Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-03@08:43:17 GMT

۱۰ علامت سلامت که زنان نباید نادیده بگیرند

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۹۵۰۷

صراط:

شناسایی برخی علائم که به مشکلات سلامت بالقوه جدی اشاره دارند، آسان است. به عنوان مثال، سینه درد، تب بالا، و خونریزی همگی نشانه‌هایی از بروز مشکلی جدی در بدن هستند که سلامت و بهزیستی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

به گزارش عصرایران بدن شما می‌تواند به روش‌های ظریف‌تری نیز نسبت به بروز مشکل هشدار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی زنان ممکن است با این نشانه‌ها آشنایی نداشته یا آن‌ها را نادیده بگیرند، در شرایطی که نباید این گونه باشد.

تورم یا تغییر رنگ پستان

تورم پستان می‌تواند شرایطی عادی باشد. زنان بسیاری پیش از دوره‌های قاعدگی یا طی بارداری این شرایط را تجربه می‌کنند. با این وجود، اگر با تورمی غیرعادی یا جدید مواجه هستید، بهترین اقدام مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است. تورم سریع یا تغییر رنگ (لکه‌های بنفش یا قرمز) پستان ممکن است نشانه‌هایی از سرطان پستان التهابی باشند.

سرطان پستان التهابی نوعی نادر از سرطان پستان پیشرفته است که به سرعت بروز می‌کند. البته، عفونت‌های پستان نیز می‌توانند موجب علائمی مشابه شوند. مراجعه به پزشک در صورت مواجهه با تغییر رنگ یا اندازه پستان اهمیت دارد.

نفخ شکم

نفخ شکم یکی از علائم شایع قاعدگی است. برخی حساسیت‌های غذایی نیز می‌توانند برای یک یا دو روز موجب احساس نفخ شوند. با این وجود، نفخ شکم که بیش از یک هفته ادامه دارد می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه سرطان تخمدان باشد.

از دیگر علائم سرطان تخمدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس پری و سیری سریع پس ا ز خوردن مقدار کمی غذا

- دشواری در غذا خوردن

- نیاز مکرر به دفع ادرار

- کمبود مداوم انرژی

- خونریزی پس از یائسگی

- خونریزی یا ترشحات غیر طبیعی از واژن در زنانی که در مرحله پیش یائسگی قرار دارند.

این علائم ممکن است به راحتی نادیده گرفته شوند. بسیاری از موارد سرطان تخمدان تا زمانی که به مراحل پایانی خود می‌رسند، شناسایی نمی‌شوند. اگر با نفخ پایدار یا غیرعادی شکم مواجه هستید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

مدفوع خون آلود یا سیاه رنگ

رنگ مدفوع با توجه به غذا‌ها و دارو‌های مصرفی شما می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، مکمل‌های آهن و دارو‌های اسهال ممکن است موجب سیاه شدن مدفوع شوند.

در موارد جدی، مدفوع سیاه رنگ می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی در قسمت بالایی دستگاه گوارش باشد. همچنین، مدفوع قهوه‌ای مایل به قرمز یا خون آلود می‌تواند به خونریزی از قسمت پایینی دستگاه گوارش اشاره داشته باشد. این‌ها نشانه‌هایی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه شود.

خونریزی ممکن است به دلایل زیر شکل بگیرد:

- هموروئید

- زخم‌ها

- دیورتیکولیت

- بیماری التهابی روده

- سرطان

- بیماری‌های دیگر دستگاه گوارش

تنگی نفس غیرمعمول

کمبود نفس پس از بالا رفتن از تعداد زیادی پله یا دویدن غیرعادی نیست. اما تنگی نفس پس از انجام فعالیتی سبک می‌تواند از نشانه‌های اولیه یک مشکل جدی ریوی یا قلبی باشد. در صورت مواجهه با تنگی نفس بدون دلیلی مشخص، بهترین اقدام مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

ایسکمی کرونری (Coronary Ischemia) یکی از دلایل احتمالی تنگی نفس است. این شرایط به کمبود جریان خون در عضله قلب به واسطه یک انسداد نسبی یا کامل در سرخرگ اشاره دارد. انسداد ممکن است به یک حمله قلبی منجر شود.

در صورت تجربه تنگی نفس همراه با علائم زیر بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید:

- احساس درد یا ناراحتی در سینه

- حالت تهوع

- سبکی سر

خستگی مداوم

همه ما هر از گاهی به واسطه کمبود خواب یا دلیلی دیگر خستگی شدید را تجربه می‌کنیم. اما خستگی مداوم ممکن است به یک مشکل زمینه‌ای جدی اشاره داشته باشد، از این رو، برای بررسی دقیق شرایط باید به پزشک مراجعه کنید.

از جمله شرایطی که می‌توانند موجب احساس خستگی مداوم شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افسردگی

- نارسایی کبد

- کم خونی

- سرطان

- سندرم خستگی مزمن

- نارسایی کلیوی

- بیماری قلبی عروقی

- بیماری تیروئید

- آپنه خواب

- دیابت

کاهش وزن بدون دلیلی مشخص

اگر در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کرده یا ورزش می‌کنید، کاهش وزن مساله‌ای غیرعادی نیست. اما کاهش وزن بدون دلیلی مشخص می‌تواند نگران کننده باشد. در صورت مواجهه با این شرایط باید برای بررسی دقیق و شناسایی دلیل آن به پزشک مراجعه کنید.

از دلایل احتمالی کاهش وزن ناخواسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سرطان

- اچ‌آی‌وی

- بیماری سلیاک

- دیابت

- بیماری قلبی

- بیماری تیروئید

رشد مو روی صورت یا سینه

رشد موی زائد روی صورت تنها یک نگرانی در مورد زیبایی نیست. رشد موی زائد روی صورت و سینه زنان معمولا به واسطه افزایش سطوح آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) رخ می‌دهد. این می‌تواند نشانه‌ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع‌ترین اختلال هورمونی بین زنان در سن باروری است. از علائم دیگر مرتبط با این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آکنه بزرگسالی

- چاقی

- قاعدگی‌های نامنظم

- فشار خون بالا

مشکلات مزمن معده

مشکلات گاه و بیگاه معده نباید دلیلی برای نگرانی باشند. با این وجود، مشکلات مزمن معده می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر باشد. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- درد و کرامپ‌های شکم

- اسهال

- یبوست

سندرم روده تحریک‌پذیر در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است. علائم این شرایط ممکن است با یک ناراحتی معده یا مصرف یک وعده غذایی نامناسب اشتباه گرفته شود. اما اگر به طور منظم این علائم را تجربه می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید. سندرم روده تحریک‌پذیر از طریق ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی قابل درمان است. دارو نیز می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.

علائم معده گاهی اوقات می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات سلامت جدی دیگر نیز باشند. در صورت تجربه مشکلات مداوم در دستگاه گوارش برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی از واژن پس از یائسگی

یائسگی در میانسالی و پس از توقف تخمک‌گذاری در زنان رخ می‌دهد. این شرایط با توقف چرخه‌های ماهانه قاعدگی همراه است. یائسگی به زمانی گفته می‌شود که دوره‌های قاعدگی برای حداقل یک سال متوقف شده باشند.

برخی زنان پس از یائسگی همچنان علائمی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن را تجربه می‌کنند. اما خونریزی از واژن پس از یائسگی می‌تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد و باید بلافاصله برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. خونریزی از واژن پس از یائسگی هرگز شرایطی عادی محسوب نمی‌شود و می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل سلامت جدی، از جمله موارد زیر باشد:

- فیبروئید رحمی

- اندومتریت

- سرطان

سکته مغزی و حمله ایسکمی گذرا

همه افراد بزرگسال باید با علائم یک سکته مغزی یا یک حمله ایسکمی گذرا آشنا باشند. حملات ایسکمی گذرا گاهی اوقات به عنوان «مینی سکته مغزی» نیز شناخته می‌شوند. برخلاف یک سکته مغزی، حمله ایسکمی گذرا موجب آسیب دائمی به مغز نمی‌شود. با این وجود، یک سوم افرادی که یک حمله ایسکمی گذرا را تجربه می‌کنند، بعدا دچار سکته مغزی خواهند شد.

از علائم یک حمله ایسکمی گذرا یا سکته مغزی که به صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ضعف، اغلب در یک سمت بدن

- سستی عضلانی، اغلب در یک سمت بدن

- سردرد

- سرگیجه

- از دست دادن بینایی، در یک یا هر دو چشم

- دشواری در تکلم

اگر با هر یک از این علائم مواجه هستید باید بلافاصله در پی دریافت کمک پزشک باشید. دریافت سریع‌تر کمک می‌تواند خطر عوارض جانبی بلند مدت را کاهش دهد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: نفخ شکم علائم سرطان بیماری تیروئید صراط توان به موارد زیر اشاره تواند نشانه ای پزشک مراجعه کنید حمله ایسکمی گذرا دستگاه گوارش پس از یائسگی سکته مغزی تنگی نفس کاهش وزن نشانه ها یک حمله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۹۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز/ یک پزشک: مسمومیت با «متانول» نبوده/ هیچ‌کس به کما نرفته؛ خبر نارسایی کلیوی چند تن دیگر کذب است؛ این اشخاص به درخواست خودشان دیالیز شدند

به گزارش جماران؛ خبرآنلاین نوشت: در پی انتشار خبر مسمومیت الکلی ۲۹ نفر از پزشکان در شیراز، یک پزشک می‌گوید: «خبر نارسایی کلیوی چند تن از مهمانان در این حادثه، صحت ندارد و این اشخاص به درخواست خودشان دیالیز شدند.»

اخبار منتشرشده از سوی رسانه‌های رسمی تا به امروز، حاکی از آن است که طی این اتفاق، چند تن از مهمانان دچار نارسایی کلیوی شده‌اند، یک پزشک زن فوت شده و یک پزشک دیگر به کما رفته است.

خبر «نارسایی کلیوی چند تن از پزشکان» کذب است

دکتر هادی یزدانی، پزشک و دکترای حرفه‌ای پزشکی، پیرویِ این موضوع در قالب اطلاعات تکمیلی و معتبر می‌گوید: «خبر فوت پزشک خانم در این حادثه صحت دارد، اما خبری که مبنی بر نارسایی کلیوی چند تن دیگر از پزشکان منتشر شده، به ضرس قاطع غلط است.»

او، به نقل از منابع موثق محلی، اشاره می‌کند: «پنج نفر از حاضران در مهمانی به درخواست خود، دیالیز کلیوی شدند. آزمایش‌های انجام‌شده، نشان‌دهنده اسیدوز خون در این افراد بود؛ که سبب شد این پنج نفر با آگاهی و خواست شخصی دیالیز انجام دهند.»

هم‌چنین بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی خبرآنلاین و گفت‌وگو با یکی از پزشکان شیراز، مشخص شد که «هیچ‌یک از این افراد به کما نرفته‌اند و اخباری که پیرامون این موضوع در حال انتشار است، صحت ندارد. حتی خبر «مسمومیت ۲۹ نفر» نیز کذب است؛ زیرا در مجموع حدود پنج [الی شش] نفر دچار مسمومیت شده بودند که با انجام دیالیز، شرایطشان بهبود یافت.»

به بیان ساده‌تر، تنها تلفات ناشی از این اتفاق، فوت یک پزشک زن است و باقی افراد در سلامت کامل به سر می‌برند.

حادثه اخیر، مسمومیت با «متانول» نبوده؛ نتایج آزمایشات چیز دیگری را نشان می‌دهد

در ادامه گفت‌وگو، این پزشک تصریح می‌کند: «مسمومیت اخیر، ناشی از مصرف متانول نبوده؛ چرا که بررسی‌ها و نتایج آزمایشات، مصرف ماده‌ای دیگر به نام «اتیلن گلیکول» را تأیید می‌کند.»

دکتر مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که «مشروبات مورد استفاده در این مهمانی، تقلبی و دست‌ساز و حاوی الکل صنعتی بوده است».

شایان ذکر است که در روند تولید مشروبات الکلی (اتانول)، برخی ترکیبات سمی، به‌ویژه متانول، بدون دخالت خارجی و به مقدار بسیار کم طی فرآیند تخمیر شکل می‌گیرند و سبب سمی شدن نوشیدنی می‌شوند. اما در خصوص اتیلن گلیکول باید گفت که این یک ماده شیمیایی و صنعتی است و معمولاً در فرآورده‌هایی مانند ضد یخ برای موتور اتومبیل استفاده می‌شود و مصرف خوراکی آن به هیچ‌وجه رایج و مرسوم نیست.

دکتر مهرداد اسماعیلیان، متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «اتیلن گلیکول در فرآیند تخمیر مشروبات الکلی تولید نمی‌شود و اگر نتایج آزمایشات مندرج در پرونده پزشکان مسموم شیراز نشان‌دهنده مصرف اتیلن گلیکول باشد، قدری عجیب است و محتمل است که این ماده به‌صورت دستی و با دخالت خارجی به نوشیدنی‌ها افزوده شده باشد؛ چرا که تشکیل طبیعی آن در مکانیسم تولید الکل جای نمی‌گیرد.»

او ادامه می‌دهد: «اغلب مسمومیت‌های الکلی در ایران ناشی از مصرف الکل‌های دست‌ساز است و به این دلیل که در روند تولید این مشروبات هیچ نظارت و کنترلی روی فرآورده وجود ندارد، تشکیل ترکیبات سمی در الکل ناگزیر است.»

تا وقتی سطح اتانول در خون بالا باشد، علائم مسمومیت ظاهر نمی‌شوند مراجعه به پزشک در ساعات اولیه را جدی بگیرید

یکی از عمده مشکلاتی که در خصوص مسمومیت‌های الکلی مطرح است، تعلل در مراجعه به مراکز درمانی است؛ که البته این قصور از سوی مصرف‌کننده نیست، بلکه علائم با تأخیر بروز پیدا می‌کنند. به عبارتی، مصرف‌کننده در ساعات اولیه هیچ‌گونه اختلال بینایی، کاهش سطح هوشیاری، مشکلات مغزی و ... را تجربه نمی‌کند.

اسماعیلیان در توضیح این مسئله می‌گوید: «علت دیر نمایان شدن علائم مسمومیت این است که در لحظات نخست پس از مصرف مشروبات الکلی، سطح اتانول در خون بالاست؛ اما به مرور و با پایین آمدن سطح اتانول در طی فرآیند جذب و متابولیسم، متانول خود را نشان داده و عملکرد بدن فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ آن وقت تازه علائم مسمومیت نمود پیدا می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «بسته به میزان مصرف، شدت علائم و زمان بروز آن در افراد متفاوت است؛ حتی در برخی موارد ممکن است علائم تا ۲۴ ساعت بعد هم ظاهر نشوند و فرد متوجه مسمومیت نشود. اما در اغلب موارد ۶ الی ۱۲ ساعت پس از مصرف، علائم نمود پیدا می‌کنند.»

مسمومیت با متانول چگونه از مسمومیت با اتیلن گلیکول تمییز داده می‌شود؟

بنا به گفته این متخصص طب اورژانس، عمده عوارض مصرف متانول، مغزی است؛ به طور مثال در پی مصرف متانول، ممکن است مصرف‌کننده در پی علائم عصبی، دچار کاهش سطح هوشیاری شود، یا اعصاب چشمی درگیر شوند که در بر دارنده اختلالات بینایی و حتی کوری است. در مواردی که حجم مصرف بسیار زیاد باشد، فرد دچار ایست قلبی-تنفسی می‌شود و احتمال مرگ بالاست.

اما عوارض مسمومیت با اتلین گلیکول اغلب کلیوی است، هرچند عوارض مغزی نیز در این مورد قابل مشاهده است اما سطح آن نسبت به مسمومیت با متانول کمتر است و در عوض، صدمات کلیوی جدی‌تر، اختلال در عملکرد قلبی، ریوی و حتی مرگ را به همراه دارد.

اسماعیلیان در رابطه با نحوه تشخیص دقیق نوع مسمومیت می‌گوید: «آزمایش گاز خون شریانی (ABG)، بهترین راه برای تمییز مسمومیت با اتیلن گلیکول از متانول است؛ که طی آن اگر در ادرار مصرف‌کننده، «کریستال کلسیم اگزالات» مشاهده شد، مسمومیت با اتیلن گلیکول تشخیص داده می‌شود.»

دیگر خبرها

  • جزییات حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز/ یک پزشک: مسمومیت با «متانول» نبوده/ هیچ‌کس به کما نرفته؛ خبر نارسایی کلیوی چند تن دیگر کذب است؛ این اشخاص به درخواست خودشان دیالیز شدند
  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • جزئیات جدید از حادثه مرگبار مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی | پای ماده‌ی دیگر وسط آمد!
  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی شیراز/ هیچ‌کس به کما نرفته/ مسمومیت با «متانول» نبوده است
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • علائم و نشانه‌های مالاریا را بشناسید
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • علائم و نشانه‌های مالاریا (اینفوگرافی)
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد