Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک مطالعه نشان داد که بالاترین میزان مرگ‌ومیر در ایران مربوط به استان‌های گیلان، همدان و سیستان و بلوچستان است و استان‌های البرز، هرمزگان و بوشهر، کم‌ترین میزان مرگ‌ومیر را دارند. همچنین در ۱۰ سال گذشته مرگ‌ومیر به علت بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی رشد داشته و مرگ‌ومیر به علت بیماری‌های ناشناخته و بیماری‌های عفونی و انگلی کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، ۲۴ درصد از بیماری‌های جهانی و ۲۳ درصد از کل مرگ‌ومیرهای زودرس مربوط به عوامل محیطی هستند. محیط‌زیست، اقلیم و تغییرات آب‌وهوایی، خطر مرگ‌ومیر ناشی از وقایعی مثل گرمای شدید، سیل، خشکسالی و آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.


مطالعه بیماری‌ها و مرگ‌ومیر، به‌دست‌آوردن یک الگوی جغرافیایی مشخص از بیماری‌ها و کشف پراکندگی جغرافیایی آن، می‌تواند به یافتن عوامل موثر بر آن و اقدامات لازم در جهت اصلاح محیط‌زیست کمک کند.


به همین منظور پژوهشگران علوم اجتماعی با بررسی مناطق اقلیمی مختلف ایران و پنج نوع بیماری که بالاترین میزان مرگ‌ومیر را دارند (بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های ناشناخته، تنفسی و عفونی و انگلی)، توزیع جغرافیایی علت‌های مرگ‌ومیر افراد را در مناطق جغرافیایی ایران مورد ارزیابی قرار دادند. 


مرضیه جان بزرگی، دانشجوی دکتری جمعیت‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و محسن ابراهیم‌پور، استادیار موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی توسعه روستایی، به همراه همکارانشان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در این پژوهش مشارکت داشتند.


برای انجام این پژوهش از اطلاعات و آمار رسمی مرگ‌ومیر در کشور که توسط مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ منتشر شده است و نرم‌افزارهای Excel و GIS استفاده شد. 


با توجه به نتایج این مطالعه استان‌های گیلان، همدان، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، زنجان و قزوین از نظر اقلیمی شرایط بسیار مناسبی دارند. این شرایط اقلیمی بر سطح توسعه این استان‌ها اثر داشته و در نتیجه امید به زندگی نیز بالای ۷۳ سال است، به جز کهگیلویه و بویراحمد که امید زندگی در آن ۷۲ سال است. در برخی از استانها مانند استان یزد، سمنان، مرکزی، قم ، اصفهان، فارس علی‌رغم شرایط اقلیمی نامناسب و بسیار نامناسب، از سطح توسعه بسیار بالایی برخوردارند که این موضوع در افزایش و بهبود امید زندگی افراد در این استان‌ها اثر گذاشته است و امید به زندگی در این استان‌ها نیز بیش از ۷۳ سال است. 


همچنین استان‌های کرمان، ایلام، لرستان، خراسان جنوبی، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که شرایط اقلیمی نامناسب و بسیار نامناسبی دارند، از سطح توسعه بسیار پایینی نیز برخوردارند. همین موضوع بر امید به زندگی ساکنان این استان‌ها نیز تاثیر داشته. به طوری‌که امید به زندگی در این استان‌ها کم‌تر از ۷۰ تا ۷۲ سال است.
طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از این بررسی‌ها، بالاترین میزان مرگ‌ومیر در ایران مربوط به استان‌های گیلان، همدان و سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، مرکزی، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی است و استان‌های البرز، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و یزد کم‌ترین میزان مرگ‌ومیر را دارند. 


بالاترین سهم مرگ‌ومیر در کشور بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی است و بیشترین آمار آن مربوط به استان‌های گیلان، کرمانشاه، همدان و خوزستان است و کم‌ترین مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و چهار محال بختیاری اتفاق می‌افتد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش‌ از ۵۰ درصد مردمی که در نیمه غربی کشور زندگی می‌کنند، از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می‌برند. 


علائم مبهم و بیماری‌های ناشناخته نیز بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، بالاترین علت مرگ‌ومیر در تمامی استان‌ها است. بیشترین آمار مرگ در این مورد مربوط به استان‌های گیلان، کردستان، اردبیل و پایین‌ترین میزان در استان‌های البرز، قم، خوزستان، تهران و یزد است. 


طبق بررسی‌ها؛ بالاترین مرگ‌ومیر بر اثر بیماری سرطان و تومورها در استان‌های نوار شمالی کشور است و به ترتیب استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان رضوی، کرمانشاه، مازندران، آذربایجان غربی بالاترین مرگ‌ومیر بر اثر سرطان‌ها را دارند و کم‌ترین میزان در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و البرز است.
طبق بررسی‌های این مطالعه؛ بالاترین میزان مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های دستگاه تنفسی مربوط به استان قم است. به گفته پژوهشگران این تحقیق؛ آب و هوای گرم و خشک و کویری و هم‌جواری این استان با دریاچه نمک سبب شده که مرگ‌ومیر به دلیل بیماری‌های تنفسی در این استان زیاد باشد. همچنین استان کرمان نیز به دلیل همجواری با کویر لوت نیز آمار بالایی در این مورد دارد. کم‌ترین مرگ‌ومیر به علت بیماری‌های تنفسی مربوط به استان‌های هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد است. 

همچنین یافته‌های این مطالعه نشان داد که بیشترین مرگ‌ومیر به علت بیماری‌های عفونی و انگلی در استان‌های قم و تهران است. 


به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ طی ده سال گذشته مرگ‌ومیر به علت بیماری‌های قلبی و عروقی ۳.۳ درصد، سرطان‌ها ۲.۳ درصد و بیماری‌های تنفسی۱.۰۵ درصد رشد داشته‌اند. همچنین در این سال‌ها مرگ‌ومیر به علت بیماری‌های ناشناخته و با علائم مبهم ۶.۸ درصد و بیماری‌های عفونی و انگلی ۲.۰۲ درصد کاهش داشته است. 


این پژوهشگران می‌گویند: «نتایج این تحقیق نشان می‌دهد افزایش یا کاهش امید به زندگی، تحت تاثیر اقلیم و سطح توسعه استان‌ها است». 


نتایج این پژوهش با عنوان «بررسی محیط‌زیست (اقلیم) و میزان مرگ‌ومیر در استان‌های ایران با نگاهی جمعیت‌شناختی) تابستان سال جاری (۱۳۹۹) در مجله «مطالعات توسعه اجتماعی ایران» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات منتشر شده است. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقليم مرگ و میر استان ها مربوط به استان های گیلان بالاترین میزان مرگ ومیر بیماری های قلبی و عروقی بیماری های ناشناخته کهگیلویه و بویراحمد ترین میزان مرگ ومیر سیستان و بلوچستان میزان مرگ ومیر بیماری های تنفسی مرگ ومیر بر اثر عفونی و انگلی ترین مرگ ومیر امید به زندگی بیماری ها استان ها استان ها سطح توسعه بررسی ها سرطان ها کم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۹۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کانال های ارتباط با مشتریان بیمه تعاون

یکی از مهمترین چالش های ذهنی مشتریان محصولات و خدمات هر سازمان، خدمات پس از فروش است، اما سازمان باید پیشتر به پاسخ این سوال فکر کند که «اگر مشتری با مشکلی مواجه شد، باید چه کند؟»

به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون؛ پاسخگویی به سوالات، نیازها، مشکلات و خواسته‌های مشتریان، از الزامات هر سازمانی است و ساده سازی این فرایند پاسخگویی، باید به هر شکل و روشی در دستور کار باشد.

راه اندازی مرکز تماس، از ساده‌ترین ابزار‌های برای تعامل با مشتری است، ولی در عین حال با افزایش تعداد مشتریان، تنوع بخشی به کانال‌های ارتباطی به منظور افزایش سرعت و کیفیت پاسخگویی به آن‌ها هم الزامی است.

شرکت بیمه تعاون با شناخت درست این مساله، ابزار‌های متعددی را به منظور پاسخ به سوالات و راهنمایی مشتریان در نظر گرفته است. اطلاعات موجود نیز نشان می‌دهد این ابزار‌ها نه تنها کانال ارتباطی خوبی با مشتریان ایجاد کرده، بلکه استقبال مشتریان از این کانال‌های متنوع نیز قابل توجه است.

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد، همان طور که حق بیمه تولیدی شرکت بیمه تعاون در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد افزایش یافته است، تعداد کل تماس‌های تلفنی وارد شده به مرکز ارتباط به مشتریان این شرکت نیز ۵۰ درصد بیشتر شده است. پاسخگویی به ۹۷ درصد از ۱۱۴ هزار تماس وارده در سال گذشته، از تمرکز جدید این مرکز بر لزوم پایایی ارتباط میان شرکت و مشتریان حکایت دارد.

برقراری سرویس Voice Mail به منظور دریافت نظرات مشتریان و پاسخگویی به آن‌ها و ایجاد کانال‌های ارتباطی در فضای مجازی از طریق پلتفرم‌های واتساپ، تلگرام، بله، سروش و ایتا که امکان پاسخگویی همزمان را ایجاد کرده اند نیز، سطح این خدمت در بیمه تعاون را ارتقا داده است.

پاسخگویی آنلاین از طریق «رایچت» نیز که یک سیستم تعاملی توسعه یافته است، تجربه مطلوبی برای هر ارتباط مشتری با این شرکت است. به عبارت دیگر، اکنون مشتریان بیمه تعاون، از همه ابزار‌های موجود از قبیل، تلفن، سایت اطلاع رسانی و شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند به سادگی با این شرکت ارتباط برقرار کرده و خواسته‌های خود را مطرح کنند.

ویژگی هایی، چون سرعت پاسخگویی، مستندسازی موارد مطرح شده، عدم وابستگی به زمان و مکان و امکان ارسال مستندات را می‌توان از جمله مزایای این کانال‌های ارتباطی دانست.

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • آن ها که در ایران می مانند و می خواهند آن را بسازند این مقاله را بخوانند / ۱۰۰۰ سال حکومت ایلیاتی و ۸۰۰ سال تعطیلی عقل و اندیشه و علم
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • توسعه کانال های ارتباط با مشتریان بیمه تعاون