Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: باید پژوهش در کشور را مأموریت محور و در جهت حل مشکلات امروز و فردای کشور انجام دهیم و مقاله خروجی جانبی پژوهش باشد و نه هدف اصلی.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی،همزمان با چهلمین سالگرد این نهاد انقلابی، در گفتگویی با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن مروری بر اساسنامه جهاددانشگاهی مصوب ستاد انقلاب فرهنگی در سال 1359 و اصلاحات آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های بعدگفت: در مقدمه این اساسنامه آمده است که « در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی – قدس سره- در تاریخ 23 خرداد 59 مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، ستاد مذکور در جلسه مورخ 16 مرداد 1359 به‌منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به‌عنوان یک ‌نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تأسیس کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی ادامه داد: در بخش اهداف و وظایف انجام تحقیقات کاربردی با تولید فناوری و تجاری‌سازی فناوری تا مرحله تولید نیمه‌صنعتی و صنعتی، انجام فعالیت‌های فرهنگی برای نسل جوان به‌منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات باهدف خودباوری در نسل جوان و نیل به خوداتکایی ذکرشده است. بدیهی است انجام این مأموریت‌های مهم تنها با الگوسازی توان انجام فعالیت‌های شاخص علمی و فناورانه و یا به‌عبارت‌دیگر حرکت در مرز علم و فناوری و کاربردی کردن موفق آن‌ها در تأمین نیازهای جامعه و صنعت کشور امکان‌پذیر بود.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: علاوه بر مسئولیت انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه فرهنگی دانشگاه‌ها بر اساس موازین دینی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران، باید با ساختار سازی‌های خوب فرهنگی توسط جوانان و برای جوانان این توان الگوسازی را در حوزه فرهنگی هم اثبات می‌شد، اگرچه برای انجام این دو مأموریت مهم منابع مالی ویژه‌ای در نظر گرفته نشد و در ساختار اجرائی کشور هم تمهیدی برای واگذاری مأموریت‌های مرتبط در اجرای فعالیت‌های شاخص علمی و فناورانه و ساختارسازی فرهنگی پیش‌بینی نگردید، ولی خودباوری و روحیه جهادی مؤسسین و اعضا که حاصل تقاطع سه عنصر ایمان، علم و عمل و تلاش سخت شبانه‌روزی و ناامید نشدن در خوردن به درب‌های بسته در کنار توکل بر خداوند بود، باعث شد که این نهاد در طی چهل سال فعالیت خود موفق‌ترین الگوسازی‌ها را در جهت تحقق اهداف اساسنامه‌ای خود انجام دهد.

به گفته وی، از شروع فعالیت علمی در حوزه سلول‌های بنیادی به‌عنوان بحث علمی روز دنیا و حرکت از سمت دارودرمانی به سلول درمانی، حرکت در مرز علم، تبدیل آن به فناوری و آوردن آن به بالین و سلول درمانی و شروع پروژه بسیار مهم درمان بیماری پارکینسون یک الگوسازی موفق در بیان توان کشور در توسعه علمی و فناوری و کاربردی نمودن آن است و امروز بافرهنگ سازی و خودباوری انجام‌شده درزمینه سلول‌های بنیادی به لحاظ تولیدات علمی و فناورانه جزء کشورهای مطرح دنیا شده‌ایم.

دکتر طیبی تاکید کرد: به همین شکل در حوزه درمان ناباروری، سرطان پستان و درمان زخم‌های بدخیم دیابتی، در حوزه فنی و مهندسی هم الگوسازی‌های موفقی چه در حوزه دفاعی و دوران جنگ و پس‌ازآن و به‌ویژه در تأمین نیازهای فناورانه صنعت کشور انجام داده‌ایم. از طراحی و ساخت فرستنده‌های AM و FM برای صداوسیما تا دکل‌های حفاری نفت، مته‌های حفاری، بازوهای بارگیری تا مواد شیمیایی و تجهیزات برقی و الکترونیکی که همه در رقابت با بهترین‌های اروپایی و ژاپنی وارد صنعت ایران شده‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی هم همین‌طور بوده است. راه‌اندازی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی باهدف مستند کردن دانش محققان و اساتید ارجمند دانشگاهی و غیردانشگاهی باهدف سرعت بخشیدن به انتشار دانش کد کشور، برگزاری دو جشنواره مسابقات کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه‌های دانشجویی در تشویق دانشجویان به انجام فعالیت‌های شاخص علمی و فناورانه در پایان‌نامه‌هایشان بر اساس نیاز کشور و مستندسازی آن‌ها در قالب کتاب، راه‌اندازی خبرگزاری دانشجویان ایران، به دست دانشجویان به‌عنوان اولین خبرگزاری غیردولتی جمهوری اسلامی ایران و به دنبال آن راه‌اندازی خبرگزاری تخصصی قرآنی دانشجویان به‌نام ایکنا و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در ابتدای دهه 80 و تبدیل‌شدن آن‌ها به مؤسسات حرفه‌ای و مورد اعتماد مردم، ازجمله این الگوسازی‌های موفق بوده است.

وی تصریح کرد: حجم فعالیت‌های شاخص انجام‌شده به‌گونه‌ای است که می‌توان ادعا کرد که جهاددانشگاهی وظیفه خودش را در تحقق بخشیدن به آن بخش از اهداف انقلاب فرهنگی که در اساسنامه برای این نهاد در نظر گرفته‌شده است با تحمیل حداقل هزینه‌بر منابع مالی کشور به انجام رسانده است. امروز اعتمادبه‌نفس و خودباوری حاصل از فعالیت‌های شاخص جهاددانشگاهی در میان جوانان دانشگاهی ما منجر به انجام فعالیت‌های علمی و فناورانه در حوزه‌های مختلف و تشکیل هزاران شرکت دانش‌بنیان و یا انجام فعالیت‌های شاخص فناورانه در سازمان‌های دولتی و غیردولتی و خصوصی شده است که جوان‌های دانشگاهی در آن‌ها مشغول به‌کار و تولید دانش‌بنیان شده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم الگوسازی‌های خوب انجام‌شده توسط جهاددانشگاهی و دیگران مورد توان کشور دررسیدن به پیشرفت و توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری بر اهمیت توسعه علمی و فناورانه و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان متکی بر تولید ملی و هم‌چنین تهیه نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول موردنظر در پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و حل مشکلات اشتغال کشور صورت نگرفته است؟گفت: به نظر شخص من، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ما فاقد فرماندهی قدرتمند برای سیاست‌گذاری و نظارت قوی بر برنامه‌ریزی‌های اجرایی، اجرا و حمایت‌های قانونی و مالی از برنامه‌ریزی خود است. پیشرفت و توسعه پایدار در یک برنامه‌ریزی جامع درازمدت محقق می‌شود. حتماً ضروری است در گردش‌های طبیعی سیاسی دولت و مجلس جهت برنامه‌ریزی اصلی تغییر نکند و لذا بسیاری از کشورها سیاست‌گذاری عالی برنامه پیشرفت را در شورایی از نخبگان به‌صورت حداکثری و البته با حضور شخص اول اجرائی کشور، وزرای مرتبط و نمایندگان کمیسیون‌های مرتبط مجلس و قوه قضائیه انجام می‌شود. دولت برنامه‌ریز اجرای سیاست‌گذاری این شورا است.

وی ادامه داد: کلیه وزارتخانه‌ها و نهادهای مسئول چه در حوزه برنامه‌ریزی اجرائی که بدنه دولت است و چه مجریان که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه علمی و فناورانه هستند و چه بنگاه‌های اقتصادی که محصول تولید در کشور هستند و چه مجلس که وظیفه قانون‌گذاری را دارد و چه بانک‌ها و مؤسسات مالی که وظیفه حمایت مالی هوشمندانه از برنامه توسعه کشور را دارندکه کاملاً باید هماهنگ باسیاست‌های مرکز فرماندهی عمل کنند.

دکتر طیبی تاکید کرد: نمی‌توان قبول کرد در کشور ما که هنوز احزاب سیاسی قوی شکل نگرفته‌اند و دامنه اختلافات سیاسی بسیار زیاد است حوزه اجرایی کشور هم سیاست‌گذار باشد، هم برنامه‌ریز و هم مجری و هم ناظر. حتماً این روش دارای اشکال و به ناکارآمدی منجر می‌شود. شخصاً فکر می‌کنم که با واگذاری تهیه سه سند بسیار مهم «تحول بنیادین آموزش‌وپرورش»، سند « نقشه جامع علمی و فناورانه کشور» و سند «مهندسی فرهنگی کشور» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی این نقش می‌تواند به این شورا با اصلاحاتی در تخصص اعضاء واگذار شود. حضور رئیس‌جمهور به‌عنوان شخص اول اجرائی کشور، در کنار روسای قوای مقننه و قضاییه فرصت این سیاست‌گذاری برای برنامه پیشرفت کشور را می‌دهد. حوزه اجرایی کشور و یا دولت باید نقش سیاست‌گذاری این شورا را بپذیرد و اگر ایراداتی به عملکرد آن دارد روش اصلاح را بیان کند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی پیشرفت کشور به‌صورت قطع نیاز به یک شورای فرماندهی فرا قوه‌ای نیاز دارد که تصمیماتش برای همه قوا لازم‌الاجرا باشد چه این شورا، شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و یا شورای عالی دیگر. این شورا یا مرکز فرماندهی باید سیاست داخلی و خارجی را به‌گونه‌ای هماهنگ سیاست‌گذاری عالی کند که این دو بردار در جهت هم‌گرائی و تقویت یکدیگر عمل نمایند.

دکتر طیبی تاکید کرد: یقیناً در یک سیاست‌گذاری درست برنامه توسعه کشور، جهاددانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد توسعه‌ای نه نگران این موضوع است که برای اثبات توان انجام کارهای بزرگ علمی و فناورانه سه تا دوازده سال باید وقت صرف کند و نه نگران این موضوع می‌شود که وقتی بودجه قابل‌توجهی از مملکت در اختیارش برای تولید فناوری‌های موردنیاز کشور گذاشته می‌شود و به‌صورت قطع هم این فناوری‌ها را تولید می‌کند. مجدداً باید نگران کاربرد آن‌ها در انجام واردات غیرضروری به کشور باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش جهاددانشگاهی را در برنامه‌ریزی آینده پیشرفت کشور گفت: مصوبه تهیه‌شده توسط ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برای جهاددانشگاهی، مأموریت‌های بسیار خوبی را در نظر گرفته است. مأموریت اول در حوزه انتقال فناوری است ما معتقدیم بازار کشور حسب ضرورت در مقابل انتقال فناوری، آن‌هم بخش کوچکی از آن، به شرکت‌های معتبر خارجی باید واگذار شود و مسئول انتقال فناوری هم باید یک سازمان علمی و فناورانه باشد. بر اساس بند یک مصوبه، جهاددانشگاهی می‌تواند چند مأموریت خاص در سطح ملی در این زمینه به عهده بگیرد. دربند دوم مصوبه به جهاددانشگاهی به‌عنوان یک RTO (سازمان پژوهش و فناوری) و یا ایجادکننده یک RTO با مأموریت‌های مشخص علمی و فناورانه نگاه شده است که چند مأموریت خاص جهت حل مشکلات کشور باید به این RTO واگذارشده و RTO در اجرای آن از همه امکانات کشور استفاده کند. معنای این حرف این است که ما باید پژوهش در کشور را مأموریت محور جهت حل مشکلات امروز و فردای کشور انجام دهیم و مقاله خروجی جانبی پژوهش باشد و نه هدف اصلی.

وی ادامه داد: در مأموریت سوم، جهاددانشگاهی مأمور می‌شود که سازمان همکاری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را جهت کمک به توسعه کشورهای هدف جمهوری اسلامی چه به لحاظ فرهنگی و چه لحاظ اعلمی و فناورانه ایجاد کند. مجموعه‌های شبیه جایکا در ژاپن و یا کوئیکا در کره جنوبی.

وی تاکید کرد: ساماندهی نظام هدایت شغلی دانش‌آموختگان در حوزه‌های منتخب، ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری، مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی و مشارکت در ترویج و تعمیق کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و چهار مأموریت دیگری هستند که برای جهاددانشگاهی در این مصوبه در نظر گرفته‌شده بود. اما علیرغم ابلاغ این مصوبه توسط دبیر وقت شورای عالی و تلاش ما برای گنجاندن دو مأموریت در حوزه انتقال فناوری در برنامه ششم توسعه در ماده‌ 36 و 54 و هم‌چنین تمهیدات لازم برای اجرایی شدن کل سند توسط سازمان برنامه‌وبودجه دربند "ح" ماده 64، اما عملاً  این مواد نیز اجرایی نشدند.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علاقه‌مند به عارضه‌یابی عدم اجرائی شدن این مصوبه هستند که ان شاء الله با تهیه آن در شورای راهبردی نقشه جامع ارائه می‌گردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئیس جهاددانشگاهی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی انجام فعالیت علمی و فناورانه فعالیت های شاخص انتقال فناوری جمهوری اسلامی جهت حل مشکلات الگوسازی ها برنامه ریزی سیاست گذاری دانش بنیان کشور انجام نقشه جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۵۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور طی حکمی، امیرحسین میرآبادی را به سمت رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی در بخشی از حکم انتصاب میرآبادی آورده است: «با عنایت به ابلاغ ماده واحده ارتقای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی توسط رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظر به مراتب شایستگی و تجارب به موجب این حکم شما را به عنوان رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب می‌کنم.

با توجه به اهداف عالی کشور در توسعه تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و نیز اهمیت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دیپلماسی علم و فناوری، انتظار می‌رود علاوه بر انجام کلیه ماموریت‌های محوله پیشین در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط با حوزه علم و فناوری نسبت به تدوین اساسنامه و پیگیری تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نمایید.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی درباره زنان
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور
  • علی خطیر: کادرفنی شایسته‌ای داریم؛ هوادار دیروز، امروز و فردای استقلال هستم!
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی