Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- اکنون‌ که یک هفته از آغاز طرح تابستانه می‌گذرد رقم فروش کتابفروشی‌های عضو طرح در تهران و شهرستان‌ها مرز۱۰میلیارد تومان را ردکرده‌است اما باید دید این طرح تا چه اندازه پاسخگوی نیاز مخاطبان کتاب و نقدینگی مورد نیاز کتابفروشی‌ها بوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، چند روزی از آغاز طرح تابستانه کتاب در کتابفروشی‌ها می‌گذرد؛ طرحی که از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف حمایت از ناشران و کتابفروشان کشور و ترویج فرهنگ کتابخوانی پایه‌ریزی شده‌است و با شعار «کتاب بخوانیم ایمن بمانیم» تا 30 مرداد نیز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار منتشرشده از سوی خانه کتاب به عنوان مجری اصلی طرح‌های فصلی کتاب، 761 کتابفروشی از 31 استان کشور در طرح«تابستانه کتاب» مشارکت کرده‌اند که با یارانه20درصدی کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را به مخاطبان ارائه می‌دهند. در این‌طرح، استان تهران با 115 کتابفروشی، اصفهان با 85 کتابفروشی و خراسان رضوی با 81 کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود کرده‌اند.

اکنون‌ که یک هفته از آغاز طرح تابستانه می‌گذرد رقم فروش کتابفروشی‌های عضو طرح در تهران و شهرستان‌ها مرز 10میلیارد تومان را رد کرده‌است و بیش از 284 هزار جلد کتاب در این طرح به فروش رسیده‌است.

طرح «تابستانه کتاب 99» فرصتی را فراهم‌کرد تا به تعدادی از کتابفروشی‌های عضو طرح اصفهان‌ سری بزنیم‌ و به همراه آمار و ارقامی که از فروش این طرح منتشرشده نظرات کتابفروشان و کتابخوان‌ها را هم درمورد این طرح بشنویم و بدانیم این طرح تاچه اندازه پاسخگوی نیاز متقاضیان کتاب و نقدینگی موردنیاز کتابفروشی‌ها بوده‌است.

روایت کتابفروشی‌هایی پر از کتاب و خالی از خریدار

در این میان خیابان‌های شهر شلوغ و پرهیاهو است؛ مردم با پدیده‌ای به نام کرونا دیگر رفیق شده‌اند و از بدِ روزگار فاصله‌گذاری اجتماعی برایشان عبارتی بی‌معنی است؛ در این میان اگر به دنبال گوشه‌ای دنج و آرام می‌گردید کتابفروشی‌ها مناسب‌ترین گزینه هستند و حتی این روزها از کافه‌های شهر نیز خلوت‌ترند؛ با وجود طرح‌های فصلی هم‌چنان کم پیش می‌آید کتاب‌ها از جایشان میان قفسه‌ها تکان بخورند.

مدیر یکی از کتابفروشی‌های واقع در خیابان آمادگاه دلیل این اتفاق را میزان اندک یارانه کتاب می‌داند و در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بودجه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد در این فصل به این کتابفروشی‌ها اختصاص داده در مقایسه با شرایط اقتصادی بازار ادبیات و نشر ناچیز است؛ از طرفی دیگر در این مدت قیمت کتاب افزایش قابل توجهی داشته است و 20 درصد یارانه کتاب تقریبا هیچ است و به دنبال آن 10 میلیارد تومان فروش با توجه به قیمت‌های عجیب و غریب کتاب، فروش قابل توجهی نیست.

وی در این‌باره ادامه می‌دهد: از طرفی دیگر عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا مشکلات اقتصادی متعددی را برای ناشران و کتابفروشی‌ها به دنبال داشته‌است اما در زیرساخت‌های این طرح به هیچ‌کدام از این‌چالش‌ها توجهی نشده و تنها مدت این طرح نسبت به دوره‌های قبل افزایش داشته است؛ با توجه به در دسترس بودن بودجه نمایشگاه کتاب تهران و بسیاری از رویدادهای فرهنگی که به تعطیلی ختم شدند، وزارت فرهنگ و ارشاد می‌توانست بودجه بیشتری را به طرح‌های فصلی اختصاص دهد و از این طریق خسارات و ضررهای اقتصادی ناشران و کتابفروش‌ها را اندکی جبران کند.

یارانه‌ای که پاسخگوی نیاز خریداران نیست

با یکی از مشتریانی که درمیان قفسه‌های کتاب‌، تازه‌های نشر را جستجو می‌کرد همراه شدم و دیدگاه او را درباره طرح تابستانه کتاب پرسیدم و در پاسخ گفت: طرح‌های فصلی خانه کتاب به یک عادت برای کتابخوان‌ها تبدیل شده‌است و منتظرند تا طرحی آغاز شود و به کتابفروشی‌ها سری بزنند و کتاب‌های موردنیازشان را با تخفیف خریداری کنند؛ اما با توجه به قیمت‌های کنونی کتاب این میزان از یارانه معقول به نظر نمی‌رسد.

این خریدار جوان به قیمت کتابی که برای خرید انتخاب کرده اشاره می‌کند و می‌گوید: سقف خرید مجاز برای هر خریدار در طرح تابستانه 150 هزار تومان اعلام شده‌است این درحالی‌است که تنها یک کتابی که من برای خرید انتخاب کرده‌ام 238 هزار تومان است و در نتیجه اصلا شامل تخفیف تابستانه نمی‌شود.

و اما یک‌ نکته‌ مهم دیگر که بسیاری از مدیران کتابفروشی‌ها از آن گلایه دارند ضعف در حوزه اطلاع‌رسانی طرح‌های فصلی است؛ مدیر یکی از فروشگاه‌های کتاب اصفهان در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: در این چند روز، برخی از افرادی که برای خرید کتاب مراجعه می‌کردند از طرح تابستانه کتاب بی‌خبر بودند و وقتی از آنها درباره تمایلشان به شرکت در این طرح می‌پرسیدیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و درباره ماهیت و چیستی این طرح سوال می‌پرسیدند؛ اگر اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و بهتری صورت می‌گرفت شاید الان با استقبال بهتری مواجه بودیم؛ به طور کلی در حوزه ادبیات و نشر با ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی مواجه هستیم.

چالش‌های جریان نوپای فروش اینترنتی کتاب در ایران

سایت خانه کتاب با توجه‌ شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا، فرصتی را فراهم کرده است تا متقاضیان بتوانند با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل تابستانه خرید‌های خود را به صورت غیر حضوری انجام‌دهند؛ اما در این میان بسیاری از کتابفروشان در گفتگو با خبرنگار تسنیم به ایرادهای زیرساختی سایت خانه کتاب در زمینه فروش کتاب و ثبت خرید غیر حضوری اشاره‌کردند؛ مشکلاتی که در طرح‌های قبلی نیز وجود داشته اما تلاشی در راستای رفع این مشکل‌ها از سوی خانه کتاب انجام نپذیرفته است.

در گشت و گذار میان کتابفروشی‌های شهر ، فروشگاه‌هایی نیز بودند که در طرح تابستانه کتاب 99 شرکت نداشتند و وقتی علت را از آنان می‌پرسیدم به مشکلات زیرساختی فروش اینترنتی و عدم ثبت برخی از شابک‌ها در سایت خانه کتاب اشاره می‌کردند که در دوره‌های قبلی برایشان دردساز بوده‌است.

مدیر یکی از انتشارات اصفهان درباره علت میزان اندک فروش غیرحضوری در طرح تابستانه کتاب گفت: بخش عمده‌ای از خرید مخاطبان به صورت غیرحضوری و اینترنتی است، برای استفاده از تخفیف طرح تابستانه ثبت خرید غیر‌حضوری باید از طریق سایت خانه کتاب صورت بگیرد که متاسفانه در روزهای آغازین این طرح، این قسمت‌ سایت خانه کتاب با مشکل مواجه بود و بسیاری از مراکز فروش کتاب بخش قابل توجهی از فروش خود را درست دادند.

کتاب‌های یک ناشر کودک و نوجوان در آتش سوختبرگزاری دوره تربیت مدرس کتاب اندیشه اسلامی ویژه دانشجویان«جمهور» افلاطون بار دیگر میهمان کتابفروشی‌ها شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان براساس گفته‌های برخی از ناشران و کتابفروشان اصفهانی طرح تابستانه کتاب 99 دارای مشکلات زیرساختی فراوانی است که در دوره‌های قبلی نیز وجود داشته است؛ مشکلات زیرساختی فروش اینترنتی کتاب مسئله تازه‌ای نیست و بسیاری از اهالی ادبیات و نشر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از طرفی دیگر ضعف در زمینه اطلاع‌رسانی و تخفیف اندک از مهم ترین دلایلی است که کتابفروشان و خریداران کتاب در صحبت‌هایشان به آنها اشاره کردند.

اما اگر با نگاهی وسیع‌تر نسبت به چالش‌های حوزه ادبیات و نشر‌، این نکته را خواهیم فهمید که شرایط اقتصادی کنونی جامعه که مردم را با مشکلات متفاوتی روبرو کرده است‌، خرید کالاهای فرهنگی به ویژه کتاب برای مردم در اولویت‌های پایین‌تر قرار دارد و حتی در بسیاری از خانواده‌ها فاقد اولویت است. طرح‌های فصلی در صورت رفع مشکلات زیر ساختی بهبود شرایط اقتصادی را برای ناشران و کتابفروشی ها به همراه خواهد داشت‌. به همین منظور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «خانه‌کتاب» برای کمک به چرخه اقتصاد ادبیات نشر باید تمهیدات اصولی تری را بیندیشد.

انتهای پیام/163/ی

R41346/P/S6,51/CT6 بیشتر بخوانید... ویراست تازه «کتاب روضه» در آستانه ماه محرم از راه رسید تهیه بانک سامانه نشریات کشور در کتابخانه ملی سهم ۸۳ درصدی غیرتهرانی‌ها در فروش تابستانه‌کتاب قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... ویراست تازه «کتاب روضه» در آستانه ماه محرم از راه رسید تهیه بانک سامانه نشریات کشور در کتابخانه ملی سهم ۸۳ درصدی غیرتهرانی‌ها در فروش تابستانه‌کتاب پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ بوناچیچ: اگر کرونا مرا نکشد داوران این کار را می‌کنند/ زمین ورزشگاه نساجی غیراستاندارد و کوچک است! ۲ عبداللهی: فوتبال ایران پاک نیست/ اگر با تراکتور مساوی می‌کردیم، اَنگ تبانی می‌زدند ۳ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: ‌نظام کوپنی مشکل‌گشا نیست / توزیع کالاهای اساسی با کارت‌های الکترونیک فسادزاست‌ ۴ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: طرح ‌گشایش اقتصادی دولت دردی از مشکلات دوا نمی‌کند ۵ سفرنامه تسنیم به قلب محرومیت کردستان ـ ۱| ‌روزگار ناخوش ساکنان روستای «سپیران»/ اینجا مردم آب آشامیدنی ندارند+ فیلم ۶ گزارش|ماجرای انتصاب غیرقانونی و استخدام بدون ضابطه «نورچشمی‌ها» با مجوز استانداری کردستان‌ ۷ گزارش ویدئویی|روزگار ناخوش گردشگری در مشگین‌شهر/ مجتمع‌های آب‌درمانی نفس‌های آخر را می‌کشند ۸ ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف امسال به پایان می‌رسد مهمترین اخبار استانها سفرنامه تسنیم به قلب محرومیت کردستان ـ ۱| ‌روزگار ناخوش ساکنان روستای «سپیران»/ اینجا مردم آب آشامیدنی ندارند+ فیلم احتمال سقوط قیمت‌های سهام / ۵ میلیون ‌غیر‌حرفه‌ای به بورس و فرابورس ورود کرده‌اند / پیش‌فروش نفت به صلاح نیست تولیت آستان قدس رضوی‌: در شهر منتسب به حضرت رضا (ع) نباید خبری از ‌بی‌خانمانی، بیکاری و طلاق ‌باشد‌ ‌زمان علمی برای دوران نقاهت بیماران کرونایی چند روز است؟ + پاسخ متخصص بیمارى‌هاى عفونى مهمترین اخبار تسنیم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: فروش اوراق سلف نفتی مجوز ندارد/ دولت مجوز فروش را اعلام کند احتمال سقوط قیمت‌های سهام / ۵ میلیون ‌غیر‌حرفه‌ای به بورس و فرابورس ورود کرده‌اند / پیش‌فروش نفت به صلاح نیست ترامپ: نتیجه رأی‌گیری را می‌دانستیم / هفته آینده برای بازگشت تحریم‌های ایران تلاش می‌کنیم جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی سازوکار پیش‌فروش نفت سفرنامه تسنیم به قلب محرومیت کردستان ـ ۱| ‌روزگار ناخوش ساکنان روستای «سپیران»/ اینجا مردم آب آشامیدنی ندارند+ فیلم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد طرح تابستانه کتاب مشکلات زیرساختی کتابفروشی ها طرح تابستانه طرح تابستانه سایت خانه کتاب روزگار ناخوش طرح های فصلی ادبیات و نشر اطلاع رسانی ترین اخبار فروش کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۹۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد

عربستان احتمالاً قیمت رسمی فروش تمام درجات نفتی خود به آسیا را در ماه ژوئن تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش می‌دهد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت دنیا احتمالاً قیمت رسمی فروش تمام درجات نفتی خود به آسیا را در ماه ژوئن تا بالاترین رقم طی 5 ماه گذشته افزایش می‌دهد. قیمت رسمی فروش نست سبک عرب احتمالاً 70 تا 90 سنت افزایش یافته و به 3 دلار در هر بشکه  بالاتر از شاخص عمان/دبی می‌رسد که بالاترین رقم از ماه ژانویه است.
اکثر تحلیلگران رویترز انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عرب هم به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شداحتمال افزایش قیمت نفت خام عربستان برای بازار آسیا

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) فرآوری نفت خام «آپر زاکوم» را در پالایشگاه نوسازی شده روایس آغاز کرده و صادرات درجات متوسط ترش نفت را کاهش داده است.
تغییر در مواد خام اولیه پالایشگاه ادنوک باعث شده صادرات نفت خام موربان در آوریل به رکورد 1.65 میلیون بشکه در روز برسد که قیمت نفت خام ترش سبک را پایین آورده است.
عرضه بالای نفت خام سبک و حاشیه‌های پایین سوددهی نفتا احتمالاً افزایش قیمت نفت فوق سبک عرب را بین 30 تا 50 سنت در ماه ژوئن نگه می‌دارد. قیمت‌های رسمی فروش نفت عربستان معمولاً پنجم هر ماه منتشر شده و قیمت گذاری نفت ایران، کویت و عراق را مشخص می‌کند، یعنی حدود 9 میلیون بشکه در روز فروش نفت به آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت‌ نفت را بر اساس توصیه مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود طی ماه‌های گذشته، بر اساس سوددهی و قیمت محصولات تعیین می‌کند.
انتهای پیام/59

دیگر خبرها

  • فراهم شدن شرایط جدید برای فروش برج‌های دو قلو شهرکرد
  • مشکلات شهرستان‌های استان روی میز وزیر کشور
  • رکود طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته
  • برای رفع مشکلات شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد
  • اجرای پروژه توسعه زیرساختی پارکینگ باران در مجتمع گردشگری صفه
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • برای رفع مشکلات نیازمند اتحاد و وحدت میان دستگاه‌های مختلف هستیم
  • جم رکورد فروش را شکست
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد