Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-09@02:27:28 GMT

سکوتِ مجسمه سکوت

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۷۷۸۹

سکوتِ مجسمه سکوت

گروه سیاسی فردا: گاهی به سوابق این سیاست‌مدار اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که در ۲۷ آذر ۱۳۳۰ در یزد متولد شد. مهندس برق، استاد دانشگاه، رئیس بنیاد امید ایرانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو پیوسته و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت مدیره بنیاد باران در سوابق سیاسی و فرهنگی و اجتماعی او دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عارف در دوره دوم دولت اصلاحات، معاون اول رئیس‌جمهور بود و سابقه نمایندگی مردم تهران و رئیس فراکسیون امید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. وی همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ با شعار معیشت و منزلت و عقلانیت کاندید و تأیید صلاحیت شد، اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از سیدمحمد خاتمی، چهار روز پیش از رأی‌گیری به نفع حسن روحانی انصراف داد. عارف در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سرلیست فهرست سی‌نفره ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان در تهران بود و توانست با کسب بیش از یک میلیون و 600 هزار رأی، به هنوان نفر اول تهران، وارد مجلس دهم شود.

با این وجود از زمانی که ناکارآمدی فراکسیون امید در مجلس دهم بر همگان عیان شد، همه تقصیر آن را گردن محمدرضا عارفی انداختند که پیش از این و در سال 92 خود را در قامت رئیس‌جمهور می‌دید و در آخرین لحظات و در تَکراری تکراری پا پس کشید تا حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم راهی هیأت دولت شود. اما این عقب‌نشینی با حضور بر ریاست فراکسیون امید مجلس اندکی جبران شد اما آن‌چه در پایان چهار سال حضور او بر صندلی سبز بهارستان باقی گذاشت تنها دور شدن بیش از پیش او از افکار عمومی و ریزش بدنه اجتماعی‌اش بود که نشان داد عارف مرد مناصب مهم نیست و بیدی است که با بادهای سیاسی به راحتی می‌لرزد.

اما این‌که چرا عارف دوباره هوای رقابت کرده شاید برمی‌گردد به تمامی ناکامی‌هایی که در طول این سال‌ها داشته و این‌بار چراغ خاموش تلاش دارد تا اعتبار از دست رفته را باز گرداند و خود را در قامت اصلاح طلبی که هنوز دارای سرمایه اجتماعی است نشان دهد.

شاید اگر توئیت فرید مدرسی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب مبنی بر شروع فعالیت‌های انتخاباتی عارف نبود، مرد مو سپیده کرده اصلاح‌طلب چندان تمایل نداشت تا به این زودی‌ها رازش فاش شود اما حالا دیگر او نمی‌تواند این علاقه را کتمان کند و گویا رئیس ستاد انتخاباتی او هم به گفته مدرسی مشخص شده است.

گرچه این رفتار عارف چندان چراغ خاموش هم نبود و برخی دوستانش از این حضور قبل‌ترها خبر داده بودند اما جدی شدن کاندیداتوری وی سبب شد تا از این پس شاهد اخبار تازه‌تری از برنامه‌های اون باشیم. محمدعلی ابطحی و علی صوفی از دوستان نزدیکش نیز پیشتر از احتمال نامزدی او خبر داده بودند و نوشته بودند که عارف عزم جدی برای این حضور دارد و به نظر می‌رسد کاندیدای اصلحی هم برای اصلاح‌طلبان باشد.

ابطحی در گفت‌وگو با سایت نامه‌نیوز گفته بود: «من شک ندارم که آقای عارف خود را یکی از کاندید‌های ۱۴۰۰ می‌داند، اما این‌که او به عنوان یک کاندیدای اجماعی پذیرفته می‌شود یا نه به عواملی مختلفی بستگی داد.»

با این‌که پس از استعفای عارف از ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان این شائبه را ایجاد کرده بود که او به قهر سیاسی رفته اما این اخبار نشان داد که همانند همیشه سعی دارد چراغ خاموش و در سکوت برنامه‌هایش را به پیش ببرد و به دنبال دست‌یابی به آن‌چه که شاید فکر می‌کند در این سال‌ها استحقاقش را داشته باشد. عارف خود نیز بر این نکته اذعان دارد که هیچ‌گاه مرد شماره یک اصلاح‌طلبان نبوده و حتی زمانی که روحانی معتدل برای ریاست جمهوری کاندید شد اصلاح‌طلبان او را بر عارف ترجیح دادند تا وی باردیگر به عنوان گزینه دوم و سوم دیده شود.

شاید در این زمینه یکی از طیف‌هایی که با حضور عارف مخالف باشد و آمدن اون برای انتخابات ریاست جمهوری را نوعی شکست رأی اصلاح‌طلبان قلمداد کند حزب کارگزاران سازندگی باشد که این روزها خیلی علاقه‌مند است علی لاریجانی را به عنوان کاندیدای خود روانه میدان انتخابات نماید و احتمالا با آمدن عارف، باوجود سرمایه کم اجتماعی، شاید ریزش آرای خود را شاهد باشد.

در این زمینه غلامحسین کرباسچی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگویی درخصوص عارف گفته بود: «این‌که آقای دکتر عارف یک وقتی نامزد ریاست‌جمهوری شدند و اصلاح‌طلبان به هر دلیلی دنبال آقای روحانی رفتند نباید باعث این شود که بخواهیم جبران کرده و بگوییم که او حتما رئیس شورای عالی باشد. آقای عارف اگر می‌توانند در شورای عالی اصلاحات، فراکسیون امید یا هرجایی نقش برجسته ایفا کنند باید از او حمایت کنیم، اما اگر در عمل دیدیم که شخصیت اجرایی با توانایی برقرار کردن یک سازوکار فعال را ندارد؛ باید تعارف را کنار بگذاریم. کار سیاسی که رودربایستی ندارد». محمد قوچانی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و سردبیر روزنامه سازندگی ارگان این حزب هم به طعنه از عارف با عنوان «تندیس سکوت» یاد کرده بود.

شاید این نگاه در سایر بخش‌های بدنه اصلاح‌طلبان هم وجود داشته باشد و از عارف دل خوشی به واسطه موضع‌گیری‌ها و عملکرد و رفتار سیاسی‌اش در این سال‌های اخیر نداشته باشند اما هرچه باشد او یک اصلاح طلب تلقی می‌شود و شاید اگر گزینه دیگری در جمع این طیف نباشد انتخاب بهتری نسبت به گزینه عاریتی کارگزاران یعنی علی لاریجانی باشد.

صحبت‌های مهدی آیتی نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص حضور جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ خواندنی است: «اصلاح‌طلبان می‌دانند که شانس زیادی برای آینده نزدیک و انتخابات ۱۴۰۰ ندارند اما اگر تصمیم بگیرند که در صحنه حاضر شوند و به عبارتی در انتخابات خودی نشان دهند به نوعی که این حضور در انتخابات به معنای تداوم حیات و فعالیت این جریان سیاسی باشد، با توجه به اینکه امکان پیروزی آن‌ها در انتخابات بسیار کم است و نمی‌توانند روی گزینه برنده شرط‌بندی کنند، باید گزینه‌شان کسی باشد که قطعا دوم شود تا حیثیت اصلاح‌طلبان برای آینده به مخاطره نیفتد. مثلاً از همین الان به شما می‌گویم اگر اصلاح‌طلبان این اشتباه تاریخی را مرتکب شوند و از آقای عارف حمایت کنند، ایشان رأی بسیار کمی کسب خواهد کرد و این نه تنها به شخصیت آقای عارف لطمه و آسیب می‌رساند بلکه به حیثیت و اعتبار چندین ساله اصلاح‌طلبان هم خدشه وارد خواهد کرد، در نتیجه اصلاح‌طلبان باید این هوشمندی و هوشیاری را داشته باشند که روی گزینه‌ای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند که شانس بیشتری داشته باشد تا اگر در انتخابات شانس اول نباشد، حتما نفر دوم باشد و بتوانند یک رقیب قدرتمند برای اصولگرایان باشد.»

به نظر می‌رسد عارف همچنان مردم دسته چندم اصلاح‌طلبان تلقی می‌شود و اجماعی که بتواند برای او آبی را گرم کند در این طیف دیده نمی‌شود. شاید بازهم در لحظات آخر نیاز باشد او فداکاری کرده و عرصه را برای یک روحانی دیگر باز بگذارد اما سکوت همراه با جدیت او در این روزهای بحرانی اصلاح طلبان به نظر می‌رسد آبستن حوادث دیگری در کارنامه سیاسی او باشد.

منبع: فردا

کلیدواژه: فراکسیون امید ریاست جمهوری اصلاح طلبان شورای عالی آقای عارف اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۷۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور: سکوت در قبال جنایات صهیونیست‌ها ظلم بزرگ به بشریت است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» در جلسه صبح امروز چهارشنبه هیأت دولت، ضمن محکومیت استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به ویژه حمله به اماکن مسکونی رفح، فجایع در حال وقوع در این منطقه را برای امت اسلامی و همه وجدان‌های بیدار و ملت‌های آزاده نگران‌کننده و برای حامیان رژیم جنایتکار صهیونیستی، موجب شرم‌ساری و سرافکندگی بیشتر دانست و اظهار کرد: امروز کشورهایی که به‌واسطه حمایت از این رژیم جنایتکار، دست‌شان به خون پاک زنان و کودکان مظلوم غزه آلوده شده نیز در مقابل گستاخی و تفرعن صهیونیست‌ها مستأصل شده‌اند.

رئیس‌جمهور خیزش دانشجویان و نخبگان در نقاط مختلف جهان به‌ویژه کشورهای غربی در حمایت از مردم مظلوم فلسطینی را در بازدارندگی جنایات این رژیم غاصب موثر دانست و ضمن انتقاد از رفتار انفعالی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و برخی دولت‌های غربی و عربی در مقابل جنایات بی‌سابقه و ضد انسانی صهیونیست‌ها گفت: سکوت در قبال این جنایات ظلمی بزرگ به بشریت است که طبق وعده الهی عقوبتی سخت در انتظار کسانی خواهد بود که با حمایت خود سبب تداوم این جنایات شده‌اند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود رفع مشکل بیکاری استان‌های دارای بالاترین نرخ بیکاری را از جمله دستور کارهای اولویت‌دار دولت عنوان کرد و از معاون اول رییس‌جمهور خواست با تشکیل کارگروهی متشکل از استانداران مربوطه و وزرای کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح‌ها و برنامه‌های مدیران استانی در این زمینه را اخذ و با پیگیری ویژه تحقق آن‌ها را دنبال کنند.

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت تعیین شاخص ارزیابی عملکرد مدیران دولت، دستگاه‌های مسئول را موظف کرد با احصای شاخص‌های علمی و کارشناسانه به ارزیابی مدیران اقدام کنند تا خدای ناکرده حقی از دستگاه‌های اجرایی ضایع نشود.

آیت الله رئیسی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک فرارسیدن ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع)، دهه کرامت را بستری معنوی برای تببین و کسب معارف از گنجینه والای اهل بیت علیهم‌السلام در برهه کنونی عنوان کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در گزارشی از برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (inotex) در پارک علم و فناوری پردیس، از حضور ۴۰۰ شرکت دانش‌بیان همراه با محصولات تولیدی خود در نمایشگاه امسال خبر داد که ۲۰ محصول تولیدی برای بار اول رو نمایی شده است.

حضور ۳۰۰ سخنران و بازدید هیئت‌های عالیرتبه‌ای از روسیه، مالزی، هلند و ترکیه از این نمایشگاه خبرهای دیگر آقای دهقانی فیروزآبادی در جلسه امروز بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گزارشی از روند آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب با رویکرد عدالت فرهنگی ارائه کرد و افزود: در نمایشگاه امسال نیز همانند سال گذشته با همکاری اداره پست، ارسال کتاب به اقصی نقاط کشور به صورت رایگان و با ۳۰ درصد تخفیف در قیمت کتاب انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری از واحدهای مسکونی و واگذاری زمین به متقاضیان همزمان با سفر رییس‌جمهور به استان قم خبر داد و گفت‌: در سفر رئیس جمهور به این استان ۳ هزار ۸۷۰ واحد مسکونی به بهره‌برداری خواهد رسید و به همین میزان زمین نیز تقدیم مردم خواهد شد.

وی همچنین از رشد چشمگیر ترانزیت در کشور خبر داد و افزود: ترانزیت در کشور در سال گذشته رشد قابل توجه ۵۸ درصدی را تجربه کرده که این رشد ادامه خواهد داشت، به نحوی که در ۴۵ روز گذشته نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال قبل نیز شاهد رشد ۵۳ درصدی بوده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی نیز به ارایه گزارشی از اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور پرداخت و گفت‌: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون ۴۰ میلیون هکتار سطح اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور با ۱۷ میلیارد متر مکعب استحصال آب تثبیت شده، ۹۰ میلیون هکتار زمین مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری شناسایی و کار مطالعاتی و طراحی ۲۰ میلیون هکتار از آن آماده شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از تدوین و ارائه بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاری همزمان با هفته تولید و تجارت در تیرماه امسال خبر داد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • اهداف پشت پرده رقیب تراشی برای قالیباف! / اصلاح‌طلبان: در مجلس دوازدهم اقلیت نه نیروی سوم هستیم!
  • رئیس جمهور: سکوت در قبال جنایات صهیونیست‌ها ظلم بزرگ به بشریت است
  • رئیس جدید حراست فدراسیون فوتبال در سکوت خبری
  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می‌دانند
  • عباس عبدی خطاب به نواصولگرایان: آی‌ کیوتان در اندازه گنجشک هم نیست
  • طرح هایی برای مجسمه آزادی
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می دانند/ عقل هم چیز خوبی است