Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@20:15:56 GMT

تقابل تهران و واشنگتن به کجا خواهد کشید؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۹۸۷۷

تقابل تهران و واشنگتن به کجا خواهد کشید؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، تلاش آمریکا در روز جمعه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد و حالا سوال این است مرحله بعد در این تقابل چه خواهد بود؟

رویترز در گزارشی نوشت: شورای امنیت سازمان ملل سال ۲۰۰۷ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را اعمال کرد. این تحریم‌ها اواسط اکتبر طبق آنچه بنابر برجام در سال ۲۰۱۵ بر روی آن بین روسیه، چین، آلمان، بریتانیا، فرانسه و آمریکا توافق شد، منقضی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توافق در قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت گنجانده شده است. در سال ۲۰۱۸ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و آن را «بدترین توافق» تاکنون خواند.

سرنوشت توافق هسته‌ای ایران چه خواهد شد؟

گرچه آمریکا از برجام خارج شده، تهدید کرده در صورتی که شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، از بندی در این توافق برای بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، حالا با شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت، آمریکا می‌تواند به تهدید خود عمل کند.

بنابر این گزارش، دیپلمات‌ها پیش‌بینی می‌کنند فرایند موسوم به «اسنپ بک» در شورای امنیت با توجه به این که سایر طرف‌های توافق ایران با این اقدام مخالفت کرده‌اند، گیج‌کننده و دشوار خواهد بود؛ اما این مسئله می‌تواند در نهایت به مرگ توافق هسته‌ای منجر شود زیرا ایران انگیزه اصلی برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای خود را از دست خواهد داد.

بعد از خروج آمریکا از برجام، این کشور تحریم‌های یکجانبه‌ سختی را علیه ایران اعمال کرد. در پاسخ به این اقدام و انفعال اروپا، تهران هم تعهدات خود را طبق توافق هسته‌ای کاهش داده است.

شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا؛ اولین واکنش‌های ایران و آمریکا واکنش سخنگوی وزارت خارجه به شکست تاریخی آمریکا در برابر ایران چطور آمریکا می‌تواند اسنپ بک را فعال کند؟

آمریکا باید شکایتی را علیه ایران درباره نقض توافق هسته‌ای به شورای امنیت ارائه کند. سپس شورای امنیت باید ظرف ۳۰ روز درباره قطعنامه‌ای برای ادامه معافیت تحریمی ایران تصمیم‌گیری کند. اگر این قطعنامه تا مهلت مقرر ارائه نشود، همه تحریم‌های سازمان ملل که قبل از سال ۲۰۱۵ برقرار بود، به طور خودکار بازمی‌گردد.

به ادعای رویترز، برخی دیپلمات‌ها می‌گویند آمریکا می‌تواند شکایتش را تا هفته دیگر هم مطرح کند.

آیا امکان ممانعت از اقدام آمریکا وجود دارد؟

به نوشته رویترز، هنوز مشخص نیست که چطور روسیه، چین یا هر عضو دیگر شورای امنیت ممکن است تلاش کنند که مانع اقدام آمریکا برای فعال کردن این روند شوند یا این که به لحاظ روند و شیوه چنین امکانی وجود دارد یا خیر.

دیپلمات‌ها می‌گویند احتمالاً چندین کشور این بحث را مطرح کنند که به لحاظ قانونی آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند و بنابراین آن‌ها نمی‌توانند اقدامات خود (تحریم‌ها) را مجدداً علیه ایران اعمال کنند.

در همین زمینه:

اولین واکنش آمریکا پس از رای نیاوردن قطعنامه ضد ایرانی عکس | نشست مجازی رای‌گیری قطعنامه ضد ایرانی آمریکا بیانیه پمپئو پس از شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا | حمله به شورای امنیت قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت رأی نیاورد کد خبر 540430 برچسب‌ها ایران و آمریکا سازمان ملل - شورای امنیت آمریکا - دونالد ترامپ

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا سازمان ملل شورای امنیت آمریکا دونالد ترامپ قطعنامه ضد ایرانی آمریکا شورای امنیت توافق هسته ای سازمان ملل علیه ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۹۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه پیش‌نویس قطعنامه تحت حمایت آمریکا و ژاپن که خواستار عدم توسعه تسلیحات هسته‌ای جهت استقرار در فضا می‌شد را وتو کرد.

به گزارش ایسنا، سیزده عضو شورای امنیت به این پیش‌نویس رای مثبت داده و چین تنها کشوری بود که به آن رای ممتنع داده بود.

پیش از به رای گذاشته شدن این پیش‌نویس، چین و روسیه خواستار اعمال اصلاحاتی در آن شده بودند که خواستار ممنوعیت قرارگیری هرگونه سلاحی در فضا می‌شد.

این اصلاحیه با هفت رای موافق، هفت رای مخالف و یک رای ممتنع نتوانست به تصویب برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم