اشغالگری در قلمرو ذهن و ضمیر
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۵۵۳۶
«اشغالگران میکوشند قلمرو ذهن و ضمیر ما را چنان به اشغال خود درآورند که نتوانیم رؤیای رهایی و آزادی را در سر بپرورانیم.»
به گزارش ایسنا، علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیسجمهوری و سخنگوی دولت، در ستون هفتگیاش در روزنامه ایران نوشت: «سرانجام کوه خیانت که «معامله قرن» نام گرفته بود، موش زایید و امیری بیدرایت در آن سوی خلیج فارس ترجیح داد مهرهای ناچیز شود در ماشین «عادیسازی» جنگ و جنایت و اشغالگری قدس شریف.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابن اثیر، مورخ شهیر قرن هفتم هجری قمری با اشاره به یکی از همین قدسفروشان بدنام تاریخ نوشت تسلیم بیتالمقدس به (صلیبیون) فرنگی موجب یک وهن بزرگ برای مسلمین است و چنان دردبار است که نمیتوان آن را وصف کرد. او دعا میکرد که خدا راه فتح قدس و بازگشت آن به مسلمین را بگشاید: «و تسلّم الفرنج البیتالمقدس و استعظم المسلمون ذلک وأکبروه، و وجدوا له من الوهن و التألم ما لا یمکن وصفه؛ یسر الله فتحه و عوده إلی المسلمین.» (نقل از سایت «الجزیره»)
آن خائنین جز ردی از ننگ در تاریخ برجای نگذاشتند اما نام صلاحالدین ایوبی، فاتح قدس شریف بر تارک تاریخ میدرخشد. میگویند نجاری در آن ایام در شهر حلب منبری ساخته بود برای مسجدالاقصی. از او پرسیدند حال که قدس در اشغال صلیبیون قرار دارد منبر تو به چه درد میخورد؟ گفت: من نجار هستم کار خودم را انجام دادم. روزی کسی خواهد آمد و آن منبر را به مسجدالاقصی خواهد برد.
اشغالگران میکوشند قلمرو ذهن و ضمیر ما را چنان به اشغال خود درآورند که نتوانیم رؤیای رهایی و آزادی را در سر بپرورانیم.
آنها که همین چند روز پیش پس از ۸۶ سال ممنوعیت، نخستین نماز جمعه و نخستین نماز عید قربان را در ایاصوفیه اقامه کردند در پیامد بلافصل این مراسم عبادی - سیاسی یک امکان بزرگ را به نمایش گذاشتند. بازگشایی ایاصوفیه به روی عبادت مؤمنان یک گشایش بزرگ به روی تاریخ و تمدن اسلام بود. در طول سه قرن اخیر شرقشناسی استعماری تلاش کرده تا ضمن برجسته کردن وجوه اختلاف ملیتی، مذهبی و فرهنگی اقوام خویشاوند، همه مشترکات ما را به قلمرو تاریک توجه نخبگان و تودهها براند. اکنون در رؤیت تابلوی آن نماز جمعه باشکوه میتوان همه مشترکات تمدنی امت محمدی را به تماشا نشست.
اکنون در طنین ملکوتی بانگ اذان آن چهار مناره مسجد ایاصوفیه میتوان صدای آزادی قدس را شنید. از اصفهان تا استانبول، از بلخ و بخارا تا بغداد و قاهره و حجاز، راه قدس از آن وحدتی میگذرد که پارههای پیکر امت محمدی را در ترکیببندی میان اسلام و دموکراسی به یکدیگر و به جهان مربوط میکند. همه دنیا در تابلوی زیبای آن نماز جمعه باشکوه ایاصوفیه دید که گشودن یک مسجد به روی نمازگزاران به مفهوم بسته شدن آن به روی پیروان ادیان ابراهیمی و به روی بشریت معاصر نیست. در آن مسجد هم عطر حضرت مریم(س) پراکنده شد و هم در زیر آن الواح زیبای اصحاب پیامبر(ص) و دو نور چشم حسنی و حسینی حضرت محمد(ص) ندای وحدت مسلمین خوانده شد. در یک مدار تاریخی بالاتر، این تجربه را میتوان با شکوه و خلاقیتی بیشتر در قدس شریف تکرار کرد.
از ایاصوفیه تا قدس راهی نیست. فلسطینیهایی که به تعبیر رئیسجمهوری در همایش بینالمللی حمایت از انتفاضه «در متن آوارگیها و گسستها از سرزمین مادری، خاطرهای از منزلگاه اندوه و آجری از خانه پدری با خود بردند و به کودکان خود آموختند که روزی باید به خانه برگردند» جلوه دیگری از همین مقاومت یعنی مقاومت حافظه تاریخی در مقابل عادیسازی اشغالگری را به نمایش گذاشتند. مهم این است که اجازه ندهیم اشغالگران یا تحریمگران تمامیت ذهن و ضمیر ما را به اشغال درآورند و ما را بدانجا بکشانند که اشغال را تقدیر خود بدانیم و در معرض عادیسازی قرار دهیم. فراموش نکنیم که ترامپ و نتانیاهو پس از این که یونسکو ماهیت اسلامی تاریخ قدس را رسماً مورد بازشناسی و تصدیق خود قرار داد چه جیغ و داد کشیدند و چگونه سعی کردند خروج از برجام را با خروج بر ضد سازمان ملل و شورای حقوق بشر و یونسکو ترکیببندی کنند. بنابراین آنجا دشمنان ایران عملیات تحریم و عملیات اشغالگری را در یک ردیف گروهبندی میکنند، باید دانست که مقاومت در مقابل تحریم یک مقاومت ضد اشغالگرانه نیز هست.»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: علی ربیعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۵۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
ایسنا/ایلام معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان ایلام در خصوص خبر حمله خرس به مرد درهشهری گفت: این حمله در منطقه «خرسآو» کبیرکوه که زیستگاه خرس قهوهای است رخ داده است.
علیرضا محمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این زیستگاه خرس قهوهای در ارتفاعات کبیرکوه در بخش شرقی کبیرکوه واقع است و منطقهای صعبالعبور است، فرد مصدوم شده از دامداران بومی منطقه است که دامهای خود را وارد قلمرو زیستی خرس کرده است.
وی افزود: وقتی خرس برای فرزندانش احساس خطر کند، ممکن است به واردشدگان به زیستگاهش حمله کند.
محمدی با بیان اینکه جمعیت خرس در این منطقه معدود است، خاطرنشان کرد: ممکن است خرس برای تأمین غذا دست به حمله زده باشد، آنچه مسلم است ورود دامدار به قلمرو خرس است که با این ورود ۶ رأس دام دامدار نیز تلف و خود دامدار نیز مصدوم شده است.
معاون ادارهکل محیط زیست استان ایلام تأکید کرد: خرس به هیچ وجه وارد قلمرو و زندگی مردم منطقه نشده است و در جای مرتفعی در کوه است که زیستگاه خود اوست.
اورژانس پیشبیمارستانی اعلام کرده خرس به یک مرد ۵۱ ساله درهشهری حمله کرده است و وی زخمی شده است.
انتهای پیام