Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@23:24:26 GMT

آزادگان از روزهای اسارت می گویند

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۵۸۷۵

آزادگان از روزهای اسارت می گویند

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بیست و ششمین روز از مرداد ماه یادآور بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن عزیز در سال ۱۳۶۹ و فرصتی برای مرور رشادت‌های این غیور مردان است.

سال ۱۳۶۹ سالی پر تلاطم برای ملت ایران بود، روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ بالاخره جمهوری اسلامی ایران با سربلندی توانست رزمندگانی را که مجاهدانه از دین و شرف و خاک کشور دفاع کرده و در دست دشمن اسیر شده بودند، به وطن بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزاده سرافراز حاج محمد غلامی که قریب به ۹ سال از زندگی خود را در زندان‌ها و سلول‌های عراق گذرانده در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: به حسب تکلیف و پیروی از فرامین پیرجماران امام راحل، به کسب و کار خود در کشور کویت پشت پا زده و به ایران آمدم. در آن زمان ۲۰ ساله بودم که خودم را برای خدمت مقدس سربازی معرفی کردم و از مرکز پیاده شیراز راهی جبهه‌های جنگ شدم.

او گفت: قریب به شش ماه در جاده آبادان-ماهشهر بودم و سپس به پادگان مرکز پیاده شیراز برگشتم و از آنجا به مامویت سقز و گیلانغرب رفتم.

وی افزود: گیلانغرب منطقه‌ای حساس بود که ما جایگزین تیپ ذوالفقار شدیم و در پاتک دشمن در ۱۵ آذر سال ۶۰ به اسارت عراقی‌ها درآمدیم.

این جانباز ۵۵ درصدد لامردی افزود: زمانی که اسیر شدیم با بالگرد ما را به خانقین عراق برده و پس از بازجویی و کتک کاری به مرکز اطلاعات عراق بردند، که پس از ۹روز به اتاق‌هایی که بوی تعفن می‌داد و آب و غذا و امکانات اولیه نبود منتقل کردند به گونه‌ای که ۹۲ نفر از گردان ما که اسیر شده بودیم را در دو اتاق جا دادند.

این آزاده سرافراز تصریح کرد: اکثر آزاده‌ها زخمی شده بودند و سپس ما را به مدت دو روز به دژبانی عراق که جایی سوله مانند بود منتقل کردند و سپس راهی اردوگاه الانبار شدیم.

این جانباز دفاع مقدس خاطرنشان کرد: پس از شش ماه از اسارت، از صلیب سرخ به ارودگاه آمدند و برایمان کارت صادر کردند. خانواده‌هایمان هیچ اطلاعی از ما نداشتند، تا اینکهاز طریق نامه نگاری خانواده ام را مطلع کردم که در اسارت به سر می برم.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به سختی‌هایی که در اسارت متحمل شده، افزود: اذان گفتن و نماز خواندن ممنوع بود و به شدت با مراسم مذهبی مخالفت می‌کردند.

وی تصریح کرد: قریب به ۹ سال نیز در زندان موصل بودیم و شرایط زندگی خیلی سخت و جان سوز بود.

او به خاطرات حاج آقا ابوترابی و وجود ایشان در بین اسرا اشاره کرد و گفت: حاج آقا ابوترابی بود کلاس‌های قرآن و نهج البلاغه و… را تدریس می‌کرد و همه ما اسرا مدیون ایشان هستیم.

غلامی تصریح کرد: کلاس‌های آموزشی به صورت مخفیانه برگزار می‌شد و هر کسی که فن و حرفه‌ای را داشت به دیگران آموزش می‌داد، که بعضی‌ها حفظ قرآن، و نهج البلاغه را شروع کردند.

وی گفت‌: حجت الاسلام ابوترابی جو اسارت را طوری ساخته بود که از خانه خود نیز بهتر بود.

او بیان کرد: یک روز نگهبان‌های عراقی اعلام کردند که امروز صدام سخنرانی مهمی خواهد داشت، آنها حتی صدای بلندگوی داخل محوطه را بیشتر کرده تا پیام صدام پخش شود، رادیوی عراق همراه با مارش نظامی پیام صدام را مبنی بر تبادل اسرا اعلام کرد، و در اولین اقدام قرار شد تا تبادل اسرا به مرحله اجرا درآید. از این رو بیست ششم مرداد ماه به عنوان روز تبادل اسرای ایران و عراق از سوی دو کشور انتخاب شد.

حاج علی صفری نیز یکی دیگر از آزادگان دفاع مقدس است. وی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درمورد نحوه اسارت خود گفت: در نوجوانی به جبهه اعزام شدم و در ۲۵ آذرماه سال ۱۳۶۰ در گیلانغرب، تپه‌های شیاکوه به اسارت نیروهای عراقی در آمدم.

وی از شخصیت سیدآزادگان حاج آقا ابوترابی گفت: شخصیت حاج آقا ابوترابی همانند شخصیت حاج قاسم سلیمانی که محور مقاومت را زنده نگه داشت او نیز یک مکتب و یک الگو برای اسرا بود و همه ما اسرا مدیون ایشان هستیم.

وی در مورد تحولات جنگ و رسیدن خبرهای آن زمان به دست اسرا اظهار کرد: از رفتار عراقی‌ها، و اسرایی که جدیداً به ما ملحق می‌شدند متوجه می‌شدیم که در جبهه‌ها چه می‌گذرد.

وی در مورد نحوه اسارت خود تصریح کرد: در آذرماه سال ۱۳۶۰ در منطقه شیاکوه در حالی که سپاه و ارتش زیرآتش دشمن تا بن دندان مسلح بود، آنها را به عقب راندیم، و حوالی ساعت ۴ صبح بود که مجروح شدم، و شهیدان علی نعیمی، سید حسین هاشمی و شهید کرمی و ابراهیمی نیز از منطقه لامرد با ما بودند که به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

کد خبر 5000191

منبع: مهر

کلیدواژه: آزادگان جنگ تحمیلی دفاع مقدس جنگ تحمیلی لامرد ویروس کرونا روز خبرنگار محرم 99 بوشهر شیراز آمار کرونا ماه محرم شیوع کرونا عید غدیر خم شهرکرد گرگان قزوین کرمانشاه بیرجند حاج آقا ابوترابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۵۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاموس گلعاد: سنوار برای ما شروط تعیین می کند

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، عاموس گلعاد رئیس مرکز سیاست‌ها و استراتژی دانشگاه ریخمان رژیم صهیونیستی و رئیس سابق اداره سیاسی و امنیتی وزارت امنیت این رژیم نقش محوری یحیی سنوار رهبر جنبش حماس در غزه در مذاکرات جاری برای تبادل اسرا را مورد بررسی قرار داد.

گلعاد در گفتگو با رادیو ۱۰۳ اف ام رژیم صهیونیست گفت: سنوار می‌خواهد ما از غره عقب نشینی کنیم و اعتقاد دارد می‌تواند سازمان تحت کنترل خود را مجدداً بازسازی کند. وی به نوبه خود موفقیت‌های استراتژیک زیادی به دست آورده و می‌تواند به عقب نشینی کامل ما دست یابد و برای آن تلاش می‌کند.

 گلعاد افزود: کابینه اسرائیل هیچ استراتژی مشخصی ندارد اما سنوار استراتژی روشنی دارد و آن بازگشت به قدرت است. برای ما نیز مساله بسیار مهم بازگشت اسرا است. ما باید بازگرداندن ۱۳۳ اسیر ربوده شده خود را در رأس اولویت‌ها قرار دهیم. 

گلعاد تاکید کرد: ورود به رفح بازگشت اسرا را تضمین نمی‌کند، این یک استراتژی نیست، ما هیچ استراتژی مشخصی نداریم، پس از گذشت بیش از ۶ ماه از جنگ سنوار هنوز زنده است و شروطی را برای ما تعیین می‌کند و ما در انتظار پاسخ او هستیم، این نتیجه نداشتن استراتژی است. در صورت ورود به رفح بدون هماهنگی با آمریکا و مصر راهکاری برای جبهه شمالی پیدا نمی‌کنیم و درگیر جنگی ادامه‌دار در نقاط مختلف اسرائیل می‌شویم و اتحاد استراتژیک، امکان توسعه صلح و قدرت خود برای مقابله با تهدید اصلی را از دست می‌دهیم.

گلعاد در پایان گفت: تهدید اصلی برای ما ایران است در حالی که کابینه تنها نظاره‌گر شرایط کنونی است.

دیگر خبرها

  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • روایت اسارت؛ از پیروزی اسرای ایرانی بر فرماندهان عراقی تا جرزنی بعثی‌ها
  • بلینکن: منتظر موافقت حماس با آتش‌بس هستیم
  • عاموس گلعاد: سنوار برای ما شروط تعیین می کند
  • اسارت ۵۳ خبرنگار فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی
  • تصادف مینی‌بوس و لیفان در اتوبان آزادگان ۱۵ مصدوم داشت
  • ادامه تظاهرات در یمن در حمایت از غزه
  • گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری
  • پلمپ ۴ واحدقهوه خانه و قلیانسرا در دشت آزادگان
  • واژگونی کامیونت در بزرگراه آزادگان