Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@04:20:17 GMT

احياء بناي تاريخي کهنه‌قلعه مشگين‌شهر

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۲۰۰۷

احياء بناي تاريخي کهنه‌قلعه مشگين‌شهر

خبرگزاری آریا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: با انجام مطالعات باستان‌شناسی، بنای تاریخی کهنه‌قلعه مشگین‌شهر به صورت عین‌به‌عین احیا و بازآفرینی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای نادر فلاحی در جلسه هماهنگی اجرای طرح مرمت و توسعه کهنه قلعه مشگین‌شهر گفت: مهمترین اولویت در بنای تاریخی کهنه‌قلعه مشگین‌شهر بازآفرینی و احیای عین به عین این مجموعه است و در طرح‌های توسعه‌ای و مرمتی آن باید این اصل در اولویت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با تأکید بر حفظ بافت تاریخی این بنا تصریح کرد: برای آغاز اقدامات در کهنه‌قلعه باید در ابتدای امر برنامه مرمتی تدوین و پس از آن برنامه ایجاد پارک نیز تدوین شود و با پیمودن مراحل قانونی زمینه برای اجرای آن فراهم آید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: پس از مرمت و بازآفرینی کهنه‌قلعه، ایجاد پارک نیز باید به نحوی باشد که ظرفیت‌های شهرستان مشگین‌شهر اعم از تاریخی، طبیعی، گردشگری، تفریحی و تمامی ظرفیت‌ها با طراحی جزئیات به بازدیدکنندگان و گردشگران معرفی شده و به عنوان پارک تاریخی و نماد مشگین‌شهر اجرایی شود.
آقای فلاحی با اشاره به اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار برای بازآفرینی کهنه‌قلعه در سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی به استان و قدردانی از عنایت معاون وزیر راه بیان کرد: بیشترین میزان اعتبار اختصاصی باید صرف مرمت بنا شده و مابقی برای ایجاد و اجرای پارک در پیرامون بنا متناسب با قلعه خشتی هزینه شود تا این مکان به مرکز فرهنگی برای اجرای برنامه‌های مختلف در مشگین‌شهر تبدیل شود.
او گفت: برای انجام عملیات بازآفرینی و مرمت کهنه‌قلعه مطالعات باستان‌شناسی انجام می‌شود تا با این اقدامات از هرگونه تخریب در بنا جلو‌گیری شده و زمینه برای تبدیل آن به یکی از قطب‌های گردشگری منطقه فراهم آید.
کهنه قالا نام قلعه باستانی در نزدیکی مشکین شهر است. این بنا تحت شماره 618 به ثبت آثار ملی رسیده است و قلعه‌ای است به ارتفاع 5 متر واقع در پشته غربی سمت چپ رودخانه خیاو چای و در سمت راست ورودی شهر از طرف جاده اردبیل و جبهه شمالی آن قلعه بزرگ و زیبا‌ی جالب توجهی بوده و به قلعه کهنه مشهور است در فاصله 150 متری قلعه سنگ نوشته مشهور سورو شکن داشی دیده می‌شود.
در این سنگ نوشته به خط پهلوی از شخصی به نام نرسه هرمزد یاد شده که 6 سال برای ساختن آن کار کرده‌است.
سفالینه‌ها و مفرغ‌های به دست آمده، پیشینه این بنا را حتی به دوره ساسانیان می‌رساند.
نقشه قلعه به صورت ذوزنقه غیر منظم در امتداد شمال غربی و جنوب غربی است طول ضلع آن 90 متر و ضلع جنوبی آن 237 متر و عرض این قلعه در سمت غربی 115 متر و در شرق 91 متر است در دو گوشه شمال غربی و جنوب آثار برج مدور به قطر‌های 6 متر و 10 متر مشاهده می‌شود. درمنتهی‌الیه شرقی ضلع شمالی آثار دو برج به قطر‌های 5/7 و 6 متر با ضلع بهتر از برج‌های دیگر به چشم می‌خورد.
سازه‌های دیوار‌های قلعه از سنگ، ملات گچ و آهک و بقیه از خشت و کنگره‌های آن از گل ساخته شده‌است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، متن کتیبه ساسانی متأسفانه از بین رفته، ولی ترجمه آن که در دهه 40 شمسی انجام گرفته‌است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: احیاء بنا تاریخی مشگین شهر کهنه قلعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۲۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارقان طلا در مشگین‌شهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل نیکروز سلیمانی اظهار کرد: ۲ نفرآقا و خانم غیربومی که اقدام به سرقت و کش روزنی طلا از طلا فروشی‌های سطح شهرستان‌های پارس اباد و مشگین شهر کرده بودند، با اقدام به موقع ماموران انتظامی کلانتری ۱۱ طی یک عملیات غافلگیرانه و موفق دستگیر و طلا‌های مسروقه از آنها کشف شد.
وی افزود: در حال حاضر سارقان به سه فقره سرقت اعتراف کرده‌اند و در این زمینه پرونده قضائی تشکیل شده و بررسی‌های بیشتر دراین خصوص ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • تخریب قلعه «هری‌پاتر» در اوکراین (+عکس)
  • دستگیری سارقان طلا در مشگین‌شهر
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران