Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:09:36 GMT

هلیلان، عرصه همت دولتمردان برای رهایی از عمق محرومیت

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۲۱۰۴

هلیلان، عرصه همت دولتمردان برای رهایی از عمق محرومیت

در طول سال‌ها، افراد، شخصیت‌ها، خیرین و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای متعددی تلاش کردند باری از محرومیت این منطقه را از دوش مردم بردارند تا اینکه قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام خود آستین همت بالا زد و سکان محرومیت‌زدایی از این محروم‌ترین منطقه استان و کشور را در دست گرفت.

ارتقا از بخش به شهرستان نخستین ریل‌گذاری رفع محرومیت از منطقه بود که با پیگیری‌های و رایزنی های مستمر و فشرده استاندار ایلام به نتیجه رسید و این بخش در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه ۹۸ با اعلام نظر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری رسما به شهرستان تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلیمانی‌دشتکی در گام بعدی فریاد محرومیت منطقه را به گوش مسوولان ارشد کشور، نهادها و سازمان‌های مختلف رساند و توانست علاوه بر اعتبارات دولتی، سازمان‌های مختلف را نیز وارد عرصه رفع محرومیت از این شهرستان کند.

در حالیکه در بهترین حالت انتظار میرفت هلیلان به عنوان یازدهمین شهرستان ایلام، کسری از سرجمع اعتبارات دیگر شهرستان‌های استان را به خود اختصاص دهد هم‌اکنون با تلاش استاندار ایلام سه برابر اعتبارهای استانی از طریق بنیاد مستضعفان و معاونت مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به این شهرستان تزریق شده است.

با رایزنی‌ها، پیگیری‌ها و مذاکرات متعدد و مستمر استاندار ایلام و در حالیکه شهرستان ملکشاهی پیش از این پایلوت محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان قرار گرفته بود و این بنیاد تنها یک شهرستان در هر استان را در برنامه محرومیت‌زدایی قرار داشت، شهرستان تازه تاسیس هلیلان نیز به عنوان شهرستان هدف آبادانی زیر پوشش بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

اهمیت این کار آنجا بیشتر مشخص می‌شود که در سطح کشور و در سایر استان‌ها تنها یک شهرستان جزو برنامه محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان محسوب می‌شود و در ۱۳ استان نیز هیچ شهرستانی از سوی بنیاد برای اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی تعیین نشده است.

هلیلان که تا پیش از این کمتر زمانی شاهد حضور مسوولان ارشد کشوری و حتی استانی بود در این مدت کوتاه از شهرستان شدن با دعوت استاندار ایلام به محل رفت و آمد مسوولان تبدیل شده که این سفرها نتایج مثبت زیادی را در پی داشته است.

ششم تیرماه سال جاری معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در راس هیاتی به دعوت قاسم ‌سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام از طریق فرودگاه شهدای ایلام وارد این استان شد و ضمن بازدید هیاتی از معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری از شهرستان تازه تاسیس هلیلان، قرارگاه سازندگی این شهرستان نیز تشکیل شد.

حرکت شهرستان تازه تاسیس هلیلان در ۹۰ کیلومتری ایلام به عنوان یکی از مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور در مسیر محرومیت‌زدایی که با ارتقای این بخش به شهرستان توسط دولت تدبیر و امید آغاز شده بود با سفر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری شتاب بیشتری گرفت.

در نتیجه این سفر علاوه بر اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی ایلام، ۱۲ میلیارد تومان اعتبار از طرف معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به محرومیت‌زدایی از هلیلان کمک شد.

محمد امید معاون مناطق محروم ریاست جمهوری در قرارگاه بازسازی هلیلان راه حل مشکلات این منطقه را توسعه اشتغال دانست و گفت: یکی از ماموریت‌های جدی ما کار در راستای ایجاد اشتغال است.

شمارش معکوس برای خروج هلیلان از محرومیت

استاندار ایلام با اشاره با اقدامات انجام شده برای محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف استان ابراز امیدواری کرد: ظرف ۲ سال آینده هلیلان و ملکشاهی بعنوان ۲ نقطه محروم استان از حالت توسعه نیافتگی خارج خواهند شد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی به رایزنی‌های انجام گرفته با معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد مستضعفان و سفر مسوولان‌ ارشد این ۲ نهاد به استان اشاره کرد و گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته موفق شده‌ایم به اندازه بودجه عمرانی سال جاری برای مناطق روستایی و محروم استان اعتبارات جذب کنیم.

وی افزود: در این فعل و انفعالات علاوه بر اینکه هلیلان به عنوان دومین شهرستان استان تحت پوشش محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان کشور قرار گرفت برای این شهرستان تازه تاسیس در مجموع ۴۰ میلیارد تومان، برای ملکشاهی دیگر شهرستان تحت پوشش ۳۷ میلیارد تومان و ۱۷۵ میلیارد تومان نیز تسهیلات اشتغالزایی برای مناطق روستایی و محروم استان اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که در کشور ۲ شهرستان در یک استان مورد هدف محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان قرار می گیرد، اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته که خدمات نظام و حاصل زحمت همه مسوولان استان است افق روشنی پیش‌روی استان در بحث محرومیت‌زدایی قرار دارد.

گشوده شدن فصلی تازه به روی هلیلان

استاندار ایلام به سفر معاون بنیاد مستضعفان کشور به استان و انعقاد تفاهم نامه محرومیت‌زدایی شهرستان هلیلان اشاره کرد و از آن بعنوان فصلی تازه از سازندگی پیش‌روی این منطقه محروم یاد کرد و گفت: بعد از شهرستان شدن هلیلان در رایزنی‌های گسترده با معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد مستضعفان کشور بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به این شهرستان تازه تاسیس و محروم اختصاص یافت که این میزان بیش از سه برابر کل اعتبارات این منطقه در سال جاری است.

سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان طبق دستور مقام معظم رهبری به این صورت بود که این بنیاد در هر استان یک شهرستان محروم را به عنوان شهرستان هدف در نظر بگیرد و نسبت به توسعه و پیشرفت آن اقدام کند.

وی یادآور شد: با وجود اینکه تاکنون در ۱۳ استان کشور شهرستان هدف فعالیت بنیاد مستضعفان مشخص نشده است اما این بنیاد در استان ایلام ۲ شهرستان را به عنوان شهرستان هدف برای توسعه و پیشرفت و فعالیت در نظر گرفته و این یک حرکت کم نظیر است که با رایزنی و نگاه مثبت بنیاد به استان لحاظ شده است.

استاندار ایلام گفت: رییس بنیاد علوی به همراه مدیرعامل این بنیاد و معاونین و کارشناسان اقتصادی و فرهنگی به استان سفر کردند و بررسی دقیقی از وضعیت محرومیت در شهرستان هلیلان بعمل آوردند که حاصل این سفر اعتباری معادل ۲۸ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌ها و رفع محرومیت‌ها در این منطقه از استان بود.

سلیمانی‌دشتکی یادآور شد: با توجه به ۱۲ میلیارد تومانی که از طرف معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری به این شهرستان اختصاص پیدا کرده در مجموع بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی در شهرستان هلیلان اختصاص پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: این اعتبارات در شرایط سخت مالی و در حالی برای این شهرستان اختصاص یافته است که جمع اعتبارات این شهرستان در سال ۹۹ حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده است که اگر حداکثر ۵۰ درصد آن نیز تخصیص یابد به حدود ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

استاندار ایلام اظهار داشت: بنابراین از طریق رایزنی‌های صورت گرفته حدود سه برابر بودجه شهرستان هلیلان از طریق ۲ نهاد معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد مستضعفان برای این شهرستان اعتبار جذب شده است.

سلیمانی‌دشتکی اضافه کرد: برای رفع محرومیت از چهره شهرستان هلیلان تلاش زیادی کردیم که ۲ گروه را وارد کار کنیم؛ اول معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری و دوم از طریق بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی اقدام کردیم که هر ۲ گروه اعتبارات بسیار خوبی را برای رفع محرومیت در هلیلان اختصاص داده‌اند.

وی یادآور شد: در سفر معاون روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به استان از ۱۵ میلیارد تومان اختصاص اعتبار ۱۲ میلیارد تومان برای پمپاژه میدر شهرستان هلیلان و ۳ میلیارد تومان برای پمپاژ تلخاب شهرستان بدره در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: همچنین در این سفر برای توسعه روستایی و اشتغالزایی در استان ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به علاوه ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیز تسهیلات قرض‌الحسنه روستایی برای اشتغال‌زایی در شهرستان هلیلان اختصاص پیدا کرد که این اعتبارات جدای از اعتبارات و تسهیلات توسعه روستایی در استان است.

استاندار ایلام: رفع محرومیت از هلیلان عزم جدی تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد

استاندار ایلام گفت: خدمات نظام در منطقه محروم هلیلان قابل توجه است اما تمامی دستگاه‌ها باید عزم خود را برای کم کردن مشکلات مردم منطقه چند برابر کنند.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: این شهرستان با توجه به ظرفیت‌های موجود اگر عزم جدی و همه‌جانبه از سوی دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد می‌تواند به سرعت از غبار محرومیت خارج و به یکی از مناطق مستعد استان و کشور تبدیل شود.

وی افزود: مردم منطقه هلیلان با توجه به بعد مسافت با مرکز استان مراودات خود را با شهرستان‌های مجاور در استان‌های لرستان و کرمانشاه انجام می‌دادند که همین موضوع نیز باعث شده است امکانات زیرساختی و خدماتی به نسبت سایر مناطق استان در این شهرستان رشد پیدا نکند.

استاندار ایلام یادآور شد: طی سال‌های اخیر تلاش دامنه‌داری از سوی ارگان‌های مختلف برای گسیل امکانات مورد نیاز در حوزه‌های مختلف به شهرستان هلیلان صورت گرفته و خدمات شایان توجهی نیز انجام شده است اما همچنان مردم این منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

لزوم حل مشکل معارضان پتروشیمی هلیلان در سریع‌ترین زمان

سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: پروژه‌های متعددی در این منطقه تعریف و در حال اجراست ولی ۲ پروژه بزرگ ایجاد پتروشیمی هلیلان و توسعه اراضی آبی منطقه برای کشت محصولات کشاورزی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

وی اضافه کرد: پتروشیمی هلیلان از پروژه‌های مصوب دولت برای توسعه این منطقه محروم است که سرمایه‌گذار نیز برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده است ولی مشکل معارضان برای تامین زمین مورد نیز باید هرچه سریع‌تر حل شود.

پتروشیمی هلیلان ۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌کند

استاندار ایلام گفت: مشکل معارضان زمین حداکثر باید تا ۲ هفته آینده با رایزنی فرماندار با مردم منطقه حل و فصل شود چرا که اجرای پتروشیمی دهلران بطور مستقیم برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

سلیمانی‌دشتکی یکی دیگر از پروژه‌های دولت برای توسعه و عمران شهرستان هلیلان را آبی کردن اراضی کشاورزی منطقه ذکر کرد و اظهار داشت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تکمیل پروژه‌های کشاورزی برای حدود ۷۰۰ نفر در این منطقه شغل ایجاد می‌کند که باید دستگاه‌های مسوول با تامین اعتبار مورد نیاز این طرح‌ها را به اتمام برسانند.

مجتمع اداری باید در هلیلان احداث شود

وی افزود: یکی از مشکلات و درخواست‌های مردم استقرار نمایندگی دستگاه‌های اجرایی در شهرستان است که باید فرمانداری یک قطعه زمین را برای احداث مجتمع اداری هلیلان مشخص کند تا مردم منطقه برای رفع نیازهای خود مجبور نباشند به سایر مناطق مراجعه کنند.

استاندار ایلام تاکید کرد: مجموعه مدیریتی استان با توجه به عمق محرومیت در هلیلان در تخصیص اعتبارات نگاه ویژه‌ای به این شهرستان دارد و حداکثر توان را برای تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات در سال جاری خواهیم کرد ضمن اینکه در بودجه سال آینده نیز باید سازمان برنامه و بودجه استان این شهرستان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

کمک ۱۰ میلیارد ریال بنیاد مستضعفان برای مقابله با کرونا در هلیلان

سلیمانی‌دشتکی از کمک ۱۰ میلیارد ریالی بنیاد مستضعفان برای مقابله با کرونا در هلیلان خبر داد و اضافه کرد: گروه محرومیت‌زدایی باقرالعلوم و سایر نهادها نیز در این منطقه فعالیت‌های بسیار خوبی را طی سال‌های اخیر انجام داده‌اند که باید تداوم یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت و تلاش همه ارگان‌های مسوول طی سال جاری و سال آینده شاهد تحول بزرگی در حوزه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در شهرستات تازه تاسیس هلیلان باشیم.

۱۵ بهمن‌ماه سال ۹۸ در آیینی و با حضور معاون پارلمانی رییس جمهوری و ابلاغ پیام رییس جمهوری فعالیت شهرستان تازه تاسیس هلیلان بطور رسمی آغاز شد.

بدین ترتیب تعداد شهرستان‌های استان ایلام با ۵۸۰ هزار نفر جمعیت به ۱۱ شهرستان افزایش یافت.

برچسب‌ها قاسم سلیمانی دشتکی محمد امید استان ایلام مقام معظم رهبری دولت تدبیر و امید بنیاد علوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاسم سلیمانی دشتکی محمد امید استان ایلام مقام معظم رهبری دولت تدبیر و امید بنیاد علوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قاسم سلیمانی دشتکی محمد امید استان ایلام مقام معظم رهبری دولت تدبیر و امید بنیاد علوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان شهرستان تازه تاسیس هلیلان روستایی و مناطق محروم میلیارد تومان شهرستان هلیلان پتروشیمی هلیلان توسعه روستایی ریاست جمهوری استاندار ایلام رفع محرومیت سلیمانی دشتکی شهرستان هدف برای توسعه مردم منطقه رایزنی ها یادآور شد دستگاه ها سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۲۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟

مهدی فضائلی به این سوال که چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟ پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب به این که چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟ پاسخ داد.

فضائلی در این باره در شبکه ایکس نوشت:

میدانید چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟ بخاطر آزادی؟! حقوق خبرنگاران؟! نه

‏چون مطمئن هستند هیچ مداخله‌گر خارجی که بتواند با این تصاویر افکار عمومی  آمریکا را مدیریت و بحران را از کنترل خارج کند وجود ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب داجیوند
  • هافبک محروم یوونتوس بازیگر شد!
  • فرمانداران استان ایلام به ساماندهی گلزار شهدا توجه داشته باشند
  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • بسیج سازندگی، رکنی اساسی در تحقق آرمان‌های نظام در مناطق محروم
  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟
  • رهایی دو زندانی از پای چوبه دار در مشگین شهر
  • رهایی گروگان ۵۶ ساله در شیراز
  • فدراسیون فوتبال بانوان بقیه تیمها راهم محروم کرد!
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان