Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@19:43:43 GMT

فضای شهر تبریز در محرم حسینی خواهد بود

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۲۷۳۵

فضای شهر تبریز در محرم حسینی خواهد بود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،مهدوی فرماندار تبریز در جلسه ستاد کرونای شهرستان که با محوریت ماه محرم تشکیل شد، با تاکید بر این‌که همه ما مسئولیت اجتماعی داریم، گفت: امسال با رویکرد خاصی به محرم نگاه می‌کنیم و شاید در طول عمرمان برای اولین بار باشد که مجبوریم به شکلی متفاوت عزاداری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: ما عاشق امام حسین (ع) هستیم و باید تمام شهر رنگ و بوی عزاداری به خود بگیرد، به نحوی که تا جای ممکن اماکن عمومی، دولتی، تمامی خیابان‌ها و حتی کوچه‌ها و درب منازل مزین به پرچم‌های سیاه شوند.

او با اشاره به این‌که دین راهگشا و روشنگر است و نباید از دین برای رفتار‌های غلط برخی افراد هزینه کرد، افزود: دین و مذهب ما الگوساز بوده و با توجه به این‌که پخش نذورات در محرم امسال ممنوع است، عزاداران می‌توانند محرم را تبدیل به ماه احسان کرده و هر مسجد و هر هیات به جای پخش نذورات، برنامه کمک مومنانه فراهم کند.

 مهدوی گفت: دستورالعمل ابلاغی برای محرم امسال، مصوب ستاد ملی کرونا و شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت اجرای دستورالعمل با سازمان تبلیغات اسلامی بوده و ادارات مندرج در دستورالعمل در اجرای آن کنار سازمان تبلیغات اسلامی خواهند بود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عزاداری محرم سازمان تبلیغات اسلامی فرماندار تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۲۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

CPU چیست؟ به زبان ساده و نحوه کار

CPU چیست؟

CPU یا واحد پردازش مرکزی، که به آن پردازنده مرکزی یا به‌طور خلاصه پردازنده نیز گفته می‌شود، مغز کامپیوتر شماست. این قطعه الکترونیکی وظایف حیاتی را در سیستم شما بر عهده دارد، از جمله:

اجرای دستورالعمل‌ها

برنامه‌های کامپیوتری در واقع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند. CPU این دستورالعمل‌ها را که به زبان دودویی نوشته شده‌اند، خوانده و آنها را به اقدامات قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می‌کند.

انجام محاسبات

CPU می‌تواند عملیات ریاضی و منطقی مانند جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، مقایسه و غیره را انجام دهد.

پردازش اطلاعات

CPU می‌تواند انواع مختلف داده‌ها مانند متن، تصاویر، ویدئو و صدا را پردازش کند.

کنترل سایر اجزای سیستم

CPU با سایر اجزای سیستم مانند حافظه، هارد دیسک و دستگاه‌های ورودی و خروجی ارتباط برقرار کرده و آنها را کنترل می‌کند.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که CPU چیست، می‌توانیم ذکر کنیم که این بخش مرکز کنترل کامپیوتر شماست و تمام وظایف اصلی پردازش را انجام می‌دهد. بدون CPU، کامپیوتر شما قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود. در ادامه، به بررسی اجزای اصلی CPU و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

اجزای اصلی CPU چیست؟

CPU از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. برخی از مهم‌ترین اجزای CPU عبارتند از:

واحد کنترل (CU)

واحد کنترل مغز CPU است و وظیفه هدایت و کنترل سایر اجزای CPU را بر عهده دارد. CU دستورالعمل‌ها را از حافظه می‌خواند، آنها را رمزگشایی می‌کند و مراحل لازم برای اجرای آنها را به سایر اجزا ارسال می‌نمایند.

واحد منطق و محاسبه (ALU)

ALU محل انجام محاسبات و عملیات منطقی است. ALU می‌تواند عملیات ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام دهد و همچنین می‌تواند عملیات منطقی مانند مقایسه، OR و AND را انجام دهد.

ثبات‌ها

ثبات‌ها واحدهای حافظه کوچکی هستند که برای ذخیره‌سازی موقت داده‌ها و دستورالعمل‌ها در حین پردازش استفاده می‌شوند. ثبات‌ها به CPU اجازه می‌دهند تا به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.

حافظه پنهان

حافظه پنهان نوعی حافظه پرسرعت است که در داخل CPU قرار دارد. حافظه پنهان از حافظه اصلی سیستم سریع‌تر است و برای ذخیره‌سازی داده‌ها و دستورالعمل‌هایی کاربرد دارد که به‌طور مکرر استفاده می‌شوند.

تمام این قطعات در این قطعه قرار دارند که سی پی یو نیز در کیس کامپیوتر یا داخل بدنه لپ تاپ است.

نحوه عملکرد CPU

CPU با استفاده از یک چرخه به نام چرخه دستورالعمل کار می‌کند. این چرخه شامل مراحل زیر است:

واحد کنترل دستورالعملی را از حافظه می‌خواند. واحد کنترل دستورالعمل را رمزگشایی کرده و مراحل لازم برای اجرای آن را تعیین می‌کند. واحد کنترل، داده‌ها را از ثبات‌ها یا حافظه پنهان بازیابی می‌کند. ALU عملیات لازم را روی داده‌ها انجام می‌دهد. نتایج در ثبات‌ها یا حافظه ذخیره می‌شود.

این چرخه به‌طور مداوم تکرار می‌شود تا زمانی که تمام دستورالعمل‌های یک برنامه اجرا شوند. بنابراین هر زمان به این سوال برخوردید که عملکرد CPU چیست یا نحوه کار آن به چه صورت است، تنها یک پاسخ برای آن بس است! واحد عملکرد را می‌خواند و آن را به سایر اجزا هدایت می‌کند.

عوامل موثر بر سرعت و عملکرد CPU چیست؟

سرعت و عملکرد CPU توسط عوامل مختلفی تعیین می‌شود که در دو دسته کلی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قرار می‌گیرند.

عوامل سخت‌افزاری

عوامل سخت‌افزاری متعددی بر سرعت و عملکرد CPU تاثیر می‌گذارند، از جمله:

سرعت کلاک

سرعت کلاک بر حسب گیگاهرتز (GHz) اندازه‌گیری می‌شود و نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که CPU در یک ثانیه می‌تواند یک چرخه دستورالعمل را انجام دهد. به‌طور کلی، هر چه سرعت کلاک بالاتر باشد، CPU سریع‌تر است.

تعداد هسته‌ها

CPUهای مدرن دارای چندین هسته هستند که به آنها اجازه می‌دهد چندین وظیفه را به‌طور همزمان انجام دهند. هر چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، CPU می‌تواند وظایف بیشتری را به‌طور همزمان انجام دهد و عملکرد چندوظیفه‌ای بهتری داشته باشد.

حجم حافظه پنهان

حافظه پنهان پرسرعت‌تر از حافظه اصلی سیستم است. بنابراین هر چه حجم حافظه پنهان بیشتر باشد، CPU می‌تواند به سرعت بیشتری به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند و عملکرد آن بهتر خواهد بود.

معماری

معماری CPU چیست؟ معماری CPU به نحوه طراحی و ساخت آن اشاره دارد. معماری‌های مختلف CPU عملکرد متفاوتی دارند. به‌طور کلی، CPUهایی که با معماری‌های جدیدتر طراحی شده‌اند، سریع‌تر و کارآمدتر هستند.

فرآیند ساخت

فرآیند ساخت CPU به نحوه تولید آن در سطح میکروسکوپی اشاره دارد. فرآیندهای ساخت کوچکتر ترانزیستورهای کوچک‌تر و سریع‌تر را امکان‌پذیر می‌کنند که منجر به افزایش سرعت و عملکرد CPU می‌شود.

سیستم خنک‌کننده

CPU در حین کار گرمای زیادی تولید می‌کند. اگر این گرما به‌طور موثر دفع نشود، می‌تواند باعث افت سرعت و عملکرد CPU شود. به همین دلیل، استفاده از یک سیستم خنک‌کننده مناسب برای CPU بسیار مهم است.

عوامل نرم‌افزاری

عوامل نرم‌افزاری متعددی نیز می‌توانند بر سرعت و عملکرد CPU تاثیر بگذارند، از جمله:

سیستم عامل: سیستم عامل وظایف مختلفی از جمله مدیریت منابع سیستم و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد. یک سیستم عامل بهینه‌شده می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی سرعت و عملکرد CPU را افزایش دهد. برنامه‌ها: برنامه‌های مختلف از منابع سیستمی به‌طور متفاوتی استفاده می‌کنند. برنامه‌های سنگین و پرمصرف می‌توانند از CPU استفاده زیادی کنند و سرعت و عملکرد آن را کاهش دهند. تنظیمات سیستم CPU چیست؟: تنظیمات مختلف سیستم مانند تنظیمات مربوط به حافظه و انرژی می‌توانند بر سرعت و عملکرد CPU تاثیر بگذارند. بدافزار: بدافزارها می‌توانند از منابع سیستمی سوء استفاده کرده و سرعت و عملکرد CPU را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

در ادامه این مقاله، به مباحث تکمیلی‌تری در مورد CPU می‌پردازیم.

انواع سی پی یو در بازار کدام‌اند؟

هنگامی که اقدام به خرید لپ تاپ یا کامپیوتر می کنید، متوجه می‌شود که هر یک از سیستم‌های موجود در بازار سی پی یوهای مختلفی دارند.

انواع سی پی یو های موجود در بازار عبارت‌اند از:

اینتل (Intel)

اینتل بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین تولید کننده CPU در جهان است. CPUهای اینتل به‌طور گسترده در انواع کامپیوترها، از جمله لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای رومیزی، سرورها و ایستگاه‌های کاری استفاده می‌شوند. اینتل طیف گسترده‌ای از CPUها را با طیف وسیعی از ویژگی‌ها و قیمت‌ها ارائه می‌دهد.

ای‌ام‌دی (AMD)

ای‌ام‌دی رقیب اصلی اینتل در بازار CPU است. CPUهای ای‌ام‌دی به‌طور سنتی از نظر قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از CPUهای اینتل بوده‌اند، اما در سال‌های اخیر، ای‌ام‌دی در زمینه عملکرد و نوآوری با اینتل رقابت سختی داشته است. ای‌ام‌دی طیف گسترده‌ای از CPUها را با طیف وسیعی از ویژگی‌ها و قیمت‌ها ارائه می‌دهد.

علاوه بر این دو شرکت، تولید کنندگان دیگری مانند Apple و Qualcomm نیز CPUهای خود را برای دستگاه‌های خاص مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تولید می‌کنند.

نتیجه گیری

CPU چیست؟ سی‌پی‌یو یا واحد پردازش مرکزی، قلب هر دستگاه کامپیوتری است که وظیفه اجرای دستورات و پردازش داده‌ها را بر عهده دارد. این قطعه اصلی کامپیوتر، مسئول انجام عملیات حسابی، منطقی و کنترلی در سیستم است. سی‌پی‌یو از تعداد زیادی ترانزیستور و مدارات مجتمع تشکیل شده است که با سرعت بالا دستورات را اجرا می‌کند. این ترکیب از عناصر الکترونیکی و معماری مختلف، باعث تولید قدرت پردازشی بالا و انعطاف‌پذیری در مقابل نوع و حجم مختلف داده‌ها می‌شود. برای خرید سی پی یو و مشاهده قیمت انواع آن می توانید به صفحه لیست قیمت CPU مراجعه کنید.

سوالات متداول 1. سی‌پی‌یو چیست؟

سی‌پی‌یو یا واحد پردازش مرکزی، قطعه‌ای از سخت‌افزار کامپیوتر است که وظیفه اجرای دستورات و پردازش داده‌ها را بر عهده دارد.

2. چگونه سی پی یو کار می کند؟

در مرحله اول Fetch، واحد پردازش مرکزی (CPU) دستورات ماشینی را از حافظه اصلی (RAM) با استفاده از آدرس‌های مربوط به آن‌ها بازیابی می‌کند.

در مرحله بعدی Decode، دستورات بازیابی شده توسط CPU تفسیر می شوند. در این مرحله، دستورات ماشینی به صورتی تحلیل می‌شوند که CPU بتواند آن‌ها را فهمیده و اجرا کند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

دیگر خبرها

  • تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • CPU چیست؟ به زبان ساده و نحوه کار
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان تشریح شد
  • کدام بازیکنان استقلال به نبرد تبریز نمی‌رسند؟
  • سفر حسین حسینی به تبریز با وجود محرومیت
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است