Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئله فلسطین و نادیده گرفتن کشتار کودکان و زنان به دست رژیم صهیونیستی برای کشور‌های عربی یک موضوع حل‌شده‌ است و انگار «شورای همکاری خلیج‌فارس» قصد ندارد برای گریه‌های آوارگی و رنج کودکان فلسطینی اقداماتی انجام دهد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_امید فعال؛ من کودک فلسطینی‌ام / آرزوهایم را در بمب و گلوله گم‌کرده‌ام / باران خمپاره، مسلسل، نارنجک و مین / خون ما هر روز جاری در زمین   در نوار غزه، حس ترس بیشتر از محبت مادرانه در جان کودکان نشسته است، هر لحظه حین بازی امکان دارد نقطه‌ای سیاه‌رنگ از آسمان به سمت ساختمان‌های مسکونی حرکت کند و در آنِ واحد، از لبخند کودکانه فقط چند تکه لباس سوخته برجا بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
غزه، پدران بسیاری را بر خود دیده است که پیکر بی‌جان فرزندانشان را در دستان خود گرفته‌اند.   از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ (یوم النکبه) تاکنون، روزانه کودکان و زنان بی‌گناه فلسطینی، قربانی تجاوزات رژیم صهیونیستی می‌شوند و با بمب‌های چند تٌنی، زندگی‌شان در چشم برهم زدنی از بین می‌رود و عزیزان خود را از زیر تلی از خاکستر خارج می‌کنند.
بنیاد «تجمع ملی خانواده‌های شهدای فلسطینی» اعلام کرد، در سال ۲۰۱۹، ۱۴۹ فلسطینی در استان‌های مختلف در نتیجه تیراندازی نظامیان صهیونیستی و بمباران جنگنده‌های این رژیم به شهادت رسیدند که در میان شهدای مذکور ۳۳ کودک دیده می‌شود.  
به نقل از کارشناسان حقوق بشر، در اراضی بمباران‌شده در نوار غزه آثار اورانیوم ضعیف کشف‌شده و این یعنی اشغالگران صهیونیستی در یورش به غزه از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.
علاوه بر اقدامات نظامی خصمانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و علی‌الخصوص ساکنان نوار غزه، این باریکه میان سرزمین اشغال‌شده فلسطین در شمال و شرق، مصر در جنوب و دریای مدیترانه در غرب محصورشده و بیش از ۱۴ سال انواع تحریم‌ها را پشت سر گذاشته است. منطقه غزه یک زندان است و بعد از سال‌ها محاصره، به زندانی ویران تبدیل شده است.  
این محدودیت‌ها به دنبال پیروزی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) تشدید شده و پس از چندین دور جنگ و بمباران زیرساخت‌های نوار غزه اکنون خود را به شکل مشکلات بهداشتی و درمانی و... برای یکی از پرتراکم‌ترین نقاط جهان نمایان کرده است.
آقای غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده سابق دائم ایران در سازمان ملل پیرامون حمله به مراکز درمانی به‌ویژه در فلسطین (جمعه ۵ خرداد ۹۶)، گفت: «بر اساس گزارش جمعیت هلال‌احمر فلسطین، رژیم اسرائیل علاوه بر ادامه محاصره غیرقانونی مردم فلسطین که بیش از یک دهه مانع دسترسی فلسطینیان به حقوق اولیه بشری خود از جمله حق دسترسی به خدمات درمانی شده تنها در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۱۶ مراکز درمانی؛ کارکنان و یا تجهیزات درمانی آن‌ها را مورد حمله قرار داده است.»
تحقیقات صورت گرفته درباره آوارگانی که در کمپ‌های کرانه باختری و غزه زندگی می‌کنند نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۱۰۰ درصد این کودکان به لحاظ سلامتی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. صف‌های طویل کودکانی که با سطل‌های خالی مقابل شیر‌های آب در انتظار پر کردن ظرف‌های خود هستند یکی از معمولی‌ترین صحنه‌هایی است که در گوشه و کنار غزه به چشم می‌خورد.  
سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا دراین‌باره می‌گوید: «کودکان غزه از ابتدایی‌ترین حقوق مسلم خود یعنی حق تحصیل و آموزش بی‌بهره‌اند و حتی مدارسی که زیر نظر سازمان ملل اداره می‌شوند به دلیل نرسیدن بودجه کافی تعطیل‌شده‌اند و به همین دلیل کودکان فلسطینی از تحصیل محرومند.»
در کنار تمامی محرومیت‌ها و محدودیت‌ها، شیوع ویروس کرونا در این کشور هم مشکلات این ملت مظلوم را دوچندان کرده است البته با توجه به انزوا نوار غزه از مراودات بین‌المللی، دوری از جهان پیرامون یک مزیت برای این کشور محسوب می‌شود.
کمال الشخره، مدیر بخش مراقبت‌های اولیه وزارت بهداشت فلسطین طی یک نشست خبری در رام الله (دوشنبه ۱ اردیبهشت ۹۹) گفت: «با شناسایی ۵ مورد جدید شمار مبتلایان به ویروس کرونا به ۳۲۹ نفر رسیده است. پانزده نفر از این بیماران در غزه و بقیه در کرانه باختری هستند و ۲ تن هم بر اثر کرونا فوت کرده‌اند. تاکنون ۱۲۰ نفر در قدس اشغالی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.»
در همین رابطه، سخنگوی جنبش حماس در بیانیه‌ای مطبوعاتی تأکید کرد که مقابله با ویروس کرونا مستلزم همدلی و همکاری تمامی طرف‌ها است.
وی رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست‌وزیر دولت رام الله را به لغو فوری مجازات اعمال‌شده بر غزه فراخواند تا مردم این باریکه بتوانند راحت‌تر و قدرتمندتر با این ویروس خطرناک و همه‌گیر مقابله کنند.
وزارت بهداشت فلسطین در غزه نیز پنجم فروردین‌ماه اعلام کرد: «برخی نیاز‌های پیشگیرانه و تجهیزات آزمایشگاهی به غزه فرستاده ‌شده اما بسیار محدود است و جوابگوی حداقل نیاز‌های مردم این منطقه نیست.»  
اما علی‌الظاهر کشور‌های عربی که از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین چشم‌پوشی کرده‌اند و به دنبال ایجاد روابط سیاسی با اسرائیل هستند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت خود اعلام کرد که توافق بین محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای عادی‌سازی کامل روابط صورت گرفته است.
مقامات ارشد آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافقات لازم برای عادی‌سازی کامل روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات صورت گرفته است و ظرف چند هفته آینده هیئت‌هایی از امارات و رژیم صهیونیستی برای امضای توافقنامه‌های دوجانبه در خصوص سرمایه‌گذاری، گردشگری، پرواز‌های مستقیم، امنیت، ارتباطات، فناوری، انرژی، سلامت، فرهنگ، محیط‌ زیست، راه‌اندازی سفارت خانه و سایر مسائل با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
فوزی برهوم، سخنگوی حماس در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت: «این اعلامیه خطرناک یک جایزه مجانی به اشغالگران برای جنایت‌های آن‌ها در حق ملت فلسطین است.»
داوود شهاب، مسئول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره بیان داشت: «این حکام (عرب) برای نجات تاج ‌و تخت خود از طریق توافق‌نامه‌های صلح «له‌له» می‌زنند و این توافق‌نامه‌ها به اسرائیل این فرصت را می‌دهد تجاوز‌های خود در حق ملت فلسطین را افزایش دهد.»  
الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی مدعی شد در شرایطی که هیچ افق روشنی مقابل حل ‌و فصل مسئله فلسطین وجود ندارد، اسرائیل درباره بهبود روابطش با کشور‌های عربی مطمئن است و این روابط ارتباطی به صلح یا عدم صلح با فلسطینی‌ها ندارد.
این مقام صهیونیستی، بار دیگر «ایران» را تنها منبع تهدید در منطقه غرب آسیا نامید و در ادامه گفت که رهبران کشور‌های عربی جذب تکنولوژی اسرائیل شده‌اند.  
همراه با افزایش مشکلات بهداشتی و درمانی در غزه و همکاری حکام کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی، مقامات اسرائیل روز دوشنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد ۹۹) اعلام کردند گذرگاه غزه را تا اطلاع ثانوی مسدود خواهند کرد.
مسئله فلسطین و نادیده گرفتن کشتار کودکان و زنان به دست رژیم صهیونیستی، برای کشور‌های عربی موضوعی حل‌شده‌ است و انگار «شورای همکاری خلیج‌فارس» قصد ندارد برای گریه‌های آوارگی و رنج کودکان فلسطینی اقداماتی انجام دهد.   به گزارش هفته نامه نیشن، حماس برای کنترل ویروس کرونا مدارس غزه را به مراکز قرنطینه تبدیل کرده است: هر هشت نفر در یک کلاس درس قرنطینه و یک حمام برای حدود ۲۰۰ مرد و زن قرار داده می‌شود. این اقدام شبیه آن است که گروهی از زندانیان را در یک سلول مجزا نگه داشت به این امید که آن‌ها عامل شیوع بیماری نباشند.
در این شرایط بحرانی، غزه نیازمند لغو محاصره دارویی و غذایی و ارسال وسایل پزشکی به این منطقه است تا شاهد یک بحران انسانی دیگر در غزه نباشیم؛ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فلسطینی در غزه از سال ۲۰۰۶ تاکنون تحت محاصره غیرقانونی اسرائیل قرار دارند.   

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غزه امارات اسرائیل رژیم صهیونیستی ترامپ ابوظبی حماس کرونا خاورمیانه رژیم صهیونیستی کشور های عربی ویروس کرونا نوار غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۰۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن

خیزش های دانشجویی در آمریکا و دیگر جوامع غربی زنگ خطری برای دولت های عربی بوده و آنها را نسبت به سرایت این اعتراضات نگران کرده است. وقوع چنین بحرانی در کشورهای عربی می تواند منجر به برهم خوردن ثبات داخلی شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، طی روزهای اخیر رسانه های منطقه ای گزارش های متعددی از تشدید وضعیت امنیتی-سیاسی در کشورهای عربی همچون مصر، عربستان و اردن داده اند که این امر در ارتباط با تحولات فلسطین بوده است. در همین رابطه بلومبرگ گزارش داد که عربستان سعودی تعدادی از منتقدان جنگ علیه فلسطین را دستگیر کرده است.

این رسانه با اشاره به اینکه این موج از دستگیری ها موجب نگرانی فعالان حقوق بشر شده تاکید می نماید که یکی از مدیران اجرایی که در پروژه‌های اقتصادی موسوم به 2030 حضور دارد نیز در میان افراد دستگیر شده قرار دارد. بلومبرگ در این گزارش تاکید کرده که نگرانی از فعالان حمایت از فلسطین تنها در عربستان سعودی نیست.

پایگاه «میدل ایست آی» هم در این راستا گزارش داد که مقامات مصری دستکم 120 نفر را به اتهام همدردی با فلسطین از زمان آغاز جنگ غزه دستگیر کرده اند. قاهره طی سال های گذشته به دلیل همراهی با رژیم صهیونیستی در محاصره غزه مورد انتقاد افکار عمومی بوده است و این درحالی است که اهالی غزه از نظر فرهنگی و حتی لهجه بیشترین قرابت را با مصر دارند.

علاوه بر این، روزنامه «العرب» هم در گزارشی با اشاره به نگرانی درخصوص فعالیت های اجتماعی و سیاسی در حمایت از فلسطین مدعی شد که تقویت همکاری امنیتی در زمینه مقابله با عناصر اخوانی موجود در کویت یکی از محورهای رایزنی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با شیخ مشعل امیر کویت در سفر اخیرش به قاهره بوده است. اخوانی های کویت به طور سنتی روابط نزدیکی با فلسطینی ها داشته اند و از 7 اکتبر کویت بارها شاهد تظاهرات های حمایت از فلسطین بود که البته این روند طی دو ماه اخیر بطور قابل توجهی متوقف شد.

«القدس العربی» هم با اشاره به نگرانی از فعالیت های مردمی علیه رژیم صهیونیستی در اردن به ویژه تظاهرات های مستمر مقابل سفارت این رژیم در امان تاکید کرد که نگرانی های جدی درخصوص تکرار موج اعتراضی جدید در جهان عرب در نتیجه استمرار جنگ غزه به وجود آمده است. همین رویکرد باعث شده تا دستگاه اطلاعاتی اردن حساسیت بیشتری نسبت به اخوانی ها داشته باشد و از ائتلاف این گروه با "حراک الشعبی"(معارضان شرق عشایر اردن) نگران باشد. این نگرانی زمانی تشدید می شود که ابوعبیده در آخرین پیام اش به مناسبت دویستمین روز نبرد از تظاهرات های مردم علیه سفارت رژیم صهیونیستی در اردن تقدیر و خواستار ادامه آن شده بود.

این ارزیابی ها درحالی است که تجربه تاریخی نیز گواه حساسیت افکار عمومی عربی نسبت به تحولات فلسطین است و اغلب کشورهای عربی بعد از شکست نظامی در سال 1968 شاهد دگرگونی های سیاسی و بی ثباتی های عمیقی مشابه  تحولات دهه 1970 بودند. در آن برهه از تاریخ، شکست اعراب در جنگ 6 روزه 1967 برابر رژیم صهیونیستی منجر به ظهور نیروهای راستگرا و ملی گرایی شد که سایه آن چند دهه بر منطقه عربی باقی ماند.

از سوی دیگر، خیزش های دانشجویی در آمریکا و سپس دیگر جوامع غربی نیز زنگ خطری برای دولت های عربی بوده و آنها را نسبت به سرایت این اعتراضات نگران کرده است. کما اینکه در دهه 1960 اعتراضات دانشجویی ضد جنگ ویتنام در آمریکا به مرور به آلمان غربی، فرانسه و دیگر کشورهای جهان صادر شد. طبعا وقوع چنین بحرانی در کشورهای عربی که به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی در سال های اخیر همواره آبستن تحولات بوده اند، می تواند منجر به برهم خوردن ثبات داخلی شود.

بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کندگفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه

 

کشورهای عربی فوق الذکر به این دلیل نگران هستند که مسئله فلسطین می تواند با شکاف‌های داخلی ناشی از نوسازی اجتماعی، مشکلات اقتصادی و یا جمعیت بالا در این کشورها تقاطع پیدا کند. در مجموع به نظر می رسد که دستگیری و تشدید شرایط امنیتی در برخی کشورهای عربی خلیج فارس و شمال آفریقا از این امر نشأت گرفته، ولی در صورت استمرار قتل عام مردم غزه توسط صهیونیست ها این امر می تواند مقدمه ای بر غلیان اجتماعی مجدد در جهان عرب شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های این کشور ممنوع شد
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • یورش گسترده اسرائیل به طولکرم و درگیری با مقاومت فلسطین
  • دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • تجاوز آمریکا و انگلیس به صعده یمن
  • محاصره کارخانه اسلحه‌سازی حامی رژیم صهیونیستی در انگلیس
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد