Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@09:31:53 GMT

چراغ سبز ترامپ به نتانیاهو برای حمله به برجام

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۶۰۴۹

چراغ سبز ترامپ به نتانیاهو برای حمله به برجام

در جلسه ترامپ و مکرون سپس درباره موضوعات تجاری و مسائل دیگری مذاکره شد و به‌منظور آمادگی جهت برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترک، دیدار رؤسای جمهوری دو کشور حدود ساعت 12 و 25دقیقه به پایان رسید.

 

 در این جلسه، هیچ یک از رهبران دو کشور موضوع تازه یا متفاوتی را درباره ایران پیش نکشیدند هر چند که ترامپ در بخشی از سخنانش گفت:«هیچ‌کس نمی‌داند قصد دارم چه کاری را انجام دهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. البته شما، آقای رئیس جمهور، دیدگاه‌های خوبی در این زمینه دارید.» سپس ضیافت رسمی شام به‌خوبی برگزار شد؛ البته اگر شما جزو افرادی باشید که ساعت 10 و نیم شب شام می‌خورند. من و همسرم «گرچمن»، برنامه سرگرمی بعد از شام را حذف کردیم درست مانند کلی و همسرش «کارن»، که در مسیر بازگشت به خانه وقتی برای برداشتن کیف و لباس‌های کار خود به دفترمان بازگشتیم با هم مواجه شدیم.

در مسیر آمادگی برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، روز 25 آوریل با موافقت متیس گامی بلند به جلو برداشته شد. متیس گفت اگر تصمیم به خروج گرفته باشید با آن موافقت می‌کنم. دشوار می‌توان گفت این موافقت متیس از روی اشتیاق بود اما دست‌کم ثابت کرد که او در دفاع از این توافق، خودکشی نمی‌کند. متیس بارها و در هر فرصتی که ایجاد می‌شد، مخالفتش را با خروج از توافق تکرار می‌کرد تا اینکه ترامپ چند روز بعد گفت: «نمی توانم در این توافق بمانم». این یک بیانیه قطعی درباره خروج ما از توافق بود.
سپس، صبح روز 25 آوریل، ترامپ بار دیگر تکرار کرد می‌خواهد منوچین کاملاً آماده «اعمال سنگین‌ترین تحریم ها» با خروج ما از توافق باشد. من همچنین آن روز صبح با اِتین مشاور رئیس جمهوری فرانسه ملاقات کردم و برداشتم این بود که مکرون اعضای هیأت خود را درباره محتوای مذاکرات دو نفره با ترامپ به‌طور کامل توجیه نکرده است. البته این خبری عالی بود زیرا نشان می‌داد مکرون به‌طور کامل اظهارات ترامپ را که به او گفته بود آماده خروج از توافق است،
متوجه شده است.
جلسه 27 آوریل ترامپ و مرکل جلسه‌ای رسمی نبود بلکه صرفاً یک «دیدار کاری» محسوب می‌شد. بنابراین به اندازه سفر مکرون با شکوه برگزار نشد. دیدار دو نفره ترامپ با مرکل فقط 15 دقیقه طول کشید و پس از آن جلسه بزرگتری با حضور اعضای هیأت‌ها در اتاق کابینه برگزار شد. ترامپ این جلسه را با انتقاد از نقش آلمان در «تغذیه هیولا» (که منظورش روسیه بود) از طریق پروژه خط لوله «نورد استریم 2» شروع کرد، بعد به اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت فکر می‌کند برخورد این اتحادیه با امریکا بسیار نامناسب بوده است. برای من روشن بود که ترامپ فکر می‌کرد آلمان، به اسارت روسیه در آمده است.
ترامپ همچنین از جمله‌ای استفاده کرد که بعدها آن را بارها شنیدم؛ «اتحادیه اروپا به مراتب بدتر از چین است با این تفاوت که اتحادیه اروپا کوچکتر از چین است.» وی افزود، اتحادیه اروپا تلاش می‌کند امریکا را متضرر کند که مرکل با آن مخالفت کرد (او در ابراز مخالفت خود همچون کل این جلسه به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد). مرکل همچنین درخواست کرد امریکا تحمیل تعرفه به واردات فولاد و آلومینیوم را که ترامپ قصد داشت اجرایی کند، سه یا چهار ماه به تعویق بیندازد تا اتحادیه اروپا زمان کافی برای مذاکره با امریکا در این زمینه داشته باشد.
ترامپ گفت نمی‌خواهد با اتحادیه اروپا مذاکره کند. با خودم فکر می‌کردم چه بد که ترامپ همین حس قاطع را درباره کره شمالی ندارد. ترامپ در ادامه بحث عدم پایبندی آلمان به تعهداتش در قبال ناتو و در زمینه افزایش بودجه دفاعی به میزان دو درصد تولید ناخالص داخلی را مطرح و مرکل را به‌عنوان کسی که از ناتو سوء‌استفاده می‌کند توصیف کرد و گفت او حالا همین بازی را سر مسائل تجاری در می‌آورد. مرکل همچنان اصرار داشت که تعرفه‌ها، حتی اگر شده به مدت دو ماه به تأخیر بیفتد اما ترامپ پاسخ داد که این نیز مانند مسأله بودجه نظامی ناتو، وقت هدر دادن خواهد بود. ترامپ پرسید، اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی به بودجه دفاعی آلمان چه زمانی محقق می‌شود و مرکل با لحنی ساده‌لوحانه پاسخ داد: سال 2030. این پاسخ باعث شد حتی هیأت آلمانی نیز لبخند بزند و ترامپ بگوید مرکل از 16 ماه پیش همین را می‌گوید. در رابطه با تعرفه‌ها، مرکل در نهایت به ترامپ گفت که او می‌تواند هر کاری را انجام دهد چون آزاد (و بی‌قید و بند) است.
اشاره به ایران موضوعی بی‌ربط و خارج از بحث بود. مرکل از ما خواست در توافق بمانیم و ترامپ با بی‌تفاوتی واکنش نشان داد. ترامپ در جمع رسانه‌ها به طور مختصر درباره ایران صحبت کرد و گفت «اجازه نخواهیم داد آنها سلاح هسته‌ای تولید کنند.» تقریباً کل حرفش (درباره ایران) همین بود.
نکته قابل ذکر دیگر شاید حمله به مواضع ایران در سوریه در همان روز بود که احتمال می‌رفت اسرائیل در آن نقش داشته باشد. متیس و برخی دیگر از مقامات پنتاگون نگران بودند این حمله، ایران را وادار به حمله‌ای تلافی جویانه علیه نیروهای امریکایی کند (احتمالاً ایران این حمله را از طریق نیروهای نیابتی شیعه در عراق انجام می‌داد). هیچ اتفاقی رخ نداد و در هر صورت به‌نظر می‌رسید که ترامپ نگران نیست. ترامپ در توجیه نتانیاهو درباره طرز تفکرش درباره ایران گفت که کل توافق بر اساس دروغ بوده، ایران امریکا را فریب داده است و اسرائیل باید در انتقاد علنی از این توافق راحت باشد و البته نتانیاهو تا همان موقع نیز همین احساس را داشت و کارش انتقاد از توافق بود.  / ایران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه اروپا درباره ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد شدن توافق آتش‌بس از سوی نتانیاهو

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به هر بهانه‌ای و در راستای منافع شخصی خود مخالف پایان دادن به جنگ در نوار غزه است امروز (سه‌شنبه) مدعی شد که طرح پیشنهادی جنبش حماس با خواسته‌های ضروری این رژیم فاصله دارد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه الجزیره، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این باره مدعی شد: هدف از پیشنهاد دیروز جلوگیری از ورود نیروهای ما به رفح بود، اما این اتفاق نیفتاد.

نتانیاهو با رجزخوانی دوباره و تکرار تهدیدهای توخالی خود، گفت: اجازه نمی‌دهیم حماس توانایی‌های نظامی خود را بازسازی کند. اسرائیل اجازه نخواهد داد که حماس در نوار غزه حکومت کند.

وی در تکاپو برای آرام کردن جبهه داخلی و اعتراضات علیه خود به دلیل تلاش برای ادامه جنگ در راستای منافع شخصی‌اش نیز افزود: ورود ما به رفح گام بسیار مهمی است و ارتش ما برای از بین بردن چهار تیپ حماس در آنجا است.

نتانیاهو همچنین با تکرار توهم نابودی حماس، اضافه کرد: ورود به رفح، ۲ هدف اصلی جنگ را برآورده می‌کند و این اهداف آزادی افراد ربوده شده (اسرای صهیونیست در نوار غزه) و از بین بردن حماس است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که دیروز (دوشنبه) جنبش حماس اعلام کرد «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در گفتگوی تلفنی با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر از موافقت حماس با پیشنهاد قطر و مصر درباره آتش‌بس در نوار غزه خبر داده است.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از یکی از رهبران مقاومت فلسطین گزارش داد که میانجی‌گران و جنبش حماس به یک فرمول جدید و محکمی درباره برقراری آتش‌بس دست یافتند و این مشکل نیز حل شد.

وی گفت که حماس نرمش بیشتری برای دستیابی به توافق از خود نشان داد و اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است.

«طاهر النونو» از رهبران حماس نیز گفت که با پیشنهادی که شامل برقراری آتش‌بس، بازسازی ویرانه‌ها، بازگشت آوارگان فلسطینی و آزادسازی اسراست، موافقت کردیم.

وی افزود: منتظریم ببینیم میانجی‌گران در پاسخ به جوابیه رهبران حماس چه کار خواهند کرد، هیات حماس نیز به زودی برای بررسی توافق آتش‌بس به قاهره می‌رود.

دیگر خبرها

  • خانواده‌های اسرای صهیونیست: حمله به رفح، جان اسرا را به خطر می‌اندازد
  • نتانیاهو در آستانه خودکشی سیاسی است
  • نتانیاهو توافق پیشنهادی با حماس را رد کرد
  • عضو حماس تنها مخالف توافق آتش بس را معرفی کرد
  • چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح
  • رد شدن توافق آتش‌بس از سوی نتانیاهو
  • حماس: تنها مخالف توافق آتش‌بس نتانیاهو است
  • آغاز تخلیه ساکنان شرق رفح/ «نتانیاهو» به دیپلماسی جواب نداد؟
  • رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره