Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@08:01:56 GMT

خانه‌هایی لرزان بر روی کمربند زلزله

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۷۲۸۴

خانه‌هایی لرزان بر روی کمربند زلزله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بعد از آن نیز زلزله‌های دیگری نیز در خراسان شمالی همچون زلزله سنخواست نیز اتفاق افتاد که سبب شد منازل مسکونی این مناطق نیز دچار خسارت شود.

گذشته از آن خراسان شمالی بر روی کمربند زلزله قرار دارد و هر چند وقت یک بار زلزله‌هایی با شدت کم و زیاد آن را می‌لرزاند اما آن چیزی که در این میان نگران‌کننده و تبدیل به دغدغه شده است منازل غیرمقاوم است که ممکن است با زلزله‌ای شدید بر روی سر صاحب خانه آوار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۸ درصد از واحدهای مسکونی شهری خراسان شمالی مقاوم نیستند

فخرانی سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: فقط ۴۲ درصد از واحدهای مسکونی شهری در این استان مقاوم و پایدار هستند.

۲۳۷ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری خراسان شمالی وجود دارد که ۵۸ درصد از این تعداد مقاوم نیستند.

وی با اشاره به این‌که نرخ تراکم خانوار در واحدهای مسکونی این استان بالاست، افزود: این امر به معنای آن است که در این استان به اندازه تعداد خانوار، واحد مسکونی وجود ندارد.

فخرانی در ارتباط با منازل مسکونی خالی(خالی از سکنه) بیان کرد: بنابراین توضیحات ارائه شده نشان از آن دارد که هر چقدر در این استان واحد مسکونی ساخته شود، باز هم کم است.

بنابراین تعداد واحدهای مسکونی خالی در این استان چندان زیاد نیست، اما آمار مشخصی نیز از تعداد این واحدها در دست نیست. علاوه بر آن بیش از ۳۰ درصد از واحدهای مسکونی در استان به صورت استیجاری هستند و نرخ اجاره بها از سال ۸۴ تا سال ۹۷، ۱۴ برابر شده است.

همچنین متاسفانه طی یکی دو سال اخیر نیز با رشد نامتعارف اجاره بها به خصوص در شهر بجنورد مواجه بوده ایم.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ارتباط با قیمت زمین نیز گفت: در شهرهای این استان به خصوص بجنورد، قیمت زمین و مسکن نیز افزایش چشم گیری داشته است که این رشد قیمت نسبت به استان‌های هم تراز خراسان شمالی زیادتر بوده است.

نگرانی برای ساختمان‌های غیرمقاوم در سه شهرستان استان

علی‌اکبر رمضانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز با اشاره به این‌که تهیه نقشه‌های ساختمانی برای ساخت ساختمان‌های جدید طی سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، اظهارکرد: اما بعد از آن دوباره با کاهش تعداد نقشه‌های تهیه شده هستیم.

شرایط فصلی، تورم و شرایط اقتصادی از جمله مواردی هستند که با کاهش نقشه‌های تهیه شده هستیم.

رمضامی با بیان این‌که وضعیت بسیاری از ساختمان‌ها در خراسان شمالی در برابر زلزله‌هایی با شدت بالا مناسب نبوده و مقاوم نیستند، ادامه داد: بیشتر نگرانی ما برای شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین و به خصوص برای شیروان است.

از سوی دیگر وضعیت منازل مسکونی به خصوص در مناطق حواشی شهر، روستاهایی به شهرها الحاق شده و بافت فرسوده اصلا مناسب نبوده است.

به گفته وی در هر جایی که خود مردم برای ساخت‌وساز اقدام کرده، موفق عمل کرده‌اند بنابراین برای جلوگیری از بروز هرگونه خسارت و یا اتفاق ناگوار در صورت بروز زلزله، ارائه امکانات و تسهیلات ارزان قیمت می‌تواند انگیزه به منظور ساخت‌وساز در مردم ایجاد کند.

کپه داغ؛ گسل معروف در خراسان شمالی

دکتر مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله نیز چندی پیش از وجود حدود ۱۲۰ گسل فعال در کشور خبر داده بود.

وی افزود: البته تعدادی از این گسل‌های مهم در خراسان شمالی قرار دارند که یکی از گسل‌های معروف موجود گسل کپه داغ(عشق آباد) است، شمالی‌ترین نقطه خراسان شمالی در مجاورت گسل کپه داغ(عشق آباد) قرار دارد که اگر این گسل حرکت کند شمال این استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

کد خبر 540773 برچسب‌ها زلزله استان خراسان شمالی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زلزله استان خراسان شمالی خراسان شمالی واحدهای مسکونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۷۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ این طرح‌ها شامل مرکز دیالیز فاروج، بخش ویژه بیمارستان امام خمینی شیروان و مرکز درمانی، خوابگاه دانشجویی و مرکز آموزشی ودر مانی بیمارستان خاتم الانبیای این شهرستان با ۴۵۰۰ متر مربع مساحت است.
سپس در بجنورد، طرح‌های ام آر آی، دستگاه سی تی اسکن و آنژیوگرافی بیمارستان امام حسن، بیمارستان مادر و کودک، چهار همراه سرای بیمارستان امام علی و همچنین رادیولوژی دیجیتال بیمارستان امام علی با حضور معاونان وزیر بهداشت، افتتاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی در مصر
  • مصر/ کشف 1118 عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • گردباد در نبراسکای آمریکا منازل مسکونی را ویران کرد
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • ۷۱ هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند