Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-27@17:10:05 GMT

برقراری پرواز مستقیم تهران به تاشکند ازبکستان

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۲۱۱۵

معاون وزیر سرمایه‌گذاری ازبکستان، از پیشنهادهای طرف ایرانی برای برقراری پرواز مستقیم در مسیر تهران-تاشکند استقبال کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در نخستین نشست ویدئو کنفرانسی خود با معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، ضمن بررسی راهکارهای تقویت همکاری‌های دوجانبه تجاری با مکانیزم تهاتر، بر آمادگی طرفین جهت برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین در تهران و همچنین مبادله لیست موافقت‌نامه تجارت ترجیحی در هفته آتی تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پیرو توافقات حاصله از نشست ویدئو کنفرانس معاون اقتصادی رئیس جمهور و عمر زاق اف، معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در مرداد ماه سال جاری، اولین نشست گروه کاری پیگیری توافقات فی‌مابین با مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران و معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان برگزار شد.

معاون وزیر صمت، به کاهش حجم روابط تجاری میان دو کشور در ۴ ماهه اول سال به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای مشترک با ترکمنستان در فصل بهار اشاره کرد و افزود: باید جهت ارتقای روابط تجاری و کاهش موانع تلاش مضاعف کرد و از مسیرهای جایگزین (دریای خزر و افغانستان) جهت دسترسی به ازبکستان بهره برد.

وی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مناطق آزاد چابهار و نوایی ازبکستان جهت تقویت همکاری‌های دو جانبه تاکید و از پیشنهاد طرف ازبکی جهت تأسیس شرکت سه جانبه ایرانی_ازبکی_هندی در زمینه حمل و نقل و لجستیک استقبال کرد.

زادبوم، همچنین از طرف ازبک جهت برگزاری نمایشگاه محصولات ازبکی در تهران دعوت به عمل آورد که این پیشنهاد مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت.

تشکیل کمیته مشترک تجارت ترجیحی بین ایران و ازبکستان

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست مقرر شد جهت تقویت همکاری‌های چندجانبه حمل و نقلی نیز، نشست چهارجانبه وزرای راه و حمل و نقل در آینده برگزار شود.

همچنین توافق شد به منظور آغاز مذاکرات جهت نهایی کردن سند موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، کمیته مشترک تجارت ترجیحی با مسئولیت مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران و مدیر امور بین‌الملل وزارت سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان تشکیل شود و بر آمادگی دو طرف جهت نهایی کردن و امضای اسناد کمیته مشترک بازرگانی دو کشور و تیر الکترونیکی گمرکات دو کشور تاکید شد.

تاکید بر برقراری پرواز مستقیم در مسیر تهران-تاشکند

قدرت اف، معاون وزیر سرمایه‌گذاری ازبکستان نیز، ضمن استقبال از پیشنهادهای طرف ایرانی به برقراری پرواز مستقیم در مسیر تهران-تاشکند توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران به منظور توسعه صنعت گردشگری در کنار توسعه تجارت تاکید کرد.

وی افزود: از امروز شرایط قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا تسهیل شده و مدت زمان قرنطینه اتباع کشورهایی که در شرایط سختی در شیوع کرونا قرار دارند، از ۱۴ روز به هفت روز کاهش یافت.

در پایان مقرر شد مسائل حمل و نقلی به صورت چندجانبه (ایران، ازبکستان، ترکمنستان و هندوستان) و همکاری مناطق آزاد نیز به صورت دوجانبه توسط مسئولان دو کشور پیگیری شود.

گفتنی است، حجم تجارت خارجی ایران و ازبکستان در سال گذشته با رشد صد درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ مواجه بود.

لینک کوتاه: asriran.com/0037CG

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تاشکند سازمان توسعه تجارت ایران برقراری پرواز مستقیم وزیر سرمایه گذاری تجارت ترجیحی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۲۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 

گزارش‌ها حاکی است که ایران برای رشد ۱۰ برابری تجارت با آفریقا هدف‌گذاری کرده، اما عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل و نقل ارزان، مستمر و فراگیر و همچنین وجود مانع جابجایی مستقیم ارز و پول، از جمله موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقاست که باید برطرف شود.

به گزارش ایسنا، امسال همزمان با اکسپو ۲۰۲۴، دومین اجلاس همکاری‌های ایران و آفریقا برگزار شد که پیش بینی شده بود بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در این اجلاس حضور پیدا کنند.

طی سال‌های اخیر بارها بر اهمیت و ظرفیت‌های قاره آفریقایی برای تجار ایرانی تاکید شده است. با این حال به نظر می‌رسد ایران و کشورهای آفریقایی از ظرفیت‌های یکدیگر مطلع نیستند.

به طور کلی تجارت ایران با آفریقا سالانه ۱.۲ میلیارد دلار است که ۱.۱ میلیارد دلار آن صادرات است. بیشترین میزان تجارت خارجی بین ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که تجارت خارجی با آفریقا به حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. اما این عدد در مقایسه با تجارت کشورهای دیگر با قاره آفریقا قابل توجه نیست و به همین دلیل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که برای تصاحب سهم بیشتر از بازار این قاره برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته است.

البته با توجه به اینکه حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده، سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که در بازارهای آفریقا کشورهایی مثل چین و هند نفوذ قوی دارند که رقابت با آنها برای ایران تا حدودی سخت است.

با این حال رئیس جمهور در اجلاس ایران و آفریقا که روز جمعه برگزار شد، تاکید کرد که هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری برای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در یک سال آینده به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و حتما باید به سمت هدف ۱۰ برابری حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین حرکت کنیم.

آنطور که یکی از مسئولان سازمان توسعه تجارت اخیرا توضیح داده، آمار تجارت با آفریقا بیشتر از عددهای اعلامی است، اما ایران به دلیل محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها، صادرات مستقیم به این کشورها ندارد و محصولات ایرانی از طریق کشور دوم مانند امارات، ترکیه، قطر و عمان به کشورها صادر می‌شود.

جزئیات تجارت ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۲

آنطور که اخیرا سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت توضیح داده، در سال گذشته ۳۹ کشور از قاره آفریقا، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم بودند. همچنین با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ بودیم.

در این میان هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار به صورت مستقیم بودند.

در رابطه با محصولات صادراتی به این قاره نیز باید گفت ۵۱ درصد صادرات ایران، مشتقات نفتی شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات ایران را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. همچنین مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی‌، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

در این میان ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

حدود ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بوده است.

قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است. با این حال به گفته دست‌اندکاران حوزه تجارت، عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان و مستمر و فراگیر و همچنین موانع جابجایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد از امروز
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • برقراری مجدد پرواز گرگان به آکتائو قزاقستان
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند