Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-03@04:08:35 GMT

معیشت بسیاری از سینماگران به خطر افتاده است

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۴۲۳۳

معیشت بسیاری از سینماگران به خطر افتاده است

به گزارش افکارنیوز،

پژمان مظاهری‌پور که در انتخابات اخیر خانه سینما به نمایندگی از انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره دوره پانزدهم انتخاب شده است، درباره‌ مسائل مهمی که در تصمیم‌گیری‌های اخیر این هیات مدیره باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: معیشت بسیاری از اهالی سینمای ایران که مستندسازان هم جزیی از آن‌ها هستند به خطر افتاده، اقتصاد سینما در زمینه پخش با مشکل مواجه شده و این موضوع در پیش تولید و تولید فیلم‌ها هم موثر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا خانه سینما با توجه به نقش مهمی که در اختیار دارد باید بتواند به شغل، معیشت و وضعیت سینمای ایران رسیدگی کند.

اخبار فرهنگ و هنر - وی با تاکید بر این که هیات مدیره خانه سینما خود را مسئول و متعهد نسبت به تمامی اصناف می‌داند، تصریح کرد: تمامی اصناف حتی آن دست از اصنافی که دارای شماره شناسه ملی نیستند، باید از تمامی امتیازاتی که اعطا می‌شود برخوردار شوند.

مظاهری‌پور پرداخت بیمه‌های درمانی، بیکاری و همچنین فراهم آوردن امکان معیشت برای سینما گران را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: سینماگری که نتواند درآمد حداقلی داشته باشد ناچار است شغلش را رها کند. این شخص شاید شغل پردرآمدتری بیابد، اما سینما از نیروهای انسانی تهی خواهد شد. به مرور و با کاهش نیروی انسانی، کیفیت پروژه‌ها کاهش می‌یابد و طبیعتاً جشنواره‌های سینمایی هم از غنای کمتری برخوردار خواهند شد.

وی افزود: امیدواریم با مشارکت تمامی اصناف و اعضایی که ما نماینده آن‌ها هستیم، راه چاره‌ای برای عبور سینما از بحرانی که کشور به آن گرفتار شده است، بیابیم. این موضوع که چه میزان در این راه موفق خواهیم بود نیازمند زمان است.

این مستندساز با بیان اینکه با حمایت تمامی اصناف موفق خواهیم شد فعالیتی جمعی و سندیکایی انجام دهیم، ادامه داد: سال‌ها پیش صندوق اعتباری هنر ایجاد شد تا اعتبار لازم را برای خانه سینما، موسیقی، تئاتر و... در چنین روزهایی تامین کند. به نظر می‌رسد در شرایط حاضر رضایتی از این صندوق وجود ندارد و بیمه‌های تکمیلی با وجود قولی که داده شده بود که تا شهریور تمدید می‌شوند، کارکرد ندارند و بسیاری از حق بیمه‌ها پرداخت نشده‌اند! باید دید این اعتبارات از کجا می‌آید؟ چگونه می‌توان به این صندوق کمک کرد و خانه سینما چه اعتباراتی را می‌تواند از سرانه ملی برای سینماگران جذب کند؟

مظاهری‌پور درباره شیوه‌های تامین اعتبارات توضیح داد: ما هنرمندان در حال فعالیت برای فرهنگ و هنر این کشور هستیم و سهمی از درآمد ملی‌مان داریم که اندازه این سهم باید مشابه با باقی کارمندان دولتی، کارگران و نهادهایی که در چنین شرایطی در حال دریافت اعتبار هستند، باشد. ما عمری برای این سینما زحمت کشیدیم و مسلماً اشکالی ندارد حال برای ما هزینه شود.

کارگردان مستند «تخت سلیمان» در پاسخ به این پرسش که آیا تامین این اعتبارات کمکی به پرداخت بیمه‌های بیکاری هم خواهد کرد، گفت: شغل مستندسازی در وزارت کار به ثبت رسیده است، اما برخی موانع حقوقی و قانونی وجود دارد که باید رفع شود. طبق تعریفی که در قوانین داریم شخصی کار می‌کند، شخصی کارفرماست و دیگری دولت. باید رابطه‌ای سه‌جانبه میان کارگر، کارفرما و دولت ایجاد شود و کارفرما باید بتواند حق و حقوق کارگر را بپردازد. مسلماً دولت باید شرایطی را برای کارفرمایان فراهم کند که آن‌ها هم بتوانند از نیروهای خود حمایت کنند.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: سینمای ایران از اسفندماه درگیر کرونا شده است. بیماری کووید ۱۹ سینماها را تعطیل کرده و بحران بی‌سابقه‌ای را برای سینما رقم زده است. باید برای حل این بحران کوشید اما در نظر داشته باشیم که سینمای مستند ما سالیان درازی است که درگیر کووید ۱۹ است و همواره چون پخش و اکران بسامانی نداشته، با وجود این که فیلم‌ها و فیلمسازان خوبی را تقدیم سینمای ایران کرده، شرایطی مشابه با این روزها داشته است. امیدوارم سینمای مستند همراه با سینمای قصه‌گو از امکانات لازم برخوردار شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سینمای ایران خانه سینما سینما خانه سینما سینمای ایران سینماگر ایرانی سینمای ایران تمامی اصناف خانه سینما بیمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۴۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم دورتموند: پی‌اس‌جی هر چه می‌زند گل نمی‌‌شود

به گزارش "ورزش سه"، پاری سن ژرمن در بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل دورتموند با یک گل عقب افتاده و تمام تلاشش را برای جبران این اختلاف به کار گرفته است.

دورتموند روی ضربه نیکلاس فولکروگ در دقیقه 37 جلو افتاده و در نیمه دوم هم این برتری را حفظ کرده است. پی‌اس‌جی اگر کمی خوش شانس بود این نتیجه باید دقایق قبل تغییر می‌کرد اما تیرک دروازه مانع از گلزنی شاگردان لوئیس انریکه شد؛ نه یک بار، بلکه دو بار!

در دقیقه 51 کیلیان امباپه به همراه توپ از سمت راست وارد محوطه جریمه دورتموند شد و پس از کمی مکث تصمیم گرفت و با ضربه فنی پای راست توپ را دور از دستان گریگور کوبل به تیرک عمودی دروازه زد.

این توپ که قدرت زیادی داشت از پشت دروازه‌بان عبور کرد و در فاصله چند قدمی امباپه حرکت می‌کرد که اشرف حکیمی آن را دریافت و به لوکاس بارکولا پاس داد.

این بار بارکولا فرصت را مناسب دید و با ضربه زمینی توپ را به سمت راست دروازه فرستاد که دیگر تیرک عمودی دروازه‌ تیم میزبان لرزید و این بار مدافعان آن را به خوبی  دفع کردند.

دیگر خبرها

  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • طلسم دورتموند: پی‌اس‌جی هر چه می‌زند گل نمی‌‌شود
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • امروز با جامی: قتل عاشق بهانه افتاده ست
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران