Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@21:20:50 GMT

کرونا و سوگواری آگاهانه

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۰۶۳۸

کرونا و سوگواری آگاهانه

به گزارش ایرنا، نوروز امسال را بدون دوره همی‌های خانوادگی، عید دیدنی و سیزده بدر گذراندیم، ماه مبارک رمضان را بدون صف‌های نماز و شب قدرهای خلوت سپری کردیم و حال به ماه محرم رسیدیم.
لباس مشکی، طبل، سنج، زنجیر، بوی اسفند، ایستگاه های صلواتی، شربت و ظرف‌های قیمه نذری با شنیدن نام محرم به ذهن می رسد.
تمام مردم ایران محرم خود را با این خاطرات سپری کردند و کودکان و نوجوانان به عشق سقا شدن و زنجیر زدن در صف هیات عزاداری مسجد محل برای آمدن محرم لحظه شماری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
ماه محرم ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع) و ماه پیروزی خون بر شمشیر است که بیش از یک هزار و سیصد سال به مردان و زنان کره خاکی درس شجاعت، مردانگی، ایثار، از خود گذشتگی و مروت می‌آموزد.
محرم و عاشورا در فرهنگ مذهبی شیعه‌ها همواره جایگاه خاص و برجسته‌ای دارد و زمینه ساز مجموعه‌ای از سنت‌ها و مراسم‌هایی است که در طول تاریخ به عنوان میراثی معنوی نسل به نسل و سینه به سینه به دیگران منتقل می‌شود.
آیین های عاشورایی که ریشه در باور عمیق مردم به مسائل دینی و مذهبی و عشق و علاقه مردم به خاندان عصمت و طهارت( ع ) و امام سوم شیعیان جهان دارند، در هر نقطه ی از استان به شیوه خاصی برگزار می شود.
تا کنون ۱۲ میراث معنوی استان مرکزی مرتبط با ماه محرم، تحت عنوان آیین های عاشورایی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که آنها عبارتند از  تعزیه سیار اراک، تعزیه وفس، گرکان و تفرش، نخل گردانی شهرهای خمین، تفرش و نراق، مراسم علم گردانی روستاهای هزاوه اراک و عزالدین تفرش، آئین علم بران تفرش و نخل بران منطقه ترخوران تفرش و همچنین مراسم جغجغه زنی روستای انجدان.
یکی از مراسم ریشه دار که ارتباط با اعتقادات مردم شیعی در زادگاه امام راحل دارد « نخل گردانی » است.
نخل خمین که براساس شواهد و مستندات قدمتی ۴۰۰ ساله دارد نخلی چوبی و به لحاظ شکل ظاهری وعناصر ساختاری همسان با نمونه نخل‌هایی است که در مرکز ایران و شهرهایی چون قم،کاشان یزد درروز عاشورا گردانده می‌شود، به طور کلی شروع مراسم نخل گردانی درخمین در دهه اول محرم و با تزیین نخل از طرف شورای نخل همراه است.
این نخل به منزله تابوت حضرت امام حسین (ع) با حالتی شبیه خیمه، از چارچوب هایی به شکل چادر صحرایی ساخته شده و با پارچه های سبز و مشکی، سپرو شمشیر، کلاه خود و تصاویر معصومین تزیین می‌شود این نخل به روایتی به منزله خیمه امام حسین (ع) و به روایتی تابوت آن حضرت است. 
عزاداران خمین هرسال در روز عاشورا، نخل را از محل خود واقع در کنار امامزاده شاهزاده ابوطالب به سمت میدان پانزده خرداد و از آنجا به «چاله نخل» در مرکز شهر حمل می‌کنند و در طول مسیر هیات‌های مختلف و دسته‌های عزاداری نظیر زنجیر زنان، پرچم داران و سینه زنان در مقابل این نخل به عزاداری می پردازند اما امسال با توجه به شرایط درگیری با کرونا، هنوز از برگزاری یا لغو آن اطلاعی در دست نیست.
براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا آیین های محرم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا با محدودیت های خاصی برگزار می‌شود و برای حفظ سلامتی هموطنان و کمک به کادر درمانی که مدت ۶ ماه است با ویروس کرونا در حال مبارزه اند، باید شعور حسینی را با شعوری که برخواسته از شرایط حساس کشور نیز آمیخت تا ملت پرافتخار ایران سربلند از یکی دیگر از امتحانات بیرون آید.
براساس اعلام رئیس جمهوری، عزاداری و سلامت باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در کنار هم باشند.
به گفته حجت الاسلام حسن روحانی؛ در مراسم‌های ماه محرم فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود؛ تراکم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) طوری که جمعیت زیادی در یک فضای کوچک نباید به‌وجود بیاید، تراکم جمعیت در این مراسم‌ها باید کنار گذاشته شود و پروتکل‌های بهداشتی باید حتما مراعات شود.
استاندار مرکزی نیز گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی راهبرد اصلی اجرای برنامه‌های سوگواری امام حسین(ع) است.
سید«علی آقازاده» معتقد است: چراغ راهی که امام حسین (ع) و یاران با وفایش روشن کردند، هیچ گاه به خاموشی نمی‌گراید اما امسال رعایت موازین بهداشتی به جهت شیوع کرونا نحوه برگزاری آیین‌های سوگواری را تغییر داده است.
وی بیان کرد: با دیانت و سطح بینشی که از شهروندان سراغ داریم، امسال در ایام محرم و صفر بدون شک عزاداری‌ها با رنگ وبوی رعایت موازین بهداشتی است.
امام جمعه خمین گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و راهبردهای مقابله با کرونا در عزاداری‌های سالار شهیدان امری مهم و همراهی با کادر درمان برای حفظ سلامتی مردم واجب است.
حجت الاسلام سید «علی حسینی پور» افزود: زادگاه امام راحل عزاداری محرم را براساس شیوه نامه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرایی می‌کند.
وی ادامه داد: باید با مراقبت‌ها و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از جمله الزام به استفاده از ماسک جدی به‌گونه‌ای باشد که از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.
فرماندار خمین گفت: هیات عزاداری شهرستان از توزیع نذورات پخته شده خودداری کنند و سعی شود که مواد غذایی به صورت خشک و در قالب کمک مومنانه بین خانواده های نیازمند و اقشار آسیب دیده از کرونا توزیع شود.
« احمد طهرانی » افزود: مباحث مختلف برگزاری عزاداری ماه محرم باید به‌صورت دقیق بررسی شده و بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا به همه مساجد و دسته‌های عزاداری ابلاغ شود تا همه بتوانند با لحاظ شرایط خاص امسال، این مراسم را به نحو مطلوب اجرایی کنند.
وی گفت: نذورات ماه محرم برای توزیع بین نیازمندان و کمک به نهاد بهداشت و درمان کشور برای مقابله با ویروس منحوس کرونا هدایت شود.    
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین جهاد مدافعان سلامت در مبارزه با بیماری کرونا را برابر با ایثارگری رزمندگان در دوران دفاع مقدس دانست و  بیان کرد: تا کنون ۳۳ نفر از کادر درمان خمین شامل پزشک، پرستار، ستادی و بهداشتی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.
 دکتر « مجتبی  دیده دار افزود: ۶۰ درصد از مردم خمین از ماسک در اماکن عمومی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا استفاده می‌کنند.
وی گفت: میزان ابتلا و مرگ و میر در خمین به در ماه‌های اخیر نسبت به گذشته ۶ برابر افزایش یافت و این شهرستان از وضعیت زرد به  قرمز رسید.
شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و به‌تدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.
کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.
نخستین مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی پس از قم در اول اسفندماه سال ۹۸ مشاهده شد.
 

برچسب‌ها ویروس کرونا ماه محرم استان مرکزی خمین عاشورا پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ماه محرم استان مرکزی خمین عاشورا ویروس کرونا ماه محرم استان مرکزی خمین عاشورا بیماری کرونا ویروس کرونا امام حسین ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۰۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دماوندی‌ها به‌مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) سوگواری کردند

به گزارش خبرنگار مهر، مردم مؤمن و مذهبی شهرستان دماوند در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، با حرکت دسته‌های سینه‌زنی به سوگواری پرداختند.

بر اساس این گزارش و به‌همین مناسبت از صبح شنبه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند با حرکت دسته‌های سینه‌زنی در سوگ شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) به عزاداری پرداختند.

گفتنی است که این آئین عزاداری از ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز با آغاز از میدان امام خمینی (ره) به سمت گزار شهدای گمنام مسجد جامع شهر دماوند برگزار شد.

لازم به ذکر است آئین سوگواری دوستداران اهل بیت (ع) با حضور مردم ولایتمدار و مذهبی در مساجد و حسینیه‌های شهرستان دماوند با نوحه‌خوانی و مدیحه‌سرایی طی شب گذشته و امروز برگزار شد.

کد خبر 6096263

دیگر خبرها

  • سوگ مردم استان یزد در محرم شهادت امام جعفر صادق (ع)+ فیلم
  • برگزاری مراسم سوگواری امام جعفر صادق (ع) در پلدشت
  • سوگواری سلماسی‌ها به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • سوگواری مردم شهرستان خوی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • عزاداری ورامینی‌ها در سالروز شهادت امام صادق (ع) + فیلم
  • سوگواری بوشهری‌ها به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • دماوندی‌ها به‌مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) سوگواری کردند
  • برگزاری مراسم عزاداری ششمین اختر تابناک امامت در شهر انابد + تصاویر
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد+فیلم
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در مهردشت +فیلم