Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار ویژه تربت‌حیدریه با اشاره به این که در حال حاضر کشور به حدود ۶۵۰ تن نخ ابریشم نیاز دارد گفت: سالیانه ۲۵۰ تن نخ ابریشم در داخل تولید می‌شود که با توجه به زیرساخت‌های موجود و در صورت حمایت مسوولان، این شهرستان ظرفیت تامین و تولید ۸۰ درصد این محصول را دارد.

به گزارش قدس آنلاین، علی رستمی با بیان این که رونق و احیای صنعت ابریشم‌کشی در تربت‌حیدریه از این جهت حایز اهمیت است که علاوه بر نقش سازنده این حرفه در معیشت و اقتصاد بیش از ۲۰ هزار نفر، دارای عقبه میراث فرهنگی و معنوی گرانبهایی در این منطقه است که از گذشتگان به یادگار مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مردم سخت‌کوش بخش بایگ تربت‌حیدریه در حالی میراث‌دار این صنعت ارزشمند هستند که در گذشته بیش از سه هزار کارگاه ابریشم‌کشی در این منطقه فعال بود که اکنون این تعداد بنا به دلایل مختلف به ۶۰۰ کارگاه کاهش یافته است.

فرماندار ویژه تربت‌حیدریه با بیان این که از ۸۵ سال پیش اداره کل نوغانداری استان خراسان رضوی در تربت‌حیدریه مستقر بود و در حال حاضر نیز تمام زیر ساخت‌های لازم برای توسعه و شکوفایی بیش‌از پیش این حرفه در شهرستان فراهم است گفت:باید تلاش کنیم علاوه بر جلوگیری از خام فروشی، در کنار صنعت نوغانداری، صنایع فرآوری وابسته به آن از جمله ابریشم بافی، زری بافی و سایر دستبافت‌های سنتی و هنری بیشتر احیا شود که در صورت تحقق این مهم، ارزش افزوده و سودآوری آن نیز به مردمان سخت‌کوش این منطقه باز خواهد گشت.

رستمی خام فروشی و واردات بی رویه نخ ابریشم را از مشکلات این صنعت برشمرد و افزود: پیشنهاد می‌شود با هدف احیای صنعت نوغانداری، تعرفه واردات نخ که در سال گذشته ۲۷ درصد بود به ۴۰ درصد افزایش یابد و بخشی از این تعرفه نیز برای حمایت از این صنعت به این بخش تزریق شود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های علمی نوغانداری در تربت‌حیدریه، اصلاح ژنتیکی تخم نوغان و مجوز افزایش سقف ورود پیله ابریشم برای احیاء و راه‌اندازی کارگاه‌ها از دیگر موارد حمایتی از صنعت ابریشم‌کشی است که باید به این موارد توجه اساسی شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تربت حیدریه نخ ابریشم تامین علی رستمی تربت حیدریه نخ ابریشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۷۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 226 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا شانزدهم اردیبهشت 1403) در مجموع 28 میلیارد و 690 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 30 میلیارد و 320 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 5درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، 17 میلیارد و 980 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی 17 میلیارد و 440 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی 3درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود 32 میلیارد و 390 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، 65 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 35 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز شانزدهم اردیبهشت 1402 بالغ بر 31 میلیارد و 970 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد یک‌درصدی ذخایر سدها با در مقایسه با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سکوی «تامین و تولید» راه‌اندازی می‌شود/ تبیین ظرفیت‌های ایران
  • ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و صنعتگران کشور آغاز شد
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • پیش بینی آبگرفتگی و ایجاد سیلاب در خراسان رضوی
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟