Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویترز مدعی شد: تلاش ایالات متحدّه آمریکا روز جمعه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست روبه‌رو شد. اکنون واشینگتن می‌تواند تهدید خود را مبنی فعال‌سازی مکانیسم ماشه و برگشت ‌تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران عملی کند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «تهدید آمریکا مبنی بر فعال‌کردن مکانیسم ماشه علیه ایران چیست؟» مدعی شد: تلاش ایالات متحدّه آمریکا روز جمعه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست روبه‌رو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون واشینگتن می‌تواند تهدید خود را مبنی فعال‌سازی مکانیسم ماشه و برگشت ‌تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران عملی کند. در اینجا نگاهی به وقایع منتهی به رای‌گیری شورای امنیت و توضیح آنچه در آینده می تواند رخ دهد، می‌پردازیم. 

چرا تحریم تسلیحاتی علیه ایران رو به اتمام است؟

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ تحریم تسلیحاتی علیه ایران وضع کرد. طبق زمان‌بندی مندرج در تواق هسته‌ای ایران با روسیه، چین، آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا در سال ۲۰۱۵، مقرر شد اواسط ماه اکتبر ۲۰۲۰/ مهر ۱۳۹۹ این تحریم به پایان برسد. [دلیل این زمان بندی] جلوگیری از توسعه تسلیحات هسته‌ای توسط ایران در ازای رفع تحریم اقتصادی بود. قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل نیز مهر تاییدی بر این توافقنامه زد. [امّا] ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافقنامه که ماحصل دولت اوباما بود، خارج شد و ا زآن به عنوان بدترین توافقنامه تاریخ جهان یاد کرد. [حال] بامداد جمعه پیشنهاد آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل با شکست مواجه شد.   معنای این اتفاق برای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ چیست؟

با وجود اینکه آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده است، واشینگتن تهدید کرده بود که اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید نکند با استفاده از یک ماده مندرج در توافق هسته‌ای تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بر‌می‌گرداند. درحالی‌که طبق محافل  دیپلماتیک پیش‌بینی شده است آنچه فرایند فعالّ‌سازی مکانیسم ماشه نامیده می‌شود، با توجه به مخالفت [تعدادی از] طرف‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای، چندان به قاعده نیست، در نهایت می‌تواند توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برجام) از بین ببرد. زیرا که ایران بدلیل گسترش محدودیت‌ها انگیزه‌ای برای باقی‌ماندن در توافق هسته‌ای نخواهد داشت.

پس خروج ایالات متحده از توافق (برجام)، تحریم‌ یک جانبه شدیدی اعمال شد. ایران در پاسخ به این اقدام، بخشی از تعهّدات خود در توافق هسته‌ای را کاهش داد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ، ماه‌های پیش‌رو را بحرانی توصیف کرد.

چه تحریم‌هایی برمی‌گردد؟

فرآیند اسنپ‌بک (بازگشت خودکار تحریم‌ها بدون نیاز به هیچ مذاکره علیه ایران) در توافق هسته‌ای، ایران را ملزم می‌کند تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی هسته‌ای من‌‎جمله "توسعه و تحقیق (r&d)" و "واردات هر محموله‌ای که در توسعه فعالّیت هسته‌ای و تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرد" را تعلیق کند.

فرآیند اسنپ‌بک [در صورت نقض تعهدات توافق هسته‌ای]، تحریم تسلیحاتی را مجدّداً برقرار می‌کند، توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را هم دارند، منع می‌کند و تحریم هوشمند علیه شرکت‌ها و اشخاص را دوباره برمی‌گرداند. به سایر کشورهای جهان نیز اعلام می‌شود تا حمل‌و‌نقل از مبدا یا به مقصد ایران را بازرسی کنند و [در صورت نیاز] مجاز به ضبط هر نوع محموله‌ای هستند.

آمریکا چگونه مکانیسم ماشه را فعال می‌کند؟

ایالات متحده شکوائیه‌ای مبنی بر نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران تنظیم و به شورای امنیت سازمان ملل ارسال می‌کند. سپس اعضای شورای امنیت باید در عرض ۳۰ روز شکوائیه‌ آمریکا را بررسی و آن را به رای بگذارد. در صورتی که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در موعد مقرر این موضوع را بررسی نکنند، کلیّه تحریم‌های سازمان ملل که پیش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اعمال شده بود، مجدداً به‌صورت خودکار اجرایی می‌گردد[!] برخی از محافل دیپلماتیک اظهار کردند كه ایالات متحده می‌تواند شکوائیه‌ خود را از اوایل هفته آینده به شورای امنیت سازمان ملل ارسال كند.

آیا می‌توان آمریکا را متوقف کرد؟

مشخص نیست روسیه ، چین و یا سایر اعضای شورای امنیت چگونه می‌توانند تلاش ایالات متحده مبنی بر فعال کردن مکانیسم ماشه را متوقف كنند یا [اساساً] راهی وجود دارد که بتوانند ایالات متحده را متوقف کنند. طبق نقل برخی محافل دیپلماتیک، احتمالاً تعدادی از كشورهای عضو شورای امنیت اعلام می‌كنند ایالات متحده به صورت قانونی نمی‌تواند مکانیسم ماشه و برقراری رژیم تحریم علیه ایران را فعال کند. بنابراین به سادگی نمی توانند اقدامات خود را علیه تهران مجدداً اعمال كنند.

ترجمه: ایلیا فروزش  *مطالب فوق لزوماً مورد تایید خبرگزاری نیست و صرفاً جهت مطالعه مخاطبان ترجمه شده است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایالات متحد ه آمریکا تحریم تسلیحاتی واشینگتن تهران تحریم تسلیحاتی علیه ایران شورای امنیت سازمان ملل تحریم های سازمان ملل توافق هسته ای مکانیسم ماشه ایالات متحده سال ۲۰۱۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۲۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با حضور رافائل گروسی رئیس سازمان انرژی اتمی در ایران اظهار کرد: گروسی در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای سخنرانی می‌کند.

وی افزود: اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای هفته آینده برگزار می‌شود، ۱۸۰ ارائه توسط شرکت کنندگان غیرایرانی خواهد بود که یک اتفاق بزرگ است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بازرسی‌های آژانس مستمرا در چارچوب پادمان از سایت‌های هسته‌ای ایران در حال انجام است.  همواره در خصوص مسائل پادمانی با آژانس در حال گفت‌وگو و تعامل هستیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که امیدواریم به زودی حل شود، ادامه داد: از نظر ما بیانیه اسفند ۱۴۰۱ همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: گروسی دیدار‌هایی در ایران دیدار‌هایی خواهد داشت و با بنده هم مذاکراتی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: مطمئنیم این گفت‌وگو کمک می‌کند ابهامات بیشتر و بیشتر برطرف شودو بتوانیم در چارچوب پادمان و ان- پی- تی روابط‌مان را با آژانس تقویت کنیم.

اسلامی گفت: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز هستند برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند