نیاز به علوم انسانی در گذر از بحران کرونا
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۲۶۶۴
به گزارش خبرنگارمهر، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی امروز دوشنبه ۲۷ مرداد با حضور ستاری معاون علمی رییس جمهور و غلامی وزیرعلوم به صورت مجازی برگزار شد.
غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست اظهار داشت: این جشنواره فرصتی است تا از عالمان و اساتید کشورمان تقدیر و تجلیل به عمل آوریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: راه اندازی و حمایت از تداوم برگزاری رویدادی با نام جشنواره بین المللی فارابی برای تحقق هدفهای مهمی چون شناسایی و تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه علوم انسانی، ترغیب، تشویق و هدایت استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق بوده است. همچنین از جمله اهداف این جشنواره تبیین کارکرد و نقش موثر حوزه علوم انسانی در فرآیند سیاستگذاری ملی و شناخت مسائل و نیازهای جامعه ایران است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خوشبختانه تعداد زیادی از استادان و پژوهشگران برجسته کشور و نیز انجمن های علمی معتبر در فرآیندهای مختلف علمی و اجرایی همکاری نزدیکی داشتند و دست اندرکاران جشنواره را در مراحل مختلف این حرکت گرانقدر یاری رساندهاند. ما همیشه خودمان را موظف به حمایت از هرگونه برنامه و فعالیتی دانستیم که موجب دلگرمی و نشاط جامعه علمی کشور و ایجاد فضای مناسب در کشور و حضور فعالانه عالمان و محققان علوم انسانی میشود.
وی ادامه داد: ضمن تقدیر از همه کسانی که دل در گرو پیشرفت ایران عزیز دارند چند نکته را تاکید میکنم اول اینکه تحقق اهدافی که جامعه معاصر ایرانی مهم میداند و به دنبال آن است این بوده که نیازمند نظریهپردازی و راهنمایی محققان علوم انسانی و اسلامی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هرگاه شکوفایی و پیشرفت صورت گرفت، پیش از آن اندیشمندان و نویسندگانی بودند که با تفکر مستقل و توجه ظریف به رویدادهای اطراف خود دلسوزانه اندیشیده و قلم زدهاند. بنابراین هرگونه اظهار نظر و یا فعالیتی بدون نگاه در محدودیتهای القایی باید امکان بروز و ظهور پیدا کند و یا عدم مداخله در حیات فکری محققان توانمند و صاحب نظر میتواند اثرات شکوفایی گرانقدر به دنبال داشته باشد.
غلامی بیان کرد: جشنواره فارابی تمام تلاش خود را به کار برده است تا پیشتاز حفظ استقلال علمی بماند و سهم خود را در معرفی اساتید و نخبگان و دانشمندان در این حوزه به خوبی ایفا کند.
وی ادامه داد : نکته دوم بررسی نتایج جشنواره یازدهم است که برآوردی از وضعیت ایران به شمار میرود و بیانگر آن است که باید به کیفیت آثار علمی در همه حوزهها به خصوص علوم انسانی توجه بیشتری داشته باشیم. برنامه ریزی برای حل مشکلات باید بر اساس تدوین و تنظیم بستههای سیاستی دقیق از جمله در زمینه پاسداشت زبان فارسی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی، رعایت اخلاق در پژوهش و موارد مواردی از این دست باشد که همه اینها در حفظ استقلال علمی دانشگاه ریشه دارد.
وزیر علوم یادآور شد: نکته سوم این است که مهمترین راهکار برای حفظ استقلال دانشگاهها و مراکز علمی به ویژه در شرایط خطیر زمان حاضر تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی و گسترش تعاملات علمی است. برای تحقق این امر جشنواره فارابی باید منعکس کننده صداهای علوم انسانی باشد. جشنواره فارابی باید فضای مناسبی را برای گفتگوها پدید آورد و به حل دغدغههای اجتماعی کمک کند. نکته آخر اینکه ماههای گذشته شیوع بیماری ناشی از انتشار ویروس کووید ۱۹ جنبههای مختلف زندگی اجتماعی را متاثر ساخته است.
غلامی تصریح کرد: همه جهان به نوعی درگیر این آسیب و مشکل شدهاند و لذا بیش از گذشته به نقش مهم علوم انسانی و اسلامی برای گذر از این دوره حساس احساس نیاز میشود. مسائل جسمی، کاهش نگرانی عمومی، تحولات سبک زندگی، حفاظت از محیط زیست، ابعاد گوناگون توسعه آموزشهای مجازی و سیاستگذاری علمی از جمله مسائل و موضوعاتی است که پژوهشگران این حوزه با تمرکز و تجربیات ملی و جهانی میتوانند حوزه علوم، تحقیقات و فناوری کشور را مساعدت و راهنمایی کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: با آرزوی اینکه این نوع از جشنوارهها هر سال زمینه ارتباط بیشتر و گستردهتری بین جامعه علمی کشور ما با محققین اساتید و صاحب نظران علوم انسانی در دنیا باشد از همه کسانی که به برگزاری این جشنواره کمک کردهاند تشکر و قدردانی میکنم.
کد خبر 5000701 زهرا سیفیمنبع: مهر
کلیدواژه: منصور غلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری جشنواره فارابی علوم انسانی ویروس کرونا سازمان سنجش کنکور 99 آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مرکز سنجش آموزش پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی وزارت علوم تحقیقات و فناوری پروتکل های بهداشتی آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی تعویق کنکور دانشجویان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آزمون گروه علوم پزشکی تحقیقات و فناوری جشنواره فارابی علوم انسانی وزیر علوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۲۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051