Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سوسن چلچراغ نام یکی از گونه‌های گل سوسن است که تا به امروز تنها در مناطق شمال کشور و استان گیلان دیده می‌شود. سوسن چلچراغ یک گیاه علفی مقاوم است که ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر رشد می‌کند. این گیاه که یکی از گونه‌های تیره سوسن است، پیاز گل زرد آن بیضی شکل است و قطر آن به ۵-۷ سانتیمتر می‌رسد که به بخش‌های زیادی تقسیم می‌شوند، ساقه سوسن چلچراغ، قوی و مستقیم، برگ‌ها به طور عمودی ایستاده و دارای مو‌های ظریفی بر روی لبه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گیاه تنها سالی یکبار در ماه‌های خرداد و تیر رشد می‌کند که همین موضوع باعث این شده که افراد زیادی بخواهند در این زمان از سال آن را ببینند.

رنگ گل‌های این گیاه به طور کلی سفید است و زمانی که به سمت شالوده می‌رود به سبز تبدیل می‌شود و کمی طیف بنفش دارد. رشته انتهایی آن‌ها سبز است و گرده‌هایی به رنگ قرمز روشن دارد. پوشش بذر این گل، که شبیه یک تخم مرغ برعکس است، تقریبا شش ضلعی است.

از آنجایی که سوسن چلچراغ خیلی علاقه‌ای به ازدیاد و تکثیر ندارد، با گذشت زمان بیش از پیش در معرض انقراض قرار می‌گیرد که این موضوع بسیاری از کارشناسان محیط زیست را نگران کرده است. این گل در ارتفاع حدود ۲۱۰۰ متری رشد می‌کند و به یک محیط خشک و آفتابی در کنار خاک قابل نفوذ نیاز دارد تا بتواند در آنجا پرورش یابد و معمولا فصل تابستان در ماه‌های خرداد و تیر زمان گلدهی گل سوسن چلچراغ است.

بیشتر بخوانید

یکی از گیاهان مناسب برای نگهداری در آپارتمان را بشناسید فیکوس لیراتا زیباترین گیاه برای دکوراسیون داخلی برگ بو گیاهی همیشه محبوب

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست گیاه شناسی سوسن چلچراغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۵۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح پویش ملی «مسیر سبز_ایران پاک» در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد از آغاز طرح پویش ملی «مسیر سبز_ایران پاک» در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان‌خرد، امروز، _دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند_ از آغاز طرح پویش ملی مسیر سبز – ایران پاک در شهرستان‌های استان خبر داد و اظهار کرد: در راستای اجرای این پویش ملی که با هدف پاک‌سازی محورهای مواصلاتی شهری و روستایی از زباله و پسماند آغاز شده است و نیز تاکید مقام عالی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر اجرای این طرح در همه استان‌ها، در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد با حضور دستگاه‌های اجرایی قانون مدیریت پسماند و دوست‌داران طبیعت و محیط‌زیست اجرا شد.

وی افزود: این طرح به‌صورت نمادین در شهرستان بویراحمد و چرام شروع شد و مابقی شهرستان‌ها با همکاری تشکل‌های زیست‌محیطی و دستگاه‌های اجرایی تا پایان فروردین این طرح ملی را ادامه خواهند داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، گفت: نباید ما با حضور یک روزه در طبیعت زباله و پسماند خود را رها کنیم با این تفکر که افراد دیگری وظیفه پاک‌سازی طبیعت را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه طبیعت متعلق به همه است، تصریح کرد: امروز و در راستای اجرای این پویش، ما هم در این اقدام ارزشمند شرکت کردیم تا از نابودی و تخریب امانت نسل‌های آتی جلوگیری کنیم.

جاودان‌خرد خاطرنشان کرد: برنامه‌های این چنینی مردم محور است و هدف از برگزاری آن اشاعه فرهنگ زیست‌محیطی و حس مسئولیت‌پذیری بیشتر در بین مردم است.

وی افزود: پیام این پویش این است که بگوید " طبیعت متعلق به همه است و هر کس آن را آلوده کند باید خود آن را تمیز و پاکیزه کند".

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تشکر از نیروهای خدوم شهرداری، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بخشداری، مرکز بهداشت در شهرستان بویراحمد و شهرداری، هلال احمر، باشگاه ورزشی کوهنوردی شهید کاظم پور در شهرستان باشت و سایر طبیعت دوستانی که در اجرای این پویش مشارکت داشتند گفت: حضور دستگاه‌های اجرایی به‌همراه مسئولان و طبیعت دوستان در اینگونه برنامه‌ها در جهت فرهنگ سازی به‌ویژه در حوزه محیط زیست بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: پراکنش انواع پسماندها از جمله، پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و بعضاً تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی علاوه بر آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، سیمای طبیعی استان را بر دیدگان هر بیننده و رهگذر مخدوش می‌کند.

جاودان‌خرد تصریح کرد: طرح ملی «مسیر سبز- ایران پاک» در راستای اجرای طرح‌های پاک‌سازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و مناطق تفرجی و طبیعی، از سوی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرا به همه استانداران ابلاغ شده‌است.

کد خبر 737330

دیگر خبرها

  • آشنایی با انواع آهوان اقلیم ایران + فیلم
  • ادگار داویدز: عاشق ایران هستم؛ فارسی از زیباترین زبان های دنیا است!
  • دریاچه سد دز، یکی از زیباترین دریاچه‌های خوزستان (فیلم)
  • آشنایی با جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی پارس آباد
  • آغاز طرح پویش ملی «مسیر سبز_ایران پاک» در کهگیلویه و بویراحمد
  • دریاچه سد دز، یکی از زیباترین دریاچه‌های خوزستان + فیلم
  • اجرای طرح پویش ملی مسیر سبز ایران پاک در خوی 
  • آشنایی استادان و دانشجویان قرقیزستانی با فرهنگ ایرانی
  • اتوبان اصفهان شیراز ؛ عوارض عبور از زیباترین آزادراه ایران چند؟
  • اینجا بهشت سرسبز خوزستان است | دشت سوسن بهشت خوزستان