Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: منابع وزارتی در جریان آزاد ملی به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفتند: بی‌تردید تاخیری در آغاز رایزنی‌های پارلمانی و ورود به مرحله تشکیل کابینه وجود خواهد داشت چرا که رویکردها متفاوت هستند و هر گروهی برای خودش نظری دارد و این مساله مستقیما به مشخص نبودن گزینه‌های طرف‌ها مربوط بوده و مانع از حصول هرگونه توافقی بر سر ساختار کابینه و یا نخست‌وزیر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع یاد شده ضمن تاکید بر لزوم همبستگی میان این دو مسیر بیش از دفعه گذشته، اظهار کردند: رایزنی‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته انجام شدند، به هیچ نتیجه و یا توافقی درباره شخص نخست وزیر منجر نشدند، به این ترتیب دعوت به آغاز رایزنی‌های پارلمانی پیش از توافق بر سر نخست وزیر دشوار به نظر می‌رسد.

منابع مذکور افزودند: از آنجایی که دستیابی به هرگونه توافقی ظرف دو هفته آتی دشوار است، این نگرانی وجود دارد که ماکرون اول ماه آتی میلادی به لبنان بازگردد در حالی که حتی نخست وزیر مکلف تعیین نشده است، اگر شرایط به همین منوال باقی بماند تا زمانی که اتفاقی فوق‌العاده رخ نداده و این وضعیت را تغییر ندهد، رسیدن به یک نتیجه در دو هفته آتی دشوار است.

این منابع درباره موضع‌گیری میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز گفتند: عون به تشکیل کابینه‌ای یکپارچه ملی متمایل بوده و ترجیحش اینست که کابینه قطب‌ها باشد چرا که او می‌خواهد همه در کارگاه اصلاحات و نیز مبارزه با فساد مشارکت داشته باشند و اگر گروهی تصمیم بگیرد در این روند مشارکت نداشته باشد، در واقع خودش را از این کارگاه کنار گذاشته است.

در حالی که منابع یاد شده اظهار کردند، لیست اسامی کاندیداهای نخست وزیری هنوز همان سعد حریری، نخست وزیر سابق و نواف سلام، سفیر سابق است و در ساعات اخیر نیز نام خالد قبانی، وزیر سابق به آن افزوده شده، برخی منابع آگاه از روند رایزنی‌ها اعلام کردند، مذاکرات به شکل اساسی بر حریری متمرکز است به ویژه که حمایت آشکاری از سوی آمریکا و فرانسه از او وجود دارد.

منابع مذکور در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفتند: در رایزنی‌ها تا این لحظه خبری از احتمال رسیدن به توافقی در آینده نزدیک درباره نخست وزیر و ساختار کابینه وجود ندارد.

آنها در ادامه از وجود اختلافاتی میان رویکردهای گروه‌های مخالف و به طور مشخص میان حزب سوسیال ترقی خواه، القوات اللبنانیة و جریان المستقبل به ویژه پس از توافقشان برای استعفا از پارلمان و انصراف حزب سوسیال و المستقبل از تصمیم‌شان پس از سفر ماکرون به بیروت سخن گفتند.

آنها با اشاره به همزمانی رایزنی‌های تشکیل کابینه با رایزنی‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آتی لبنان و اختلاف نظر این گروه‌ها بر سر آن گفتند: تا این لحظه اختلاف‌نظرهای گروه‌ها بر سر جزئیات مانع از شکل‌گیری موضع‌گیری یکپارچه‌ای میان آنها شده است.

اما در مقابل با وجود این اختلاف‌نظرها و حمایتی که اپوزیسیون از کابینه بی‌طرف اعلام کرد، منابع یاد شده تاکید کردند: این خواسته با توجه به مخالفت احزاب اهل تسنن با تکرار تجربه کابینه حسان دیاب، غیرقابل اجرا است و در حال حاضر فرانسه و آمریکا از تلاش‌ها برای بازگرداندن حریری حمایت می‌کنند. در اینجا با توجه به عقب‌نشینی جبران باسیل، رئیس حزب جریان آزاد ملی از موضع‌گیری خود به ویژه پس از سفر ماکرون، به نظر می‌رسد راه‌حل مشکل تشکیل کابینه‌ای انتقالی به ریاست حریری شامل نمایندگانی از جریان آزاد و نه باسیل و چهره‌های غیرحزبی موسوم به حزب‌الله خواهد بود.

به گفته منابع یاد شده، حزب سوسیال ترقی‌خواه درباره علت تاخیر در تشکیل کابینه اختلاف نظری با بقیه ندارد. هماهنگونه که رامی الریس، مشاور رئیس این حزب نیز به الشرق الاوسط گفت، "هیچ کسی این تصور را ندارد که روند تشکیل کابینه جدید به منزله شفافیتی سیاسی خواهد بود و پیچیدگی‌های بزرگی در ارتباط با هویت، ماهیت، ساختار و گستره آن به ویژه در سایه عدم شکل‌گیری ارتباطات سیاسی چه در بعد خارجی آن و نه در بخش داخلی وجود دارد و امیدواریم مرحله طولانی از کابینه موقت پیش روی ما نباشد چرا که شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور تاب آن را ندارد و احتمال دارد پس از انفجار بیروت این وضعیت به شکل دراماتیکی رو به وخامت رود".

الریس درباره موضع‌گیری سید حسن نصرالله و مخالفت قاطع او با کابینه بی‌طرف نیز گفت: حزب‌الله همواره به دلیل محاسبات شناخته شده و حساب و کتاب‌های سیاسی‌اش مخالف کابینه‌های بی‌طرف بوده است و در حال حاضر نیز چیزی تغییر نکرده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: الشرق الاوسط بازگشت ماکرون بیروت منابع یاد شده تشکیل کابینه الشرق الاوسط نخست وزیر رایزنی ها موضع گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۷۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد «یائیر لاپید» از دخالت تندروهای صهیونیستی در ارتش

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، در ادامه اختلافات داخلی و تنش در تل آویو، به تازگی «یائیر لاپید»، رهبر مخالفان کابینه نتانیاهو در انتقاداتی از هرج و مرج در دستگاه سیاسی این رژیم گفته است که انتصاب افسران در ارتش، نقش و وظیفه رئیس ستاد ارتش و وزیر دفاع است.

به نظر می‎‌رسد که این سخنان لاپید اشاره‌ای به دخالت نیروهای تندرو و وزرای افراطی کابینه نتانیاهو در ساختار ارتش و تصمیم گیری‌های نظامی است. در همین ارتباط نیز یائیر لاپید در ادامه با حمله مستقیم به وزاری کابینه نتانیاهو گفته است که تلاش اسموتریچ و بن گویر برای به دست گرفتن کنترل ارتش اسرائیل به نتیجه نمی‌رسد. اسموتریچ و بن گویر هر دو از وزرای بسیار تندرو کابینه نتانیاهو به شمار می‌روند.

با گذشت بیش از ۲۰۰ روز از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ارتش این رژیم نتوانسته هیچیک از اهداف از پیش اعلام شده را در خصوص بازگرداندن اسرا و یا نابودی جنبش حماس محقق کند. همین مساله باعث شده درگیری‌های لفظی و اختلافات میان مقامات صهیونیست تشدید شود.

چند روز پیش نیز وزیر شهرک سازی در رژیم صهیونیستی در گفت و گو با رادیو ارتش این رژیم گفت: کابینه اسرائیل در حال فدا کردن همه چیز برای بازگرداندن ۲۲ یا ۳۳ اسیری است که شایستگی زندگی و حیات ندارند.

این سخنان وزیر شهرک سازی رژیم صهیونیستی باعث شد یائیر لاپید رئیس جریان مخالف در این رژیم واکنش نشان دهد.

لاپید در واکنش به این وزیر صهیونیست تاکید کرد: کابینه اسرائیل متشکل از ۲۲ یا ۳۳ عضو تندرویی است که حق زندگی ندارند.

این در حالی است که اوضاع در اراضی اشغالی متشنج‌تر شده و شهرک‌نشینان صهیونیست شب گذشته نیز به تظاهرات اعتراضی خود علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی ادامه دادند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که صدها شهرک‌نشین صهیونیست در برابر ساختمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در «تل‌آویو» دست به تظاهرات زده و خواهان امضای توافق مبادله اسیران میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه شدند.

خانواده‌های اسیران صهیونیست نزد مقاومت فلسطین در نوار غزه خواهان نشست فوری با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اطلاع از رویکرد جدید توافق مبادله اسیران میان این رژیم و مقاومت فلسطین در نوار غزه شدند.

پیش از این «یائیر لاپید» رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود که عناصر موسوم به حریدیم (یهودیان تندرو) در سن خدمت باید به ارتش ملحق شوند.

وی افزود: ارتش اسرائیل در حال حاضر به این مساله نیاز دارد.

این در حالی است که «اسحاق یوسف» خاخام ارشد سرزمین‌های اشغالی در سخنانی تهدید آمیز تاکید کرده بود: اگر کابینه اسرائیل ما را مجبور کند که به ارتش بپیوندیم همگی این منطقه را ترک خواهیم کرد.

پیشتر «بنی گانتز» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی اذعان کرده بود که لایحه قانون نظامی که احزاب موسوم به حریدیم به دنبال تصویب آن هستند باعث وقوع درگیری‌های خطرناک در اراضی اشغالی خواهد شد.

کد خبر 6095415

دیگر خبرها

  • وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی: رفح، دیرالبلح و النصیرات باید ویران شوند
  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران
  • انتقاد «یائیر لاپید» از دخالت تندروهای صهیونیستی در ارتش
  • حمله راکتی مقاومت به «نتساریم»/ برگزاری جلسه کابینه جنگ طی ساعات آتی
  • رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی
  • انگلیس پناهجویان را برای اخراج به رواندا دستگیر می‌کند
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ نزاع در کابینه رژیم صهیونیستی
  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • بلینکن در تل‌آویو: حالا وقت توافق است
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟