Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز البرز مهد تعزیه ایران زمین است به طوری که نخستین نسخ تعزیه در ایران به منطقه برغان تعلق دارد. این نمایش مذهبی و آیینی بخشی از فرهنگ و رسوم مردم استان محسوب می‌شود. برغان، طالقان، کلاک و ... به عنوان مراکز اصلی توسعه و رشد این هنر شناخته می‌شوند.

 تعزیه‌خوانی به دلیل تعداد زیاد مخاطبانی که داشته در میادین بزرگ و یا فضاهایی با ظرفیت بالا اجرا می‌شده و حالا باتوجه به مسئله شیوع ویروس کرونا، مشروط به رعایت فاصله‌های اجتماعی از سوی مردم و اجرا کنندگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مراکز با سابقه در اجرای تعزیه، در شرایط فعلی امکان برگزاری مراسم را نخواهند داشت و از این رو قراردادهایشان با تعزیه‌خوان‌ها را فسخ کرده‌اند.

در همین خصوص رئیس انجمن تعزیه استان البرز با اشاره به اهمیت نمایش‌های دینی و مذهبی گفت: به دعوت سازمان فرهنگی شهرداری کرج، به اجرای ۱۱ شب مجلس تعزیه در محوطه باز تالار شهیدان نژاد فلاح می‌پردازیم.

مصطفی کرمی در گفت و گو با ایسنا، درخصوص وضعیت اجرای تعزیه در شرایط کرونایی اظهار کرد: حدود یک ماه پیش با مسئولان وزات بهداشت در ارتباط با این مسئله مشورت کردیم. با توجه به این‌که تاکید داشتند عزاداری به شکل دسته جمعی اجرا نشود، بنابراین بهترین راهکاری که می‌توان در نظر گرفت تعزیه خوانی به صورت مجازی و یا پخش گوشه‌هایی از تعزیه در شبکه سیمای البرز است.

کرمی ادامه داد: از این رو به دعوت سازمان‌ فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج، با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از تجهیزات کامل ضدعفونی و نیروهای حفاظتی جهت اجرای فاصله‌ گذاری، در دهه دوم محرم، ۱۱ شب اجرای کامل تعزیه در محوطه باز تالار شهیدان نژاد فلاح خواهیم داشت. در صورتی که ازدحام جمعیت داشته باشیم و نتوانیم به این شکل میزبان عزداران باشیم تمام مجالس از طریق سیمای البرز پخش خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که تاکنون قرارداد ۳۰ گروه تعزیه‌خوانی در حسینیه‌ها با هزینه یک ونیم میلیارد تومان فسخ شده‌اند، افزود: از میان ۲۰ گروه تعزیه‌خوان‌ برتر که در سال گذشته در جشنواره سوگواره البرز برگزیده شدند،۲۰ تعزیه‌خوان‌ انتخاب شده‌اند و از سلامت آنها اطمینان حاصل شده است. از تمام اعضای آنها تست کرونا گرفته خواهد شد .همچنین برای حفظ سلامت گروه و مخاطبان برخی از صحنه‌هایی که ممکن بود به ارتباط نزدیک میان تعزیه‌خوانان و مردم منجر شود، حذف خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مصطفی کرمی سازمان فرهنگی شهرداری کرج شهرداری کرج تعزیه خوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۸۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه

به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان زرندیه میز خدمت برای ارایه خدمات به نمازگزاران و همه مراجعه کنندگان شهر‌های مامونیه، زاویه و پرندک دایر شد.

مهری فرماندار شهرستان زرندیه در این خصوص گفت: مسئولان باید خود را پاسخگو به مردم دانسته و بدانند این امر در دستور کار دولت قرار دارد.

به همین مناسبت و در شب شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) با حضور جمعی از تعزیه خوانان مطرح کشورمان مراسم تعزیه خوانی با استقبال چشمگیر مردم در امامزاده سیدمنصور(ع) برگزار شد.

احمد جوانمرد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: ۶۴ عنوان برنامه در هفته فرهنگی شهرستان زرندیه اجرا شد. تعزیه زرندیه در این میان عنوان شاخص‌ترین کار‌ فرهنگی را از آن خود کرده است و مسئولان شهر  باید بیش از پیش به رشد و توسعه این هنر کمک کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد!
  • اجرای ۲۵ برنامه طی هفته بسیج در شهرستان تربت جام
  • اندیشکده مواسات در البرز افتتاح می شود
  • گروه‌های جهادی ۱۸۰ برنامه در شاهرود اجرا می‌کنند
  • کشف ۲۰۶ موبایل مظنون به سرقت در البرز
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • اجرای همخوانی قرآن در بناهای تاریخی قزوین
  • این برنامه‌ها را حتما بشنوید/ ضیافت کتاب خوان‌ها در رادیو
  • (ویدئو) در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه