Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای ایران- خالد الجیوسی در رای الیوم نوشت: عربستان سعودی در خصوص امارات و اقدام اخیرش مبنی بر صلح کامل با اسرائیل، موضع سکوت را اختیار کرده و همین مساله سوالات زیادی را به دنبال داشته است، این سکوت هم می‌تواند به معنی موافقت عربستان با تصمیم امارات باشد و هم به معنای مخالفت آن.

به نوشته انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: در این میان، کوشنر در اظهاراتی خود را در جایگاه سخنگوی حکومت عربستان دانسته و تاکید کرد که عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان، یک امر حتمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این باره تحلیلگران معتقدند بحرین و سودان نیز به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند. با وجود صحبت‌های کوشنر، عربستان باز هم سکوت خود را نشکست و این اظهارات را نه رد کرد و نه تایید.

این در حالی است که امارات تلاش می‌کند اینگونه نشان دهد که تصمیمش برای عادی سازی را به تنهایی اتخاذ کرده و عربستان در آن نقشی ندارد. همین امر، فرضیه‌هایی که مبتنی بر تابعیت امارات از عربستان و یا بر عکس است را رد می‌کند. علاوه بر اینکه اخباری وجود دارد که حاکی از فشار آمریکا بر دولت‌های عربی خلیج فارس، نظیر کویت، برای عادی سازی روابط با اسرائیل است.

اسرائیل و نخست وزیر آن، بنیامین نتانیاهو، تلاش کردند توجیه امارات برای این توافق و عادی سازی را بی اثر کرده و تاکید کنند که برنامه‌ای برای لغو الحاق کرانه باختری ندارند.

زیارت مسجد الاقصی و امکان مقدسه در فلسطین، یکی دیگر از اموری است که اماراتی‌ها تلاش کردند در توجیه عادی سازی روابط با اسرائیل به آن متوسل شوند، چرا که براساس این توافق، پرواز‌ها بین این دو دولت آزاد شده است.

اما عربستان، به حکم واقع، موانع زیادی برای گام برداشتن به سمت صلح کامل با اسرائیل، بر سر راه دارد، درست برعکس امارات که خود را در تیررس تهدیدات ایران و ترکیه قرار داد، پادشاه عربستان، خود را خادم حرمین شرفین می داند که نماد دینی بسیاری از اعراب و مسلمانان و رقیب ایران شیعه‌ای است که به تازگی موفق به شکست دادن نقشه آمریکا برای تمدید قطعنامه تحریم تسلیحاتی اش شد.

شاید تهدیدات ایران که توافق امارات با اسرائیل را خیانت دانسته و از تغییر شیوه تعامل با امارات، پس از عادی سازی، حکایت دارد، بار دیگر باعث شود تهدید حوثی‌ها علیه امارات زنده شود. علاوه بر اینکه با اشاره ترکیه، سفارت امارات در لیبی سوزانده شده است.

در آخر، سوال مهم آن است که به فرض تمایل عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل، سعودی‌ها قصد دارند از این عادی سازی به چه نتیجه‌ای دست یابند؟ آیا از خود نمی‌پرسند که امارات که در این کار بر آن‌ها پیشی گرفته، چه استفاده‌ای از این توافق کرده است تا سعودی‌ها هم بر همان مسیر روند؟

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: موضع عربستان توافق اسرائیل و امارات صدای ایران عادی سازی روابط با اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۱۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 بهبود روابط ایران و عربستان نه تنها مطلوب اسرائیل نیست بلکه مطلوب آمریکا نیز نیست. در این زمینه مناظره آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره بهبود رابطه ایران و عربستان در شبکه تلویزیون اسرائیلی آی 24 نیوز را می‌بینید که لحن آتشینی به خود گرفت. در بخشی از این مناظره طرف آمریکایی خطاب به سعودی گفت: «اگر حمایت آمریکا و غرب از ارتش عربستان نبود، یمنی ها ناهار را در ریاض می خوردند!/نزدیکی روابط ایران و عربستان مایه تعجب آمریکاست...» و در مقابل طرف سعودی گفت: «... اقدامات عربستان به شما شوک وارد کرده؟ بیشتر به سلامتی خود توجه کنید!...» این مناظره را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • چالش های عربستان و آمریکا برای انعقاد پیمان امنیتی
  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • امارات با تأخیر، حمله رژیم اسرائیل به رفح را محکوم کرد
  • امیرعبداللهیان: در مسیر بازگشت روابط عادی دیپلماتیک بین ایران و مصر هستیم
  • درخواست جالب غربی ها ۲روز قبل از زدن اسرائیل | توافق نانوشته‌ ایران و طرفهای غربی درباره غزه | خبر مهم درباره بازگشت روابط دیپلماتیک با این کشور
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • حمایت مغربی‌ها از تجمعات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غربی