Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا رزم حسینی عصر شنبه در نشست بررسی وضعیت مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی شهرستان سرخس که به صورت ویدیو کنفرانس با مسوولان آن شهرستان در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد افزود: سپاه به عنوان یک نهاد قدیمی، قدرتمند و مجاهد هم در دوران دفاع مقدس کارنامه درخشانی داشته و هم در همه حوزه‌ها قرارگاه پیشرفت و آبادانی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی نیز به عنوان یک معین قدرتمند حضور فعال و پررنگی هم در سرخس و هم در منطقه ویژه اقتصادی داشته است و وجود شرکت نفت و گاز شرق نیز با محوریت پالایشگاه خانگیران در سرخس فرصت طلایی برای این شهرستان به منظور قدم گذاشتن در مسیر توسعه به شمار می‌رود.

استاندار خراسان رضوی گفت: تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری – صنعتی دوباره در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و دولت تغییرات لازم را در لایحه خود مربوط به منطقه سرخس براساس ایراداتی که شورای نگهبان گرفته بود اعمال کرده است و با پیگیری مجدانه نماینده مردم سرخس در مجلس به نظر می‌رسد تصویب منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد نیاز به ارایه در صحن علنی مجلس برای دریافت رای نباشد و مستقیم برای تصویب به شورای نگهبان ارسال شود.

رزم حسینی ابراز امیدواری کرد با توجه به فراهم بودن همه زیرساختهای لازم برای راه‌اندازی منطقه آزاد سرخس اعم از راه آهن و فرودگاه و اصرار دولت مبنی بر اجرایی شدن این طرح، به زودی منطقه ویژه اقتصادی سرخس تبدیل به منطقه آزاد تجاری – صنعتی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه همزمان با توسعه زیرساختهای روستایی در کشور طی سالهای گذشته، به اقتصاد خانوار و اشتغال روستاییان توجه کمتری شده و توسعه در کشور نامتوازن بوده است به طوری که ثروتها و ظرفیتها در شهرهای بزرگ متمرکز شده و شهرهای کوچکتر و روستاها کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند لذا نبود توسعه و شغل باعث مهاجرت روستاییان و گسترش حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ کشور شده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به توسعه زیرساختها در استان خراسان رضوی گفت: با اتصال آخرین شهر استان به شبکه گاز، ضریب نفوذ گاز شهری در خراسان رضوی به ۱۰۰ درصد می‌رسد و ضریب نفوذ گاز روستایی نیز در استان ۸۵ درصد است اما در کنار توسعه زیرساختی کمتر به اشتغال و کسب و کار روستایی و مناطق دورافتاده توجه شده و همین امر حاشیه نشینی در شهر مشهد را رقم زده است.

رزم حسینی افزود: از پالایشگاه گاز خانگیران به عنوان یکی از معینهای اقتصادی شهرستان سرخس انتظار می‌رود از اعتبار بانکی خود استفاده کرده و با دریافت تضامین از افراد در سرخس، زمینه پرداخت تسهیلات بانکی به آنها را فراهم کند تا این افراد با بهره گیری از گردش مالی پالایشگاه خانگیران و تضامین خود به بانک کسب و کار جدید ایجاد کنند.

عملکرد متوسط معین‌های اقتصادی سرخس

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به عملکرد معینهای اقتصادی شهرستان سرخس گفت: معین‌ها در شهرستان سرخس فعالیت خود را به تازگی شروع کرده‌اند اما در همین مدت کم نیز عملکرد آنها در حد متوسط قرار گرفته است.

علی اکبر لبافی افزود: این شهرستان ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۶۰ درصد از این جمعیت روستایی هستند، نرخ بیکاری سرخس از گذشته‌های دور از میانگین استان بالاتر بوده است و هم اینک این شهرستان ۶ هزار نفر بیکار دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۲۹ فعالیت یا پروژه با مبلغ کل سرمایه گذاری هزار و ۱۴۰ میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال و اشتغالزایی برای ۷۳۰ نفر توسط سه معین اقتصادی یعنی آستان قدس رضوی، سپاه امام رضا(ع) و شرکت نفت و گاز شرق در سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی ثبت شده که از این تعداد ۲۲۶ پروژه با سرمایه گذاری ۲۳۹ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال و اشتغالزایی برای ۴۷۸ نفر به تایید رسیده است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: از کل پروژه‌های تایید شده معینهای اقتصادی شهرستان سرخس تاکنون ۳۰ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۳۷ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال و اشتغالزایی برای ۱۲۶ نفر در زمینه کشاورزی و دامپروری به بهره برداری رسیده و ۲۰ پروژه با سرمایه گذاری ۲۲ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال و اشتغالزایی برای ۷۶ نفر در زمینه کشت پنبه و ذرت علوفه‌ای در حال اجراست.

لبافی افزود: تاکنون هیچ حساب سپرده خرد روستایی از شهرستان سرخس در سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ثبت نشده است.

انعقاد ۸۲۶۰ میلیارد ریال تفاهم نامه سرمایه‌گذاری در سرخس

فرماندار سرخس نیز در این نشست گفت: تاکنون ۵۶ مورد تفاهم نامه سرمایه گذاری به ارزش هشت هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال با سه معین اقتصادی شهرستان سرخ منعقد شده است که پروژه‌های سرمایه‌گذاری آنها در حوزه کشاورزی و صنعت است.

محمدرضا رجبی مقدم با اشاره به ظرفیتها و طرحهای صنعتی سرخس افزود: روزانه دو هزار تن گوگرد خام در شهرستان سرخس تولید می‌شود و در این راستا عملیات اجرایی پنج واحد بزرگ تولیدی در این شهرستان ۹۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد که با بهره برداری از آنها طی دو ماه آینده سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جذب سرخس می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به نزولات مناسب آسمانی در سال گذشته ۱۰ میلیون متر مکعب و امسال ۳۰ میلیون متر مکعب از حقابه سرخس از سد دوستی به اراضی کشاورزی این شهرستان اختصاص یافت و در این راستا سه هزار هکتار اراضی بایر سرخس زیر کشت رفته که آستان قدس رضوی مدیریت ۷۰۰ هکتار آن را برعهده گرفته و کشت چندین محصول از جمله کلزا و پنبه در سرخس نیز توسعه قابل ملاحظه‌ای یافته است.

فرماندار سرخس گفت: ۶ تعاونی با ۷۳۷ عضو در این شهرستان توسط آستان قدس رضوی تشکیل شده است و در این راستا برای نخستین بار مدیریت ۱۵ هزار هکتار از باغهای پسته سرخس به مردم واگذار شده است.

رجبی پور افزایش ۱۹.۵ درصدی تعداد بیمه شدگان اصلی و کاهش ۳.۷۵ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری در سرخس در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن را از توفیقات این شهرستان برشمرد.

وی ادامه داد: در صورتی که مشکل استعلام برای تغییر کاربری اراضی در سرخس و مشکلات موجود برای بهره گیری از ظرفیتهای بالقوه بخش کشاورزی این شهرستان حل شود می‌توان تولید کشاورزی در این منطقه را تا ۸۰ درصد افزایش داد.

گردآوری کمکهای ۶ میلیارد ریالی برای کمک به مقابله با کرونا

امام جمعه شهرستان سرخس نیز در این نشست با اشاره به وجود همدلی و تعامل بین مسوولان و معینهای اقتصادی برای توسعه منطقه گفت: با کمک مردم ۶ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات بیمارستانی در سرخس گردآوری شد و امیدواریم بتوان سرمایه‌های خرد مردمی را نیز برای اشتغالزایی در این شهرستان گردآوری کرد.

حجت الاسلام محمد بختیاری افزود: آستان قدس رضوی به عنوان یکی از معین‌های اقتصادی سرخس ۷۰۰ هکتار از اراضی بایر این شهرستان را زیر کشت برده و زمینه اشتغال مستقیم ۱۷۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۱۵۰ نفر را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: شهرک گوگردی که در سرخس در حال ساخت بوده و واحدهای تولیدی که به زودی راه‌اندازی می‌شوند، امید به توسعه این منطقه را در بین مردم به وجود آورده و امید است هر چه زودتر شاهد تبدیل گوگرد به فرآورده نیز باشیم.

وی با اشاره به اقدامات سپاه امام رضا(ع) به عنوان معین اقتصادی در توسعه زیرساختهای اشتغال بویژه کشاورزی و احیای قنوات در سرخس، خواستار پیگیری تحقق تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد و تامین تجهیزات بیمارستانی بویژه رفع نیاز سی تی اسکن  در این شهرستان شد.

دستاورد مثلث توسعه اقتصادی، تعامل حداکثری بین مسوولان

رییس دادگستری سرخس نیز در این نشست گفت: از سال گذشته و با اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در سرخس تعامل حداکثری بین مسوولان برای رفع موانع تولید و اشتغال به وجود آمده است.

حجت الاسلام محمد نجف زاده افزود: شهرستان سرخس ظرفیتهای بالایی برای توسعه دارد و وضعیت فعلی آن زیبنده این شهرستان نیست لذا از معینهای اقتصادی انتظار می‌رود اقدامات موثری در اشتغالزایی در این منطقه انجام دهند.

وی با اشاره به راهگشا بودن مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای توسعه شهرستان سرخس گفت: انتظار می‌رود ستاد تسهیل، تسهیلات را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهد که در راستای اهداف این ستاد اقدام می‌کنند و به دنبال سوء استفاده از مصوبات این ستاد نیستند.

شهرستان سرخس، در شمال خاوری استان خراسان رضوی، در کنار مرز ایران و جمهوری ترکمنستان و در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها آستان قدس رضوی استانداری خراسان رضوی سرخس شورای نگهبان علی‌رضا رزم‌حسینی اقتصاد مقاومتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آستان قدس رضوی استانداری خراسان رضوی سرخس شورای نگهبان اقتصاد مقاومتی آستان قدس رضوی استانداری خراسان رضوی سرخس شورای نگهبان اقتصاد مقاومتی میلیون ریال و اشتغالزایی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی منطقه ویژه اقتصادی معینهای اقتصادی اقتصادی شهرستان نیز در این نشست آستان قدس رضوی منطقه آزاد سرمایه گذاری اقتصادی سرخس شهرستان سرخس میلیارد ریال خراسان رضوی رزم حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۴۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل در 2 محور روستایی تربت جام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، با توجه به فعال شدن سامانه بارشی از دیروز در مناطق مختلف خراسان رضوی  و ایجاد سیلاب و رواناب در بعضی مناطق استان، روستای المجوق منطقه موسی آباد و  روستای تیمنک علیای شهرستان تربت جام را هم سیل فرا گرفت.

بارشهای رگباری همچنین محور فیروزه به قوچان محدوده روستای وزیریه را نیز مسدود کرد.

هم اکنون حوزه شهرستان‌ها و مناطق سبزوار، کوهسرخ، زاوه، مشهد، نیشابور، قوچان، سرولایت، باخرز، خواف و تربت جام شاهد بارش باران است.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، این بارش‌ها در مناطق مختلف خراسان رضوی  تا عصر امروز ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • فرودگاه گناباد، پیشران توسعه و رونق در جنوب خراسان رضوی
  • استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد «سالم» است
  • ۵ مصدوم در سانحه رانندگی در خواف
  • اراضی ملی در شهرستان طرقبه و شاندیز رفع تصرف شد
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۴ شهرستان خراسان رضوی
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • سیل در 2 محور روستایی تربت جام
  • دعوت از گروه‌های جهادی خراسان رضوی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی