Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مطلب می‌خواهیم تست‌های شخصیتی معتبر و علمی را بررسی کنیم و تاریخچه کوتاهی از پیدایش آنها بخوانیم. با ما همراه باشید. - اخبار بازار -

نگاهی به تاریخچه آزمون‌های شخصیت

در حدود سال 460  قبل از میلاد، بقراط اظهار داشت که انسان‌ها دارای «پرسونا» یا شخصیتی هستند که از 4 حالت متمایز تشکیل می‌شود. بقراط تصور می‌کرد که مایع سیال غالب در وجود هر فرد میزان شوخ طبعی در او و در نتیجه شخصیت متفاوت او را تعیین می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 1879 ویلهلم وونت نه تنها به عنوان «پدر روانشناسی» شناخته شد، بلکه اولین کسی بود که بین جسم انسان و نظریه شخصیت انسان یک خط مشخص کشید.

ظهور رویکرد روانگردان در اواخر دهه 1800 منجر به تغییر شدید نوع مشاهده شخصیت در موقعیت‌های اجتماعی در میان گروهی از مردم و درک ما از آن شد.

از نظر زیگموند فروید، بنیانگذار رویکرد روانگردان، شخصیت انسان بسیار پیچیده‌تر از آنچه قبل‌تر مطرح شده بود است و رفتار و شخصیت ما توسط محرکات درونی و نیازهای ذاتی ما هدایت می‌شود.

اما تصور کارل یونگ این بود که تنها چهار ترجیح شخصیتی در انسان وجود دارد: حس کردن، ادراک و شهود، تفکر عقلانی و احساسات که همگی با هم روی شخصیت انسان تاثیر می‌گذارند. توجه و علاقه به تست‌های شخصیت، تیپ‌های متفاوت شخصیتی و ارزیابی آنها به ویژه در محیط کار در سال‌های 1900 آغاز شد.

برگه اطلاعات شخصی وول‌ورث اولین تست شخصیت مدرنی بود که توسط ارتش ایالات متحده آمریکا برای تشخیص افراد مستعد اختلالات روحی در اثر صدای انفجار، استفاده شد.

از سال‌های 1900 به بعد، گرفتن تست‌ شخصیت، انجام ارزیابی‌های شخصیت و پرداختن به نظریه‌های شخصیت انسان اوج می‌گیرد. امروزه افراد با انواع تست‌های شخصیت شناسی مثل مایرز-بریگز و بهره‌هوشی آشنا هستند و خیلی از آنها را امتحان کرده‌اند.

تست DiSC

تست شخصیت‌شناسی DiSC در سال 1940 توسط والتر کلارک معرفی و به منظور اندازه‌گیری نیروی تسلط، تاثیرگذاری، ثبات شخصیتی و وجدان فردی طراحی شد. این پرسشنامه عمدتا برای استفاده سازمانی ایجاد شده و می‌تواند برای رهبری و توسعه مدیریت، آموزش مدیریت، آموزش فروش، مدیریت اختلاف و درگیری، تیم سازی، خدمات مشتریان، روابط عمومی و مربیگری شغلی مورد استفاده قرار گیرد.

فهرست شخصیت NEO (اصلاح شده)

این تست که در سال 1970 توسط کاستا و مک‌کری ایجاد شده و بعدها در سال 2005 نهایی شد، برای اندازه‌گیری و آزمودن 5 ویژگی شخصیتی بزرگ طراحی شده که در مدل 5عاملی تشریح می‌شود؛ اشتیاق نسبت به کسب تجربه، وجدان، برون‌گرایی، میزان موافقت و شدت خشم.

هرکدام از پنج عامل این فهرست خود دارای شش زیرگروه هستند. برای مثال، عامل خشم شامل اضطراب، خصومت، افسردگی، خودآگاهی، تکانشگری و آسیب‌پذیری در برابر استرس می‌شود.

همینطور، برون‌گرایی که به زیرشاخه‌های صمیمیت، جمعیت دوستی، قاطعیت، فعالیت، جست‌وجوی هیجان و احساسات مثبت تقسیم می‌شود. این فهرست که در اصل برای بزرگسالان طراحی شده، برای نوجوانان هم مفید بوده است.

این فهرست می‌تواند مورد استفاده مشاوران، روانپزشکان، روانشناسان، معلم‌ها و پزشکان قرار بگیرد و به طور فزاینده‌ای در طول سالیان در موسسات از آن استفاده شده است.

شاخص تیپ شخصیتی مایرز-بریگز

شاخص تیپ شخصیتی مایرز-بریگز (MBTI) توسط کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز در سال‌های 1940 معرفی شد. طراحی این تست بر پایه یکی از تئوری‌های کارل یونگ صورت گرفته؛ براساس این تئوری انسان جهان را به کمک چهار کارکرد روانشناختی تجربه می‌کند: حس، شهود، احساس و تفکر

تست MBTI سعی دارد مشخص کند که آیا افراد درون‌گرا یا برونگرا هستند، هنگام پردازش اطلاعات ترجیح می‌دهند به حس‌هایشان اعتماد کنند یا آنچه را که مستقیما درک می‌کنند، با تفکر تصمیم می‌گیرند یا به احساساتشان گوش می‌دهند و آیا در مورد انجام کارها ترجیح می‌دهند شرایط را درک کنند یا آنها را مورد قضاوت قرار دهند.

بر اساس نتایج حاصل از این پرسشنامه، افراد در یکی از 16 تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند و هرکدام نقات ضعف و قدرت خود را دارند، مثلا تیپ شخصیتی ENJF. از این تست می‌توان برای توسعه فردی، پیشبرد کارمندان، توسعه تیم، افزایش بازدهی تیم و کارایی آن استفاده کرد.

رنگ‌های واقعی

تست شخصیت رنگ‌های واقعی در سال 1978 توسط دُن لوری برای اندازه‌گیری چهار سبک یادگیری بنیادی طراحی شد؛ متفکران مستقل، برنامه‌ریزان واقع‌گرا، عمل‌ گرا و مردم محور.

هریک از این سبک‌های یادگیری با یک رنگ (یا نام) مشخص می‌شود و هر فردی می‌تواند ترکیب انحصاری خودش را از این رنگ‌ها داشته باشد.

براساس نتایجی که از این ارزیابی حاصل می‌شود می‌توان با درک شخصیت افراد احتمال وقوع اختلاف بین آنها را کم کرد.

آیا می‌توان از این تست‌ها در محیط کار استفاده کرد؟

بله.

در سال‌های اخیر استفاده از تست‌های شخصیت در محل کار افزایش یافته و تحقیقات بیشتری در جهت حمایت از آنها صورت گرفته است. مطالعات نشان داده کارکنانی که مناسب یک سازمان باشند رضایت بیشتری دارند و احتمال ماندن آنها در آن سازمان بیشتر است. بنابراین، مطمئن‌ترین راه تشخیص مناسب بودن یک کارمند برای سازمان چه می‌تواند باشد؟

تست شناخت شخصیت!

از نظر ریچارد برانسون می‌توان درباره یک شرکت آموخت و مهارت‌های خاص آن را یاد گرفت، اما «شخصیت» یاد دادنی نیست. بنابراین، برای برخوردار شدن از موثرترین کارمندان برای تیم خود، می‌توانید روی تست‌های شخصیت‌شناسی حساب کنید. (کامل ترین تست شخصیت‌شناسی را دراینجاببینید)

آیا دانستن نتیجه آزمون‌های شخصیتی کمکی به پیشرفت من می‌کند؟

بله از بسیاری از جهات  شناخت و درک شخصیتتان به شما در کار و راهی که انتخاب می‌کنید کمک می‌کند. چگونگی پیشرفت در حرفه‌تان، آشنایی با مشاغلی که با شخصیت شما هم‌خوانی داشته باشند و همین‌طور نحوه عملکردتان در روز مصاحبه همگی با شناخت اولیه شخصیت خودتان بهتر امکان پذیر می‌شوند. وقتی خودتان را بیشتر بشناسید، بهتر می‌توانید با دیگران تعامل کنید، نحوه آرام کردن روح و جسمتان را یاد بگیرید، چیزهایی که به شما انگیزه می‌دهند را بشناسید و با اضطراب و فشار‌های روانی کنار بیایید. و در نهایت در انتخاب درست مسیر شغلی شما را به یک شناخت کامل می‌رساند. (به‌روزترین فرصت‌های شغلی در وبسایت karboom.io)

این مطلب صرفا تبلیغاتی بوده و محتوای آن مورد تایید خبرگزاری تسنیم نیست.


انتهای پیام/

R1012122/P/S1407,1431/CT12 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار بازار ۱ قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۵/۲۶|کاهش قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان؛ طلای ۱۸ عیار ۹۹۹ هزار تومان ۲ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۵/۲۷| قیمت طلا همچنان در حال کاهش ۳ قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌های بانکی امروز ۹۹/۰۵/۲۶|کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت ارز در صرافی‌ها/ دلار ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان شد ۴ قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌های بانکی امروز ۹۹/۰۵/۲۵|قیمت ارز در صرافی‌ها ثابت ماند/ دلار ۲۲ هزار و ۵۰ تومان ۵ بازار طلا به استقبال محرم رفت/ کاهش قیمت طلا و سکه/ حباب سکه کم شد ۶ آیا از مهم ترین راز خرید نهال گردو و نهال بادام مطلع هستید ؟ ۷ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۵/۲۵|هر اونس طلا ۱۹۴۵ دلار شد ۸ فروش ارز در صرافی ملی اینترنتی شد/ مشتریان باید کد رهگیری داشته باشند مهمترین اخبار بازار قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۵/۲۶|کاهش قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان؛ طلای ۱۸ عیار ۹۹۹ هزار تومان قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌های بانکی امروز ۹۹/۰۵/۲۶|کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت ارز در صرافی‌ها/ دلار ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان شد بازار طلا به استقبال محرم رفت/ کاهش قیمت طلا و سکه/ حباب سکه کم شد رمز ارز می‌تواند جایگزین قوی برای پول کاغذی باشد مهمترین اخبار تسنیم روحانی: رئیس جمهور آمریکا بدترین خباثت‌ها و جنایت‌ها را در حق ملت ایران مرتکب شده است شیوه‌‌نامه‌‌‌‌ بهداشتی برگزاری کنکور سراسری اعلام شد معاون بورس تهران: افول قیمت سهام بعد از ۲ سال رشد بالا طبیعی است ماجرای نامه اعتراضی وزیر جهاد کشاورزی به صمت و معمای استعفای حجتی عطوان: سیلی محکم شورای امنیت افول آمریکا را اثبات کرد/ ایران نسخه ترامپ در انتخابات را پیچید درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کاهش قیمت طلا تست های شخصیت ارز در صرافی شخصیت انسان شخصیت شناسی صرافی ها هزار تومان ترین اخبار تیپ شخصیتی قیمت دلار تست شخصیت قیمت ارز طراحی شد تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۱۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی

کتاب «ممل تهرونی» که از سوی نشر جمال منتشر شده، سری به دوران حکومت پهلوی می‌زند و نوجوان امروز را با بخشی از تاریخ کشور در آن دوران آشنا می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ممل تهرونی» از جمله آثار نشر جمال در حوزه ادبیات انقلاب برای گروه سنی کودک و نوجوان است. این اثر که به قلم سیدسعید هاشمی نوشته شده، تلاش دارد با بیان خاطراتی از دهه 60، پیوندی میان نوجوان امروز با ماجراهای سال‌های حکومت پهلوی برقرار کند. در معرفی این اثر آمده است: داستان کتاب «ممل تهرونی» دربارهٔ پسری به نام ممل است که در دههٔ 60 روایت می‌شود. در این کتاب نوجوانان با اتفاقاتی که کودکان و نوجوانان در آن دهه با آن‌ها مواجه می‌شدند و خاطراتی که پدر و مادرشان در آن دوره داشتند، آشنا می‌شوند.

فاطمه شه‌روش، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی که به معرفی این کتاب پرداخته و برای انتشار در دسترس تسنیم قرار گرفته، نوشته است:

ممل یک پسربچه‌ هفت‌هشت ساله است. پدر ممل اعتقاد دارد تابستان‌ها وقت بچه در تهران تلف می‌شود. برای همین او را می‌فرستد قم پیش پدربزرگ و مادربزرگش. پدربزرگ ممل حجره‌دار است و هر روز ممل را با خودش می‌برد بازار؛ اما هنوز چند روزی از اقامت ممل در قم نگذشته که اتفاقات عجیب و غریبی در کوچه‌پس‌کوچه‌های محل رخ می‌دهد. سروکله غریبه‌ای در شهر پیدا شده که می‌رود سراغ دختربچه‌ها و زن‌ها. طلاهایشان را می‌دزد و اگر مقاومت کنند بهشان آسیب می‌زند. تلاش مادربزرگ و پدربزرگ ممل برای دور نگه داشتن ممل از مهلکه بی‌فایده است.

ممل همه چیز را فهمیده و از اینکه به تنهایی به کوچه و خیابان برود، می‌ترسد. از طرفی صدای مردم شهر به گوش پاسبان‌ها و کلانتری نمی‌رسد. وقتی ریش‌سفیدها همراه آقابزرگ، پدربزرگ ممل، به کلانتری می‌روند تا از این اوضاع شکایت کنند، ستوان اینطور جوابشان را می‌دهد: «اگه امنیت ندارن، نذارید بیان توی کوچه. مقصر خود شما هستید. ما داریم تمام تلاش خودمون رو می‌کنیم. الان هم بی‌کار نیستیم. اعلی‌حضرت تازه به کشور برگشتند و ما می‌خواهیم یک جشن در شهر قم برگزار کنیم... حالا که خدا رو شکر خیانت مصدق و کاشانی برملا شد و اعلی‌حضرت به کشور برگشتن، ‌به جای تشکر و قدردانی، اومدید لیچار می‌گید؟»

چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟

ممل عکس محمدرضا شاه و  و تیمسار زاهدی را در اتاق ستوان می‌بیند و بو می‌برد که قضیه قرار نیست به این سادگی‌ها حل شود. به این ترتیب نویسنده از دید ممل به گوشه‌ای مبارزات مردم با رژیم حاکم و تلاش‌هایشان برای گرفتن حق اشاره می‌کند.

از آنجا که داستان در شهر قم دنبال می‌شود،‌ مخاطب با شخصیت‌های مذهبی و سیاسی آن دوره نظیر آقانجفی و آیت‌الله بروجردی نیز آشنا می‌شود. از محله‌های قم نظیر چهارمردان و باجک نیز بارها در کتاب اشاره شده که آن را برای خوانندگان این شهر خواندنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

حرف‌های درگوشی مردم کوچه‌وبازار و نوع برخوردشان با مأموران حکومتی به گونه‌ای در کتاب بیان شده است که مخاطب را به خوبی با شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن زمان آشنا کرده تا به طور غیرمستقیم به بی‌کفایتی حاکمان این برهه تاریخی پی ببرند.

ممل تهرونی یک رمان 159 صفحه‌ای است که پسربچه‌های بزرگتر از 9 سال از خواندنش لذت خواهند برد و به راحتی می‌توانند خودشان را جای شخصیت قهرمان داستان بگذارند. آنها باید با دقت داستان را بخوانند تا بتوانند حدس بزنند،‌ کدام یک از شخصیت‌های کتاب مظنون اصلی است و همه آتش‌ها از زیر سر او بلند می‌شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی
  • داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • کشتی خوزستان روی ریل موفقیت قرار گرفته است
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel
  • با این کلاهبرداری‌های اینترنتی آشنا شوید
  • معرفی 5 مدل پالت پرفروش و محبوب حتما بخوانید!
  • با اسیدیته قهوه، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات قهوه آشنا شوید