مسئله مباهله حقانیت نبوت پیامبر(ص) را اثبات کرد/ مباهله باشکوهترین واقعه قرآنی
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۱۰۵۰
حجت الاسلام شجاعی مهر گفت: مباهله حقانیت نبوت پیامبر اکرم(ص) را به عنوان آخرین نبی دین اسلام ثابت کرد.
حجت الاسلام شجاعی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه اظهار کرد: یکی از مناسبتهای مهم ماه ذی الحجه که از فضایل بی نظیر حضرت علی علیه السلام نیز محسوب می شود مباهله است که به نقل مشهور در 24 ذی الحجه سال نهم هجری واقع شده است البته جز مباهله فضیلت خاتم بخشی حضرت علی علیه السلام که در رکوع نماز انگشتری را به فقیر بخشیدند و آیه ۵۵ سوره مائده نیز در شأن آن نازل شده در این روز وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود :مباهله باشکوهترین ماجرا و واقعه قرآنی است که عظمت و حقانیت اسلام را تثبیت کرد و شاید از تمام معجزات پیامبر از جمله معجزه شق القمر نیز مهم تر باشد زیرا حقانیت اسلام در گرو مباح بود و اگر پیغمبر در مباهله پیروز نمی شدند دین اسلام شاید جایگاه امروزی خود را نداشت.
این کارشناس مسائل دینی گفت: مباهله یعنی دو نفر همدیگر را لعنت کنند به همین منظور در آخر آیه مباهله چنین آمده "فنجعل لعنت الله علی الکاذبین" بنابراین مباهله طلب نفرین و لعنت دو گروه است که هر دو ادعای حقانیت و بر حق بودن را دارند و از نظر علمی مناظره و بحث میکنند، برهان و ادله می آورند اما وقتی حق مشخص شد و یک گروه لجاجت به خرج داد گفته میشود مباهله کنیم تا خداوند عذاب نازل کند تا ببینیم چه کسی برحق است.
حجت الاسلام شجاعی مهرخاطر نشان کرد: مسیحیان نجران در سال نهم هجری به مدینه آمدند که نجران از شهرهای حجاز و در مرز یمن قرار گرفته که در ابتدا مردم یمن توسط خالد سپس توسط حضرت علی به اسلام دعوت شدند و در زمان حضرت علی همه اسلام اوردند اما عدهای در نجران همچنان مسیحی باقی ماندند.
وی افزود: در برخی منابع آمده ۶۰ و برخی ۷۰ نفر از زبده ترین علمای مسیحی نجران که سه نفر از آنها عالیترین و بزرگترین مسیحیان بودند با لباس فاخر و انگشتر و گردنبند طلا نزد پیامبر آمدند که پیامبر با دیدن ظاهر آنها ناراحت شدند و از آن ها رو برگرداندند، آنها نزد حضرت علی آمدند و گفتند نمی دانیم چه بی ادبی مرتکب شدیم که پیامبر از ما ناراحت شده که حضرت علی فرمودند این لباسها و انگشتر ها و گردنبند ها را بردارید که موجب ناراحتی پیامبر شده آنها لباس خود را تغییر داده و دوباره نزد پیامبر آمدند.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: پیامبر آنها را مجددا به اسلام دعوت کرد تا از مسیحیت دست بردارند همچنین پیامبر آیاتی از قرآن را که درباره حضرت عیسی بود از جمله های ۵۹ سوره آل عمران را بر آنها قرائت کرد.
وی عنوان کرد: در این آیه آمده است ان مثل عیسی کمثل آدم .... عیسی هم بنده ای از بندگان خدا است اما آنها گفتند چون عیسی پدر نداشت خداست؛ پیامبر فرمودند اگر بناست که پدر نداشتن سبب خدایی شود به طریق اولی آدم باید خدا باشد زیرا پدر و مادر نداشت؛ مناظرهای بین پیغمبر و آنها در گرفت در مقابل منطق و ادله قاطع پیامبر و قرآن مغلوب شدند و خود آنها پیشنهاد مباهله را دادند زیرا مباهله برای آنها نشانه حقانیت بود که پیک حق نازل شد و آیه ۶۱ سوره آل عمران که همان آیه مباهله است مبنی بر فمن حاجک من بعد علم... ای پیامبر بعد از آنکه کسانی که با تو بعد از علم و استدلال محاجه کردند بگو فرزندان خود زنان و نفس خود را بیاورید.
حجت الاسلام شجاعی مهر ادامه داد: از آنجا که بزرگان مسیحی به میدان آمده بودند پیغمبر نیز باید عزیزان خود را به همراه می آورد که در روز مباهله دیدند دست امام حسن و امام حسین را در دست داشت و جلوتر از همه در حال حرکت بود پشت سر پیامبر، حضرت زهرا علیه السلام و پشت سر ایشان هم هم حضرت علی(ع) قرار داشتند بزرگ مسیحی نگاهی کرد و گفت اگر این پیغمبر به حرفهای خود اعتمادی نداشت عزیزان خود را به صحنه امتحان نمیآورد.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین پیامبر(ص) در ادعای خود مصمم است و گفت: من چهره هایی می بینم که اگر نفرین کنند کوهها را جابجا میکنند با آنها مباهله نکنید هر چه امتیاز خواستند به آنها بدهید؛همچنین پیغمبر (ص)ه فرمودند قسم به خدا اگر برای مباهله می آمدند به میمون و ... تبدیل میشدند و آتش از آسمان بر سر آنها می بارید و منطقه تبدیل به خاکستر می شد ، آنها اسلام نیاوردند و گفتند جزیه و مالیات پرداخت می کنیم و پیغمبر از آنجا که رحمت للعالمین بودند پذیرفتند.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه در این آیه خداوند از ضمائر جمع استفاده کرده نسائنا، ابنائنا و انفسنا با این که پیغمبر تنها یک مرد و یک زن را به همراه خود آورده بود درحالی که حداقل ضمیر جمع نشان دهنده سه نفر است و پیغمبر میتوانست حداقل سه زن و مرد را همراه بیاورد حاکی از عظمت و برتری حضرت زهرا و حضرت علی است.
حجت الاسلام شجاعی مهر بیان داشت: در حالی که پیغمبر 9 همسر داشت صلاحیت هیچ کدام را برای رفتن به میدان مباهله تایید نکرد و این نشان از آن است که حضرت زهرا با هیچ زنی قابل قیاس نیست که در مباهله شرکت میکند و همچنین پیامبر با وجود داشتن صحابه فراوان حضرت علی علیه السلام را به همراه آورد که به مثابه جان پیغمبر تمام ویژگی های پیغمبر جز مقام نبوت را دارا بوده اند و این قضیه در کتب اهل سنت از جمله جلد ۴ صحیح مسلم آمده است و آنها نتوانستند این قضیه را انکار کنند همچنین زمخشری در جلد اول تفسیر کشاف گفته این قضیه مباهله مهمترین دلیل برای برتری اصحاب کسا و اهل بیت پیامبر است و فخر رازی مفسر بزرگ اهل سنت نیز در تفسیر خود آورده اگر شیعیان به استناد این آیه بگویند حضرت علی از همه انبیا بالاتر است می توانند.
*پیام دیگر آیه مباهله مستجاب الدعوة بودن اهل بیت پیامبر(ص) است
وی گفت: بر اساس آیه مباهله حقانیت نبوت و اسلام ثابت شد اگر مباهله نبود بین امت اسلام و دیگر ادیان خلط می شد و ممکن بود نفهمیم چه کسی حق است بنابراین مسئله مباهله حقانیت نبوت و پیامبر را به عنوان آخرین نبی دین اسلام ثابت کرد، همچنین حضور اهل بیت در میدان مباهله به فرمان الهی بود آنها مهمترین امت و ممتازترین افراد جامعه اسلامی بودند و در آیه محکم ترین دلیل بر عظمت و جایگاه اهل بین نزد خداوند است که حضرت علی نفس پیغمبر و حضرت زهرا برترین زنان هستند .
حجت الاسلام شجاعی مهر بیان داشت: همچنین بر مبنای همین آیه است که در زیارات آمده است السلام علیک یابن رسول الله زیرا طبق آیه مباهله حسنین با اینکه نوه دختری پیغمبر هستند، پسران پیامبر خوانده شده اند.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: همچنین پیام دیگر آیه این است که اهل بیت پیغمبر مستجاب الدعوة هستند به همین دلیل پیغمبر به آنها سفارش کرد که وقتی من نفرین می کنم شما آمین بگویید در حالی که خود شخص پیغمبر می توانست این کار را انجام دهد اما آموختند که اهل بیت مستجاب الدعوة و نزدیکترین افراد به پیامبر در دعوت به حق هستند.
وی بیان داشت: پیام دیگر آیه مباهله این است راه و مکتب اهل بیت همان راه پیغمبر و تداوم مسیر نبی اسلام است، همچنین پیام دیگر این آیه این است که حقوق زن و مرد مساوی است، اگرچه عرب جاهلی زنان را زنده به گور و دختران را دفن میکردند اما در این آیه دیده می شود که حضرت زهرا(س) همدوش با پیغمبر که فردی عادی نبوده و حضرت علی و حسنین به میدان میآید و این جایگاه زنان در حوادث اجتماعی را در کنار مردان ثابت میکند.
*اعمال روز مباهله
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: درباره اعمال این روز میتوان گفت روز بسیار بزرگی است و از آن به غدیر ثانی تعبیر شده که یکی از اعمال مستحب آن غسل کردن است همچنین روزه گرفتن در این روز مورد تاکید است و کمتر روزی با مقدسی وجود دارد که در آن روزه استحباب نداشته باشد همچنین خواندن دو رکعت نماز مثل عیدسعید غدیر است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید، یا ده مرتبه آیت الکرسی یا ده مرحله سوره قدر خوانده می شود که بهتر است پیش از نماز ظهر خوانده شود.
وی گفت: همچنین خواندن دعای مباهله که شبیه دعای سحر ماه رمضان است و در مفاتیح الجنان آمده توصیه شده است.
حجت الاسلام شجاعی مهر افزود: همچنین به تاسی از حضرت علی به فقرا و تهی دستان صدقه دادن توصیه شده است، همچنین در این روز زیارت حضرت علی مورد سفارش است که با توجه به شیوع ویروس کرونا که امکان زیارت وجود ندارد، زیارت از راه دور و خواندن زیارتنامه حضرت علی سفارش شده و زیارت جامعه کبیره نیز بسیار مستحب است.
پایان پیام/66منبع: شبستان
کلیدواژه: روز مباهله پیامبر اکرم ص کارشناس مسائل دینی مباهله حقانیت نبوت همچنین پیام علیه السلام آیه مباهله پیام دیگر حضرت زهرا حضرت علی اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۱۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طوفان الاقصی فلج بودن بازدارندگی اسرائیل را اثبات کرد
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس، گفت: اثر طوفان الاقصی نمایش فلج بودن بازدارندگی دشمن را اثبات کرد و سپس پوچ بودن این ادعای دشمن را که ما هشدار زودهنگام داریم، را به باد داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهریار، خالد القدومی ظهر امروز در نشست تحلیلی و پژوهشی طوفان الاقصی و وعده صادق با قدردانی از حوزه علمیه خواهران حضرت نرجس خاتون (س) و امامجمعه شهریار به دلیل اهتمام آنان به تبیین موضوع طوفان الاقصی و وعده صادق برای فعالان فرهنگی، اظهار داشت: 200 روز از طوفان الاقصی گذشته است و امروز ببینیم از کجا به کجا رسیدیم و اهداف و نتیجه طوفان الاقصی تا امروز چه بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از متخصصان صهیونیستی داستان هفتم اکتبر را خلاصه کرد و عملیات طوفان الاقصی را یک ضربه سهمگین به ستونهای امن اسرائیلی دانست، افزود: ستونهای امن یعنی هشدار زودهنگام در اسرائیل قبل از حمله نیروهای مقاومت که این رژیم یک دیوار میلیاردی ساخته است و توسط آن غزه را محاصره و این دیوار ضد تونل با سنسورهای الکترونیکی اجازه تردد حتی یک مگس از طرف غزه به داخل سرزمینهای اشغالی را نمیدهد.
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس، تصریح کرد: عملیات طوفان الاقصی با مهندسی دقیقی رقم خورد که یک هزار و 200 مجاهد تا 40 کیلومتر داخل اراضی فلسطین اشغالی رفتند و این دیوار بازدارنده نبود.
القدومی با بیان اینکه در کیبوتص و در روز عملیات جشنی به نام شبات بر پا بود گفت: پس از اتمام جشن همه در خواب بودند و ژنرالها در 30 کیلومتری مرز غزه و مناطق اشغالی مشغول دیدبانی و کنترل الکترونیکی منطقه بودند که ناگهان پهپاد و گلایدرها را دیدند که به سمت آنها در حرکت است و به خیال اینکه امنیت منطقه به دلیل دیوار غزه و گنبد آهنین و سنسورهای مهم تعبیه شده از نظر پدافندی بسیار قوی است.
وی در ادامه با اشاره به اثرات طوفان الاقصی ابراز داشت: نخستین اثر طوفان الاقصی نمایش فلج بودن بازدارندگی دشمن را نشان داد و سپس پوچ بودن این ادعای دشمن را که ما هشدار زودهنگام داریم، را به باد داد.
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس با بیان اینکه دنیا نظارهگر رسیدن حماس با تمام ادعاهای اسرائیل به سرزمینهای اشغالی بود گفت: مجاهدان حماس حداقل 50 کیوسک اسرائیلی را تصرف و هزار سرباز صهیونیستی را به هلاک رساندند.
القدومی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی پس از گذشت 200 روز نتوانستند جنگ را به نفع خودشان تمام کنند، عنوان کرد: طوفان الاقصی نمایشی از توان موشکی، گلایدری، پهپادی، روایتگری و حاکمیت در فضای مجازی حماس و نیروهای مقاومت و رشادت مردم فلسطین بود.
وی با بیان اینکه 60 هزار نفر از 9 میلیون و 400 هزار نفر از جمعیت فلسطین حافظ قرآن هستند، افزود: 1200 مجاهد در عملیات 7 اکتبر طوفان الاقصی 500 نفر حافظ قرآن بودند که 400 نفر آنها شهید شدند.
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس، تصریح کرد: جوانان فلسطین میتوانند در شهرکهای صهیونیستی روزی 200 دلار کار کنند، اما درآمد را رها کرده و دنبال جهاد هستند تا حقانیت خود دفاع کنند.
القدومی با بیان اینکه 600 روستای فلسطین توسط رژیم صهیونیستی حذف شد و این یک هولوکاست واقعی است گفت: 57 کشور در جهان همایش و نشست تاریخی برگزار کردند ولی نتوانستند حتی یک بطری آب به مردم غزه برسانند.
نابودی هیمنه پوشالی تصور شکست ناپذیری اسرائیل در جهان عرب
در ادامه این نشست مجید مسعودی با اشاره به جنگ اعراب با اسرائیل در سال 1967 که باعث کاریزماتیک شدن چهره جمال عبدالناصر به دلیل مدیریت جنگ با اسرائیل شد، گفت: این جنگ باعث شکست اعراب مواجه شد و بعد از آن جنگ جولان را از سوریه، باختری را از اردن، صحرای سینا و غزه را از مصر گرفت.
وی با اشاره به عملیات شگرف وعده صادق ادامه داد و تصریح کرد: فن آوریهای کاملاً به روز جنگی و دفاعی سه لایه گنبد آهنین برای موشکهای کوتاه و دور برد و بالستیک فلاخن، داوود و پیکان و کشورهای فرانسه آمریکا، انگلیس، اردن، عربستان مشارکت مستقیم در پدافند و کمک رژیم صهیونیستی بودند.
معاون فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه در نگاه مردم دنیا عملیات وعده صادق با یک ابر قدرت سلاحهای پیشرفته مواجه بود ابراز داشت: اهمیت تبیین عملیات وعده صادق و پیروزی بین آحاد مردم به خطر جدی روایت سازی در فضای مجازی توسط معاندین پرداخته شده است.
مسعودی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران وزیر امور خارجهای داشتیم که بارها اذعان میکرد دشمن سلاحهایی دارد که اگر به ایران بزنند تهران یکجا نابود میشود که قدرت رسانهای دشمنان روایت سازی میکند ولی در کشور در جنگ روایتها و جنگ نرم عقب هستیم.
وی با تأکید بر شکست هیمنه قدرت نرم و رسانه دشمنان گفت: شنیدن قدرت جمهوری اسلامی ایران از زبان دشمن زیبا است و افسر آمریکایی در توئیتی؛ ایران هزینه موشکها را از کشتی مصادره شده اسراییلی به دست آورد نمونه بارز آن بود.
تشکیل وطن یهودی به درخواست انگلیس
در ادامه زهرا ایمانی با اشاره به تاریخچه اشغال فلسطین به دست اسرائیل، گفت: بر اساس توافقنامهای بین انگلیس و فرانسه در سال 1916 منطقه شامات (سوریه و عراق و لبنان و اردن و غیره) میان این دو کشور تقسیم شد و فلسطین را مسکوت گذاشتند و به آینده موکول کردند.
وی با بیان اینکه در سال 1917 وزیر خارجه انگلیس وعده تشکیل وطنی را در بخشی از فلسطین به یهودیان داد و بیانیه مشهور آن را صادر کرد که ننگینترین بیانیه در تاریخ سیاسی جهان است افزود: متن بیانیه این است که دولت نسبت به تأسیس یک وطن ملی برای قوم یهود در فلسطین نظر مساعد دارد و بیشترین تلاش خود را برای تسهیل دستیابی به این هدف به کار خواهد گرفت.
پژوهشگر حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یهودیان فلسطین فقط 11 درصد مردم را تشکیل میدادند و عملاً یهودیان از دیگر نقاط جهان به فلسطین آمده و بر دیگران مسلط شدند.
ایمانی تصریح کرد: انگلیس و غرب از آزار یهودیان به ستوه آمده بودند لذا این کار را انجام دادند تا از آزار آنها رها شوند و خاکریز اول خود را در منطقه نیز ایجاد کردند.
وی ادامه داد: در جنگ 33 روزه در هنگام کنفرانس مطبوعاتی خانم رایس در بیروت، اسرائیل از بمبهای سه هزار کیلویی در جنوب لبنان استفاده کرد که لرزش آن تا بیروت فهمیده میشد. خانم رایس در آن نشست گفت: «این صداهایی که میشنوید مژده تغییر و اصلاحات جدید در منطقه و درد زایمان خاورمیانه جدید است.» اما اسرائیل نتوانست خاورمیانه جدیدی بر اساس آنچه که میخواست ایجاد کند.
پژوهشگر حوزه و دانشگاه بیان کرد: برای رژیم غاصب صهیونیستی افزایش جمعیت شهرکنشینها بسیار حائز اهمیت است و سیاستهای خود را بر محور افزایش جمعیت تعریف میکنند.
ایمانی با بیان اینکه اثر طوفان الاقصی و وعده صادق در قدم اول نابودی امنیت روانی برای شهرکنشینان بود گفت: هماکنون شاهد مهاجرت بیسابقه ساکنان اراضی اشغالی به کشورهای دیگر از جمله امارات متحده عربی هستیم ولی مردم فلسطین با وجود بمباران وحشیانه و کشتارهای بیسابقه هرگز حاضر به ترک وطن و پناهندگی به دیگر کشورها نشدند.
پژوهشگر حقوق بینالملل در پایان خاطرنشان کرد: وزیر دفاع رژیم صهیونیستی گالانت گفته است «نه غذا، نه آب و نه برق به غزه دیگر وارد نمیشود و این حیوانات انساننما باید از بین برود» در همین جمله گالانت سه جرم بینالمللی تعریف شده است که نخست کیفر دست جمعی است و مصداق جنایت علیه بشریت است، دوم کلمه حیوانات بشرنما یک نژادپرستی است، سوم: قتل عام و پاکسازی نژادی در کلمه باید از بین بروند وجود دارد.
گفتنی است، نشست تحلیلی، پژوهی واکاوی از طوفان الاقصی تا وعده صادق در تغییر موازنه قدرت در منطقه و جهان در مهدیه امامزاده اسماعیل (ع) شهرستان شهریار، با حضور معاون فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، خالد القدومی نماینده جبهه مقاومت اسلامی حماس و اکرم ایمانی پژوهشگر حوزه و دانشگاه برای جمع کثیری از اساتید حوزه و دانشگاه، محققین و طلاب حوزههای علمیه برادران و خواهران به همت حوزه علمیه خواهران حضرت نرجس خاتون (س) و ستاد نماز جمعه شهریار برگزار شد.
انتهای پیام/