Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@22:12:22 GMT

شمشیرزن طلایی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۶۴۵۷

شمشیرزن طلایی

همشهری آنلاین_ زهرا کریمی:  «کیانا باقرزاده» یکی از آن دختران نام‌آور است که در محله سعادت‌آباد زندگی می‌کند. کسی که با وجود کسب افتخارات ورزشی در کشور و آسیا اکنون به دلیل شرایط کرونایی تمرین حرفه‌ای در پارکینگ مجتمع مسکونی‌شان را به حضور در سالن آکادمی المپیک باشگاه انقلاب ترجیح می‌دهد. این بانوی 26 ساله تلاش می‌کند که در زندگی به آرزوهایش در این رشته ورزشی دست یابد و برای کسب این موفقیت هنوز خود را در اول راه می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آشنایی بیشتر با این دختر شمشیرباز برای ساعاتی همراهش بودیم و او از سختی تمرینات در روزهای کرونایی و نبود امکانات برای شمشیربازان در پایتخت گفت. 
حرکات نرمشی و آمادگی جسمانی در محوطه و پارکینگ مجتمع برنامه روزانه‌اش شده است و آنقدر حواسش به تمرینات است که چندان متوجه‌ تردد همسایه‌ها و دوست و آشنا نمی‌شود. نفس‌زنان زیر سایه درختی می‌نشیند تا نفسی تازه کند. می‌گوید: «کرونا سبک زندگی همه ما را تغییر داده است. الان به جای حیاط خانه باید در سالن آکادمی المپیک باشگاه انقلاب کنار هم‌تیمی‌هایم مشغول تمرین باشم. اما ویروس کرونا منجر به تعطیلی باشگاه شد و با توجه به الزاماتی که خانواده‌ام برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در خانه در نظر گرفته‌اند چند ماهی است که تمرینات را در محوطه فضای سبز یا پارکینگ آپارتمان با برنامه‌ریزی طی ساعت‌های مشخص انجام می‌دهم. بعضی از همسایه‌ها که از فعالیت ورزشی‌ام بی‌اطلاع بودند گاهی سؤالاتی می‌پرسند. 2سؤال را تقریباً همه می‌پرسند. اول اینکه چطور با این ورزش آشنا شده ام؟ و دیگر اینکه مگر خانم‌ها هم می‌توانند شمشیرباز شوند؟ همه جواب‌هایم به شغل پدرم ربط دارد. پدرم طی سال‌های نوجوانی‌ام رئیس فدراسیون شمشیربازی شد. یک روز در مجموعه ورزشی شهید شیرودی مسابقات بزرگی برگزار شد. آن روز من همراهش بودم. از آن روز به بعد فکرم پیش حرکات ورزشکاران این رشته جا ماند. وقتی به خانواده‌ام گفتم که مرا در کلاس‌های شمشیربازی ثبت‌نام کنند متأسفانه پدر و مادرم از مخالفانم بودند و زمان زیادی طول کشید تا آنها را قانع کردم.»

 رشته شمشیربازی بین بانوان مهجور است

 شمشیر را از ساک مخصوصش، خارج و آن را کمی تمیز می‌کند و با دلتنگی که برای تمرین در پیست و هم‌تیمی‌هایش دارد می‌گوید: «زمانی که وارد این رشته ورزشی داشتم 16 ساله بودم. با تمرینات فشرده بعد از 7 ماه به مسابقات نوجوانان کشور راه یافتم و توانستم مقام دوم را کسب کنم و به تیم‌ملی دعوت شدم. اما این دعوت معمولی نبود. چون دعوت به تیم‌ملی و حضور در مسابقات آسیایی نوجوانان رویداد خوبی را رقم زد. تیم ما در آن مسابقه موفق به کسب مدال برنز نوجوانان آسیا شد. ما نخستین تیم شمشیربازی بانوان ایران بودیم که توانستیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تیم کشورمان را به قهرمانی آسیا برسانیم. حدود 10 سال از حضورم در تیم‌ملی می‌گذرد. اطرافیانم همه اهل ورزش شمشیربازی هستند. اما با این حال باز هم احساس تنهایی می‌کنم. چون تعداد بانوان شمشیرباز در کشور ما زیاد نیست. البته تنها دلیل مهجور ماندن ورزش شمشیربازی بین جامعه بانوان نبود امکانات و معرفی نشدن کافی این ورزش است. جای خالی این ورزش در بین بانوان باید زودتر پر شود و بانوان را با این ورزش آشنا کنیم. معمولاً بانوانی که با فعالیتم آشنا می‌شود تعجب می‌کنند و می‌گویند این رشته مردانه است. در صورتی که هیچ رشته ورزشی برای جنسیت خاصی تعریف نشده و خوشبختانه بانوان با توانایی‌هایی که دارند در رشته‌های خاص موفق‌تر از آقایان وارد عرصه رقابت و پیشرفت شده‌اند.»

 استعدادهای محلی را شناسایی کنیم

پوشه بزرگی از لوح تقدیر و آلبومی از مدال‌هایش را گوشه‌ای از محوطه سبز مجتمع گذاشته و برای تک تک آنها حرفی برای گفتن دارد و در این میان اکتفا می‌کند به پوشش این ورزش برای بانوان در مسابقات آسیایی. کیانا می‌گوید: «طی سال‌های اخیر ورزش بانوان در بوستان‌ها، فوتسال، فوتبال، بدلکاری، تیراندازی و صخره‌نوردی بانوان و بسیاری دیگر از رشته‌ها شناخته شده و اتفاق‌های خوبی را هم شاهد بوده‌ایم. رشته ورزشی شمشیربازی هم احتیاج به امکانات محلی، تبلیغات و تولید وسایل این رشته ورزشی در داخل کشور دارد. خوشبختانه لباس ورزشکاران این رشته کاملاً پوشیده است. از نظر مهارتی و سلامت جسمانی هم شمشیربازی یکی از ورزش‌هایی است که در تمرکز و افزایش حافظه نقش مهمی دارد و می‌توان گفت قاعده بازی آن نزدیک به شطرنج است اما شطرنج ایستاده. اگر وسایل ورزشی شامل کلاه، شمشیر، تیغه‌ها، لباس و پیست را داخل کشور به تولید انبوه برسانیم دیگر نمی‌توان گفت این رشته ورزشی گران و پرخرج است. با تدارک وسایل و راه‌اندازی پیست شمشیربازی در سالن‌های ورزشی محله‌ها می‌توانیم استعدادهای ورزشی را شناسایی و با قهرمان‌پروری مسیر ورود علاقه‌مندان به این رشته ورزشی به مسابقات را باز کنیم تا مثل ورزش‌های دارت، آمادگی جسمانی، رزمی و شنا قابل دسترس باشد و تبدیل به فرصت شود.» 

 روزهای کرونایی را دریابیم

قبل و بعد از تمرین محدوده‌ای را که در آن مشغول تمرین است ضدعفونی می‌کند. خنده‌اش می‌گیرد و می‌گوید: «تا به حال این‌قدر ویروسی تهدیدمان نکرده بود ولی ویروس کرونا با همه ویروس‌ها فرق دارد. برای حفظ جان و سلامتی‌مان به قرنطینه خانگی دعوت شده‌ایم اما این ویروس خبر ندارد که خانه ماندن ما فرصتی است که شاید کمتر برایمان پیش می‌آمد. با توجه به آنکه دانشجو رشته روان‌شناسی ورزش هستم اکنون درباره تک تک حرکات ورزشی شمشیربازی مطالعه و تحقیق انجام می‌دهم و دستاوردها را در اختیار دوستانم نیز می‌گذارم. این تفکر و تعمق باعث شد تا همگی ما قدر این روزهای کرونایی را بدانیم و خودمان را برای روزهای پساکرونا آماده کنیم. امیدوارم روزی فرا برسد که دستیابی به اهداف برای همه دختران ایرانی با فراهم شدن زیرساخت‌ها سهل و آسان شود. چنانچه بانویی علاقه به این رشته ورزشی دارد می‌تواند به هیئت فدراسیون شمشیربازی شهید شیرودی در میدان هفتم‌تیر مراجعه کند. آنجا استادان و مربیان برای راهنمایی و هدایت استعدادها آماده پاسخگویی به سؤالات هستند. متأسفانه هیچ‌کدام از سالن‌های ورزشی خصوصی و غیرخصوصی منطقه 2 و هیچ یک از مناطق تهران پیست و امکانات این ورزش را ندارند. تنها 2باشگاه در تهران پیست دارد؛ یکی مجموعه ورزشی شهید شیرودی که زیر نظر هیئت فدراسیون شمشیربازی است و دیگری آکادمی المپیک در باشگاه انقلاب.»

کارنامه موفقیت‌های قهرمان شمشیربازی رشته اسلحه سابر

  دارای مدال و مقام‌های متعدد قهرمانی کشور در رده سنی نوجوانان، جوانان، زیر 23 سال و بزرگسالان 
  سال 2011 کسب عنوان قهرمانی نوجوانان آسیا در کشور تایلند
  سال 2012 کسب کاپ اروپا در گرجستان
  سال 2012 کسب مقام پنجم قهرمان جوانان آسیا
  سال 2013 کسب مقام قهرمانی در تیم زیر 23 سال آسیا در کویت
  سال 2014 کسب عنوان قهرمانی زیر 23 سال آسیا و نایب قهرمانی در کشور فیلیپین
  سال 2015 کسب قهرمانی باشگاه‌های آسیا 
  سال 2016 کسب عنوان قهرمانی باشگاه‌های آسیا در تایلند
  سال 2017 کسب عنوان قهرمانی باشگاه‌های آسیا در تایلند

کد خبر 539745 برچسب‌ها همشهری محله شمشیر بازی منطقه ۲

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله شمشیر بازی منطقه ۲ کسب عنوان قهرمانی رشته ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۶۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت زیرساخت‌های ورزشی شهر صدرا

رحیم خداجو مدیرکل ورزش و جوانان فارس با جمعی از ورزشکاران و مربیان و همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر صدرا دیدار و گفت‌گو کرد. در این دیدار هرکدام از ورزشکاران مطالبات و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

در این نشست خداکرم فیروزمند، رئیس کمیسیون فرهنگی؛ اجتماعی؛ ورزشی و حقوقی شورای اسلامی صدرا از تخصیص اعتبار خرید یک دستگاه اتوبوس برای انتقال ورزشکاران به مسابقات و مصوبه کمک ۵۰۰ میلیون تومانی به مدال آوران و ورزشکاران مسابقات ملی و بین‌المللی خبر داد.

رئیس کمیسیون عمران و سرمایه گذاری شورای اسلامی صدرا هم در این نشست با اشاره به ظرفیت خوب صدرا برای سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش گفت: با روی کار آمدن شورای فعلی بر سرکار فقط ۲ زمین چمن مصنوعی در شهر صدرا با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر بود که طی مصوبه شورا ۷ زمین چمن دیگر به بهره‌برداری رسید و اکنون شهروندان از آن استفاده می‌کنند. متاسفانه یک سالن سرپوشیده ورزشی برای تمرین ورزشکاران وجود ندارد که این همت مجموعه اداره‌کل ورزش را می‌طلبد که به این مهم توجه ویژه داشته باشد.

مرتضی زارعی همچنین انتقادی به رها شدن زمین بلوار حافظ داشت که قرار بوده به یک فضای ورزشی برای استفاده علاقه‌مندان تبدیل شود، اما بعد از گذشت چندین سال بلاتکلیف مانده است.

در این نشست بنا شد تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نمایندگی ورزش و جوانان در شهر صدرا مستقر شود تا نسبت به ساماندهی هیئت‌های ورزشی و پیگیری مشکلات ورزشی شهر صدرا اقدام کنند. همچنین ۱۸ میلیارد ریال به پیست اسکیت صدرا اختصاص داده شود و تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام شود و مبلغ ۶۰ میلیارد ریال به چمن استاندارد شهر صدرا اختصاص داده شود و تا پایان شهریورماه نسبت به انتخاب پیمانکار و شروع پروژه اقدام شود.

از دیگر مصوبات این نشست می‌توان به در اختیار قرار دادن سالن ورزشی محله جهاد فاز ۲ صدرا به ورزشکاران شهر صدرا اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تقویت زیرساخت‌های ورزشی شهر صدرا
  • اسبقیان: وضعیت سرپرستی در فدراسیون‌ها را جمع می‌کنیم
  • واکنش وزیر ورزش و جوانان به تغییر نام باشگاه های استقلال و پرسپولیس
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • به پرورش ورزشکار المپیکی بی‌توجهی کرده‌اند/ روال برگزاری مجامع انتخاباتی قطع شدنی نیست
  • بدنسازان زنجان سال گذشته ۵۰ نشان کشوری کسب کردند
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • معرفی شهید سرسنگی به عنوان شهید شاخص استان یزد
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • هیچ مسئولی نمی‌تواند طلبکار رشته کشتی باشد / نمی‌خواهم نفر اول تیم ملی باشم!