Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، بیایید لحظه‌ای جهان را بی‌رنگ ببینیم، فرض بر اینکه رنگی وجود نداشت، جهان بی رنگ قطعاً روی احساسات ما تاثیر خواهد گذاشت، آیا تا به حال توجه کرده اید که بعضی مکان‌ها شما را خشمگین می‌کنند، اما بعضی مکان‌ها آرامش می‌دهند؟ یکی از عوامل ایجاد چنین تأثیراتی، تاثیر رنگ‌های محیط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفوذ رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها روی بدن انسان به طرق گوناگون ثابت شده است، پژوهش‌های مختلفی در مورد علل ترجیح یک رنگ به رنگ دیگر، آثار رنگ‌ها بر ذهن آدمی، ایجاد شادی یا افسردگی در آن‌ها و تعادل فکری و جسمی، انجام شده است.

بیشتر بخوانید

ضرورت توجه به مبلمان شهری/ورودی شهرکرد زیبا سازی شود افتتاح طرح‌های روشنایی معابر در بروجن تشکیل کمیته زیباسازی شهری در شهرکرد

انرژی رنگ‌ها روی تمام سلول‌های زنده تأثیر می‌گذارد، رنگ‌ها در همه جا وجود دارند و ما آن‌ها را نه فقط از طریق چشم‌ها، بلکه از راه پوست و جریان‌های الکترومغناطیسی نیز جذب می‌کنیم. رنگ‌ها، معانی مختلفی دارند و تنها نگاه کردن به هر کدام از آن‌ها هورمون‌های خاصی را در بدن ترشح می‌کند که می‌تواند موجب آرامش، انرژی بخشیدن، افزایش خلاقیت، خواب راحت یا کاهش اضطراب و استرس‌ها یمان باشند.

با این تفاسیر نمی‌توان منکر تأثیر رنگ‌ها و رنگ‌آمیزی شد، امروزه در شهرها، استفاده از رنگ‌ها را به طور سلیقه ایی می‌بینیم، در حالی که استفاده از رنگ در محیط‌های شهری، اقلیم و هدف خود را می‌طلبد، در این گزارش بیشتر از رنگ‌ها و تاثیرات آن‌ها مطلع می‌شویم.

اهمیت روانشناسی رنگ‌ها در محیط شهری

امید ایمانی روانشناس اظهار داشت: طبق طرحی که برای آرمان شهر اسلامی طراحی شده عمل نمی‌شود، اگر شهرداری‌های ما و ادارات در بحث شهرسازی و نظارت‌هایی که دارند، به درستی عمل می‌کردند، بسیاری از مشکلات به خودی خود حل می‌شد.

او با اشاره به عدم رعایت اصول رنگ شناسی در شهرها، اضافه کرد: اهمیت روانشناسی رنگ‌ها در آرمان شهر اسلامی مبتنی بر ایجاد روحیه سرزندگی و شادابی، کار، فعالیت، رشد و پیشرفت است.

ایمانی با تأکید بر تاثیر رنگ‌های اصلی و فرعی افزود: هر کدام از رنگ‌های اصلی و فرعی با ویژگی‌های شخصیتی انسان رابطه داشته و از جهتی توجه به رنگ‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است و نشان می‌دهد آرمان شهر اسلامی به آن توجه ویژه‌ایی دارد.

او با اشاره به معنای خاص هر کدام از رنگ‌ها ادامه داد: در روانشناسی رنگ‌ها هر رنگی معنای خاصی داشته و باید در آرمان‌شهر اسلامی از آن‌ها به تناسب در جلوه‌های شهری، ساختمان‌سازی، زیبایی شهر، مبلمان شهری، راه‌ها، پیاده رو‌ها و دیوار‌های بیرونی منازل، مغازه و پاساژ‌ها استفاده کرد.

ایمانی گفت: بر اساس تاثیر هر یک از رنگ‌ها بر روحیه انسان در ساختمان‌سازی، بناها، تولید پوشاک و رنگ مناسب پوشش، باید به انتخاب رنگ‌ها پرداخت.

در رنگ‌بندی دیوار‌های شهر باید شرایط بومی و محلی در نظر گرفته شود

این روانشناس با اشاره به تناسب رنگ با اقلیم خاص خود، بیان کرد: در رنگ‌بندی دیوار‌های شهر باید شرایط بومی، محلی و شرایط محیطی حاکم شهر در نظر گرفته شود و نکته مهم این که رنگ در محیط‌های شهری به دلیل تاثیر زیاد باید به طور جامع، اصولی مورد توجه قرار گیرد، حتما باید کارشناس روانشناسی در مبحث رنگ‌ها استفاده شود.

او افزود: همواره باید توجه داشت انتخاب رنگ صحیح در مناظر شهری، چیزی فراتر از سلیقه و پسند شخصی است، متاسفانه امروزه هر شهرداری که بر روی کار می‌آید بنابر سلیقه‌ی شخصی خود تصمیم می‌گیرد و این اشتباه است.

ایمانی اضافه کرد: باید طرح جامعی برای رنگ‌بندی‌ها در هر جامعه‌ای در نظر گرفته شود و این طرح با در نظر گرفتن شرایط محیطی، آب و هوایی، مسائل بومی، هویت، سلایق و نوع فرهنگ مردم تهیه شود.

او با اشاره به تاثیر بسیار رنگ‌ها بر روان مردم گفت: این طرح سبب می‌شود که به کار گیری رنگ در مناطق مختلف شهر به طور همه جانبه و هدفمند بهره‌وری شود و مزایای زیادی برای مردم داشته باشد، نه اینکه به طور سلیقه‌ایی برخورد کنیم.

ایمانی با تأکید بر استفاده از متخصص در به کارگیری رنگ‌ها اضافه کرد: استفاده از رنگ‌ها متخصص خود را می‌طلبد و به کارگیری صحیح و مطلوب رنگ‌ها، موجب به وجود آوردن مناظر زیبا و دلنشین برای مردم می‌شود و اگر به دنبال افزایش مشارکت اجتماعی، شادی و نشاط در مردم هستیم باید فضاسازی شهری را به سمت کارشناسی شدن رنگ‌ها سوق داد.

هرج و مرج بصری در محیط‌های شهری به دلیل عدم توجه به رنگ آمیزی مناسب

سیدرضا هاشمی سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد با تاکید بر اهمیت رنگ‌ها، اظهار داشت: زیست شهری، یک رابطه تعاملی بین انسان و شهر است یعنی هر چه در شهر به چشم می‌آید، بر روی احوالات مردم تاثیرگذار است، یکی از مهمترین عناصر محیطی که ما می‌توانیم بر روی انسان شهرنشین تاثیر گذاشته باشیم، رنگ‌ها هستند.

او همچنین با تأکید بر تاثیرات رنگ‌ها بر روح و روان انسان، افزود: رنگ‌ها علاوه بر اینکه می‌توانیم حس نشاط، شادابی، زیباسازی شهری را اجرا کنیم، می‌توانیم با استفاده از آن‌ها مفهوم‌هایی را القا کرده و به واسطه رنگ در محیط، تمرکز ذهنی، حس آرامش و بستر مناسبی برای کار‌های فرهنگی ایجاد نماییم.

هاشمی با اشاره به تاثیر رنگ‌های گرم و سرد بر محیط ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد، هر رنگی بر اساس خصوصیات ذاتی که دارد می‌تواند یک رفتار را در انسان‌ها ایجاد یا کاهش دهد، به طور مثال رنگ‌های گرم حالت برانگیختگی و رنگ‌های سرد حالت تسکین و گاهی افسردگی ایجاد می‌کنند.

او گفت: در کشور آن چه که از رنگ سراغ داریم یک هرج و مرج بصری است، یعنی ترکیب ناموزون رنگ‌ها که این به نوبه خود منجر به تاثیر مستقیم بر شهروندان می‌شود، در فضا‌هایی که نیاز به آرامش است به دلیل عدم وجود دستور العمل، طبق سلیقه‌ی خود رنگ‌های نامناسب استفاده می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه در کار شهری، سلیقه جایگاهی ندارد افزود: باید براساس مطالعات و نیاز‌های فرهنگی، بومی و اقلیمی کشور، از یک سری رنگ‌ها استفاده کرده و یک هارمونی رنگ ایجاد نماییم.

او ادامه داد: به ترکیب رنگ‌ها برای احیا هویت شهر و تعادل بصری نیاز است، رنگ‌ها کاملا در ایجاد حس نشاط تاثیر مستقیم داشته و هیچکدام از عناصری که ما احتیاج داشته در بحث زیباسازی شهری به این اندازه قدرت ندارند.

همیاری مردم در حفاظت از رنگ‌های محیط

هاشمی گفت: رنگ‌ها کم هزینه‌ترین ابزار برای تاثیرگذاری بیشتر است، هر رنگی برای هر محیط و خیابانی مناسب نیست، از جمله هدف‌های رنگ آمیزی شهری، ایجاد هویت، نشاط اجتماعی، آرام سازی محیطی می‌تواند باشد که باید هدف را مشخص نمود.

او با تأکید بر توجه به اقلیم شهر‌ها در رنگ امیزی، گفت: رنگی که برای یک شهر مناسب است برای شهر دیگری مناسب نیست، هر چقدر هم که از زیبایی برخوردار باشد، رنگ‌های نمای ساختمان‌ها هم باید در طرح‌های جامع دیده شود تا هارمونی خیابان حفظ شود و هویت شهری ایجاد کند.

هاشمی با اشاره به طرح‌های زیبای معماری سنتی و مدرن اضافه کرد: طرح‌ها و رنگ‌های بسیار خوبی وجود دارد که تا امروز در به کارگیری آن‌ها در محیط توجه نشده، اما نیاز به توجه و برنامه‌ریزی دارند.

او با اشاره به معایب رنگ آمیزی، ادامه داد: در بهترین حالت، رنگ‌ها بین سه سال تا ۵ سال دوام داشته یعنی اگر بخواهیم اقتصادی فکر کنیم شاید به صرفه نباشد، علت دوام پایین رنگ‌ها به خود مردم بازمی‌گردد چرا که مردم با نصب پوستر و اعلامیه‌ها حتی گاهی با شعارنویسی آن‌ها را از بین می‌برند، گاهی هم بافت مناسب برای نقاشی دیواری وجود ندارد، گا‌ها یک دیوار نقاشی شده، اما بعد از یکسال دیوار را مالک به دلیل نو سازی تخریب کرده است. این مسائل، دردسر‌های کوچک برای رنگ آمیزی هستند.

هاشمی با اشاره به اقلیم سرد و خشک شهرکرد، گفت: این اقلیم، ما را ملزم به استفاده از عنصر رنگ می‌کند تا نشاط را در مردم زنده کنیم، استفاده از رنگ‌ها یک طرف شهرداری و خدمات می‌باشد و طرف مهمتر مردم هستند که همیاری کنند و اتفاق مثبتی در شهر بیفتد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نقاشی دیوار محیط شهری آرمان شهر اسلامی استفاده از رنگ او با اشاره رنگ آمیزی رنگ ها رنگ ها رنگ ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۱۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتبی حسینی: شکست پرسپولیس؟ خوشگل فوتبال بازی می‌کنیم و خوشحالم!

آلومینیوم اراک موفق به شکست پرسپولیس در جام حذفی شد.

طرفداری | مجتبی حسینی حالا خوشحال‌ترین مرد ایران است.

مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم اراک پس از برتری برابر پرسپولیس گفت:

بازی بسیار خوب و جذابی از آب درآمد. چیزی که خیلی ما را خوشحال کرده، فقط بحث صعود تیم‌مان نیست، چون در جام حذفی تا وقتی قهرمان نشوید سودی برای‌تان ندارد.

دو چیز خیلی ما را خوشحال کرده است، اول شکل بازی تیم‌مان است که خیلی شکیل بازی می‌کند و بازیکنان سعی می‌کنند فوتبال خوبی به نمایش بگذارند. دوم هم خوشحالی هواداران و مردم خوب اراک است.

هواداران ما همیشه سعی کردند انرژی بدهند. استقلال و پرسپولیس همیشه در شهرستان‌ها طرفداران خودشان را دارند، اما جو استادیوم خیلی خوب بود. خوشحالم بازی هیجان‌انگیزی شد. خوشحالم مردم از این قضیه لذت بردند و در نهایت ما برنده شدیم.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • سال ۲۰۲۴ هر لحظه دیوانه‌تر می‌شود!
  • اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • روز انتقام‌ برای ستاره دورتموند: صداتون نمی‌آد! (عکس)‏
  • توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس/ رسیدگی به مسائل نابرابری اجتماعی
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • ربیعی: قسمت بود ببازیم و هوادار تراکتور خوشحال شود
  • مجتبی حسینی: شکست پرسپولیس؟ خوشگل فوتبال بازی می‌کنیم و خوشحالم!