Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال وقوع زلزله بم در سال ۱۳۸۲، نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران در اولویت اول برنامه‌ها و اقدامات سازمان نوسازی قرار گرفت و این سازمان با تهیه طرح‌های منظر شهری و در ادامه راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری و نیز تدوین و اجرایی کردن بسته تشویقی، موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده را با هدف کاهش آسیب‌پذیری این بافت‌ها در برابر زلزله مدنظر قرار داد و تاکنون با نوسازی ۴۵ درصد ازاین بافت‌ها، زندگی حدود ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان تهران از ایمنی نسبی در مقابل زلزله برخوردار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی در این فرآیند بالغ بر ۳۵۰ هزار واحد مسکونی تولید و علاوه بر جایگزینی خانه‌های فرسوده با خانه‌های نوساز، واحدهای تولیدی مازاد، بخشی از نیازهای سکونتی شهروندان را پاسخ داده است. واحدهای مسکونی که به دلیل قابل استطاعت بودن، در قیاس با واحدهای مسکونی ایجاد شده در سایر بخش‌های شهر، توانسته‌اند پذیرای زوج‌های جوان و خانوارهای طبقه متوسط و تا حدودی کم برخوردار باشند.

نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهر تهران در سال‌های گذشته با وجود اهمیت فراوان آن، ضروری بود به طور متوازن و همراه با تأمین خدمات مورد نیاز پیش رود و در کنار ساخت و سازها، ارتقای کیفیت محیطی این محدوده‌ها هم مورد توجه قرار گیرد. به‌همین دلیل از سال ۱۳۹۷ بودجه‌هایی برای تأمین خدمات و بهبود کیفیت عرصه‌های عمومی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد پیش‌بینی و در کنار نوسازی مسکن که کماکان به عنوان یکی از اولویت‌ها دنبال می‌شد، سایر مسائل محلات و مطالبات ساکنان آن‌ها که خواهان تأمین خدمات، مناسب‌سازی محیط و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی بودند، در قالب برنامه توسعه محله مد نظر قرار گرفت. در همین راستا، با استقرار حدود ۶۰ دفتر توسعه محله در قریب به ۱۸۰ محله و تدوین برنامه توسعه برای هرکدام از محلات، تعداد زیادی پروژه بهسازی محیطی (در قالب ۶۰ پروژه و در مساحتی بالغ بر ۳۰ هکتار) در دستور کار گرفت که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها در مرحله بهره‌برداری و مراحل پایانی اجرا هستند. سه مرکز خدماتی و سه بوستان محله‌ای اجرا شد و احداث ۱۳۹۴ واحد پارکینگ با پیشرفت ۵۰ درصد در دست اقدام می‌باشد. برای بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی ساکنان و توانمندسازی اجتماع محلی حدود ۲۰ پروژه در دست پی‌گیری است. بدیهی است برنامه‌ریزی، رصد و پایش این حجم از اقدامات در ۱۸۰ محله تهران در بستری هوشمند، نیاز ضروری این فرآیند بود و به این منظور پیشخوان توسعه محله راه‌اندازی شده است تا شاخص‌های توسعه محلات و تغییر و بهبود آن‌ها در اثر اقدامات صورت‌گرفته مورد ارزیابی مداوم قرار گیرد و از این طریق برنامه‌ها و بودجه‌های پیش‌بینی‌شده با هدفمندی و در نظر گرفتن اولویت‌های اجرایی محلات توأم شود.

علاوه بر محلات و پهنه‌های سکونتی که با رویکرد توسعه محله‌ای، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در آن‌ها انجام می‌گیرد، عرصه‌هایی در شهر تهران وجود دارد که محل سکونت نبوده و در گذشته محل استقرار صنایع، کارگاه‌ها، انبار و بار انداز، حمل‌ونقل و مواردی از این دست بوده و در شرایط فعلی استفاده بهینه‌ای از آن‌ها به‌عمل نمی‌آید. اراضی بایر و بلااستفاده را نیز می‌توان به این محدوده‌ها اضافه کرد. این عرصه‌ها وسعت قابل توجهی در تهران دارند و در اغلب شهرهای دنیا، اقدامات بازآفرینی شهری معطوف به برنامه‌ریزی و توسعه مجدد این عرصه‌ها است. موضوعی که در برنامه‌های نوسازی شهر تهران چندان به آن پرداخته نشده بود. از همین رو، سازمان نوسازی با شناسایی این عرصه‌ها و تعریف پروژه‌های بازآفرینی شهری در آن‌ها، در صدد برآمد علاوه بر نوسازی بافت‌های فرسوده سکونتگاهی، با توسعه مجدد عرصه‌های غیرسکونتگاهی، نوسازی و بازآفرینی کل شهر تهران را مدنظر قرار داده و شرایط مناسبی برای ارتقای زیست‌پذیری شهر و تقویت قابلیت‌های رقابتی آن فراهم کند.

طرح‌های بازآفرینی محور شارباغ (فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران-تبریز)، خیابان فدائیان اسلام، کارخانه سیمان ری، کوره‌های آجرپزی منطقه ۱۹، عرصه‌های ناکارآمد و رها شده منطقه ۱۸، پروژه‌هایی هستند که طی آن‌ها بخش قابل توجهی از عرصه‌های ناکارآمد شهر (در مساحتی بالغ بر ۱۶۰۰ هکتار) که به دلیل شرایط نامناسب محیطی و عاری بودن از حیات، به فضاهای بی‌دفاع شهری تبدیل شده‌اند، تعیین تکلیف شده و امکان سرمایه‌گذاری و رونق خواهند داشت. در بازآفرینی این محدوده‌ها، ایجاد حیات و سرزندگی اهمیت فراوان داشته و بر این مبنا، با اختلاطی از کاربری‌ها و احیای سکونت در آن‌ها سعی شده است، فضاهای سرزنده، با کیفیت و ایمن برای شهروندان ایجاد شود.

در کنار برنامه‌ها و اقدامات توسعه محله‌ای در پهنه‌های سکونتی و بازآفرینی شهری در عرصه‌های ناکارآمد غیر سکونتگاهی، که مأموریت‌های اصلی سازمان نوسازی برای نوسازی و بازآفرینی شهر تهران را شامل می‌شوند، اقدامات دیگری نیز صورت می‌گیرد که هدف آن‌ها پشتیبانی از انجام به موقع و مناسب مأموریت‌های اصلی است. اقدامات پشتیبان معطوف به مدیریت همکارانه برای جلب مشارکت دستگاه‌های ذیربط، اجتماع محلی و سایر دخیلان بوده و عموماً در قالب ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران و نیز ستادهای بازآفرینی مناطق دنبال می‌شود. تأمین مسکن جایگزین اقدام دیگری است که با مشارکت سرمایه گذارن در قالب ۱۱ پروژه و با ظرفیت تولید حدود چهار هزار واحد مسکونی در دست اجراست تا به پشتوانه واحدهای مسکونی تولید شده، امکان آزادسازی اراضی برای تأمین خدمات در سطح محلات فراهم ‌شود. چرا که تملک نقدی به این دلیل که جابجایی ساکنان و یا احتمال بی‌خانمان شدن خانوارها را در پی دارد، برای تأمین اراضی مورد نیاز ایجاد خدمات روش مناسبی نبوده و تغییر قیمت‌ها و عدم تمایل مالکان برای واگذاری ملک خود، برنامه‌های ایجاد خدمات را با مشکل مواجه می‌نماید. اما اعطای مسکن معوض در پروژه‌های همجوار محلات، سبب می‌شود مالکان رغبت بیشتری برای واگذاری ملک خود داشته باشند و روند توسعه محلات با سرعت مناسبی پیش رود. در پروژه‌های مسکن جایگزین بخشی از واحدها نیز به صورت استیجاری در اختیار خانوارهای کم درآمد قرار می‌گیرد. از اقدامات مهم دیگر در این حوزه می‌توان به تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی و پی‌گیری و پیش‌بینی بودجه‌های مناسب سنواتی اشاره کرد. ذکر این نکته لازم است که در سال‌های اخیر به تناسب جامعیت رویکردها و اقدامات، رشد مناسبی را در بودجه‌های نوسازی شاهد بوده‌ایم و رقم آن از ۳۷۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ به حدود پنج هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بافت های فرسوده بازآفرینی شهر سازمان نوسازی برنامه ریزی تأمین خدمات توسعه محله شهر تهران برنامه ها بافت ها عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۳۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که تا کمتر از سه ماه دیگر باید کاروان ورزش ایران در المپیک 2024 پاریس شرکت کند و سپس بازی های داخل سالن آسیا و همچنین المپیک زمستانی را در سال جاری در پیش دارد، بودجه مدنظر این کمیته از سوی مجلس رد شده و کاهش یافته است.

مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد کاهش بودجه کمیته ملی المپیک عنوان کرد: "در مورد بودجه  رایزنی خوبی با سازمان برنامه ریزی بودجه داشتیم اما در  لایحه  بودجه که به مجلس رفت، ردیف اصلی بودجه ما که مربوط به رویدادهای بین المللی بود، حذف شد و  سازمان برنامه‌ریزی و بودجه تلاش کرد و قسمتی از آن عدد برگشت تا برای سه رویداد  مشکلی نداشته باشیم اما اگر آن عدد تغییر نمی کرد بودجه خوبی داشتیم. شاید الان بودجه رشد زیادی نداشته باشد اما باز هم در مجلس در حال بررسی است و اصلاحات اولیه صورت گرفته و منتظر رقم نهایی هستیم."

او در بخش بعدی این اتفاق را یک شوک بزرگ در سال المپیک می داند: "انتظار نبود در سال المپیک چنین اتفاقی برای بودجه کمیته ملی المپیک رخ دهد. شوک بزرگی در سال ۱۴۰۳ به کمیته ملی المپیک وارد شد. دلیل اینکه جلسه قبلی هیات اجرایی هم کنسل شد این بود که اعضای هیئت اجرایی، رئیس و من به عنوان دبیرکل با کمک سازمان برنامه‌ریزی و بودجه در تلاش بودیم تا بخشی زیادی از اشکالاتی که در لایحه بودجه کمیته ملی المپیک بود را اصلاح کنیم. عدد ۳۸۰ میلیارد تومانی را سازمان برنامه‌ریزی و بودجه برای ما اصلاح کرد. قرار شد کمیسیون تلفیق و کمیسیون فرهنگی مجلس هم کمکی به ما داشته باشند و اگر این دو اتفاق رخ دهد عدد ۵۰۰ میلیارد تومانی که از ما کم کرده بودند حدودا برمی‌گردد. امیدوارم با این اصلاح و کمک مازادی که در مجلس می‌شود، این گره‌ها باز شود. امیدواریم این مشکل حل شود. سال گذشته تنها یک رویداد رسمی داشتیم اما امسال سه رویداد در پیش رو داریم. "

دیگر خبرها

  • شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!
  • اقدامات فرهنگی باید باعث امیدآفرینی در جامعه شود
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر
  • نوسازی ۷ برابری اتوبوس های پایتخت نسبت به دوره قبل مدیریت شهری
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود