Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:30:29 GMT

۱۸ گونه مارمولک در کردستان شناسایی شده است

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۸۵۳۸

۱۸ گونه مارمولک در کردستان شناسایی شده است

مارمولک‌ها از لحاظ اکولوژیک یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند برای محیط زیست و طبیعت هستند و نقش مهمی در کنترل عنکبوتیان، حشرات و بندپایان دارند اما به نظر می‌رسد هنوز بخش زیادی از دنیای وسیع آنها کشف نشده و این نگرانی وجود دارد که قبل از شناخته شدن، به علت تخریب زیستگاه‌ها و سایر عوامل از بین بروند.

استان کردستان با قرار گرفتن در امتداد رشته کوه‌های زاگرس و تنوع زیستگاه‌های خشکی و آبی و توپوگرافی‌های منحصر به فرد از تنوع زیستی بالای برخوردار است، البته به دلایل مختلف این تنوع زیستی در معرض خطر است که باید تمامی مردم در حفظ و نگهداشت این سرمایه‌های ژنتیکی تلاش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باورهای اشتباهی از این گونه جانوری همچون سمی بودن آن (وجود سیانور در دُم آن) در بین مردم جامعه ما ایجاد شده که به گفته کارشناسان امر هیچ مارمولک سمی در کشور وجود ندارد هر چند دو گونه سمی آن در دنیا شناسایی شده ولی تاکنون در ایران این گونه‌ها مشاهده نشده است.

تاثیر مارمولک‌ها در مبارزه بیولوژیک

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان به خبرنگار ایرنا گفت: مارمولک‌ها (سوسمارها) گروهی از مهره داران هستند که به مانند سایر خزندگان موجوداتی خونسردند این بدان معنی است که دمای بدن آنها تابع درجه حرارت محیط بوده و با هر تغییری در درجه حرارت محیط اطراف تغییر می‌کنند.

حیدر ویسی اضافه کرد: این گونه جانوری در درجه حرارت های پایین بویژه در پاییز و زمستان به خواب زمستانی و در روزهای گرم تابستان به خواب تابستانی فرو می‌روند.

وی با اشاره به اینکه مارمولک‌ها بواسطه دو ویژگی خون سرد بودن و پوشیده شدن بدنشان از پولک و یا صفحات شاخی از سایر مهره داران جدا می شوند، افزود: سوسمارها دارای چهار دست و پا هستند، برخلاف دوزیستان فاقد مرحله لاروی آبزی هستند و بیشتر تخم گذارند و تخم آنها دارای پوسته محافظی است که آنها را قادر می سازد در مکان‌های خشک نیز تخم‌گذاری کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: مارمولک ها در دنیا از اندازه ۲ سانتی متر (گکوهای پلنگی) تا حدود ۵/۳ متر (اژدهای کومودو) دیده می‌شوند.

ویسی یادآور شد:  نباید مارمولک هایی مانند اژدهای کومودو را که دارای اندازه درشتی هستند با تمساح و کروکودیل اشتباه گرفت ضمن اینکه تقریبا سوسمارها در همه جای ایران پراکندگی دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر سوسمارها حشره خوارند و بسته به اندازه و جثه‌شان از بندپایان و گاهی جوندگان تغذیه می‌کنند، گفت: از آنجایی که مارمولک‌ها از بندپایان تغذیه می‌کنند، بنابراین یکی از فاکتورهای طبیعی کنترل کننده جمعیت بندپایان به حساب می‌آیند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تاکید کرد: از لحاظ اکولوژیکی در هرم انرژی دارای ارزش بالایی هستند و انسان با از بین بردن مارمولک‌ها از چرخه طبیعت یکی از فاکتورهای اصلی را حذف خواهد کرد.

ویسی گفت: امروزه متخصصان علوم کشاورزی و محیط زیست به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر از سموم آفت کش برای مبارزه با حشرات آفت استفاده نکنند زیرا این سموم آثار مخربی را بر محیط زیست وارد می‌کند از این رو به فکر پرورش و استفاده از انواع مختلف بندپایان، مارمولک ها و پرندگانی مانند جغد به قصد مبارزه با آفات مزارع افتاده‌اند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه این روش مبارزه باع نوان مبارزه بیولوژیک امروزه در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرده است، افزود: مارمولک‌ها با کنترل جمعیت حشرات، بشر را در جهت برداشت محصول بیشتر و سالمتر از زمین یاری می‌کنند.

ویسی اضافه کرد: در استان کردستان طبق مطالعات انجام شده تاکنون ۱۸ گونه سوسمار (مارمولک) شناسایی شده که با توجه به تنوع زیستی استان این آمار بیشتر هم خواهد بود.

وی در موررد خطرات این گونه‌های زیبا و مفید در حیات وحش گفت: انقراض پدیده‌ای طبیعی است که به طور منظم در میان گونه‌ها رخ می‌دهد، اما فعالیت‌های انسانی ممکن است سرعت آن را افزایش دهد.

تخریب زیستگاه مهمترین عامل کاهش جمعیت حیات وحش است

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تاکید کرد: مهمترین خطراتی که سوسمارهای استان را تهدید می‌کند فعالیت‌های انسانی از جمله تخریب مراتع و جنگل‌ها، شکار و امور کشاورزی است.

ویسی اظهار داشت: تغییر، تخریب و قطعه قطعه شدن زیستگاه مهمترین عامل کاهش جمعیت حیات وحش از جمله سوسمارها در سطح جهانی است و حتی در برخی موارد باعث انقراض گونه ها در سطح منطقه ای شده است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه انواع زیادی از مواد آلاینده محیط زیست مانند فلزات سنگین، سموم و پسماندهای رادیو اکتیو اثرات مستقیم و غیر مستقیم زیادی بر روی خزندگان دارند،  افزود: تاثیراین آلاینده‌ها به خصوص بر روی لاک پشت ها و کروکودیل‌ها شناسایی شده و تخم های بزرگ آنها شانس بیشتری برای آلوده شدن دارد.

ویسی اضافه کرد: همچنین کیسه‌ها و ورقه‌های پلاستیکی در آب ممکن است توسط لاک پشت های دریایی یا عروس دریایی که یکی از غذاهای اصلی آنهاست اشتباه گرفته و بلعیده شود

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه شکار و برداشت خزندگان از طبیعت از دیگر عوامل تهدیدکننده حیات وحش است، گفت: بسیاری از مردم بدلیل ترس از مارها و سوسمارها به محض مشاهده آنها را می‌کشند و این در حالیست که تقریبا تمام سوسمارها و بیشتر مارها کاملا بی خطر هستند.

۱۴ آگوست مصادف با ۲۴ مرداد به عنوان روز جهانی مارمولک نامگذاری شده است، تاکنون بیش از ۶ هزار و  ۶۰۰ گونه مارمولک در دنیا شناخته شده و در ایران نیز حدود ۱۶۶ گونه مارمولک وجود دارد که نسبت به سایر خزندگان،  تعداد بیشتری را شامل می‌شود.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

برچسب‌ها روز جهانی مارمولک اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تخریب محیط زیست تخریب محیط زیست شناسایی شده هزار هکتار مارمولک ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویری زیبا از ۴ رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

او افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاو وحشی» و «گاو کوهی» نیز گفته می‌شود، یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های این استان است. 

به گفته عشوری، مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند و امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

او تأکید کرد: محیط بانان گیلانی با حضور و تلاش شبانه روزی، جنگل‌ها و زیستگاه‌های استان را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهر ماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق