Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:53:15 GMT

ناظران افتخاری اصناف تهران را نظارت می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۳۴۳۱

ناظران افتخاری اصناف تهران را نظارت می‌کنند

سعید محمدی‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۴۰۰ بازرس به عنوان کارمند سازمان صمت تهران بر کار اصناف نظارت دارند اما این افراد بدن کمک مردم نمی توانند حجم وسیع اصناف تهران را نظارت کنند به همین دلیل همچون سال های قبل به دنبال استفاده از پتانسیل‌های مردمی در بحث نظارت هستیم.

وی افزایش میزان رصد بازار در خصوص تخلفات مندرج در قانون نظام صنفی، سالم‌سازی فضای کسب و کار، هدفمند شدن اقدامات ناظران در برخورد با تخلفات صنفی، ناامن شدن فضای بازار برای متخلفان، ایجاد امنیت و آرامش برای واحدهای صنفی و توسعه مشارکت مردمی در نظارت بر بازار را از اهداف طرح ناظران افتخاری برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته محمدی پور، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، به منظور پیشگیری از تخلفات اقتصادی و کنترل مناسب بازار، طرح های نظارتی متنوعی را اجرا می کند، یکی از برنامه های این سازمان بهره‌گیری از توان و پتانسیل مردمی در امر نظارت بر بازار در قالب "طرح ناظران افتخاری" است.

وی تصریح کرد: ناظر افتخاری به فردی اطلاق می‌شود که بدون قصد انتفاع، پس از طی فرآیند جذب، همکاری خود را با سازمان حمایت  از تولید کنندگان و مصرف کنندگان یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آغاز می‌کند و ضمن رصد بازار در صورت مشاهده تخلف واحدهای صنفی به صورت محرمانه و بدون اعلام به متصدی واحد مذکور، موضوعات تخلف را با روش‌های در نظر گرفته شده ثبت و برای پیگیری و انجام مراحل بعدی به این سازمان ارسال می‌کند.

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، تمام کارمندان دولت، استادان دانشگاه، آموزگاران، نیروهای بسیجی، کارکنان سپاه و ارتش و کسبه با حداقل مدرک دیپلم که درکی از جامعه اقتصادی پیرامون دارند و در جایی مشغول به کار و دارای حسن شهرت باشند، می‌توانند به عنوان ناظران افتخاری بر اصناف نظارت داشته باشند.

محمدی پور بیان کرد: واحدی به نام ناظران افتخاری در سازمان صمت وجود دارد که ناظران افتخاری بعد از پرکردن فرم عضویت و پس از تایید و اختصاص دادن یک کد پرسنلی برای آنها زمانی که این افراد برای گرفتن دفترچه همراه نما به بخش مورد نظر مراجعه می کنند توضیحاتی پیرامون چگونگی تشخیص برخی از تخلفات به آنها آموزش داده می شود.  

 وی با بیان اینکه دفترچه همراه‌نما متشکل از برگه هایی برای ارائه گزارش تخلفات است که پس از تکمیل شدن ناظران افتخاری باید آن را برای ما ارسال کنند، اضافه کرد: قراردادی با اداره پست استان تهران در خصوص تحویل و ارسال رایگان دفترچه منعقد شده و افراد بدون هیچگونه هزینه‌ای می‌تواند گزارش تخلفات را برای سازمان صمت ارسال کنند.

 معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: ناظران با هماهنگی مداوم با مراجع ذیربط در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید در جامعه حاضر و گزارش های تخلفات اقتصادی را به صورت مستدل، منطقی و صحیح از طریق مکاتبه پستی و سایت اینترنتی برای این سازمان ارسال کنند.

محمدی پور در خصوص علت به کار نگرفتن افراد بیکار نیز با بیان اینکه مهمترین دلیل به کار نگرفتن افراد بیکار به عنوان ناظر افتخاری جلوگیری از فساد است، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از تداخل کاری بین وظایف بازرسان و ناظران افتخاری و با توجه به نامحسوس بودن شیوه کار، ناظران باید از معرفی خود به واحدهای صنفی خودداری کنند.

وی گفت: در ارزیابی گزارش های تخلفات اقتصادی کمیت مد نظر نیست بلکه میزان گزارشات درست مد نظر  است و در همایشی که هر ساله برگزار می شود از ناظرانی که بیشترین گزارش درست و منجر به کشف تخلف را ارئه داده‌اند، تجلیل می شود.

 معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: محدودیت زمان برای ثبت نام ناظران افتخاری وجود ندارد متقاضیان هر زمان که تمایل داشتند می توانند برای تکمیل فرم نظارت افتخاری به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران واحد ناظران افتخاری مراجعه کنند.

محمدی پور بیان کرد: از ۱۶ تا ۳۱ تیرماه امسال در مجموع ۹۶۴ شکایت از نانوایی‌ها به سامانه ۱۲۴  گزارش شده که بیشترین شکایت ها مربوط به مناطق ۲، ۵، ۳و۶ و کمترین شکایت ها مربوط به مناطق ۱۸، ۹ و ۸ است.

وی ادامه داد: بیشترین شکایت مردم از نانوایی ها در خصوص کم فروشی، گرانفروشی و بی کیفیت بودن نان بوده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از هموطنان خواست شکایات وگزارش‌های خود را در خصوص کم فروشی، درج نکردن قیمت و عرضه خارج از شبکه از طریق تماس با سامانه ۱۲۴ با کارشناسان این سازمان در میان بگذارند.

برچسب‌ها سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران اصناف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران اصناف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران اصناف معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران ناظران افتخاری محمدی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت سنجش کیفی روند نظارت بازرسان بر بازار

در دومین جلسه کمیته اقدام مشترک ستاد تنظیم بازار استان اعضا بر لزوم کیفی سازی نظارت‌ها بر واحد‌های خرده فروشی و تشدید بازرسی‌ها بر واحد‌های تولیدی تاکید کردند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در حاشیه این جلسه گفت: در این جلسه نمایندگان سازمان‌های صمت، جهاد کشاورزی و اتاق اصناف گزارش‌های عملکرد بازرسی‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های خود را ارائه کردند.

نوراللهی افزود: بر اساس قانون انتزاع نظارت و بازرسی برواحد‌های خرده فروشی از سازمان جهاد کشاورزی به سازمان صمت انتقال یافت و امید است کیفی سازی بازرسی‌ها وتشدید نظارت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

دبیر این جلسه نیز گفت: در حوزه تشکیل پرونده‌های بازرسی مهم ملی جایگاه خوبی در کشور نداریم و امید است با همکاری دستگاه‌های نظارتی بتوانیم علاوه بر نظارت بر واحد‌های خرده فروشی، بازرسی‌های ویژه از واحد‌های تولید و بنکداری‌های عرضه کننده کالا‌های اساسی مردم که نقش بازدارنده در بروز تخلفات دارد، داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • شهادت مدال افتخاری که بر سینه شهید محبعلی می‌درخشد
  • ضرورت سنجش کیفی روند نظارت بازرسان بر بازار
  • لزوم کیفی سازی نظارت بازرسان بر بازار
  • اسامی ناظران ویژه انضباطی هفته ۲۶ لیگ برتر فوتبال
  • اعلام اسامی ناظران ویژه انضباطی در هفته بیست و ششم لیگ برتر
  • مدیرکل نظارت، کنترل فنی و استاندارد سازمان نقشه‌برداری معرفی شد
  • پولشویی
  • جنتی: نادیده گرفتن تخلفات امام جمعه تهران، دهن کجی به مردم است
  • نظارت بر فیلم‌های خارجی و چند ابهام    
  • همه واحدهای صنفی باید کد یکتا خود را دریافت کنند