Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود عنوان طرحی است که با هدف حل مشکلات و احیای زاینده رود پس از ماه‌ها بررسی، اوایل مرداد امسال در جلسه کارگروه احیای رودخانه زاینده رود به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا، مسعود میرمحمد صادقی روز یکشنبه در نشست خبری و تجلیل از خبرنگاران فعال حوزه آب در سالن اجتماعات این نهاد افزود: مشکلات آبی منطقه مرکزی ایران و بویژه زاینده رود با دشمنی و کشمکش حل نمی‌شود و ابزار گفت و گو و حل مساله برای این امر باید مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه نمونه مناسبی برای حل یک معضل ملی در موضوع آب است، ادامه داد: بر همین اساس کارگروه مشابهی برای زاینده رود شکل گرفت، این نقشه راه و کارگروه مرتبط با آن جایگزین شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود که پیش‌تر وزیر نیرو ریاست آن را بر عهده داشت شد و سهم ویژه ای در حل مناقشات آبی در بالادست و پایین دست رودخانه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه حل معضلات آبی موضوعی چند وجهی است و فقط مختص یک نهاد یا سازمان نیست، اظهارداشت: بر همین اساس برای تدوین این نقشه راه از نظرات مسئولان وزارت نیرو، کشاورزی، صنعت معدن و تجارت کشور، سازمان محیط زیست، اتاق بازرگانی، صنف کشاورزی، سازمان برنامه بودجه و استانداران استان‌های مرتبط با این حوضه آبریز استفاده شده است.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه در کارگروه مرتبط با نقشه راه احیای زاینده رود چند مرحله (فاز ) وجود دارد، خاطرنشان کرد: شناخت و شفاف سازی مسائل حوضه زاینده رود مهم‌ترین ابعاد این نقشه راه به شمار می‌رود.

به گفته وی مقوله مدیریت آب در وزارت نیرو بجای شرکت های منطقه‌ای، به صورت مدیریت حوضه‌های آبریز در حال تغییر و تحول است و پس از این تغییر، شرکت‌های آب منطقه‌ای ذیل حوضه‌های آبریز فعالیت خواهند کرد.

میرمحمد صادقی اضافه کرد: مصوبات ۹ ماده‌ای حوضه آبریز زاینده رود در همان کارگروه احیای زاینده رود پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال ۹۳ با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه‌ها به تصویب شورای آب کشور رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در ادامه در ارتباط با طرح سد و تونل سوم کوهرنگ گفت: اکنون ساخت تونل این طرح تمام شده و به صورت موقت نیز امسال حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب پمپاژ آب بوسیله آن انجام گرفت.

وی پیشرفت فیزیکی سد سوم کوهرنگ  را ۴۶ درصد اعلام کرد و افزود: این سازه اکنون آماده بتن ریزی است و امیدواریم تا یکی ۲ سال آینده بطور کامل بهره برداری شود.

میرمحمد صادقی با اشاره به حل مشکلات اجتماعی مرتبط با این طرح خاطرنشان کرد: امیدواریم خرید اراضی محدوده این طرح همزمان با اجرای طرح انجام شود.

در پایان این نشست از خبرنگاران فعال حوزه آب تجلیل و خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان اصفهان بعنوان رسانه برتر و ممتاز در این مقوله معرفی شد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.

برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود آب و فاضلاب شرکت آب منطقه ای اصفهان سد زاینده رود وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود آب و فاضلاب شرکت آب منطقه ای اصفهان سد زاینده رود وزارت نیرو شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود آب و فاضلاب شرکت آب منطقه ای اصفهان سد زاینده رود وزارت نیرو شرکت آب منطقه ای اصفهان حوضه آبریز زاینده رود نقشه راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۵۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب اِلمان نقشه ایران با محوریت روز کار و کارگر در کرمان

سرپرست شهرداری منطقه یک کرمان از نصب اِلمان نقشه ایران با محوریت روز کار و کارگر در چهارراه شهدای کارگر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، حسین سعید اظهار کرد: این اِلمان در ابعاد ۳.۲۰ متر در ۲.۷۰ متر توسط نیروهای تأسیسات شهرداری منطقه یک کرمان ساخته شده است.

وی افزود: اِلمان نقشه ایران با محوریت موضوع کار و کارگر به‌مناسبت روز جهانی کار و کارگر در چهارراه شهدای کارگر شهر کرمان نصب شد.

کد خبر 749488

دیگر خبرها

  • نصب اِلمان نقشه ایران با محوریت روز کار و کارگر در کرمان
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • استخراج ۱۸۳ هزار بشکه نفت در بهمئی/ سد آبریز آرزویی بر دل مردم
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان