Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فیزیکدان نظری تئوری جدیدی را در خصوص نحوه پایان دنیا مطرح کرده است. به اعتقاد وی؛ انفجار ابرنواختر کوتوله سیاه آخرین رویدادی است که در دنیا اتفاق می‌افتد و یکی از نشانه‌های پایان هستی است.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جهان با انفجار بزرگ به وجود آمده اما به نظر می‌رسد که به روش کاملا غیرمنتظر‌ه‌ای به  پایان خواهد رسید: به آرامی و طی تریلیون‌ها و تریلیون‌ها سال در سیاهی محو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محاسبات یک فیزیکدان نظری در دانشگاه ایالتی ایلینوی نشان می‌دهد که آخرین پدیده قابل‌توجهی که پیش از پایان دنیا اتفاق می‌افتد، انفجار یک کوتوله سیاه است. البته کوتوله سیاهی تاکنون در هستی وجود نداشته است. کوتوله سیاه درواقع باقیمانده یک کوتوله سفید است.

کوتوله سفید چیست؟

 سفید بودن یک کوتوله سفید از دمای ناشی از فشرده شدن آن به وجود می‌آید اما براساس نظریه‌هایی کوتوله سفید تا ابد نمی‌تواند به رمبش ادامه دهد و تندی رمبش آن به تدریج کم شده و پس از مدتی کوتوله سفید به کلی از رمبش باز می‌ایستد.

با کند شدن و سرانجام بازایستادن کوتوله سفید از رمبش، دمای لازم برای تابش کوتوله سفید به تدریج رو به زوال می‌رود و کوتوله سفید کم‌نور شده و بالاخره تبدیل به جسمی به نام کوتوله سیاه می‌شود. در حال حاضر هیچ کوتوله سیاهی در کیهان وجود ندارد چراکه هنوز سن کیهان به قدری زیاد نشده که کوتوله‌های سفید فرصت تبدیل شدن به کوتوله‌های سیاه را پیدا کنند.

نظریه‌های زیادی در خصوص پایان دنیا وجود دارد که جدیدترین آن توسط مت کپلان، فیزیکدان نظری دانشگاه ایلینوی، مطرح شده است. براساس نظریه وی، انفجار ابرنواختر کوتوله سیاه آخرین پدیده‌ای است که پیش از پایان دنیا شاهد آن خواهیم بود. زندگی پرجرم‌ترین ستاره‌های هستی با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر پایان می‌یابد.

ابرنواختر چیست؟

یک ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ، شروع به خاموش شدن می‌کند. ستاره به طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند و یک سیاه‌چاله یا ستاره نوترونی برجای می‌گذارد. 

براساس نظریه جدید، ستاره‌های کوچک‌تر مانند خورشید نیز منبسط شده و تبدیل به ستاره‌های قرمز غول‌پیکر می‌شوند و در نهایت به کوتوله‌های سفید تبدیل می‌شوند. از آنجایی که کوتوله‌های سفید جرم مورد نیاز برای ابرنواختر شدن را ندارند، به آرامی سرد شده و به دمای فضا می‌رسند. با گذشت زمان، این ستاره‌های سرد درنهایت تبدیل به کوتوله‌های سیاه می‌شوند.

محاسبات نشان می‌دهد که این فرایند طی تریلیون‌ها سال اتفاق می‌افتد. باتوجه به این که هستی 13.4 میلیارد سال سن دارد و حتی باستانی‌ترین کوتوله‌های سفید نیز همچنان در حال درخشیدن هستند، دانشمندان بر این باورند که هیچ کوتوله سیاهی در جهان وجود ندارد.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: کهکشان سیاه چاله کوتوله سفید ابرنواختر پایان دنیا کوتوله های سفید کوتوله سفید پایان دنیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۰۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر بد برای تاتنهام: پایان فصل ستاره آلمانی!

به گزارش "ورزش سه"، تاتنهام پنجشنبه شب در دیداری معوقه از رقابت‌های هفته بیست و ششم لیگ برتر انگلیس در ورزشگاه استمفوردبریج روبروی چلسی به میدان خواهد رفت و امیدوار است که بتواند به یک پیروزی مهم در این بازی دست پیدا کند.

این تیم در حال حاضر با دو بازی کمتر تنها هفت امتیاز با استون ویلا که در جایگاه چهارم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار گرفته فاصله دارد و در صورتی که بتواند در این دو بازی به پیروزی برسد می‌تواند به کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده امیدوار باشد.

پوستکوگلو دقایقی قبل در نشست خبری پیش از این بازی حساس حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

شرایط تیم: خوب نیست. ما چند مصدوم داشته‌ایم. ورنر از ناحیه همسترینگ احساس درد دارد و با توجه به اینکه تنها دو یا سه هفته از ادامه لیگ مانده، این فصل را از دست داده است. بنویس از ناحیه ماهیچه ران پا دچار مصدومیت شد و تا پایان فصل باید مشغول درمان باشد.

خطا روی ویکاریو: فکر می‌کنم که او متوجه شده است که چالشی در این زمینه وجود دارد. این چیزیست که حتی من هم با آن درگیر هستم چون دیشب دیدار لیگ قهرمانان را دیدم و خطایی روی دروازه‌بان انجام شد که بلافاصله اعلام شد. سعی می‌کنیم این موضوع را روشن کنیم.

نظم رومرو پس از اخراج برابر چلسی: من تا به حال ده‌ها بار صحنه‌ای که او به خاطرش اخراج شد را دیده‌ام، شاید او به خاطر کسی که هست تاوان سنگین پرداخت کرد. من در تمام طول سال هیچ مشکلی با نظم و انضباطش نداشتم. ما در آن بازی شروع خوبی داشتیم و بسیار خوب پیش رفتیم. من مشکلی با این اتفاق نداشته‌ام. اگر این موضوع پیش از این هم رخ داده، تحت هدایت من چنین چیزی نبوده است. او امسال فوق العاده بود.

نشانه‌های پیشرفت: قطعا می‌توان این نشانه‌ها را به وضوح دید. 20 از 20. صددرصد.

دیگر خبرها

  • خبر بد برای تاتنهام: پایان فصل ستاره آلمانی!
  • آخرین روزهای استقلالی بودن | خداحافظی نزدیک است
  • درخشش سر یک اسب در تصویر جدید «جیمز وب»
  • اوسمار: انقدر سپاهان را نبردیم که به بردنش نزدیک شدیم |‌ پاسخ سرمربی برزیلی به کری‌خوانی نورافکن
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • ستاره بارسلونا: به جدایی فکر نمی‌کنم
  • دانشگاه بوعلی سینای همدان، میزبان رویداد دانشگاهی نزدیک قله ایم
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد