شکاف انتخاباتی اصلاحطلبان/ از حضور به هر قیمت تا عدم حضور برای حفظ حیثیت!
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۸۱۹۲
در حالی که بخشی از اصلاحطلبان بر حضور در انتخابات 1400 حتی با حمایت از کاندیدای اجارهای تأکید دارند بخش دیگری از این جریان با توجه به شرایط سختی که کشور دارد کنار کشیدن از این عرصه را برای حفظ حیثیت اصلاحات توصیه میکنند.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاحطلب، در گفتوگو با اعتمادآنلاین گفته است: با توجه شرایط کشور بهترین کار این است که جبهه اصلاحات به مقوله انتخابات ۱۴۰۰، چه در ریاستجمهوری و چه در شوراها، ورود نکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در واقع یک سیاستمدار هوشمند باید شرایط زمان و مکان را به خوبی بسنجد. ما الان در زمان و مکانی قرار داریم که بهترین حالت برای اصلاحطلبان به لحاظ حفظ حیثیت و اعتبار سیاسی شرکت نکردن در انتخابات است؛ یعنی اصلاحطلبان حداقل به مدت هشت سال نباید وارد مسائل سیاسی و اجرایی کشور شوند.
این نماینده ادوار مجلس در ادامه توصیه میکند: اصلاحطلبان در این هشت سال چند کار مهم انجام دهند؛ گذشته خود را آسیبشناسی کنند و ببینند کدام عیبها باعث از دست رفتن پایگاه اجتماعیشان شده است.
وی میافزاید: دیگر اینکه اصلاحطلبان پس از آسیبشناسی در یک برنامهریزی مفصل بازسازی و نوسازی حزب و تشکیلات اصلاحطلبی را آغاز کنند؛ لازم است جبهه اصلاحات با پرچم، برند، تابلو و البته نام جدید به میدان بیاید، چون مردم از شعارهای کهنه و قدیمی زده شدهاند.
امیدوارم بزرگان و تصمیمگیران اصلی جریان اصلاحات به درک صحیحی از شرایط برسند.
گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس: این سخنان در حالی از سوی آیتی عنوان شده است که در آن سوی جبهه اصلاحطلبی حجاریان چندی پیش صراحتا گفته بود برای اصلاح امور باید حتما درون قدرت حضور داشت.
این شکاف نگرشی در خصوص نحوه مواجهه اصلاحطلبان با انتخابات 1400، پس از شکست در انتخابات اسفند 1398 عمق بیشتری هم یافته است تا آنجا که این جریان را به دو دسته حیات در زیست سیاسی و یا اجتماعی تقسیم میکند؛ گروهی معتقدند باید از صحنه سیاست و قدرت کنار کشید و به عرصههای اجتماعی و فرهنگی ورود کرد تا با مردم و خصوصا طبقه متوسط جامعه ارتباط برقرار شود و گروهی نیز معتقد به حضور در قدرت به هر قیمت هستند.
این اختلاف رویکرد به نظر اصلاحطلبان را با مشکل جدی در رسیدن به گزینه نهایی برای انتخابات 1400 مواجه خواهد کرد، چرا که به غیر از شکاف حضور یا عدم حضور در انتخابات گسلی جدی درباره حمایت از کاندیدای اجارهای چون علی لاریجانی و یا حمایت از یک گزینه اصلاحطلب نیز به وضوح در اردوگاه اصلاحطلبان دیده میشود.
انتهای پیام/
منبع: آنا
کلیدواژه: اصلاح طلبان اصلاحات انتخابات 1400 رادیکالیسم اصلاح طلبان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۸۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمادهای عجیب در انتخابات هند
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از دهلی نو، کتری"، " لیوان"، "دمپایی"، جارو، " فیل"، " دسته گل"، کتاب، "عینک"، " دوچرخه" و هزاران نماد دیگر این روزها در تبلیغات نامزدها و احزاب در سطح خیابانها و کوچههای شهرهای مختلف هند دیده میشود.
در هند طبق قانون هر حزب و نامزدی باید در انتخابات ملی، ایالتی و محلی باید یک نشان تصویری داشته باشد.
تاریخچه اجبار داشتن نماد به سالهای اول استقلال هند برمیگردد، زمانی که کمتر از ۲۰ درصد مردم هند با سواد بودند و رای دهندگان باید نامزدهای منتخب خود را از روی نمادها و نشانهای تصویری انتخاب میکردند نه نام هایشان.
در زمان کنونی نیز که گفته میشود بیش از سه چهارم هندیان باسواد تلقی میشوند، اما همچنان این نشانههای تصویری حرف اول را در هنگام انتخابات میزنند.
از اولین انتخابات در سال ۱۹۵۱ میلادی زمانی که دستکم ۵۳ حزب برای حدود ۴۵۰۰ صندلی مجلس ملی و مجالس ایالتی با هم رقابت کردند کمیسیون انتخابات نمادهایی را به احزاب اختصاص داد و هر نامزدی میتوانست با این نماد در انتخابات شرکت کند.
فرمان نمادهای انتخاباتی در سال ۱۹۶۸ میلادی به همه احزاب در سطح ملی، ایالتی، محلی و همچنین نامزدهای مستقل داده شد.
اولین نماد انتخاباتی در هند متعلق به کنگره بود حزبی که در مبارزات آزادی بخش و جنبش استقلال طلبی هند نقش فراوانی داشت.
نخستین نماد انتخاباتی حزب کنگره "یک جفت گاو نر" بود. پس از انفکاک در آن، نماد حزب به "گاوی که به گوساله خود شیر میدهد" تغییر کرد.
از سال ۱۹۷۹ "دست " نماد حزب کنگره شد.
حزب حاکم بی جی پی در سال ۱۹۸۰ تشکیل شد. این حزب نماد انتخاباتی خود را "نیلوفرآبی" برگزید. بنیانگذاران آن اعلام کردند تاریکی جای خود را به نور خورشید خواهد داد و نیلوفر آبی شکوفا میشود.
حزب عام آدمی یا عامه مردم که سال ۲۰۱۱ در دهلی تشکیل شد نماد خود را "جارو" انتخاب کرد.
حزب ملی مردم هند "کتاب" را بعنوان نماد خود انتخاب کرد. در هنگام برپایی جشن انتخاب این نماد اعلام شد که تنها سواد و تحصیل میتواند اقشار ضعیف را توانمند کند
هدف از این انتخاب اعتراض به فساد و نشان دهنده امید حزب برای پاک کردن کثیفیها و فسادهای نفوذ یافته در دولت و مجلس بود.
"
نمادها و نشانههای تصویری، ساختار، عملکردها و اهداف سیاسی احزاب و افراد را ساده و خلاصه بیان میکنند.
نمادها باید آشنا و به راحتی قابل تشخیص باشند و هیچ پیوند مذهبی یا احساسی با اعتقادات مردم مانند گاو، معبد، پرچم ملی، چرخ نخ ریسی و ... نداشته باشد.
نمادهای انتخاباتی هند پیامهای بی صدایی هستند که نقش بزرگی در هنگام انتخابات در هند ایفا میکنند.
این صحنه ها، ارتباطات تصویری بشر در ماقبل اختراع الفبا را به یاد میآورد.
اظهارات:
کیشو دیو: نامزد مستقل انتخابات مجلس هند