Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- روایتی از تلاش دشمن برای سرکوب آرمان‌های انقلاب و دست درازی به خاک کشور از زبان آزادگان گویای واقعیت‌های کمتر گفته شده از جنگ تحمیلی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بدون اینک فرصتی برای لمس شیرینی و تاثیرات آن داشته باشند، درگیر اهداف شوم رژیم بعثی عراق با آغاز جنگ تحمیلی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگی که اساس آن را استکبار فراهم ساخته بود و تا به امروز از افشای واقعیت‌های آن واهمه دارد. اما خاطرات آزادگان روایت زنده جنگ است. واگویی دردهایی است که جوانان و نوجوانان این مرز و بوم در دهه 60 متحمل شدند تا یک وجب از  خاک کشور به دست بیگانه نیفتد.

قاب «آزادگان شهید» مشهدمقدس زینت‌بخش فضای شهری شد+تصاویر روایت آزاده کرمانی از لحظه ورود به ایران / حاج قاسم در بازگشت همه آزادگان ‌به استقبال ‌می‌رفت پیگیر رفع مشکلات آزادگان به صورت مستمر هستیم/آزادگان مظهر غیرت و آزادگی کشورند

هر یک از آزادگان ترسیمی متفاوت از وقایع جنگ دارند اما در صحبت‌های تمامی آن‌ها استقامت به منظور شکست دشمن و به عقب راندن آن با تکیه بر ایمان قلبی موج می‌زند.

از ثبت نام مصررانه در جنگ تا شرکت در عملیات بی بازگشت

بهزاد امین ساجدی متولد 1345 زمانی که  سال 62 در جبهه نام نویسی کرد به دلیل سن پایین مورد پذیرش قرار نگرفت چون اصولا داوطلبان برای حضور در جبهه‌های حق علیه باطل باید در سن قانونی یا بالاتر از آن بودند. اما ساجدی می‌گوید ما مشتاق بودیم در جنگ شرکت کنیم و اجازه ندهیم دشمن به خاک ما دست درازی کند. این بود که با اصرار در نهایت وارد لیست ثبت نامی‌ها شدیم و برای آموزش  ابتدا به سپاه عاشورا در گیلان غرب و در محلی به نام کاسه‌گران اعزام شدم.

ساجدی تلاش می‌کند نظر فرماندهان را جلب کند تا از لیست ثبت نامی‌ها حذف نشود در نهایت می‌گوید با ایمان و اراده‌ای که داشتم در عملیات خیبر شرکت کردم. یکی از مهمترین عملیات برون مرزی که فرماندهان می‌گفتند یا نهایت آن شهادت و یا اسارت است.

ساجدی بعد از مجروح شدن در این عملیات به همراه تنی چند از همرزمانش اسیر می‌شود.

به یاد دارد که حتی مجروحیتش موجب نشده تا ترحم و نرمشی از سوی سربازان عراقی ببیند. بعد از اینکه در برنامه زنده تلویزیونی یکی از اقوامش چهره او را شناسایی می‌کند، خانواده ساجدی مطلع می‌شوند که اسیر شده است.

آزاده اردبیلی اسارت را با کلماتی همچون مشقت و تاریکی هم معنی می‌داند. به یاد می‌آورد که همرزمانش شکنجه می‌شدند تا تخلیه اطلاعاتی شوند اما امید به بازگشت به وطن روزهای تلخ اسارت را شیرین می‌کند. در سال 69 زمانی که مبادله اسرای جنگ مطرح می‌شود، ساجدی بار دیگر عطر شیرین وطن را تجربه می‌کند.

ماموران صلیب سرخ همدرد ما بودند

جعفر امامی دیگر آزاده اردبیلی در سال 1343 در مشگین شهر متولد شد و در سال 62 در عملیات خیبر در مقابل نیروهای بعثی عراق ایستاد تا به اذعان خود، راه تجاوز دشمن به خاک کشور را سد کند.

به یاد دارد که این عملیات یکی از رویدادهای مهم دفاع مقدس بود و در نهایت نیز منجر به شهادت بسیاری از نیروها و اسارت گروهی دیگر شد.

کمبود امکاناتی که در اختیار اسرا قرار داده می‌شود، موجب نشده تا اسرا روحیه خود را ببازند. از جنگ خاطرات تلخ و شیرین بسیاری به یاد دارد اما می‌گوید تلخ ترین آن شنیدن خبر فوت امام خمینی (ره) بود که حتی ماموران صلیب سرخ نیز در تلخی گسترده این رویداد در جهان با ما همدردی می‌کردند.

امامی  معتقد است حتی اگر امروز هم لازم به دفاع باشد به رهبر خود لبیک خواهد گفت و معتقد است دفاع مقدس عصاره عقیده قلبی مبارزه با استکبار در تاریخ بود.

تمام مدت اسارت تنها به بهانه شنیدن پیروزی رزمندگان در جبهه‌ها قابل تحمل می‌شد و تمام تلخی شکنجه‌های روحی و روانی به هوای بازگشت به وطن فراموش می‌شد.

پیرمرد 70 ساله پاسخ اهانت صدام را داد

حسین قوی‌پنجه یکی از آزادگانی است که جنگ را در 15 سالگی به جان می‌خرد. در سال 62 دو روز قبل از آغاز عملیات خیبر در منطقه هورالهویزه توسط سربازان عراقی اسیر می‌شود.

وقتی به همراه 30 تن دیگر به بصره منتقل می‌شود، خبر می‌رسد که صدام می‌خواهد از اسرا دیدن کند. دیدن پیرمردی 70 ساله در بین اسرا خشم صدام را بر می‌انگیزد و شروع به فحاشی می‌کند که با این کهولت سن اینجا چه می‌کنی؟

قوی پنجه به یاد دارد که پیرمرد در پاسخ می‌گوید: همان‌طور که تو به درجه‌دارانت گفته‌ای صبحانه را در بغداد بخورید و ناهار را در تهران خواهید خورد من هم آمده‌ام ناهار را در بغداد بخورم.

نام این پیرمرد حنیفه است. اسیری که صدام دستور می‌دهد به خاطر این حرف دهانش را بدوزند و چند روز بعد در یکی از اردوگاه‌ها پزشکی ایرانی مخفیانه او را معالجه می‌کند. پیرمردی که الگوی اسرای جوان شده بود و مدت‌ها بعد از شکنجه شدن در اردوگاه‌های مختلف به شهادت رسید. قوی پنجه استقامت و ایمان را عامل ایستادگی اسرا در طول دوران سیاه اسارت می‌داند.

اسرا اجازه اسارت مجد و عزت خود را ندادند

غضنفر محبی جانباز 51 ساله که در عملیات والفجر 4 توسط نیروهای عراقی به همراه تعدادی از رزمندگان ایرانی به اسارت گرفته می‌شود، سه بار در سال های 60، 61 و 62 به جبهه اعزام می‌شود.

بعد از مجروح شدن در آخرین اعزام و در عملیات والفجر 4 به اسارت گرفته می‌شود. رویدادی که با تلخی از آن یاد می‌کند و آرزو دارد هیچ هم وطنی هیچگاه این طعم تلخ را تجربه نکند.

می‌گوید شاید در حقیقت اسیر و در بند بودیم اما تمام اسرا عزت و مجد خود را حفظ می‌کردند و حتی در زندان چنین روحیه‌ای نوعی مبارزه با دشمن بود.

نه سلول‌های سه گوشه زندان‌های عراق که با وجودی که ظرفیت آن برای 4 نفر تعریف شده بود اما بعثی ها 10 زندانی را در آن جا می‌دادند و نه فرو کردن لوله تفنگ در زخم مجروحان، موجب نشد تا به تعبیر محبی استقامت اسرا در هم شکسته شود.

شکنجه اسرای تشنه لب با ندادن آب به آن‌ها، تامین کمترین امکانات، تحقیر و توهین و آزار و اذیت گوشه‌ای از خاطرات 8 سال دفاع از مرزهای این کشور است که با غیرت و ایستادگی و ایمان به خدا حاصل شد.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/ی

R41374/P/S6,49/CT16 بیشتر بخوانید... روایت فرمانده دوران دفاع مقدس از دلاوری‌های رزمندگان مازندران در ۸ سال جنگ تحمیلی روایتی از سانسور نامه اسرای ایرانی در جنگ تحمیلی/ زنجیره کلاس‌های آموزشی در اردوگاه اسرا چگونه تشکیل شد؟ ‌پیروزی در جنگ اقتصادی با الگوی مقاومت جنگ تحمیلی محقق می‌شود‌ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... روایت فرمانده دوران دفاع مقدس از دلاوری‌های رزمندگان مازندران در ۸ سال جنگ تحمیلی روایتی از سانسور نامه اسرای ایرانی در جنگ تحمیلی/ زنجیره کلاس‌های آموزشی در اردوگاه اسرا چگونه تشکیل شد؟ ‌پیروزی در جنگ اقتصادی با الگوی مقاومت جنگ تحمیلی محقق می‌شود‌ پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ نماینده ولی فقیه در کاشان را بیشتر بشناسید+بیوگرافی ۲ ۵میلیون ‌غیر‌حرفه‌ای به بورس و فرابورس ورود کرده‌اند/ پیش‌فروش نفت به‌صلاح نیست ۳ مالکیت ۷ درصد سهام عدالت کشور در دستان مردم فارس/ ۶۰ درصد سهامداران مدیریت غیرمستقیم را برگزیدند ۴ گزارش ویدئویی| میراث شوم ۶ دولت در لرستان/ بلاتکلیفی ۲۱ ساله هتل صخره‌ای خرم‌آباد ۵ سیطره بانک‌ها بر پروژه‌ها و واحدهای ‌صنعتی ‌سراسر کشور / تملک غیر‌باورانه‌ واحدهای تولیدی‌ از سوی بانک‌ها ۶ آشفتگی شدید در بازار کالاهای اساسی / افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت بسیاری از کالاها ۷ تحلیل سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از التهابات ارزی / دولت به سیاست‌های ‌اقتصاد مقاومتی بی‌توجهی‌ کرد ۸ عدم استقبال فعالان گردشگری گیلان از تسهیلات حمایتی کرونا؛ بانک‌های عامل همکاری نمی‌کنند مهمترین اخبار استانها ارادت بی‌پایان «اهل تسنن» ‌به سالار شهیدان /‌ روایت‌‌ علمای اهل تسنن ‌از ‌اشک بر مصایب امام حسین(ع) و ‌برپایی مراسم روضه ‌+ فیلم جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش: آمادگی رزمی نیروی زمینی ارتش ‌در تمام رده‌ها افزایش پیدا کرد / ایران با این تحریم‌ها از پای درنمی‌آید بازداشت ۲۳ اخلالگر ارز در شیراز / متهمان گردش مالی ۳ هزار میلیارد تومانی داشتند رزمایش «تعاون و احسان» با تدارک ۶۰ هزار بسته توسط آستان قدس آغاز شد مهمترین اخبار تسنیم سناتور روس: آمریکا دوباره خود را در شورای امنیت در انزوای تحقیرآمیز یافت سرمایه‌گذاری ۷۰میلیون‌دلاری در نیروگاه بادی «میل نادر» سیستان/ بهره‌برداری از فاز نخست نیروگاه در شهریور ماه‌ معاون بورس تهران: افول قیمت سهام بعد از ۲سال رشد بالا طبیعی است ماجرای نامه اعتراضی وزیر جهاد کشاورزی به صمت و معمای استعفای حجتی روحانی: رئیس جمهور آمریکا بدترین خباثت‌ها و جنایت‌ها را در حق ملت ایران مرتکب شده است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جنگ تحمیلی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۲۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران

رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی اذعان کردند که سامانه‌های پدافندی آمریکا در جریان حمله تلافی‌جویانه ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، در مقابله با موشک‌های ایرانی شکست خورده‌اند.

به گزارش ایسنا، درحالی‌که رسانه‌ها و مقام‌های رژیم صهیونیستی پس از پاسخ ایران به این رژیم در پی حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق، مدعی بودند ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را رهگیری کرده‌اند، اکنون و به صورت قطره‌چکانی به شکست خود در عملیات «وعده صادق» اعتراف می‌کنند.

در میان انکارهای صهیونیست‌ها و پس از اینکه مقام‌های آمریکایی اعتراف کرده‌اند که ایران ۲ پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است، امروز (چهارشنبه) نیز رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد سامانه‌های پدافندی آمریکا که در جریان حمله ایران مورد استفاده قرار گرفت، در منهدم کردن بیشتر موشک‌های بالستیک ایرانی موفق عمل نکرد و شکست خورد.

در این گزارش آمده است از میان هشت موشکی که از دریا و با هدف مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی شلیک شدند، تنها ۲ مورد موفق عمل کرد.

اخیرا سردار سرتیپ پاسدار «رمضان شریف» سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت «در عملیات تنبیهی وعده صادق ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به رژیم صهیونیستی کمک کردند و در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود».

او گفت: هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، کشور شیعیان و اهل بیت (ع) سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد که آن‌ها باورشان نمی‌شد.

طبق گزارش‌ها، عملیات وعده صادق علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران
  • فیلم| ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق
  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود
  • (ویدئو) ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق
  • ناگفته های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق (فیلم)
  • ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق+ فیلم
  • فیلم/ ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق
  • ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا