Web Analytics Made Easy - Statcounter

کم کم بوی محرم به مشام می رسد و بیرق عزای امام حسین (ع) در کوچه و خیابان و بر سردرب مساجد و حسینیه ها برافراشته می شود اما امسال آیین های عزاداری به دلیل شیوع ویروس کرونا با حساسیت بیشتری برگزار می شود و باید تلاش کرد شور و شعور حسینی را توأمان کرد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ شاید تا قبل از ورود ویروس کرونا و تهدید سلامتی مردم، کسی فکر نمی کرد برای برپایی خیمه عزای امام حسین (ع) باید اما و اگر تعیین کرد اما متاسفانه این ویروس خطرناک شرایط را طوری پیش برده که باید سیاست های خاص منطبق بر پروتکل های بهداشتی ناظر بر فعالیت های عزاداری ماه محرم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«حسن روحانی» رییس جمهور اوایل مردادماه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اهمیت ویژه مراسم سوگواری حضرت امام حسین(ع) و بهره‌های فراوان معنوی آن برای جامعه که نمی‌توان از آن چشم پوشید، گفته بود: توسل به ائمه اطهار(ع) و به خصوص بهره‌مندی‌های معنوی مردم از آئین‌های مرتبط با سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده و برگزاری این آئین شکوهمند یک ضرورت قطعی است.

 

وی تاکید کرده بود بر همین اساس می‌بایست با توجه به تجربه موثر و قابل تقدیر همکاری و همراهی مردم، دستورالعمل‌های مناسب برای برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در ایام محرم و صفر طراحی شود.

 

هفته گذشته دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد که بر اساس آن، مسئولیت اجرای دستورالعمل مراسم عزاداری ماه محرم و صفر با سازمان تبلیغات اسلامی است و با تشکیل کارگروه برگزاری مراسم عزاداری و مشارکت نمایندگان هیئت ها، مداحان، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بسیج، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاههای مرتبط اجرا می شود.

 

بر اساس این دستورالعمل، مراسم عزاداری ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می شود، زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید دو ساعت باشد، جابه جایی هیئت ها، دسته روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم و بدون جا به جایی مجاز است.

 

همچنین استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری است و فاصله گذاری حداقل دو متری در همه مراحل این مراسم باید رعایت شود، ضمن اینکه پیش بینی های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیر حضوری در جاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم حضوری نیست باید انجام شود.

 

در مورد نذورات نیز در دستورالعمل ماه محرم آمده است: هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و  چای در همه استان ها و شهرستان ها ممنوع است.

 

«دکتر سعید نمکی» وزیر بهداشت در نامه ای با اشاره به تلاش های انجام شده برای مدیریت کرونا، خطاب به ملت ایران گفته است: می خواهیم آنگونه که رهبر فرزانه مان فرمودند با رعایت صد در صد شیوه نامه ها با بزرگداشت باشکوه حماسه کربلا و عاشورا، الگویی بی بدیل از شور آمیخته با شعور حسینی به پا کنیم و نگذاریم هرگونه خیز احتمالی بیماری را دشمنان به حساب عزاداران محرم ثبت کنند.

 

«حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی» نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی هم در گفتار هفتگی جمعه مرکز خراسان شمالی گفت: مراسم عزاداری محرم امسال را هوشمندانه برگزار کنیم تا دشمنان، محرم را حربه ای علیه محرم قرار ندهند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی، عاشورا را مباهله عملی امام حسین(ع) در مقابل جبهه یزیدیان دانست و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد برگزاری مراسم محرم امسال گفت: حفظ جان واجب و عزاداری مستحب است، بنابراین ما تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و اگر صدای غیر شنیده شود، آن صدا صدای منحرف است.

 

آیت الله یعقوبی بیان کرد: دشمنان نظام اسلامی درصدد آن هستند تا از محرم حربه ای علیه محرم تدارک ببینند بنابراین باید هوشمندانه مراسم عزاداری امسال را برگزار کنیم به گونه ای که با فضاسازی شهری رنگ عزاداری های ما پررنگ تر شود و منازلمان و ورودی و خروجی شهرها رنگ عزاداری بگیرد.

 

«محمدعلی شجاعی» استاندار خراسان شمالی هم در تازه ترین نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم هستیم لذا برگزاری مراسم مذهبی در این ایام و حفظ جان مردم دو هدف اساسی و اصلی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا است.

 

وی اظهارداشت: بنا بر مصوبه ستاد ملی کرونا مراسم مذهبی فقط در فضاهای غیر مسقف برگزار خواهد شد لذا تا ۴۸ ساعت آینده فرمانداران با همکاری ائمه جمعه و سازمان تبلیغات فضاهای مورد نظر را مشخص کنند.

 


شجاعی با تاکید بر این نکته که بند به بند مصوبات ستاد باید توسط صداوسیما برای مردم اطلاع رسانی شود، افزود: همچنین باید به مردم اطلاع رسانی شود که امسال نذورات خود را صرف خرید اقلام بهداشتی کنند و این به معنای تسلط دانایی است.

 

«حجت الاسلام علی خادمی» مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی هم در تبیین برنامه های محرم سال 1442، اظهارکرد: با توجه به اینکه اجرای برنامه های محرم و صفر دستور شخص رییس جمهوری است و با توجه به شرایط شیوع کرونا، موضوع پیوند سلامت عزاداران و اجرای آیین های عزاداری از نکات مهمی است که مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید در راستای اجرای برنامه های محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اظهارکرد: دستورالعمل مراسم عزاداری محرم به تمام هیئت های مذهبی ابلاغ شده که در صورت تخلف ابتدا تذکر شفاهی و بعد کتبی اعلام می شود و در صورت تکرار تخلف، لغو امتیاز می شوند.

 

وی با تأکید بر اینکه همه هیئت های مذهبی باید آگاه باشند شرعاً، قانوناً و اخلاقاً، حفظ سلامتی عزاداران واجب است و باید سلامت مردم تضمین شود، افزود: بر اساس دستورالعمل ماه محرم، هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات باید به سمت قرارگاه مواسات هدایت شود.

 

حجت الاسلام خادمی به موضوع نظارت و بازرسی از هئیت های مذهبی در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی هم اشاره کرد و با بیان اینکه برای نظارت بهتر و بیشتر هر یک از شهرها به چندین منطقه تقسیم بندی شده است، افزود: بجنورد هم به 10 منطقه تقسیم شده که در هر یک از این مناطق همکاران ما موظف به حضور در برنامه قبل از آغاز مراسم و نیم ساعت پس از پایان برنامه هستند تا به طور کامل موارد را ارزیابی کنند.

 

وی با بیان اینکه در هر هیئت مذهبی سه نفر به عنوان رابطان بهداشتی حسینی هم مشخص شده اند، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی هم در قالب گروه های ناظر خودرویی سیار، بر رفتارهای بهداشتی هیئت های عزاداری نظارت می کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، فاصله ‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و حتی‌المقدور برگزاری مجالس در فضای باز و یا در فضای بسته با 25 درصد ظرفیت و برگزاری برنامه در کمتر از دو ساعت را از دیگر موارد مورد انتظار دستورالعمل های بهداشتی اعلام کرد.

 

 

لازم به یادآوری است؛ در دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر آمده است: از رسانه ها خواسته شده که توصیه های بهداشتی مبنی بر رعایت اصول پیشگیری از ابتلا را انتشار دهند و محتواهایی لازم را به روش های مختلف برای آموزش همگانی به منظور رعایت اصول بهداشتی انجام دهند و از انتشار مطالب انحرافی، جناحی، حاشیه ای، اختلافی، تقابلی و مطالب با منبع هویت نامعلوم  پرهیز کنند و همچنین طراحی و ترویج الگوهای جدید عزاداری از جمله هر خانه یک حسینیه با نصب پرچم جلوی در منازل و برگزاری جلسات سخنرانی آنلاین و ترویج ایجاد پویش نذر ماسک و نذر ارزاق از دیگر بندهای این دستورالعمل است.

 

 

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرق عزا مبارزه با کرونا ماه محرم برگزاری مراسم عزاداری عزاداری ماه محرم ماه محرم و صفر خراسان شمالی امام حسین ستاد ملی هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری امام جعفر صادق (ع) در شهرکرد

دریافت 27 MB

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم عزاداری امام جعفر صادق (ع) در شهرکرد برگزار شد.

کد خبر 6096655

دیگر خبرها

  • مراسم عزاداری امام جعفر صادق (ع) در شهرکرد
  • برگزاری مراسم عزاداری در ساوجبلاغ
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسم عزاداری ششمین اختر تابناک امامت در شهر انابد + تصاویر
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در چهاربرج + فیلم و تصاویر
  • برگزاری مراسم عزاداری شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در مهردشت +فیلم
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان