Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی درنشست «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد، گفت: توسعه رویکرد سنجش و شکل‌گیری شبکه‌های بین‌المللی پایگاه‌های دانش و تحقیقات در دسترس از طریق وب، از جمله تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تقاضاگرایی یا عرضه‌گرایی دو بعد اساسی آموزش و پژوهش محسوب می‌شود، گفت: در بعد تقاضاگر در مقابل عرضه‌گرا فرآیند سیاستگذاری، جنس بازیگران، جنس تحقیقات، تامین مالی، خبرگان علمی و علایم ارزیابی کیفی آموزش، از اهمیت به‌سزایی برخوردار هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه آینده‌پژوهی آموزش عالی در کشور مبتنی بر پیشرانی فناوری اطلاعات است، به مرور چهار سناریو در حوزه علوم و تحقیقات پرداخت.

به گفته وی، سناریوی نخست به همکاری باز و رشد عرضه‌گرایی و بین‌المللی شدن می‌پردازد و طی آن غول‌های آموزشی در کشورهای مختلف جهان با تعریف پروژه‌های مشترک به فعالیت می‌پردازند و شبکه‌های همکاری میان دانشگاه‌های بزرگ شکل ‌می‌گیرد.

ناظمی خاطرنشان کرد: در سناریوی دوم که شبیه‌ترین وضعیت به شکل حال حاضر نظام آموزش و پژوهش در کشور است، آموزش عالی به طور اساسی توسط دولت تامین وجه می‌شود و دولت‌ها تاکیدی قوی بر ماموریت‌های ملی آموزش عالی دارند. در چنین سناریویی، تحقیقات بین‌المللی ادامه دارد اما با محدودیت‌های بیشتری در میان کشورهای دوست انجام می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه سناریوی سوم و چهارم نیز بر بازار تحقیقات بین‌المللی و مدیریت عمومی جدید تکیه دارد، به تاثیر شیوع اپیدمی کووید ۱۹ بر لزوم توسعه آموزش عالی الکترونیکی در کشور اشاره کرد و گفت: کمترین چالش در این حوزه متوجه زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی و اصلی‌ترین چالش در مسیر خدمات دهی است.

وی تصریح کرد: توسعه دوره‌های آموزش عالی از راه دور، افزایش برند دانشگاه‌های معتبر جهانی، توسعه رویکرد سنجش با افزایش اهمیت آزمون استاندارد به اندازه آموزش، توسعه دوره‌های خاص به جای دوره‌های عمومی و شکل‌گیری همکاری دانشگاه‌ها با کسب و کارها به منظور طراحی دوره‌های خاص با هدف پاسخ به نیازمندی‌های خاص از تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزش عالی است.

ناظمی علاوه بر موارد یاد شده، تامین مالی بخش خصوصی در زمینه توسعه‌ای و کاربردی(R&D)، امکان همکاری بیشتر به جای رقابت، افزایش رویکرد دانش آزاد و در عین حال رایگان، ایجاد شکاف بر پایه هوشمندی نظام‌های حکمرانی به جای منابع آنها و رشد پرشتاب تحقیقات جهانی را از دیگر تاثیرات ICT بر آموزش عالی عنوان کرد.

کد خبر 4999587 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: امیر ناظمی آموزش مجازی سازمان فناوری اطلاعات ایران ویروس کرونا ویروس کرونا تحقیقات علمی اینترنت شبکه اجتماعی تیک تاک گوگل اینوتکس ایالات متحده آمریکا نوآوری شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری واکسن کرونا گوشی هوشمند استارت آپ فناوری اطلاعات بر آموزش عالی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۹۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد

وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات به اظهارات مطرح شده درباره میزان چاپ پول در دولت رئیسی واکنش نشان داد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار تصویری در کانال تلگرامی خود نوشت:

عبدالناصر همتی گفته است که میزان چاپ پول در ۲/۵ سال اخیر از کل پول چاپ شده در تاریخ ایران از عصر باستان تا سال ۱۴۰۰، بیشتر بوده است.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • مدارس کشور به واقعیت افزوده مجهز می‌شوند؟
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند