Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند.

از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، دو یا چند برابر می‌کند؛ و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع، و (به همه چیز) داناست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۶۱ سوره بقره

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۲۶۱ سوره بقره

انفاق از جمله معامله‌هایی است که انسان با خداوند انجام می‌دهد و هیچگاه متضرر نمی‌شود. خداوند میزان سود انفاق را از دو برابر تا هفتصد برابر بیان کرده است که این میزان سود بستگی به میزان شایستگی فرد دارد.

سفارش به انفاق و منع از اسراف و تبذیر، بهترین راه برای حلّ اختلافات طبقاتی است. همچنان که پیدایش و گسترش ربا، زمینه ساز و بوجود آورنده‌ی طبقات است؛ لذا در قرآن آیات لزوم اتفاق و تحریم ربا در کنار هم آمده است.

بیشتر بخوانید

«صالِحُ‌المُؤمِنین» که در قرآن به آن اشاره شده است چه کسی است؟ + صوت آیه ۴ سوره تحریم

هر دانه ای، در هر زمینی، هفت خوشه که در هر خوشه صد دانه باشد نمی‌رویاند، بلکه باید دانه، سالم و زمین، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، کامل باشد. همچنین انفاق مال حلال، با قصد قربت، بدون منّت و با شیوه‌ی نیکو آن همه آثار خواهد داشت.

پیام‌های آیه ۲۶۱ سوره بقره

۱-انفاق، تنها پاداش اخروی ندارد، بلکه سبب رشد وتکامل وجودی خود انسان می‌گردد. «مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ»

۲-ستایش قرآن از کسانی است که انفاق سیره‌ی همیشگی آنان باشد. «یُنْفِقُونَ» فعل مضارع دلالت بر استمرار دارد.

۳-انفاق، زمانی ارزشمند است که در راه خدا باشد. در اسلام اقتصاد از اخلاق جدا نیست. «فِی سَبِیلِ اللّهِ»

۴-استفاده از مثال‌های طبیعی، هرگز کهنه نمی‌شود و برای همه مردم در هر سن و شرایطی که باشند قابل فهم است. تشبیه مال به بذر و تشبیه آثار انفاق به خوشه‌های متعدّد پر دانه. «کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ»

۵- تشویق و وعده‌ی پاداش، قوی‌ترین عامل حرکت است. پاداش هفتصد برابر. «وَ اللّهُ یُضاعِفُ»

۶-لطف خداوند، محدودیّت ندارد. «وَ اللّهُ یُضاعِفُ... وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»

۷-اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابلیّت رشد و نموّ دارد؛ «کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ» پس حساب کسانی که در راه خدا جان خود را انفاق می‌کنند چه می‌تواند باشد؟! «وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انفاق تفسیر قرآن قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۸۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی پنجمین سرمربی فصل تیم پرحاشیه!

به گزارش "ورزش‌سه"، خوشه طلائی ساوه که با چالش های زیادی از ابتدای نیم طی سال‌های اخیر مواجه بوده، در نیم فصل با تغییر کادر فنی و استفاده از خسرو حیدری به عنوان سرمربی جدید به مشهد کوچ کرد، اما با بازیکن سابق استقلال و تیم ملی هم شرایط تغییری نکرد و حیدری هم به دلیل مشکلات مالی و ساختاری تصمیم به استعفا گرفت.
پس از جدایی خسروی حیدری، پرویزی مالک باشگاه ایمان رزاقی راد را به عنوان سرمربی جدید خوشه معرفی کرد، اما این چهره هم نتوانست کاری از پیش ببرد تا نماینده ساوه که این روزها در مشهد حضور دارد، با کسب 15 امتیاز قعرنشین جدول رده بندی مسابقات باشد.

پیش از جدایی ایمان رزاقی راد، محمد حسینی به همراه خداداد عزیزی به کادر فنی خوشه اضافه شده بودند که حالا با کنار رفتن رزاقی راد وظیفه فنی تیم به محمدحسینی سپرده شده است.
حالا باید سیدمحمد حسینی در حالی که رضا ناصحی و احمد خرمالی او را به عنوان دو مربی باتجربه همراهی خواهند کرد، چه عملکردی در مسئولیت جدید برجا می‌گذارند و آیا می‌توانند خوشه را از وضعیت بغرنجی که در آن گرفتار شده نجات دهند یا خیر.
گفتنی است حسینی پس از وحید کلهر، فرشاد کرمی، خسرو حیدری و ایمان رزاقی راد پنجمین سرمربی فصل خوشه طلایی به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد آخرین سال حضورش در لیگ دسته اول را پشت سر می‌گذارد.

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • معرفی پنجمین سرمربی فصل تیم پرحاشیه!
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • فقط ۱۰ درصد توان نظامی «وعده صادق» عملیاتی شد
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • با اسیدیته قهوه، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات قهوه آشنا شوید
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه