Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با اشاره به اینکه نهاد خانواده به شدت درگیر اعمال سلیقه های متفاوت و پراکنده است و حوزه های مختلف در این خصوص نتوانسته اقدام موثری کنند، گفت: باید تولیت خانواده را به نهادی مستقل با قدرت کارشناسی، تحلیل و پردازش اطلاعات واگذار کنیم که بتواند برای خانواده کنونی و نسل های آینده نسخه های موثر بپیچد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوروش محمدی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه جامعه ما اکنون دچار عوارضی شده که یک جامعه درحال گذار معمولا با آن روبروست، اظهار کرد: به طور طبیعی جامعه ما از مرحله سنتی، خیزی برای ورود به مدرنیته برداشته که به لحاظ ساختاری، نهاد خانواده را در معرض چالش های جدیدی قرار می دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که نهاد خانواده در جامعه ما با آن روبرو شد و متاسفانه چندان موفق به عبور از این چالش نشد، جابه جایی بدون تغییرات و تحولات اساسی از مرحله سنتی به مدرنیته بود، افزود: نهاد خانواده از یک خانواده گسترده در چند دهه قبل تبدیل به خانواده هسته ای شده، درحالیکه ارتباطات، تعامل و شبکه های اجتماعی درون خانواده که از طریق تعامل بین خانواده و اقوام در گذشته برقرار می شد، در گذشته یک سوپاپ اطمینان و بیمه برای خانواده محسوب می شد.

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران گفت: نهاد خانواده امروز با ورود جامعه به مرحله ای که چندان نمی شود مدرنیته نامید و بیشتر مرحله صنعتی است، با تعارضاتی درون خود روبرو شده و نتوانسته خود را با چالش های جدید منطبق کند، از سوی دیگر بسیاری از مسائل همچون ارتباطات درون و بیرون خانواده تحت تاثیر این عدم انطباق و سازگاری قرار گرفته است.

جابجایی زنجیره ارزش ها درون خانواده

وی نهاد خانواده امروزی را فاقد کارکرد مهارتی برای تعامل و گفتگو با اعضای درون و بیرون خودش دانست و افزود: آسیب کلی در ساختار خانواده این است که با جابجایی زنجیره ارزش ها درون خانواده روبرو هستیم. رفتارهای انسانی و تعامل نزدیک بین اعضای خانواده در گذشته در قالب ویژگی ها و سنت حسنه مثل صله رحم بود و یا ارتباط والدین و فرزندان براساس احترام بود، اما امروز ارتباطات به حداقل سطح خود رسیده و این امر برای اعضای خانواده، تنهایی را در پی داشته است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اعتقاد بر اینکه وقتی خانواده کارکردهای خود را از دست داده و ارزش های جدید، خرده فرهنگ ها و نظامات فرعی و وارداتی آن را تحت تاثیر قرار می دهد پذیرای بسیاری از آسیب ها خواهد بود، تصریح کرد: ازجمله این آسیب ها این است که شکل گیری خانواده مبنای محکمی ندارد و تشکیل نهاد خانواده متفاوت از گذشته شده است. این موضوع بر اصل ازدواج سالم و پایدار تاثیر منفی گذاشته و به دنبال آن با معضلاتی همچون افزایش آمار طلاق رسمی و عاطفی، شکل گیری روابط ناسالم بین جوانان، افزایش سن ازدواج و تجرد قطعی روبرو هستیم.

عادی شدن طلاق، زنگ خطری برای بنیان خانواده

وی خاطرنشان کرد: اگر زوجی نتوانند با یکدیگر زندگی کنند طلاق راهکار پیش روی آنهاست، اما اگر نگرش به طلاق که به تعبیر پیامبر اکرم(ص) منفورترین حلال خدا است، مثبت شود و طلاق به قدری راحت و عادی باشد که شاهد افزایش طلاق های توافقی و حتی جشن طلاق باشیم، این برای جامعه خطرناک است و زنگ خطری برای بنیان خانواده است.

محمدی با تاکید براینکه عدم توانایی نهاد خانواده در حفظ کارکردهای اصلی خود باعث می شود انحرافاتی در ارزش ها و عملکرد و خروجی خانواده اتفاق افتد، تصریح کرد: امروز تعامل مثبت در بین اعضای خانواده به شدت دچار تغییرات و تحولات آسیب زایی شده که این امر زمینه ساز گرایش اعضای خانواده به سمت آسیب هایی همچون اعتیاد و روابط ناسالم در بیرون از نهاد خانواده می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تغییرات زیادی نهاد خانواده را تحت شعاع قرار داده و بسیاری از ارزش ها را جا به جا کرده است، توضیح داد: زمانی تشکیل خانواده ارزش غایی برای جامعه بود، درحالیکه امروز تشکیل خانواده از شکل ارزشی خود فاصله گرفته است، در عین حال که روابط افراد در جامعه به گونه ای تحت شعاع منیت ها قرار گرفته که خانواده ارزش قبل را ندارد و به این دلیل کیفیت ازدواج بیشتر مدنظر افراد جامعه قرار دارد.

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با بیان اینکه در گذشته بسیاری از افراد با نگاه مقدس به خانواده نگاه می کردند، افزود: امروز نگرش به خانواده مبتنی بر کیفیت خاصی است، یعنی کیفیت وارداتی و نه ارزشی که باعث شده خانواده ها دچار تجمل گرایی شده و تغییر سبک زندگی آنها تغییر کند.

خانواده ای که با نگاه به تجملات شکل می گیرد از پیش بازنده است

وی یادآور شد: خانواده ای که فاقد بینش لازم برای شکل گیری است، با نگاهی به تجملات و کیفیت خاصی شکل می گیرد که از پیش بازنده است و می تواند به ورطه انحطاط رود، به این دلیل بسیاری از ازدواج ها در چند ن  سال اول زندگی دچار طلاق عاطفی یا رسمی می شوند.

محمدی با اشاره به اینکه امروز تجملات به قدری برجسته شده که حتی مانع شکل گیری نهاد خانواده شده است، توضیح داد: بسیاری از دختران و خانواده هایشان به دلیل عدم توانایی تامین جهیزیه مخالف ازدواج هستند، از سوی دیگر مشکلاتی مثل اشتغال و تامین مسکن و معیشت برای پسران وجود دارد که خروجی همه این عوامل در کنار هم افزایش سن ازدواج و تجرد قطعی جوانان می شود که می تواند آسیب های جدی برای جامعه داشته باشد و پدیده هایی مثل ازدواج سفید و روابط ناسالم از تبعات این موضوع است.

وقتی نهاد خانواده را در جامعه نادیده می گیریم

این آسیب شناس اجتماعی با تصریح براینکه امروزه گفتمان محوری خانواده را در جامعه جاری نمی بینیم، گفت: ریشه هر آسیب اجتماعی در جامعه را می توان در نهاد خانواده پیدا کرد، این درحالی است که وقتی برای آسیب های اجتماعی نسخه های مستقل و جدا از خانواده می پیچیم یعنی نهاد خانواده را نادیده می گیریم و نادیده گرفته شدن نهاد خانواده در جامعه باعث شده خانواده های فاقد مهارت و برقراری ارتباط موثر داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، فقدان گفت وگو در خانواده ها را منجر به افزایش اختلافات دانست و افزود: یکی از آسیب های جدی خانواده های امروزی نداشتن ارتباط موثر و گفتگو است که فاصله بین اعضای خانواده را زیاد و شبکه اجتماعی خانواده را ضعیف می کند، در این شرایط شبکه های اجتماعی بیرون از خانواده جایگزین شده و ارتباطات افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، درحالیکه نشاط از خانواده گرفته می شود و اعضای خانواده ممکن است به سمت راهکارهای نادرستی مثل اعتیاد و روابط ناسالم بروند.

وی با بیان اینکه وقتی خانواده ای دچار اختلافات زیاد می شود قدرت تعامل و تصمیم گیری ندارد و فرزندان ضعیف، فاقد اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری تربیت می کند، ادامه داد: متاسفانه بر روی الگوهای سالم تربیتی کار نکرده ایم و الگوهای موجود سلیقه ای و با نگاه دیکتاتور مآبانه والدین به فرزندان است، درحالی که از نظر دینی و علمی، الگوهای پیشرفته تربیتی داریم که تلفیقی از آموزه های دینی و روان شناسی جامعه است و با استفاده از این الگوها می توانیم فرزندانی توانمند، ماهر و سالم تربیت کنیم.

محمدی خاطرنشان کرد: فقر، بیکاری، تبعیض و مشکلات اقتصادی و اجتماعی بر روی خانواده تاثیرگذار است، اما باید نگرش تربیتی برای خانواده داشته باشیم تا فضای مطمئن و ایمن برای تامین کارکردهای خانواده و تربیت فرزندان فراهم شود. این موضوع به حوزه تعلیم و تربیت برمی گردد که باید در راستای تربیت نسلی توانمند گام بردارد که در آینده خانواده سالمی تشکیل دهد.

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با تصریح بر اینکه وقتی حوزه تعلم و تربیت نمی تواند کارکرد درست خود را ایفا کند، حتی یک شبکه اجتماعی هم می تواند نظام این خانواده را از هم بپاشد و فاصله در بین اعضای خانواده ایجاد کند، تاکید کرد: پایه اصلی باید در تعلیم و تربیت باشد و نظام های اخلاقی و اجتماعی را در حوزه های متولی خدمات اجتماعی تقویت کنیم.

حوزه متولی برای نهاد خانواده به طور خاص نداریم

وی با یادآوری اینکه حوزه متولی برای نهاد خانواده به طور خاص نداریم، توضیح داد: اگر معاونت خانواده در دولت شکل می گیرد صرفا یک نهاد سمبلیک است که کارکرد ندارد، همچنین دستگاه هایی که نهاد خانواده را در چارت سازمانی خود دارند، اما پراکنده و مقطعی فعالیت می کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: باید تولیت خانواده را به نهادی مستقل با قدرت کارشناسی، تحلیل و پردازش اطلاعات واگذار کنیم که بتواند برای خانواده کنونی و نسل های آینده نسخه های موثر بپیچد.

محمدی با اشاره به اینکه امروز نهاد خانواده به شدت درگیر اعمال سلیقه های متفاوت و پراکنده است و حوزه های مختلف در این خصوص نتوانسته اقدام موثری کنند، خاطرنشان کرد: آسیب های حوزه خانواده بسیار زیاد است، در حالیکه همه آسیب های اجتماعی در جامعه به نوعی ریشه در نهاد خانواده دارد و یا موثر بر نهاد خانواده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خانواده رئیس انجمن آسیب شناسی ایران بین اعضای خانواده نهاد خانواده نهاد خانواده نهاد خانواده برای خانواده روابط ناسالم خانواده ها خانواده ای شکل گیری آسیب ها ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۲۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت و پرداخت معوقه فروردین نیز در خرداد انجام می‌شود.

میرهاشم موسوی افزود: حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان مطابق روال هر ماه از ۲۰ فروردین آغاز شده و پیش‌بینی این است که با برنامه‌ریزی انجام شده، افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت اعمال شود همچنین تلاش می‌کنیم معوقه فروردین را نیز در خرداد به حساب بازنشستگان واریز کنیم.

بنا به این گزارش، براساس قانون میزان افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سطح حداقل و سایر سطوح، پس از تصویب و ابلاغ هیات‌وزیران اجرا می‌شود.

منبع: ایرنا

tags # بازنشستگان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • بورس و مرکز مبادله؛ ۲ نهاد با شرح وظایف کاملا متفاوت
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟