Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار، خروج محصولات مشاغل خانگی و صادرات آن، می‌تواند ارز آوری قابل توجهی برای کشور و انتفاع مناسبی برای تولید کننده داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، مشاغل خانگی یکی از عرصه‌های درآمد زایی است که متأسفانه در کشور ما فقط در قالب شغلی پاره وقت با درآمد کم برای خانواده‌های کم درآمد و زنان سرپرست خانوار معنا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قافل از اینکه اگر این صنعت خاموش در کشوری مورد حمایت قرار گیرد، نقش به سزای خود را در بهبود شرایط اقتصادی و توسعه کشور به رخ همه می‌کشاند.

محمد امین بابایی مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگاران ما، ماهیت خود اشتغالی را بهترین توضیح برای ضرورت گسترش مشاغل خانگی در کشور دانست و گفت: مشاغل خانگی آن دسته از فعالیت‌هایی هستند که توسط اعضاء خانواده در فضای خانه و بدون مزاحمت برای همسایگان شکل می‌گیرد و به ارائه خدمت و یا تولید کالای بازار پسند می پردازند. مزیت این گونه کسب و کارها عدم نیاز به صرف اجاره یا خرید فضای تولید است و در منزلمی‌توان با آزادی عمل و کار در کنار خانواده به کسب‌وکار پرداخت.

وی افزود: همچنین اقشار مختلف جامعه از جمله معلولان و افراد کم توان نیز به راحتی می‌توانند با استفاده از کوچکترین فضاهای محل زندگی، بدون درگیر شدن در فرآیندهای اداری مربوط به عوارض شهرداری و تغییر کاربری به ایجاد ارزش افزوده و کسب درآمد بپردازند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه فضای مجازی بیشترین تأثیر مثبت را بر رونق مشاغل خانگی داشته است خاطر نشان کرد: امروزه با گسترش استفاده از فضای مجازی و در دسترس بودن زیر ساخت‌های آن در کشور، فرصت‌های زیادی برای مشاغل خانگی ایجاد شده است و به جرات می توان گفت کسب و کارهای خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمت موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد کشور شده‌اند.

وی افزود: تجربه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مانند چین و هند موید ظرفیت بالای این گونه کسب وکارها برای توسعه اقتصادی و رفع مشکل بیکاری در کشور است، لذا کسب و کارهای خانگی دروازه ورود به کارآفرینی است.

مشاغل خانگی لازمه حرکت موتور توسعه اقتصادی کشور

بابایی تصریح کرد: راه‌اندازی موتورمحرکه توسعه اقتصادی بدون کارآفرینی امکان پذیر نیست و در همین خصوص توجه به مشاغل ریشه‌دار در خانوارها به عنوان یکی از اساسی‌ترین محور این موتور محرکه برای ایجاد درآمد و اشتغالزایی به خصوص برای اقشار کمتر برخوردار است.

وی افزود: با توجه به جغرافیای خاص اقتصادی و اجتماعی استان خراسان رضوی، مشاغل خانگی سابقه دیرینه‌ای در شبکه تولید و ارائه خدمت به مجاوران و قشر عظیم زوار داشته اند از این رو به طور کلی با پدیده جدیدی روبه رو نیستیم گرچه پیشرفت فن آوری زمینه تولید و نیاز وجودی برخی از این کسب وکارها را کم رنگ کرده است اما از طرف دیگر با به وجود آوردن نیازهای جدید و امکان استفاده از فضای مجازی برای بازاریابی و ارتباط با مصرف کننده ی نهایی درهای جدیدی را به روی رشد اینگونه مشاغل گشوده است.   

آسیب به بازار مشاغل خانگی در دوران کرونا

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: شیوع همه گیری بیماری کرونا در مرحله اول باعث ایجاد یک شوک عظیم اقتصادی و به تبع آن در مراحل بعدی مشکلات سیاسی و اجتماعی در همه کشورهای دنیا شده است با این وجود نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که کسب ‌و کارهای خانگی بالاترین نرخ بقا را در میان کسب و کارهای رصد شده داشته‌اند، در نتیجه این موضوع منجر به کاهش هزینه‌های مالی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع بیماری است.

وی افزود: در استان خراسان نیز با توجه به کاهش چشمگیر ورود زوار و گردشگر و از دست رفتن بازار سنتی فروش محصولات و خدمات، از دست رفتن درصدی از مشاغل خانگی امری اجتناب ناپذیر بوده است و عدم بازگشت سرمایه تولید کننده را با مشکلات عدیده‌ایی مواجه کرده است که دولت برای کمک به تامین سرمایه در گردش این کسب وکارها وام کرونا را در اختیار صاحبان این مشاغل قرار داده است.

44 مرکز مشاوره کارآفرینی در استان برای افزایش درصد موفقیت کاسبان مشاغل خانگی 

بابایی با بیان اینکه مراکز مشاوره کارآفرینی بهترین بستر را برای پیگیری ایده‌ها از طرح تا پیاده سازی در بازار کار فراهم می‌کند خاطر نشان کرد: 44 مرکز در حال حاضر در قالب مرکز مشاوره کارآفرینی مشغول ارائه خدمات به متقاضیان استان هستند که از این تعداد 22 مرکز در شهر مشهد و 8 مرکز در شهرستان­های نیشابور، 4 مرکز در گناباد، و 2 مرکز به ترتیب در کاشمر، تربت حیدریه، سبزوار و تربت جام فعالیت می­کنند.

وی افزود: این شرکت­ها در زمینه­های تخصصی صنعت، IT، کشاورزی، آب و فاضلاب، سلامت، بهداشت، انتقال تکنولوژی، سرمایه­گذاری، معدن، پزشکی، گردشگری، دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک و متوسط، صنعت برق و خودرو، علوم داده، صنایع خلاق و فرهنگی(گردشگری، سرگرمی و آفرینش های هنری)، کارآفرینی ورزشی، کارآفرینی سازمانی، سیستم های مدیریت و بهبود کیفیت و مشاغل خرد و خانگی خدمت دهی انجام می­دهند.

کاهش چشم‌گیر مجوز‌های مشاغل خانگی نسبت به 5 ماهه ابتدایی سال 98

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: ماهیت مشاغل خانگی رصد دقیق و ارائه آمار در خصوص این گونه کسب و کارها را مشکل می‌کند و به دلیل عدم امکان بازرسی از محیط کار و یا عدم نیاز به امکانات خاص و مجوز از نهادهای مختلف در برخی از رشته‌های شغلی، جریان ورود و خروج افراد به صورت دقیق قابل پیگیری نیست، گر چه از روی تعداد مجوزهای صادر شده برای مشاغل خانگی می‌توان از وضعیت موجود تصویر خوبی بدست آورد.

وی افزود: در سال 1398 مجموعا 1359 مجوز مشاغل خرد و خانگی توسط دستگاه‌ها مختلف صادر گردید است که در مقایسه با 245 مجوز سال 99(تا تاریخ 25/05/99 ) کاهش چشمگیری را شاهد هستیم.

افزایش 1.1 درصدی اعتبارات تخصیص داده شده به مشاغل خانگی

بابایی خبر کاهش اعتبارات اداره کار و تعاون اجتماعی استان را کذب دانست و گفت: اعتبار تخصیصی برای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است و مبلغ 12 میلیارد تومان برای این امر اختصاص داده شده است که نسبت به سال گذشته افزایش 1/1 درصدی را شاهد هستیم.

خروج محصولات مشاغل خانگی از کشور، ارز آورترین روش ممکن در شرایط فعلی

وی افزود: یکی از ملزومات امر صادرات برندسازی است که تولید با کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه میتواند کلید ورود کالاها و خدمات تولیدی در مشاغل خانگی باشد و این امر در بستر ایجاد زنجیره ارزشی شکل خواهد گرفت و در همین راستا وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بحث ارائه وام و خدمات مالی به پشتیبان‌های مشاغل خانگی را دنبال می کند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پایان اظهار داشت: به دلیل محدودیت‌های ذاتی کسب و کار خانگی، فرآیند ایجاد زنجیره توسط پشتیبان‌ها می‌تواند دسترسی به مواد اولیه و نهاده‌های با کیفیت‌تر همچنین بازار رسانی و تبلیغات کارا را برای خدمت‌رسانی به صاحبان مشاغل خانگی ممکن کند و در بحث صادرات نیز با توجه به افزایش قیمت دلار، می‌تواند ارز آوری قابل توجهی برای کشور و انتفاع مناسبی برای تولید کننده داشته باشد.

تخصیص اعتبارات مختلف به صاحبان مشاعل خانگی، راهنمایی افرادی که برای اولین بار پای در این عرصه می‌گذارند جزو وضایفی است که از دست تنها یک اداره برمی‌آید حال دولت نیز اهمیت این بازار کار را درک نموده و پروژه‌ای برای رونق بخشیدن به کسب و کارهای خانگی در نظر گرفته است یا نه، بدون شک با افزایش دلار فعلی و خانه نشین شدن تعداد زیادی از کارگران به دلیل شیوع ویروس کرونا، این کسب و کارهای داخلی هستند که با مقداری توجه و حمایت، اشتغال زایی کرده و معیشت را برای مردم راحت‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارهای خانگی کسب و کارهای مشاغل خانگی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش قدس آنلاین، حامد نجفی علمدارلو افزود: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، افزود: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است
  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد