با بیان اینکه نیروهای راهداری بلافاصله برای بازگشایی راه‌ها به مناطق اعزام شدند، گفت: این روستاها باتوجه به شدت بارش‌های در بخش‌های بلده و آمل قرار دارند، اما در کنار این آسیب بارش روزهای دوشنبه و سه‌شنبه فوایدی هم داشت و آن افزایش ذخیره‌سازی سدهای مازندران بوده است.

ذخیره ۷ میلیون متر مکعبی آب در مخزن سدهای مازندران

سیدمحمد موسوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگویی با بیان این‌که بارش مستمر و مناسب باران منجر به افزایش آورد رودخانه‌ها و ارتقای ذخیره آب در سدهای استان شد، اظهار کرد: میانگین بارندگی‌های سه روز اخیر در مازندران ۳۲.۷ میلیمتر بود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای بارش‌ها تا صبح چهارشنبه نزدیک به هفت میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سدهای استان شده است که با توجه به جاری شدن سیلاب در سرشاخه‌های سدها ذخیره‌سازی همچنان در حال انجام است و میزان ذخیره آب باز هم افزایش پیدا می‌کند، گفت: در سد شهید رجایی تا کنون حدود ۳.۵ میلیون متر مکعب ذخیره‌سازی صورت گرفته و مجموع حجم آب ذخیره شده در این سد از ۷۵.۵ میلیون متر مکعب فراتر رفته است.

موسوی درباره ذخیره سد آیت‌الله صالحی مازندرانی عنوان کرد: در این سد نیز از بارش‌های اخیر تاکنون سه میلیون متر مکعب به ذخیره آب اضافه شده و حجم فعلی آب موجود در مخزن به ۱۳۸ میلیون متر مکعب رسید.

معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه در سایر سدهای کوچک استان نیز با وجود تخلیه سد برای مصرف کشاورزی ذخیره‌سازی مجدد صورت گرفته است و برخی از این سدها نیز سرریز داشتند، ادامه داد: با توجه به نقش بارندگی‌های به‌هنگام در مدیریت مصرف آب و تأمین آب مورد نیاز کشتزارهای استان، خوشبختانه این بارندگی‌ها در دشت هراز اثرگذاری مطلوبی داشت، دبی رودخانه هراز در پی این بارندگی‌ها به بیش از ۳۰ متر مکعب رسید که با مدیریت صورت گرفته برای مصارف کشتزارها تقسیم و توزیع شد.

موسوی با بیان این‌که دبی فعلی رودخانه هراز ۲۴ متر مکعب بر ثانیه است، اظهار کرد: کل حجم آورد هفت رودخانه مهم استان شامل تالار، هراز، چالوس، بابلرود، چشمه‌کیله، تجن و نکارود طی سال آبی جاری -از یکم مهر ۱۴۰۲ تا پنجم اردیبهشت- یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب بود که ۲۷ درصد نسبت به درازمدت کمتر است.

وی مجموع بارندگی ثبت شده در مازندران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۴۶۶ میلیمتر بود که نسبت به درازمدت سه درصد و نسبت به پارسال که ۳۱۵ میلیمتر بود ۴۸ درصد افزایش دارد.

این مسئول با اشاره به پیش‌بینی بروز تنش آبی در نزدیک به ۳۲ کرد: هرچند که در بارش‌ها در سال‌جاری شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داریم، اما با توجه به افزایش میانگین دمای هوا و افت برخی شاخص‌های منابع آبی نسبت به درازمدت، همراهی مردم و به ویژه کشاورزان برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی ضروری است.

کد خبر 747728

دیگر خبرها

  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • میوه َشادی بخش را بشناسیم
  • کری توییتر بایرن مونیخ برای رئال مادرید: حدس بزنید بعدش چی شد؟ + عکس
  • روایت جالب مربی لهستانی تیم والیبال ایران از خوردن بهترین هندوانه و سخت بیدار شدن صبح
  • لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد
  • کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • فواید و مضرات سشوار برای مو
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید