Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشکل جلوگیری از چَرای دام اهالی مهمانشهر زیرکوه بعد از گذشت پنج ماه، همچنان پابرجاست و منابع طبیعی نیز هیچ حقّی برای آن‌ها قائل نیست. اهالی خواستار حضور استاندار در منطقه هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، اهالی مهمانشهر شهرستان زیرکوه که بعد از زلزله ویرانگر سال 1376 بنا به درخواست دولت وقت به منطقه‌ای که بعدها مهمانشهر نام گرفت، کوچ کردند، بعد از گذشت بیش از 23 سال زندگی در این منطقه، از ابتدای سال‌جاری با مشکل عدم‌اجازه‌ استفاده از مراتع برای چَرای دام‌هایشان روبرو شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در دو گزارش قبلی مورد بررسی قرار گرفت اما طبق تماس‌های اهالی، مشکل حل نشده و دولت نیز هیچ حقّی برای آن‌ها قائل نیست.

اهالی مدعی هستند، مهمانشهر برای مهاجرانی ساخته شد که خانه‌های آن‌ها در زلزله، تخریب شده بود و تمام افراد ساکن در مهمانشهر، در یک زمان و با هم به این منطقه کوچ کردند. روستای برخی افراد به مهمانشهر نزدیک و روستای برخی، دورتر بود و این نزدیکی باعث شده، مراتع آن‌ها در این محدوده باشد اما افرادی که از روستاهای دورتر به این منطقه مهاجرت کردند، مرتعی نداشتند که دولت‌وقت قول داده بود زمینه را برای دامداری تمامی مهاجران فراهم کند اما اکنون بعد از 23 سال زندگی، حدود پنج ماه است برخی افراد با همراهی دولت، اجازه چَرای دام را از آن‌ها سلب کرده‌اند و آن‌ها مجبور هستند دام‌های خود را کیلومترها دورتر برای چَرا ببرند و با اجازه از اهالی سایر روستاها، از مراتع آن روستاها استفاده کنند.

افرادی که از بالاکوه به مهمانشهر کوچ کردند، بیشتر با این مشکل مواجه هستند چراکه فاصله محل زندگی سابق آن‌ها فاصله بیشتری با مهمانشهر دارد. این افراد اعلام کردند در صورتی که دولت نمی‌خواهد به قول دولت وقت پایبند باشد و مشکل چَرای دام‌ها را حل کند، ما را به محل زندگی پیش از زلزله بازگرداند و برای ما خانه و زندگی فراهم کند چراکه در زلزله خانه‌های ما ویران شد. تا از همان مراتع سال‌های دور استفاده کنیم.

هیچ حقّی ندارند

علیرضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد مشکل اهالی مهمانشهر زیرکوه بدون اشاره به حضور بیش از 23 ساله مردم و تعهدات دولت وقت، بیان کرد: اهالی فعلی مهمانشهر در واقع جزو محدوده نبودند و به لحاظ دامداری در این منطقه حقی نداشتند.

وی با بیان این‌که چند گروه از افراد منطقه از جای دیگری به مهمانشهر آمدند، افزود: این افراد قرار بوده در این منطقه کشاورزی کنند اما در حال حاضر مدعی هستند که می‌خواهند در بحث دامداری نیز در این منطقه سهیم باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: تا زمانی‌که رضایت دامداران قبلی گرفته نشود و پروانه اصلاح نشود نمی‌تواند دامدار جدیدی در منطقه برای دامداری ورود پیدا کند.

نصرآبادی عنوان کرد: اصل خواسته اهالی مهمانشهر درخواست منطقی و قانونی نبوده است.

وی با بیان این‌که مهمانشهر یعنی در این مکان مهمان بودند، گفت: در زمان ابتدای حضور باید جلوی چَرای گوسفندانشان را می‌گرفتند چراکه پروانه ندارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در خصوص بازگشت به روستای سابق و استفاده از مراتع قبلی گفت: باید سامانه آن‌جا تعریف و بررسی شود چه شرایطی داشتند.

نصرآبادی گفت: طی جلساتی که با مسئولان مربوطه اهالی مهمانشهر برگزار شده اهالی توجیه و قانع شدند و مشکل برطرف شده است.

استفاده از مراتع فعلی تا پایان سال 1399

وی بیان کرد: قرار شده تا پایان سال 99 مانند سال‌های گذشته اهالی مهمانشهر دام‌هایشان را در مراتع منطقه داشته و با سایر دامداران منطقه مشکلی نداشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی عنوان کرد: بعد از پایان سال 99 نیز مقرر شده طبق موافقتی که از سوی تعدادی از دامداران یکی از روستاهای اطراف صورت گرفته، پروانه مرتع اصلاح شود و این دامداران تعداد دام‌های‌های خود را برای استفاده از مرتع کاهش دهند تا دامداران مهمانشهر نیز بتوانند از مرتع استفاده کنند.

نصرآبادی خاطرنشان کرد: دو نفر از دامداران مهمانشهر نیز به عنوان نماینده برای پیگیری امور انتخاب شدند.

وی گفت: ما اعلام کردیم این دو نفر نماینده امور را پیگیری کنند و با حضور در دفترخانه پروانه اصلاح شود که دامداران مهمانشهر بتوانند با تعداد دامی که برای استفاده از مرتع کم خواهد شد مجاز به استفاده از مراتع روستاهای دیگر باشند.

کشاورزی و دامداری در کنارهم برای اهالی مهمانشهر

محمدحسین عربشاهی فرماندار شهرستان زیرکوه نیز در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: بعد از وقوع زلزله در سال 1376، مردم منطقه را کوچ دادند.

وی افزود: با ادعای مردم، در آن زمان برای آن‌ها در مهمانشهر، کشاورزی، مرتع و دامداری تعلق گرفته است.

فرماندار زیرکوه گفت: منتظریم فرجی حاصل شود چون شغل بیشتر این مردم، دامداری است چراکه در صورتی که دام را در محلی نگه دارند، دام آسیب می‌بیند.

عربشاهی افزود: مردمی که کوچ کردند، به صورت توافقی با مردم مهمانشهر زندگی می‌کردند.

وی اظهار کرد: چند سالی است بارندگی خوبی شده است و رونق کشاورزی و دامداری ایجاد شده است که نیاز به مرتع بیشتری برای چَرای دام است.

استفاده از مراتع سایر روستاها

فرماندار زیرکوه در خصوص استفاده از مراتع سایر روستاها تصریح کرد: سیاست ما این است مرتع بیشتری در اختیار این مردم بگذاریم نه‌این‌که از مراتع دیگران کم کنیم.

عربشاهی افزود: اگر بشود ممیزی انجام شود، باعث می‌شود مقداری از مراتع در اختیار این افراد قرار گیرد.

وی در خصوص انتقال مردم روستاهای زلزله‌زده به مهمانشهر اظهار کرد: در بهبوهه زلزله نجات جان انسان‌ها مهم است و بحث این است آن‌ها را در جایی اسکان دهند و زیرساخت‌ها و معیشت را برایشان فراهم کنند.

تلاش فرمانداری برای حل مشکل

فرماندار زیرکوه گفت: دولت وقت، زندگی مسالمت‌آمیزی در مهمانشهر برای این مردم فراهم کرد و اکنون بیش از 23 سال است درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هیچ نگرانی نبوده است اما با توجه به افزایش دام و افزایش جمعیت، این نگرانی هست و ما نیز می‌خواهیم نگرانی را برطرف کنیم چراکه زندگی مردم بر مبنای دامداری است و اگر نتوانند از مرتعی استفاده کنند و دامشان را به چَرا ببرند و از محیط بسته خارج کنند، آسیب می‌بینند و در این صورت، شهرستان آسیب می‌بیند چراکه در بحث لبنبات و گوشت قرمز متکی به این‌ها هستیم و یک سوم جمعیت ما عشایری است.

عربشاهی افزود: نگاه ما، مثبت است و دنبال این هستیم در همان منطقه از مراتع استفاده کنند.

نظر دولت بر بازگشت نیست

وی در خصوص بازگشت به محل زندگی پیش از زلزله، اظهار کرد: منطقه‌ای که پیش از زلزله در آن زندگی می‌کردند، زلزله‌خیز و روی گسل است و نظر ما نیست برگردند.

فرماندار زیرکوه افزود: در مهمانشهر موقعیت برای زندگی مردم فراهم شده و دولت زیرساخت را فراهم کرده است.

بنابراین گزارش؛ اهالی مهمانشهر تاکنون مراجعات و نامه‌هایی به ادارات مختلف ازجمله استانداری خراسان جنوبی داشتند اما مشکل آن‌ها همچنان پابرجاست. اهالی معقتقدند دولت در این زمان به قول‌های دولت‌وقت بعد از زلزله 1376 پایبند نیست چراکه در آن زمان، با وعده فراهم‌شدن کشاورزی و دامداری در کنارهم، آن‌ها را به مهمانشهر منتقل کردند.

همچنین اهالی از محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی درخواست کردند در ادامه سفرهایش به نقاط مختلف استان، بازدیدی از مهمانشهر داشته باشد و پای درد دل مردم این منطقه بنشیند تا شاید حقّی که بعد از 23 سال زندگی در مهمانشهر برای آن‌ها قائل نیستند را بازگرداند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط:

چَرای دام‌های اهالی مهمانشهر زیرکوه کیلومترها دورتر از خانه/ منابع طبیعی ورود کند

بدقولی منابع طبیعی و بی‌توجهی فرمانداری زیرکوه به مشکل اهالی مهمانشهر

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی استفاده از مراتع فرماندار زیرکوه استفاده کنند برای آن ها کوچ کردند چ رای دام دولت وقت دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۸۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، امام جمعه ماکو در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت : دشمنان جمهوری اسلامی با اجرای طرح ابراهیم و کریدورِ آیمک درصدد بودند ایران عزيز را در جبهه   اقتصادی به انزوا بکشانند و مزیتهای نسبی سرزمین ایران را کم اثر کرده، یا از او بگیرند.

حجت  الاسلام هاشمی افزود :  طوفان الاقصی و وعدة صادق باعث شد قصة دالان زنگزور اجرا نشود  و دولت باکو هم فعلا آن را بایگانی کند.

 امام جمعه ماکو گفت : اکنون با این تجربة موفق، قوای سه گانه و همه  دستگاههای دولتی و حاکمیتی برای ثبات اقتصادی، بايد يک طوفان الاقصی و وعدة صادق اقتصادی را ایجاد کنند. 

حجت الاسلام هاشمی خاطر نشان ساخت : وعدة صادق نشان داد که منطقِ مقاومت و هجومِ بر دشمن، نه تنها باعث شد تا تنش اقتصادی در کشور کاهش يابد، بلکه به ثباتِ بازار نيز کمک میکند و به خاطرِ امنیت وبازدارندگی که ایجاد ميکند، باعث ميشود تا سرمایه گذاران عزيز، در اين کشور به سرمایه گذاری بیشتر تشویق شوند.

امام جمعه ماکو با بیان اینکه دولت محترم، بانک مرکزی و وزارتخانه های اقتصادی برای رفع مشکلات معیشتی که کامِ مردم را تلخ کرده است، باید يک نقشة روشن و اقداماتِ نقطه زن بر علیه سوداگرانِ امنیتِ اقتصادیِ ایران تهیه و تدارک ببینند گفت : باید خانه های فساد اقتصادی   در اربیل و اتاقهای سیاه دلار فردایی و تلگرامی را مورد هدف قرار دهند و بدون مماشات، فراز و فرودهای آزاردهندة بازار پول و سرمایه را کاهش دهند. 

  حجت الاسلام هاشمی با اشاره به نامگذاری سال جدید بنام  سال «جهش توليد و مشارکت مردم»  گفت :   در صورتي مردم در بخش توليد سرمايه گذاري خواهد کرد که دولت محترم زمينه را براي حضور مردم در عرصة توليد فراهم کند.

امام جمعه ماکودر ادامه  با انتقاد از اجرایی نشدن و به اتمام نرسیدن طرح مهار آبهای مرزی در شهرستان ماکو گفت :  از جمله  طرحهاي دولت سابق براي مشارک مردم در جهش توليد، طرح مهار آبهای مرزی در شهرستان ماکو است که از سال 1394 اجرا شد.

وی افزود:  متأسفانه این طرح در شهرستان به خاطر اینکه 90 درصد آن اجرا، و بعد از آن رها شده  و بهره برداران هم  طرح ناقص را از دولت تحویل نگرفتند، و این امر باعث شد بسیاری از وسائل آن نیز به سرقت برود و این طرح هنوز هم به خاطر بیکفایتی برخی مسئولین عقیم مانده است.

وی گفت :  چرا مسئولین استانی و کشوري این طرح را تکمیل نمی نمایند تا بیت المال بیش از این به غارت نرود. 

 امام جمعه ماکو در بخش دیگری از خطبه های نماز به بر گزاری دو برنامه مهم در روز های آینده در ماکو هم اشاره کرد و گفت : در هفته آینده  دو حادثة ميمون و مبارک در شهرستان ماکو اتفاق خواهد افتاد.

حجت الاسلام هاشمی افزود:  در روز يکشنبه انشاء الله، منطقه آزاد ماکو ميزبان نماينده  محترم ولي فقيه در استان و ائمه  محترم جمعه استان آذربايجان غربي خواهد بود و نشست فصلي ائمه  جمعه استان در منطقه آزاد ماکو تشکيل خواهد شد. 

 امام جمعه ماکو  برگزاري اولين همايش منطقه اي حجاب و عفاف و زيست عفيفانه در شهرستان ماکو را دومین رویداد در این منطقه اعلام کرد و گفت : این برنامه با حضور  مسئولين استاني و شهرستاني و منطقه اي، ائمةمحترم جمعه  استان، نمايندة محترم ولي فقيه در استان، علماء و روحانيون شهرستان، اساتيد و دانشجويان از اقصي نقاط کشور برگزار خواهد شد. 

 امام جمعه ماکو در ادامه با تبریک روز معلم و سالروز شهادت  شهادت استاد فرزانه، آيت الله شهيد مرتضي  به نقش و جایگاه معلم  اشاره کرد و گفت : معلم    انسان را از جهالت به معرفت رهنمون ميسازد .

امام جمعه ماکو به هفته عقیدتی سیاسی در سپاه هم اشاره کرد و افزود: با توجه به اينکه سپاه يک ارگان نظامي، آرماني است، لذا نياز به عقيدتي سياسي در آن بيش از ساير نيروهاي مسلح احساس ميشود.

دیگر خبرها

  • لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور
  • سیلاب مهمان ناخوانده اهالی شهرک جوادیه شیراز شد
  • با استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به جامعه کارگری شد
  • رفع مشکلات مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی تکلیف مدیران است
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • راهیابی 417 اثر به دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور
  • برای رفع مشکلات شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
  • طرح مشکلات بانکی خراسان شمالی در هیئت دولت
  • مسئولان مشکلات کارگران را مورد توجه قرار دهند