Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در نخستین نشست ویدئو کنفرانسی خود با معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با بررسی راهکارهای تقویت همکاری‌های دوجانبه تجاری با مکانیزم تهاتر بر آمادگی برای برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «حمید زادبوم» در نخستین نشست ویدئو کنفرانسی خود با معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان ضمن بررسی راهکارهای تقویت همکاری‌های دوجانبه تجاری با مکانیزم تهاتر، بر آمادگی طرفین جهت برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین در تهران و همچنین مبادله لیست موافقت‌نامه تجارت ترجیحی در هفته آتی تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس کل سازمان توسعه تجارت در این نشست اظهار داشت: پیرو توافقات حاصله از نشست ویدئو کنفرانس محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور و عمر زاق اف، معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در مردادماه سالجاری، اولین نشست گروه کاری پیگیری توافقات فی‌مابین با مسئولیت اینجانب و معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان برگزار شد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به کاهش حجم روابط تجاری میان دو کشور در 4 ماهه اول سال به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای مشترک با ترکمنستان در فصل بهار اشاره کرد و افزود: بایستی جهت ارتقای روابط تجاری و کاهش موانع تلاش مضاعف کرد و از مسیرهای جایگزین (دریای خزر و افغانستان) جهت دسترسی به ازبکستان بهره برد.

وی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مناطق آزاد چابهار و نوایی ازبکستان جهت تقویت همکاری‌های دو جانبه تاکید و از پیشنهاد طرف ازبکی جهت تاسیس شرکت سه جانبه ایرانی_ازبکی_هندی در زمینه حمل و نقل و لجستیک استقبال کرد.

زادبوم، همچنین از طرف ازبک جهت برگزاری نمایشگاه محصولات ازبکی در تهران دعوت به عمل آورد که این پیشنهاد مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت.

در ادامه مقرر شد جهت تقویت همکاری‌های چندجانبه حمل و نقلی نیز نشست چهارجانبه وزرای راه و حمل و نقل در آینده برگزار شود.

در این نشست توافق شد به منظور آغاز مذاکرات جهت نهایی کردن سند موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، کمیته مشترک تجارت ترجیحی با مسئولیت مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران و مدیر امور بین‌الملل وزارت سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان تشکیل شود و بر آمادگی دو طرف جهت نهایی کردن و امضای اسناد کمیته مشترک بازرگانی دو کشور و تیر الکترونیکی گمرکات دو کشور تاکید شد.

قدرت اف، معاون وزیر سرمایه‌گذاری ازبکستان نیز ضمن استقبال از پیشنهاد‌های طرف ایرانی به برقراری پرواز مستقیم در مسیر تهران-تاشکند توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران به منظور توسعه صنعت گردشگری در کنار توسعه تجارت تاکید کرد.

وی افزود: از امروز شرایط قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا تسهیل شده و مدت زمان قرنطینه اتباع کشورهایی که در شرایط سختی در شیوع کرونا قرار دارند، از 14 روز به هفت روز کاهش یافت.

در پایان مقرر شد مسائل حمل و نقلی به صورت چندجانبه (ایران، ازبکستان، ترکمنستان و هندوستان) و همکاری مناطق آزاد نیز به صورت دوجانبه توسط مسئولان دو کشور پیگیری شود.

گفتنی است، حجم تجارت خارجی ایران و ازبکستان در سال گذشته با رشد صد درصدی نسبت به سال 1397 مواجه بود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کشور ازبکستان ایران و ازبکستان ازبکستان سازمان توسعه تجارت تقویت همکاری دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۱۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی

وزیر امور خارجه ایران در اولین دیدار خود در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی با همتای مصری خود سامح الشکری دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش برنا، شب گذشته، وزیر امور خارجه ایران در راس هیاتی به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا وارد این کشور آفریقایی شد و مورد استقبال قرار گرفت.

در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش‌نویس قطعنامه فلسطین، پیش‌نویس بیانیه بانجول و پیش‌نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین المللی تبیین خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه این اجلاس با مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفتگو می‌نماید.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • وزیر امور خارجه در پانزدهمین نشست سران اسلامی: رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی