Web Analytics Made Easy - Statcounter

توجه به موضوع بازسازی بندر بیروت اهمیت زیادی در دیپلماسی اقتصادی ایران دارد؛ اما این امر مستلزم سرعت عمل در اجرای برنامه‌­های مورد نظر است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- *؛ توجه به موضوع بازسازی بندر بیروت ضرورت و اهمیت بسیار زیادی در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دارد؛ اما این امر مستلزم سرعت عمل در اجرای برنامه‌­های مورد نظر است؛ زیرا رقبای ایران سابقۀ مشارکت در برنامه‌­های بازسازی این کشور را داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  در روز سه شنبه مورخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ بندر بیروت شاهد حادثۀ دردناکی بود که بدلیل انفجار مقدار زیادی نیترات آمونیوم صورت گرفت. بر اساس اعلام وزارت بهداشت لبنان در اثر بروز این حادثه تا روز ۱۸ مرداد، ۱۵۸ نفر جان باخته و بیش از ۶ هزار نفر زخمی شده و ۲۱ نفر نیز مفقود شده­اند. (خبرگزاری تسنیم، ۱۸/۰۵/۱۳۹۹) علیرغم گمانه‌­زنی­های مختلف در خصوص علت وقوع حادثه -عدم رعایت مسائل ایمنی و یا بروز یک حادثۀ تروریستی-، تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. حال با توجه به نقش لبنان و تحولات آن، حادثۀ بیروت اهمیت و جایگاه مهمی در سیاست خارجی و امنیتی ایران دارد. در این میان با وجود ارسال کمک­های مردمی ایران به لبنان، موضوع جایگاه این حادثۀ در دیپلماسی اقتصادی ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا این نوشتار به دنبال پاسخ به این سئوال است که حادثۀ بندر بیروت چه جایگاهی در دیپلماسی اقتصادی ایران خواهد داشت؟ متعاقباً با توجه به گستردگی خسارات و خرابی­های بوجود آمده، به نظر می­رسد «بازسازی بندر بیروت» می­تواند به عنوان یکی از اولویت­های مهم «دیپلماسی اقتصادی ایران» قرار گیرد؛ لذا در ادامه به اختصار ابعاد خسارات و در مقابل جایگاه آن در دیپلماسی اقتصادی ایران تبیین خواهد شد.

۱) حادثۀ بیروت و گستردگی خسارات
 بندر بیروت و بعلاوه ابنیه­ هایی مانند سیلو‌ها و ساختمان­های اطراف آن، در اثر حادثۀ انفجار روز ۱۴ مرداد، به شدت آسیب دیده ­اند. بندر بیروت مهمترین بندر لبنان به شمار رفته و بیش از ۷۰ درصد واردات لبنان از این بندر انجام می­شد. در واقع این بندر علاوه بر تأسیسات و زیرساخت­های حمل و نقل دریایی، اهمیت فراوانی در ذخیره­سازی کالا‌ها داشته است؛ زیرا سیلو‌ها و انبار‌های بزرگی در آن وجود داشته و کالا‌های مختلفی در آن ذخیره می‌­شد. این سیلو‌ها ظرفیت ۱۲۰ هزار تن غلات را داشتند و شامل ۴۸ سلول بزرگ با ظرفیت نگهداری ۲۵۰۰ تن غلات در هر کدام و ۵۰ سلول کوچک با ظرفیت ۵۰۰ تن بودند. در عین حال سیستم حمل و نقل داخلی لبنان نیز بگونه­ای طراحی شده است که کالا‌ها از طریق آن‌ها به بیروت و از آنجا به سایر مناطق این کشور منتقل می­شد. (دنیای اقتصاد، ۱۶/۰۵/۱۳۹۹)

همچنین طبق اعلام «مروان عبود» -استاندار بیروت- در اثر حادثۀ بندر این شهر، ۳۰۰ هزار نفر بی سر پناه و بی­خانمان شده­اند. (خبرگزاری شفقنا، ۱۵/۰۵/۱۳۹۹) «محمد خیر» -دبیرکل هیأت عالی امدادرسانی لبنان- نیز اعلام کرد که ۷۰ هزار خانه در اثر این حادثه آسیب دیده­اند. (العربی الجدید، ۱۳ آگوست ۲۰۲۰) از سوی دیگر در اثر انفجار بندر بیروت، سه بیمارستان این شهر نیز بطور کامل ویران شده است. تخریب این بیمارستان­ها به زعم مقامات درمانی لبنانی، ضربۀ بزرگی به نظام بهداشتی-درمانی این کشور وارد کرده است. علاوه بر موارد ذکر شده، این بندر نه تنها شریان حیاتی لبنان به شمار می­رود، بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی خود، در پروژه جاده ابریشم، نقش مهمی دارد؛ لذا آسیب جدی در این بندر تقویت جادۀ ابریشم که یکی از فرصت‌های اقتصادی برای کشور‌های منطقه به شمار می­رود را با چالش مواجه می­نماید. (دیپلماسی ایرانی، ۱۵/۰۵/۱۳۹۹)

۲) ضرورت بازسازی بندر بیروت و بخش­هایی از شهر بیروت
با توجه به اهمیت بندر بیروت و خرابی­های ایجاد شده، بازسازی این بندر قسمت‌های خسارت دیدۀ شهر بیروت یکی از اولویت­های مهم دولت لبنان خواهد بود. در این راستا «میشل نجّار» -وزیر اشتغال و حمل و نقل لبنان- معتقد است که لبنان برای بازسازی این بندر، نیازمند زمان است. این وزیر لبنانی در مصاحبۀ خود با شبکه خبری «LBC» تصریح کرد، لبنان در پی طرح‌های جایگزین بندر بیروت است و در حال حاضر از بندر طرابلس در شمال لبنان استفاده خواهد شد. نجار همچنین گفت که «مسئولان لبنانی در حال ارزیابی ظرفیت بندر طرابلس و سایر بندر‌ها در «صیدا» و «صور» هستند.» (دیپلماسی ایرانی، ۱۵/۰۵/۱۳۹۹) این در حالی است که «احمد طامر» -مدیر بندر طرابلس- در مصاحبه­ای بیان کرده بود که در بندر طرابلس سیلو برای ذخیره­سازی غلات وجود ندارد. البته او از اتخاذ تصمیمی برای احداث سیلو در این بندر در سال‌های گذشته سخن گفت، که به دلیل نبود بودجه کافی ساخته نشده است. از همین رو انتقاد‌هایی در این خصوص نسبت به دولت لبنان مطرح می‌شود که نسبت به موضوع ذخیره سازی غلات برای بلند مدت بی­توجه بوده است. (یورو نیوز فارسی، ۷ آگوست ۲۰۲۰)

در این میان «رائول نعمه» -وزیر اقتصاد و تجارت لبنان- نیز در یک مصاحبۀ خبری اظهار کرده بود که وزارتش قصد دارد یک انبار مهم با ظرفیت ۴۰ هزار تن احداث کند، حال آنکه این تصمیم پیشتر به تصویب هیأت وزیران این کشور نیز رسیده بود؛ با این حال وی معتقد است که لبنان منابع بسیار محدودی برای مقابله با این فاجعه دارد که طبق برخی برآورد‌ها ممکن است تا ۱۵ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشته باشد. (Reuters.com, Aug ۷, ۲۰۲۰) علاوه بر این، فقدان مواد اولیه و مواد خام صنعتی یکی دیگر از چالش­های لبنان است که در این راستا «میشل عون» در تماس با پادشاه اسپانیا بر نیاز این کشور به مواد و مصالح ساختمانی اشاره کرده بود. (ایسنا، ۲۲/۰۵/۱۳۹۹)

۳) نقش­ آفرینی دیپلماسی اقتصادی ایران در فرآیند بازسازی بندر بیروت
نیازمندی­های لبنان در بازسازی بندر بیروت و تأسیسات ساحلی و شهری، با توانمندی­های صنعتی ایران اشتراکات فراوانی دارد. ایران توانمندی­های فراوانی در حوزه­های فنی مهندسی و از جمله در ساخت تأسیسات حمل و نقل دریایی مانند اسکله و سایر ابنیه مرتبط دارد. شرکت‌هایی نظیر چادر ملو و سنگ آهن گل گهر و ... در دسترسی به مواد اولیه فلزات و سایر مواد معدنی، شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان در ساخت فلزات اساسی، شرکت‌هایی مانند ماشین سازی اراک، صنایع آذراب در ساخت محصولات فلزی شرکت‌هایی مانند صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بندرسازی می­توانند بطور مستقیم و غیر مستقیم در فرآیند بازسازی بندر بیروت فعالیت کنند. همچنین ساخت بنا‌هایی مانند ساختمان­های مسکونی، تجاری در ایران ظرفیت­های گسترده­ای داشته و سرمایۀ انسانی فراوانی در بخش­های مختلف آن وجود دارد. همچنین سیلوسازی و سایر صنایع مرتبط و علاوه بر این ارائۀ خدمات مهندسی پزشکی نیز از دیگر توانمندی­های افراد و شرکت‌های ایرانی است. به علاوه ایران ظرفیت­های زیادی در تولید مواد و مصالح ساختمانی دارد. شرکت‌های متعدد تولید سیمان، آهک و گچ نظیر سیمان سپاهان اصفهان، سیمان فارس و خوزستان، سرمایه­گذاری سیمان تأمین و ... ظرفیت­های گسترده­ای در این زمینه دارند.

در عین حال پیوند‌ها و اشتراکات فراوان فرهنگی، سیاسی و امنیتی میان دو ملت ایران و لبنان نیز موجب گردیده است تا دو کشور روابط دوستانۀ زیادی با یکدیگر داشته باشند، که این امر نیز زمینۀ لازم برای مشارکت ایران در بازسازی بندر بیروت و پیگیری دیپلماسی اقتصادی ایران را تسهیل می­‌نماید. البته وجود پیوند‌ها و اشتراکات فوق، نه تنها تسهیل کنندۀ دیپلماسی اقتصادی ایران خواهد بود، بلکه مسئولیت مهمی را بر دوش سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار می­دهد. در واقع اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اقتضا می­کند تا تهران در فرآیند بازسازی بندر بیروت به دولت و مردم لبنان کمک نماید. به عبارت بهتر این امر نه تنها در چهارچوب منافع ملی ایران اهمیت می­یابد، بلکه مصالح اسلامی را نیز در پی خواهد داشت.

البته فرصت مشارکت در بازسازی بندر بیروت، مستلزم سرعت عمل در اجرای برنامه‌­های مورد نظر است؛ زیرا رقبای ایران سابقۀ مشارکت در برنامه‌­های بازسازی این کشور را داشته و دارند. برای مثال در جریان بازسازی خرابی­هایی که جنگ ۳۳ روزۀ اسرائیل در سال ۲۰۰۶ برای مردم لبنان در پی داشت، عربستان سعودی، اتحادیه اروپا و برخی کشور‌های حاشیۀ خلیج فارس بیشترین نقش را در فرآیند بازسازی در این کشور ایفا کردند. مشارکت این کشور‌ها عمدتاً در حوزه­‌های املاک، مستغلات و زیرساخت‌های گردشگری بود، که در طول سال ۲۰۰۸ صورت گرفت. (en.wikipedia.org, view: Aug ۷, ۲۰۲۰) این در حالی است که در شرایط کنونی نیز بازیگرانی مانند اتحادیۀ اروپا برای مشارکت در فرآیند بازسازی بیروت اعلام آمادگی کرده­اند. (ایلنا، ۱۸/۰۵/۱۳۹۹) بنابراین برای دستیابی به نتایج مطلوب، تلاش­های دیپلماسی اقتصادی ایران نیازمند سرعت عمل در این موضوع خواهد بود.

لازم به ذکر است که تحت تأثیر حادثۀ انفجار بیروت، برخی عوامل مانند استعفای نخست وزیر لبنان، ثبات سیاسی این کشور را خدشه­‌دار کرده است. با این وجود حتی در بدترین حالت، اگر جناح­هایی در دولت این کشور ادارۀ امور را بدست بگیرند که همسویی کمتری با ایران داشته باشند، بدلیل پیوند‌های هویتی ایران و لبنان به نظر نمی­رسد این شرایط در بلند مدت و حتی میان مدت تداوم یابد؛ لذا هر چند در شرایط کنونی این بی‌­ثباتی، ممکن است محدودیت­هایی را در اجرای طرح­های بازسازی بویژه در بخش­های فنی مهندسی ایجاد نماید، اما تداوم وضعیت به ضرر ایران، چندان محتمل نخواهد بود. حال آنکه شکل­‌دهی به همکاری­ ها در فرآیند بازسازی، می­ تواند در ایجاد ثبات سیاسی در لبنان، آثار مثبتی را به سود ایران داشته باشد؛ بنابراین تلاش بخش ­های دولتی و خصوصی ایران در ارائه خدمات فنی مهندسی و صادرات مواد خام صنعتی در بازسازی بندر بیروت، علاوه بر تأمین مصالح اسلامی و منافع ملی، می­تواند آثار مهمی را در حوزۀ امنیت ملی نیز برای تهران داشته باشد.

در مجموع به نظر می­رسد توجه به موضوع بازسازی بندر بیروت، علاوه بر ضرورت، اهمیت بسیار زیادی در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دارد. این ضرورت و اهمیت ایجاب می­ نماید تا مشارکت در بازسازی بندر بیروت در چهارچوب یک دیپلماسی اقتصادی فعال از سوی تهران دنبال شود. این امر در شرایط کنونی و با توجه به عوامل بی‌­ثبات­‌کننده در لبنان، می­تواند دست کم در سطح انجام مطالعات و تهیه طرح­های پیشنهادی صورت پذیرد. حال آنکه رایزنی­های ابتدایی توسط مقامات دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه، سازمان توسعۀ تجارت و رایزن بازرگانی ایران در لبنان و همچنین اتاق بازرگانی نیز در این خصوص مطلوبیت خواهد داشت.

*سیدحمید سید تقی زاده- پژوهشگر کمیته بازاریابی بین­‌الملل

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بندر بیروت انفجار در بیروت بازسازی بندر بیروت دیپلماسی اقتصادی ایران دیپلماسی اقتصادی ایران بازسازی بندر بیروت جمهوری اسلامی ایران فرآیند بازسازی بندر بیروت بندر طرابلس سرعت عمل هایی مانند شرکت هایی حمل و نقل ۰۵ ۱۳۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۰۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر شنبه در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

معتمدیان همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 6090414

دیگر خبرها

  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش آفرین باشند
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود